ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 16 Σεπτέμβρη 2022
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«60 χρόνια μουσικής» για τον Γιάννη Μαρκόπουλο

Μεγάλη συναυλία στις 20 Σεπτέμβρη στο Ηρώδειο

Συναυλία για τα 60 χρόνια του κορυφαίου συνθέτη Γιάννη Μαρκόπουλου στη δισκογραφία θα πραγματοποιηθεί στις 20 Σεπτέμβρη στο Ηρώδειο.

Ερμηνεύουν: Μάριος Φραγκούλης, Αλκίνοος Ιωαννίδης, Νατάσσα Μποφίλιου, Γιώργος Περρής, Κώστας Τριανταφυλλίδης, Γιώργος Νικηφόρου Ζερβάκης, Βάνα Μάνη. Συμμετέχει η Ορχήστρα Παλίντονος Αρμονία και η Μεικτή Χορωδία Δήμου Αθηναίων. Διεύθυνση ορχήστρας: Αναστάσιος Συνεωνίδης. Διεύθυνση χορωδίας: Σταύρος Μπερής.

Εχοντας συνεργαστεί με τους σημαντικότερους Ελληνες ερμηνευτές εδώ και πάνω από μισό αιώνα, ο Γιάννης Μαρκόπουλος στρέφεται στη νέα γενιά που θα συνεχίσει να μεταλαμπαδεύει τη μουσική του στις επόμενες, με αυτούς τους καλλιτέχνες που για τον ίδιο εκπροσωπούν το καλλιτεχνικό ιδεώδες, υπηρετώντας το γνήσιο και το αυθεντικό στη μουσική.

Ο μεγάλος μας συνθέτης, που με το όραμά του έκανε τομή στα μουσικά πράγματα της δεκαετίας του '70 και έδωσε άλλη ταυτότητα στη σύγχρονη ελληνική μουσική, γιορτάζει την επέτειο των 60 χρόνων του στη μουσική δημιουργία με μια μεγάλη συναυλία, όπου θα παρουσιάσει μια ανθολογία από τους κύκλους τραγουδιών που σφράγισε με την υπογραφή του. Στη συναυλία θα αντηχήσουν πολυαγαπημένα τραγούδια, ορχηστρικά μέρη και μερικές από τις σημαντικότερες στιγμές της πορείας ενός ζωντανού μύθου της σύγχρονης ελληνικής μουσικής παραγωγής.

Δημιουργός με εντελώς δικό του μουσικό ύφος, ο Γιάννης Μαρκόπουλος (γεννημένος στο Ηράκλειο Κρήτης στις 18/3/1939) είναι ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους Ελληνες συνθέτες.

Το 1962, με τη μουσική που υπογράφει για την ταινία του Νίκου Κούνδουρου «Μικρές Αφροδίτες», ο συνθέτης κερδίζει το βραβείο στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, ενώ το soundtrack τον κάνει γνωστό παγκοσμίως. Στις δεκαετίες που ακολουθούν, ξεκινώντας από αυτήν του '70, συνεργάζεται με μεγάλες τηλεοπτικές, θεατρικές και κινηματογραφικές παραγωγές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ενώ ανοίγει τα δικά του μουσικά μονοπάτια κάνοντας πράξη το κίνημα «επιστροφής στις ρίζες», καθώς εντάσσει στη συμφωνική ορχήστρα ελληνικά παραδοσιακά όργανα, όπως η λύρα και το σαντούρι. Κάπως έτσι γεννιέται το μοναδικό του ύφος, που παραμένει μέχρι σήμερα αξεπέραστο και φωτεινός σηματοδότης για όσους θέλουν να ανακαλύψουν διαφορετικές πτυχές της ελληνικής μουσικής.

Η Τέχνη του εξακολουθεί να συγκινεί και να εμπνέει το σύγχρονο κοινό, χωρίς να χάνει ούτε στο ελάχιστο την αρχική της δύναμη, γιατί μετουσιώνει τα μεγάλα συμφέροντα και τους πόθους του λαού στην εποχή μας, ενώνει και συμφιλιώνει τον λαό, τα καταπιεσμένα κοινωνικά στρώματα, ενάντια στους δυνάστες τους, και γι' αυτό είναι Τέχνη πολιτική: Ενα προσκύνημα στη χάρη του λαού, μια υπόκλιση στα βάσανά του και ένας απέραντος θαυμασμός στα έργα του.

ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Ο «Τιτανικός» της σαπίλας

Δεύτερο μέρος της στήλης σήμερα και από την κινηματογραφική βδομάδα που μας έρχεται, επιλέγουμε δυο σπουδαίες επανεκδόσεις αλλά και δυο νέες ταινίες που συγκαταλέγονται στις καλύτερες της χρονιάς, η καθεμιά στο είδος της. «Αντίο, Παιδιά» /«Au Revoir, les Enfants» (1987) του Λουί Μαλ, ίσως η σπουδαιότερη ταινία του, άκρως πολιτική, βαθιά κοινωνική, που όσες φορές κι αν τη δεις, θαυμάζεις το μεγαλείο της, ένα πραγματικό αριστούργημα στηριγμένο σε προσωπικές μνήμες. Το 1944, σ' ένα καθολικό κολέγιο στα περίχωρα του Παρισιού, ο 12χρονος Ζιλιέν αρχίζει να κάνει παρέα με τον Ζαν που είναι Εβραίος και έχει ψεύτικη ταυτότητα. Τα δυο παιδιά γίνονται φίλοι. Ομως κάποια στιγμή οι φασίστες και τα Ες Ες θα αρχίσουν να αναζητούν τους Εβραίους και θα εισβάλουν στο οικοτροφείο. Χρυσό Λιοντάρι στο Φεστιβάλ Βενετίας. «Playtime» του Ζακ Τατί (1967). Μια αλληγορία για τον σύγχρονο αποξενωνόμενο άνθρωπο με αριστουργηματική ξέφρενη σκηνοθεσία - υπόδειγμα για την εποχή της. Μια ομάδα Αμερικανών τουριστών και ο ατζαμής κύριος Ιλό περιφέρονται στο Παρίσι, κατά τη διάρκεια ενός 24ώρου, σκορπώντας γύρω τους το χάος. Παραδόξως, οι επισκέπτες παραλείπουν την επίσκεψη στα διάσημα πολιτιστικά μνημεία της «πόλης του φωτός» και περνούν τον χρόνο τους σε εκθέσεις με εισαγόμενα προϊόντα τελευταίας ...τεχνολογίας.

Το Τρίγωνο της Θλίψης /Triangle of Sadness/ Ρούμπεν Εστλουντ/2022/ 149 λεπτά

Τα διάσημα μοντέλα Carl και Yaya είναι καλεσμένα σε μια πολυτελή κρουαζιέρα με μία παρέα από δισεκατομμυριούχους επιβάτες, έναν μεγιστάνα από τη Ρωσία, Βρετανούς εμπόρους όπλων και με έναν καπετάνιο που επικαλείται τον Μαρξ. Στην αρχή, τα πάντα είναι υλικό για αξιοζήλευτες αναρτήσεις στο Instagram. Αλλά, όταν ξεσπά μία θύελλα, η ειδυλλιακή κρουαζιέρα καταλήγει σε φιάσκο. Ο Carl και η Yaya βρίσκονται αποκλεισμένοι σε ένα έρημο νησί με όσους αστούς σώθηκαν και μία από τις καθαρίστριες του γιοτ. Η «ιεραρχία» ανατρέπεται στο νησί, καθώς η καθαρίστρια είναι η μόνη που ξέρει να ψαρεύει.

Ο σκηνοθέτης του «Τετραγώνου» κάνει την καλύτερη ταινία της φιλμογραφίας του και είναι πιο ταξικός, πιο καυστικός και πιο ωμός από ποτέ. Αναμφισβήτητα έως τώρα το «Τρίγωνο της Θλίψης» είναι ό,τι καλύτερο έχουμε δει το 2022 με μεγάλη διαφορά. Ο Εστλουντ φτιάχνει τον «Τιτανικό» της σαπίλας. Κεντάει πλάνο πλάνο μια ανυπέρβλητη βιτριολική κριτική τόσο στη βάση όσο και στο εποικοδόμημα. Τραβάει τον καπιταλισμό από τα μαλλιά και τον διαλύει «εις τα εξ ων συνετέθη». Μέσα από τους χαρακτήρες του, η αστική τάξη εκστομίζει τη χυδαία «αλήθεια» της μέσα στα μούτρα του θεατή. Τίποτα δεν υπονοείται, τίποτα δεν είναι αλληγορικό. Χωρίζει ξεκάθαρα την ταινία του ανάμεσα στα παράσιτα και σε αυτούς που παράγουν τον πλούτο. Ολα τα παραπάνω γίνονται με απόλυτη σοβαρότητα και βγάζουν ένα αυθόρμητο πηγαίο γέλιο κατά τη διάρκεια της ταινίας. Είναι άραγε ο Εστλουντ κομμουνιστής; Δεν είναι. Αλλά μήπως είναι ο Μπονγκ Τζουν Χο των «Παρασίτων» και του «Snowpiercer»; Είναι όμως σπουδαίοι σκηνοθέτες, που δεν μασάνε τα λόγια τους. Το «Τρίγωνο της Θλίψης» δεν «αναλύεται» από τους κριτικούς, αναλύεται από το κοινό, κι αυτή, με τις μικρές επιμέρους ενστάσεις μας, είναι και η επιτυχία του.

Η Κόρη / La Hija/ Μανουέλ Μαρτίν Κουένκα/ 2021/ 122 λεπτά

Μια δεκαπεντάχρονη κοπέλα που διαμένει σε ένα κέντρο για έφηβους παραβάτες, μένει έγκυος. Ο εκπαιδευτής της στο κέντρο τής προτείνει να έρθει στα κρυφά να ζήσει μαζί με την γυναίκα του στο απομονωμένο σπίτι τους στο βουνό, ώστε να έχει φροντίδα μέχρι να γεννήσει, αλλά με ένα αντάλλαγμα: Να κρατήσουν το μωρό όταν αυτό γεννηθεί.

Μια ταινία - έκπληξη από την Ισπανία, με σφιχτή αφηγηματική δομή, που ισορροπεί μεταξύ του κοινωνικού κινηματογράφου και του θρίλερ, σχεδόν ταυτίζοντας το ένα είδος με το άλλο... Με την υπέροχη ιδιότητα να εκλαμβάνεται και ως μια αλληγορική ματιά για την ελευθέρια. Λιτή σκηνοθετική ματιά, χωρίς να περισσεύει πλάνο, γυρισμένη στα ανδαλουσιανά τοπία άγριας ομορφιάς. Η νεαρή πρωταγωνίστρια Ιρένε Βιργκέζ κλέβει τις εντυπώσεις.


Π. Α.

Συναυλία του Μίλτου Πασχαλίδη

Ο Μίλτος Πασχαλίδης δίνει ραντεβού με το κοινό του για μία ακόμα από αυτές τις συναυλίες που μένουν αξέχαστες, στις 19 Σεπτεμβρίου στο «Faliro Summer Theater».

Ευαίσθητος, επικοινωνιακός, εκρηκτικός, αυθόρμητος και κυρίως χαρισματικός τραγουδοποιός, με 27 χρόνια πορείας, μεγάλες συναυλίες, αγαπημένα και διαχρονικά τραγούδια, 14 πετυχημένους δίσκους και πολλές σημαντικές συνεργασίες.

Η μεγάλη ανυπομονησία και η έντονη ανάγκη να ξανασυναντηθούμε, να τραγουδήσουμε μαζί, αποτελούν εγγυήσεις για ένα ραντεβού με αγαπημένες μουσικές, γνώριμους ήχους αλλά και αναπάντεχες εκπλήξεις, όλα αυτά δηλαδή που χαρακτηρίζουν τις συναυλίες του.

Παίζουν οι μουσικοί: Θύμιος Παπαδόπουλος (πνευστά), Πάρις Περυσινάκης (λύρα, μαντολίνο), Γιάννης Μπελώνης (πιάνο), Ηλίας Δουμάνης (τύμπανα), Δημήτρης Μουτάφης (μπάσο).

Ο Γιώργος Νταλάρας στο Μικρολίμανο

Το Σάββατο 17 Σεπτέμβρη στις 21.00, στο Μικρολίμανο, ο Γιώργος Νταλάρας με την Εστουδιαντίνα Νέας Ιωνίας Βόλου και την Ασπασία Στρατηγού θα μας μεταφέρουν μνήμες, εικόνες και εξαίσιες μουσικές από τη σμυρναίικη παράδοση αλλά και τραγούδια - αναφορές στα τραγικά γεγονότα της Μικρασιατικής Καταστροφής.

Μια συναυλία περιπλάνηση στο σμυρναίικο αλλά και το λαϊκό τραγούδι, στη ζωή των τόπων και των ανθρώπων με τη συμμετοχή της Εστουδιαντίνας Νέας Ιωνίας Βόλου, της σύγχρονης ορχήστρας που είναι κατ' εικόνα της εμβληματικής Εστουδιαντίνας της Σμύρνης, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Ανδρέα Κατσιγιάννη και ένα σύνολο εξαίρετων μουσικών:

Κώστας Γεδίκης - μπουζούκι, Κυριάκος Γκουβέντας - βιολί, Αποστόλης Βαλαρούτσος - κιθάρα, Κώστας Κωνσταντίνου - κοντραμπάσο, Ανδρέας Παπάς - κρουστά, Βαγγέλης Καρίπης - κρουστά, Ανδρέας Κατσιγιάννης - σαντούρι, καθώς και οι σολίστες: Γιώργος Παπαχριστούδης - πιάνο, Μάνος Γρυσμπολάκης - ακορντεόν, Αποστόλης Βαγγελάκης - πνευστά, Γιώργος Μάτσικας - μπουζούκι.

Την καλλιτεχνική επιμέλεια του προγράμματος υπογράφει ο Γιώργος Νταλάρας, την ενορχηστρωτική επιμέλεια έχουν οι Γιώργος Νταλάρας, Ανδρέας Κατσιγιάννης, Γιώργος Παπαχριστούδης και Μάνος Γρυσμπολάκης, στον σχεδιασμό του ήχου είναι οι Αντώνης Ζαχόπουλος και Βαγγέλης Κουλούρης, τους φωτισμούς επιμελείται ο Γιάννης Μανιατάκος, ενώ την οργάνωση και εκτέλεση παραγωγής της συναυλίας έχει η «Sui Generis Music».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ