ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 29 Δεκέμβρη 2022
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΘΑΝΟΣ ΜΙΚΡΟΥΤΣΙΚΟΣ 1947 - 2019
Τρία χρόνια τώρα η απουσία του βαριά...

Συναυλία - αφιέρωμα στον μεγάλο μουσικοσυνθέτη οργάνωσε προχτές στη γενέτειρά του ο Πολιτιστικός Οργανισμός δήμου Πατρέων

Τρία χρόνια τώρα, η απουσία του Θάνου Μικρούτσικου είναι βαριά. Ομως τα τραγούδια του μένουν εδώ και συνεχίζουν να εμπνέουν, να εμψυχώνουν... Να συνοδεύουν τους αγώνες, τις αγωνίες, τις λαχτάρες κάθε ανθρώπου... Είναι εδώ, στον δρόμο που βαδίζουμε μαζί... Στον χορό πάνω στο φτερό του καρχαρία, που αυτός μας έμαθε... Στην πιο όμορφη θάλασσα που δεν έχουμε ακόμα ταξιδέψει... Γιατί η μουσική του είναι βαθιά κοινωνική, βαθιά ανθρώπινη, ένα δίδαγμα ευθύνης του καλλιτέχνη μπροστά στην εποχή του και μπροστά στον κόσμο. Μαζί με τα τραγούδια του και μέσα από τα τραγούδια του έμαθε σε όλους εμάς να κρατάμε «ανοιχτό το παράθυρο στο όνειρο, όσο κι αν απέξω υπάρχει σκοτάδι. Γιατί αγωνιζόμενοι μέχρι τέλους θα καταφέρουμε να φτιάξουμε μια κοινωνία ικανή να μας οδηγήσει στην αυτοπραγμάτωση του ανθρώπου...».

Ο Θάνος Μικρούτσικος γεννήθηκε στην Πάτρα το 1947. Ξεκίνησε να σπουδάζει πιάνο και αρμονία από τεσσάρων ετών στη Φιλαρμονική Εταιρεία Πατρών και στο Ελληνικό Ωδείο. Σπούδασε στο Μαθηματικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών, ενώ παράλληλα μελέτησε αρμονία, αντίστιξη, φούγκα και σύνθεση με τον καθηγητή - συνθέτη Γ.Α. Παπαϊωάννου. Ασχολήθηκε με όλα σχεδόν τα είδη μουσικής. Εγραψε όπερες, συμφωνική μουσική, μουσική δωματίου, πειραματική μουσική. Συνεργάστηκε με πολλούς Ελληνες και ξένους σκηνοθέτες, γράφοντας μουσική για δεκάδες θεατρικά έργα. Μελοποίησε πολλούς Ελληνες και ξένους ποιητές. Οπως έλεγε, «η ποίηση έγινε η δεύτερη διάσταση στην καθημερινότητά μου». Εργα του έχουν παρουσιαστεί από πολλές μεγάλες ορχήστρες και ορχήστρες μουσικής δωματίου και τα έχουν διευθύνει σπουδαίοι μαέστροι, ενώ συνεργάστηκε με όλους σχεδόν τους σημαντικούς Ελληνες ερμηνευτές και μουσικούς και πολλούς διεθνείς καλλιτέχνες.

Οι καλλιτέχνες στη σκηνή
Οι καλλιτέχνες στη σκηνή
«Η τέχνη είναι το χνάρι του ανθρώπου στη γη», είχε πει ο Θάνος Μικρούτσικος. Το δικό του χνάρι, βαθύ και ανεξίτηλο, θα μας θυμίζει την απουσία του, αλλά ταυτόχρονα και την παρουσία του στις μεγάλες αναμετρήσεις που έχουμε μπροστά, κρατώντας σφιχτά στην καρδιά μας τα λόγια του στην τελευταία του συναυλία στο Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή» τον Σεπτέμβρη του 2019: «Τα πράγματα, είναι νόμος, αλλάζουν. Το θέμα είναι να τα αλλάξουμε στη σωστή κατεύθυνση, όχι στο χάος. Εγώ το μόνο, το λίγο που μπορώ να σας υποσχεθώ, είναι: Μέχρι τέλους θα είμαι εδώ»!

Συναυλία - αφιέρωμα στον Θάνο Μικρούτσικο από τον Πολιτιστικό Οργανισμό του δήμου Πατρέων

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Τρίτης η συναυλία - αφιέρωμα στον Θάνο Μικρούτσικο, που οργάνωσε ο Πολιτιστικός Οργανισμός του δήμου Πατρέων, με αφορμή και τα τρία χρόνια από τον θάνατο του μεγάλου μουσικοσυνθέτη.

Η Πάτρα «τραγούδησε με τον Θάνο», όπως ήταν και ο τίτλος του αφιερώματος, με το κινηματοθέατρο «Πάνθεον» να αποδεικνύεται μικρό για να χωρέσει τον κόσμο, που απόλαυσε την εξαιρετική ερμηνεία της Ρίτας Αντωνοπούλου.

Η ερμηνεύτρια ξεσήκωσε το κοινό, ενώ τραγούδησε μαζί του και εκτός σκηνής. Αναφερόμενη στον συνθέτη σημείωσε πως «ονειρευόταν και πάλευε για έναν κόσμο στον οποίο ο ψαράς θα γράφει ποίηση και ο ποιητής θα ψαρεύει. Το αγαπημένο του "χόρεψε πάνω στο φτερό του καρχαρία" ήταν αυτό που τον έκφραζε, καθώς θεωρούσε πως δεν πρέπει να σταματάμε να ονειρευόμαστε, γιατί αν αξίζει κάτι είναι να προσπαθούμε πάντα να κατακτήσουμε το αδύνατο. Ο Θάνος Μικρούτσικος δεν είναι τυχαίο πως εμπνεύστηκε από τον Μαρξ και το έργο του».

Από το κατάμεστο «Πάνθεον» στην Πάτρα
Από το κατάμεστο «Πάνθεον» στην Πάτρα
Μαζί της στη σκηνή βρέθηκαν ο πολυσύνθετος μουσικός Θύμιος Παπαδόπουλος, οι σπουδαίοι σολίστ Μανώλης Ανδρουλιδάκης, Μίμης Ντούτσουλης και Γιώργος Κατσίκας, οι οποίοι έκαναν τη δική τους «κατάθεση ψυχής», παρουσιάζοντας για περισσότερο από δύο ώρες αποσπάσματα από το έργο του Θάνου Μικρούτσικου.

Προλογίζοντας την εκδήλωση, η πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού, Κατερίνα Γεροπαναγιώτη, σημείωσε: «Μπορεί φέτος να συμπληρώνονται τρία χρόνια "χωρίς" τον Θάνο, αλλά ο Θάνος είναι μαζί μας. Μας συνοδεύει στις μικρές και μεγάλες στιγμές μας, μας συντροφεύει στους αγώνες μας».

Τη συναυλία παρακολούθησε πολυμελής αντιπροσωπεία της δημοτικής αρχής Πάτρας με επικεφαλής τον δήμαρχο, Κώστα Πελετίδη. Επίσης, το «παρών» έδωσε εκ μέρους του ΚΚΕ το μέλος της ΚΕ του Κόμματος και βουλευτής Αχαΐας, Νίκος Καραθανασόπουλος.


Ο Κ. Πελετίδης και η Κ. Γεροπαναγιώτη με τους Γ. Κατσίκα, Μ. Ανδρουλιδάκη και Ρίτα Αντωνοπούλου
Ο Κ. Πελετίδης και η Κ. Γεροπαναγιώτη με τους Γ. Κατσίκα, Μ. Ανδρουλιδάκη και Ρίτα Αντωνοπούλου

ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Ευκαιρία για μια συνάντηση με το έργο του Ακίρα Κουροσάβα

«Αισθάνομαι Ζωντανός»
«Αισθάνομαι Ζωντανός»
Η τελευταία κινηματογραφική βδομάδα του 2022 μας αποχαιρετά με μικρή κινηματογραφική διανομή, από την οποία ξεχωρίζουμε δύο ταινίες.

Στη Σκιά του Καραβάτζιο / L'Οmbra di Caravaggio / Μικέλε Πλασίντο / 2022 / 120 λεπτά

Ιταλία, 1600 μ.Χ. Ο Μικελάντζελο Μερίζι, γνωστότερος ως Καραβάτζιο, είναι ένας ιδιοφυής καλλιτέχνης που επαναστατεί ενάντια στους αυστηρούς κανόνες της Συνόδου του Τρέντο σχετικά με την απεικόνιση θρησκευτικών εικόνων, χρησιμοποιώντας πόρνες, κλέφτες και άστεγους ως μοντέλα για τους θρησκευτικούς του πίνακες. Οταν ο Καραβάτζιο καταδικαστεί σε θάνατο έπειτα από μια μονομαχία ερωτικής αντιζηλίας, ο Πάπας Παύλος Ε' αναθέτει σε έναν μυστικό πράκτορα του Βατικανού να διεξαγάγει πλήρη έρευνα γύρω από τον εκκεντρικό καλλιτέχνη, έτσι ώστε να αποφασίσει αν θα του δώσει χάρη. Ο Ανθρωπος - Σκιά ξεκινά τη μυστική του έρευνα για έναν ζωγράφο ο οποίος συναρπάζει, ταράζει και ανατρέπει τα πάντα στη ζωή του, όπως και στην Τέχνη του... Μια Σκιά που θα έχει απόλυτη δύναμη ζωής και θανάτου για τη μοίρα μιας ιδιοφυΐας.

Κοινωνικό θρίλερ εποχής θα μπορούσε να χαρακτηρίσει κανείς την υπέροχη αυτή ταινία, η οποία μέσα από την ιστορία καταδίωξης του σπουδαίου ζωγράφου μάς αποκαλύπτει όλες τις κοινωνικές συνθήκες της εποχής. Αυτό επιτυγχάνεται μέσα από την προσθήκη του μοναδικού φανταστικού χαρακτήρα, του Ανθρώπου - Σκιά, που πάνω στη δράση του στήνεται όλη η ραχοκοκαλιά της εξιστόρησης της ζωής του Καραβάτζιο. Μέσα από τη βιογραφία του ζωγράφου αντιλαμβανόμαστε τον καταλυτικό ρόλο της παπικής Εκκλησίας τόσο στη διαμόρφωση των ηθικών αξιών όσο και στην Τέχνη. Το πώς οι ευγενείς ήταν «μαικήνες» - εκμεταλλευτές των καλλιτεχνών - συνδιαμορφωτές του περιεχομένου της Τέχνης της περιόδου. Αντιλαμβανόμαστε ότι η έννοια της καλλιτεχνικής ελευθέριας δεν υπήρχε στο λεξικό της εποχής, και όποιος την ασπαζόταν γινόταν αντιφρονούντας και το πλήρωνε ακριβά.

«Στη Σκιά του Καραβάτζιο»
«Στη Σκιά του Καραβάτζιο»
Ιδιαίτερη στιγμή μέσα στο έργο είναι η συνάντηση του Καραβάτζιο με τον Τζορντάνο Μπρούνο, η οποία δεν είναι η πρώτη φορά που εξιστορείται αλλά δεν είμαστε βέβαιοι για το γεγονός αυτό καθαυτό. Ακόμα κι αν δεν έγινε αυτή η συνάντηση, όμως, είναι σπουδαία προσθήκη στην ταινία, αφού η Ιερά Εξέταση εκείνη την περίοδο καταδίκασε στην πυρά τον σπουδαίο φιλόσοφο. Σκηνοθετικά, φωτογραφικά και σκηνογραφικά η ταινία είναι χάρμα οφθαλμών, οι δε ερμηνείες των βασικών πρωταγωνιστών, Ρικάρντο Σκαμάρτσιο και Λουί Γκαρέλ, εκπληκτικές. Το τέλος της χρονιάς μάς επιφύλαξε μία από τις ωραιότερες ταινίες της.

Αισθάνομαι Ζωντανός / Living / Ολιβερ Ερμάνους / 2022 / 102 λεπτά

Στο Λονδίνο το 1952 ο Γουίλιαμς, ένας βετεράνος δημόσιος υπάλληλος, αποτελεί ένα μικρό γρανάζι στη γραφειοκρατία της αναδόμησης της Αγγλίας μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Καθώς άπειρα χαρτιά κατακλύζουν το γραφείο του, μαθαίνει ότι έχει μία θανάσιμη ασθένεια. Ετσι, ξεκινάει να ψάχνει κάποιο νόημα στη ζωή του όσο του μένει ακόμα χρόνος.

Ο Ολιβερ Ερμάνους με τη βοήθεια του Καζούο Ισιγκούρο αναλαμβάνουν να μεταφέρουν τη σπουδαία ταινία «Ο Καταδικασμένος» (Ikiru, 1952) του Ακίρα Κουροσάβα στη μεταπολεμική Αγγλία που ανοικοδομείται. Χωρίς να μπορεί να συγκριθεί η μεταφορά σε κανένα επίπεδο - και κυρίως σημασιολογικό - με το αριστούργημα του Κουροσάβα, αποτελεί συμπαθέστατη μεταφορά της βασικής ιστορίας, τουλάχιστον σε τεχνικό επίπεδο. Προσεγμένη, λιτή σκηνοθεσία, προσεγμένη φωτογραφία, υπέροχα κοστούμια και σκηνικά αναπαριστούν το Λονδίνο της εποχής. Οι δε πρωταγωνιστές, Μπιλ Νάι και Εϊμι Λου Γουντ, δίνουν ρεσιτάλ, ενδεχομένως τις καλύτερες ερμηνείες της καριέρας τους.

Πέρα από το αμιγώς τεχνικό κομμάτι της μεταφοράς, δεν γίνεται να αποδοθούν τα εύσημα του ευρηματικού σεναρίου της αρχικής ταινίας στον Ισιγκούρο, αυτό θα ήταν άδικο. Ομως, χωρίς κανείς να έχει δει την ταινία του Ακίρα Κουροσάβα, μπορεί να αντιληφθεί το μεγαλείο τού να φεύγει κανείς από τον μικρόκοσμό του, έστω και την τελευταία στιγμή της ζωής του, και να γίνεται μέρος της συλλογικότητας. Να αξιοποιεί τη θλίψη του επερχόμενου θανάτου ώστε να δώσει ζωή στις μέλλουσες γενιές. Να αντιλαμβάνεται, έστω και στο τέλος, πώς αληθινά θα έπρεπε να έχει ξοδέψει τη ζωή του και να ζει κάθε στιγμή της, αντί να ζει σαν νεκροζώντανος, κλεισμένος στην τυπικότητα, προσπαθώντας να δώσει το παράδειγμα ευθυγράμμισης με το σύστημα. Ο Γουίλιαμς επαναστατεί, σπάει το ατσάλινο περίβλημα της λογικής και βλέπει την κοινωνία με τα μάτια της καρδιάς. Γι' αυτό και μόνο, αξίζει και να παρακολουθήσει κανείς αυτήν την ταινία αλλά και να μυηθεί στον υπέροχο κινηματογράφο του Ακίρα Κουροσάβα. Μόνο να κερδίσει μπορεί από αυτήν τη συνάντηση.

Σημείωση: Η αυθεντική ταινία παίχτηκε σε επανέκδοση φέτος στον κινηματογράφο «Αστυ».


Π. Α.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ