ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 13 Ιούνη 2001
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΓΙΓΑΝΤΩΣΗ «ΠΕΤΡΟΛΑ»
«Στον αέρα» και η Περιβαλλοντική Μελέτη

Ομόφωνα απέρριψε το Νομαρχιακό Συμβούλιο Δυτικής Αττικής τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τις επεκτάσεις

Από την πρόσφατη μεγάλη διαδήλωση - συναυλία ενάντια στην επέκταση της ΠΕΤΡΟΛΑ
Από την πρόσφατη μεγάλη διαδήλωση - συναυλία ενάντια στην επέκταση της ΠΕΤΡΟΛΑ
Ούτε καν «στα χαρτιά» δεν μπορούν να πείσουν η διοίκηση των διυλιστηρίων της ΠΕΤΡΟΛΑ και η κυβέρνηση για την ασφαλή και μη ρυπογόνα λειτουργία της, πόσο μάλλον για την επέκτασή της. Χαρακτηριστικό είναι ότι στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για την επέκταση της ΠΕΤΡΟΛΑ κατά 4 μονάδες επεξεργασίας μαζούτ - την οποία απέρριψε ομόφωνα το Νομαρχιακό Συμβούλιο Δυτικής Αττικής - χρησιμοποιούνται στοιχεία ανακριβή και παραπλανητικά, προκειμένου να πείσουν για τα δήθεν «έργα εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης». Ομως, ακόμη και αυτά τα στοιχεία συνηγορούν στην απόρριψη κάθε ιδέας επέκτασης του διυλιστηρίου, αφού όχι μόνο παραμένουν αλλά ενισχύονται οι πιθανότητες για την εκδήλωση ατυχήματος μεγάλης έκτασης - λόγω της αύξησης (κατά 28%) της παραγωγικής ικανότητας της μονάδας - και στην περαιτέρω επιβάρυνση της ατμόσφαιρας, του εδάφους, του υπεδάφους, της θάλασσας και του υδροφόρου ορίζοντα.

Οπως αποκαλύπτεται και σημειώνει το Νομαρχιακό Συμβούλιο στην απόφασή του, «κανένα από τα μέτρα προστασίας του περιβάλλοντος που προβλέπονται για τις υπάρχουσες εγκαταστάσεις δεν εφαρμόζεται πλήρως, ενώ δεν υπάρχει έλεγχος». Παραπλανητικά είναι δε τα στοιχεία που χρησιμοποιούνται στην ΜΠΕ, σε σχέση με την απόσταση της ΠΕΤΡΟΛΑ από τον αρχαιολογικό χώρο της Ελευσίνας. Χαρακτηριστικά, αναφέρεται ότι η απόσταση των διυλιστηρίων από τον αρχαιολογικό χώρο είναι 3.100 μέτρα, ενώ η απόσταση αυτή είναι μόλις 2.000 μέτρα.

Ρίχνοντας το «δόλωμα» της δημιουργίας 500 θέσεων εργασίας, στο οποίο δεν «τσίμπησαν» ούτε οι κάτοικοι της περιοχής, ούτε το Νομαρχιακό Συμβούλιο, και με «εφόδιο» τη συμπαράσταση του κράτους στην ασύδοτη λειτουργία της ΠΕΤΡΟΛΑ όλα αυτά τα χρόνια, η διοίκηση της εταιρίας επιχείρησε να εμφανίσει την επέκτασή της ως «φιλική προς το περιβάλλον»! Εκπρόσωπός της, που παρίστατο στη συνεδρίαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου, ισχυρίστηκε ότι «έχουν μελετηθεί πολλά σενάρια επικινδυνότητας», κάτι που ανατρέπεται από την ίδια τη μελέτη, αλλά και την αναξιοπιστία στη μέχρι τώρα λειτουργία της ΠΕΤΡΟΛΑ, η οποία - με τη συνενοχή του κράτους - δεν υφίστατο κανέναν έλεγχο!

Ομόφωνη εναντίωση

Με δεδομένη την «αναξιοπιστία» της εταιρίας που επισημάνθηκε στη συνεδρίαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου, αλλά και το «κορεσμένο» της περιοχής του Θριασίου, η αντίθεση σε οποιαδήποτε επέκταση ήταν σχεδόν δεδομένη. Οι σύμβουλοι, στη συντριπτική τους πλειοψηφία έκαναν λόγο για προσπάθεια, εκ μέρους της εταιρίας, να εξωραϊστεί η μελλοντική κατάσταση του διυλιστηρίου, ενώ ο νομάρχης, Περικλής Παπαπέτρου είπε στην τοποθέτησή του πως «δεν υπάρχει νοήμων άνθρωπος που να αποδεχτεί τη γιγάντωση του διυλιστηρίου της ΠΕΤΡΟΛΑ με το βεβαρημένο παρελθόν και την καθημερινή δύσοσμη και ρυπογόνο λειτουργία». Ο Αντώνης Χοροζάνης, επικεφαλής της Νομαρχιακής Αγωνιστικής Συνεργασίας (ΝΑΣ) Δυτικής Αττικής, εστίασε στην υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων της εταιρίας και γενικότερα των κατοίκων του Λεκανοπεδίου. «Ο κίνδυνος βιομηχανικού ατυχήματος μεγάλης έκτασης δεν είναι υποθετικός. Ο κίνδυνος πρόκλησης τέτοιου ατυχήματος συνίσταται στην αστοχία ενός ή περισσοτέρων συστημάτων κανονικής λειτουργίας ή ασφάλειας σε εγκαταστάσεις που διαχειρίζονται μεγάλες ποσότητες επικίνδυνων ουσιών (τοξικών, εύφλεκτων, εκρηκτικών) και μπορούν να οδηγήσουν σε μεγάλη πυρκαγιά και απελευθέρωση σημαντικών ποσοτήτων τοξικών ουσιών. Πολύ πιθανόν να οδηγήσουν στη δημιουργία αλυσιδωτού ατυχήματος, του λεγόμενου ντόμινο», υπογράμμισε ο σύμβουλος της ΝΑΣ.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι δύο νομαρχιακοί σύμβουλοι της πλειοψηφίας (πρόσκειται στο ΠΑΣΟΚ), παρότι δεν ψήφισαν την ΜΠΕ, έδωσαν τροφή στην εταιρία και τα σχέδιά της, προβάλλοντας το εξής φαιδρό επιχείρημα: «Τι θέλετε επιτέλους να κλείσουμε τις βιομηχανίες και να πάμε όλοι στην Αλβανία;»...

Η μελέτη

Σύμφωνα με την αρνητική γνωμοδότηση του Νομαρχιακού Συμβουλίου, όλα τα μεγέθη που παρουσιάζει η μελέτη για τη γιγάντωση της ΠΕΤΡΟΛΑ είναι υπολογιστικά και κανένα δεδομένο δε θεωρείται αξιόπιστο. Συγκεκριμένα:

  • Αποκρύπτεται ότι στο χώρο του διυλιστηρίου, υπάρχουν δασικές εκτάσεις, σύμφωνα με απόφαση του δασάρχη.
  • Το σημερινό επίπεδο εκπομπών διοξειδίου του θείου από την ΠΕΤΡΟΛΑ είναι κατά 1,53 φορές μεγαλύτερο από το στόχο που είχε βάλει το κράτος το 1986 για το συγκεκριμένο ρύπο σε όλες τις βιομηχανίες του Θριασίου και έπρεπε να είχε επιτευχθεί το 1990, ενώ για τους υδρογονάνθρακες η υπέρβαση από το στόχο του 1990 είναι 74%.
  • Δεν καθορίζονται συγκριτικά οι υφιστάμενες και μελλοντικές ποσότητες των στερεών αποβλήτων, όπως για παράδειγμα των ελαιωδών λασπών, ούτε οι τρόποι τελικής διάθεσής τους.
  • Η ΜΠΕ δεν ασχολείται με τον εντοπισμό της ήδη υπάρχουσας ρύπανσης των εδαφών. Δεν προτείνει καμία μέθοδο απορρύπανσης του εδάφους. Δεν καθορίζει προδιαγραφές κατασκευής του συστήματος αποθήκευσης και διακίνησης των καυσίμων. Δεν καθορίζει με ουσιαστικό τρόπο τις μεθόδους ανίχνευσης και προστασίας από διαρροές πετρελαιοειδών στο υπέδαφος.
  • Δεν παρουσιάζονται στοιχεία για τις υφιστάμενες εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα, παρά μόνο για τις μελλοντικές, ενώ είναι βέβαιο ότι η αύξηση στην κατανάλωση καυσίμων θα οδηγήσει σε αύξηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 3 έως 5 φορές!
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ
Επιδιώκεται η μονοπώληση του κλάδου από τους μεγαλοεργολάβους
  • Συζητείται από χτες στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή σχετικό νομοσχέδιο του ΥΠΕΧΩΔΕ
  • Ν. Γκατζής: Τραγικές οι συνέπειες για τους μικρομεσαίους εργολήπτες

Στα πλαίσια των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων, που προωθούνται από την ΕΕ και την κυβέρνηση, κινείται και το νομοσχέδιο για τη θέσπιση κινήτρων στις κατασκευαστικές εταιρίες, η επεξεργασία του οποίου άρχισε χτες στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.

Οπως τόνισε στην παρέμβασή του ο εισηγητής του ΚΚΕ, Ν. Γκατζής, το νομοσχέδιο εξυπηρετεί την αύξηση της μονοπώλησης του κλάδου από τους μεγαλοεργολάβους ενόψει και της αξιοποίησης κατασκευαστικών έργων του Γ΄ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, των Ολυμπιακών Αγώνων και της «διείσδυσης» στα Βαλκάνια.

Με τις διατάξεις του, υπογράμμισε, επιδοτούνται και απαλλάσσονται από φόρους οι μεγάλες κατασκευαστικές εταιρίες και την ίδια στιγμή οι μικρομεσαίοι του κλάδου απειλούνται με υποβάθμιση και τελικά με εξαφάνιση. Αλλωστε, κάτι τέτοιο ομολογείται και στην εισηγητική έκθεση του νομοσχεδίου, σύμφωνα με την οποία πρέπει να υπάρξει συγκέντρωση κεφαλαίων προκειμένου να υπάρξει ανταγωνισμός με τις μεγάλες εταιρίες της ΕΕ.

Περιγράφοντας την κατάσταση στη χώρα μας, είπε ότι από τις 12.000 εταιρίες που δραστηριοποιούνται στο χώρο μόνον οι 657 είναι Ανώνυμες Εταιρίες ή ΕΠΕ και οι Η΄ Τάξης είναι μεν μόνο το 0,5% αλλά παίρνουν το 40% των έργων του κλάδου. Με τις προωθούμενες διατάξεις, τόνισε ο Ν. Γκατζής, οι μικρές εταιρίες του χώρου θα βρεθούν στο δίλημμα ή να συγχωνευτούν, κάτι που είναι δύσκολο, ή να εξαγοραστούν από τους μεγάλους. Αυτό θα έχει, συνέχισε, τραγικές συνέπειες για τους μικρομεσαίους εργολήπτες, οι οποίοι θα συμπαρασύρουν στην ανεργία και όσους δουλεύουν μαζί τους.

Εκτός των άλλων, είπε, δεν παίρνονται ουσιαστικά μέτρα ελέγχου των έργων που θα γίνονται και έτσι αυτός θα συνεχίσει να είναι ανύπαρκτος λόγω της υποβάθμισης των υπηρεσιών του υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ. Ο βουλευτής του ΚΚΕ πρόσθεσε ότι η ισχυροποίηση του μονοπωλιακού κεφαλαίου γίνεται και με έμμεση κρατική χρηματοδότηση, μέσα από τις επιδοτήσεις και τις φοροαπαλλαγές, ενώ με τη μέθοδο της αυτοχρηματοδότησης των έργων το τελικό κόστος μεταφέρεται στις πλάτες του απλού πολίτη, όπως, για παράδειγμα, με τα διόδια των δρόμων.

Καταλήγοντας ο εισηγητής του ΚΚΕ είπε ότι αυτό που χρειάζεται είναι η δημιουργία ενός Εθνικού Κρατικού Κατασκευαστικού Φορέα, ο οποίος στα πλαίσια μίας λαϊκής οικονομίας θα αναλάβει τόσο τη λαϊκή κατοικία όσο και τα δημόσια έργα.

Κριτική κατά του νομοσχεδίου για τη δημιουργία «ολιγοπωλιακών καταστάσεων» άσκησαν και οι εκπρόσωποι της ΝΔ και του ΣΥΝ, ενώ ο υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Ν. Αλευράς, για να υπερασπίσει το νομοσχέδιο επικαλέστηκε σχετική έκθεση του ΣΕΒ (ΙΟΒΕ), σύμφωνα με την οποία το πρόβλημα στο χώρο είναι ο κατακερματισμός του κλάδου.

Τρίτο μπλακ - άουτ στη Βόρειο Ελλάδα

Για μια ακόμη φορά η Θεσσαλονίκη και οι περισσότερες περιοχές της Βόρειας Ελλάδας και της Θράκης έμειναν χτες χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα, όταν σημειώθηκε μεγάλη πυρκαγιά στο σταθμό υπερυψηλής τάσης του Ωραιοκάστρου Θεσσαλονίκης. Η πυρκαγιά εκδηλώθηκε στον υποσταθμό μετά από έκρηξη που έγινε σε μετασχηματιστή στις 4 περίπου το απόγευμα. Οι εκπρόσωποι της ΔΕΗ αποδίδουν την έκρηξη σε υπερθέρμανση λόγω του καύσωνα. Ισχυρές δυνάμεις της Πυροσβεστικής, τεχνικοί της ΔΕΗ καθώς και βυτιοφόρα των γύρω Δήμων συμμετείχαν στην κατάσβεση ρίχνοντας αφρό και νερό. Σημειώνεται ότι στον τόπο γύρω από τον υποσταθμό δημιουργήθηκαν πολύ υψηλές θερμοκρασίες, γεγονός που εμπόδιζε το έργο των ανδρών της Πυροσβεστικής. Τελικά λίγο πριν τις 6 το απόγευμα και μετά από συντονισμένες προσπάθειες, έγινε δυνατή η κατάσβεση της φωτιάς. Ενας πυροσβέστης έπαθε ελαφρά εγκαύματα και μεταφέρθηκε στο «424».

Το χτεσινό μπλακ - άουτ είναι το τρίτο που σημειώνεται από τις αρχές του χρόνου στη Βόρεια Ελλάδα και όλα προέρχονται από το Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης του Ωραιοκάστρου. Εργαζόμενοι στο συγκεκριμένο ΚΥΤ, επισημαίνουν ότι απαιτούνται εκτεταμένες εργασίες συντήρησης του Κέντρου, αλλά και τα ανάλογα κονδύλια δε διατίθενται, αλλά και το τεχνικό προσωπικό δεν επαρκεί, αφού η ΔΕΗ έχει μεγάλη έλλειψη σε τεχνικό προσωπικό.

Πέραν τούτου, όμως, η διοίκηση της ΔΕΗ δεν προτίθεται να ξανασχοληθεί με τα μπλακ άουτ, αφού οι υπεύθυνοι «νίπτουν τα χείρας τους» διότι το σύστημα μεταφοράς, στα πλαίσια της απελευθερωμένης αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, έχει περάσει στο Διαχειριστή του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΣΜΗΕ)...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ