ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 29 Δεκέμβρη 2022
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Απαιτείται ουσιαστική αναβάθμιση και αναγνώριση των καλλιτεχνικών σπουδών

Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ με αφορμή τη μαζική κινητοποίηση καλλιτεχνών και σπουδαστών καλλιτεχνικών σχολών ενάντια στο ΠΔ που υποβιβάζει τα πτυχία τους

Συνεχίζονται οι αντιδράσεις και η συζήτηση γύρω από το Προεδρικό Διάταγμα 85/2022 και τη μη αναγνώριση των σπουδών των καλλιτεχνικών σχολών και όχι μόνο, που έχει φέρει αναστάτωση σε όλο τον καλλιτεχνικό κόσμο.

Θυμίζουμε ότι το ΠΔ 85/2022, που αφορά το νέο προσοντολόγιο και τις ειδικότητες που αναγνωρίζονται για πρόσληψη στο Δημόσιο, κατατάσσει στην κατηγορία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ), δηλαδή ισότιμα με το απολυτήριο Λυκείου, όλους τους αποφοίτους των σχολών μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ΙΕΚ και Ανώτερες Σχολές). Με άλλα λόγια, παιδιά που έχουν τελειώσει το Λύκειο και στη συνέχεια παρακολούθησαν διετείς και τριετείς σχολές, πολλοί επιπλέον έκαναν και πρακτική άσκηση, εξισώνονται σε μια ενδεχόμενη πρόσληψή τους στο Δημόσιο με τους αποφοίτους Λυκείου, χωρίς να αναγνωρίζονται οι επιπλέον σπουδές τους.

Ειδικά για τις καλλιτεχνικές σχολές η αγανάκτηση μεγαλώνει, καθώς για όσες από αυτές ήταν αναγνωρισμένες ως Ανώτερες Σχολές, τα πτυχία που χορηγούσαν από τη δεκαετία του '80 έως το 2003 εντάσσονταν στην κατηγορία ΤΕ, ως ισότιμα με αυτά των ΤΕΙ, που επίσης μέχρι το 2003 ήταν Ανώτερα (μετά εντάχθηκαν στην Ανώτατη Εκπαίδευση). Οι απόφοιτοι των καλλιτεχνικών σχολών αυτής της περιόδου (έως τον Ιούνη του 2003), πολλοί από τους οποίους εργάζονται ήδη στο Δημόσιο στην κατηγορία ΤΕ, δεν αναφέρονται πουθενά και είναι εξαφανισμένοι ως ειδικότητες από το ΠΔ 85/2022! Ακολούθως οι απόφοιτοι μετά το 2003, που ήταν στον «αέρα», τώρα εντάσσονται στην κατηγορία ΔΕ για το Δημόσιο, προκαλώντας την έντονη αγανάκτηση σπουδαστών και αποφοίτων για τη μη αναγνώριση ουσιαστικά των σπουδών τους.

Προσπαθεί να καθησυχάσει χωρίς να πείθει η κυβέρνηση

Η κυβέρνηση μέσω των υπουργείων Πολιτισμού και Εσωτερικών προσπαθεί να καθησυχάσει ότι το ΠΔ «δεν αφορά προσλήψεις καλλιτεχνών στο Δημόσιο, γιατί αυτές έτσι κι αλλιώς εξαιρούνται από τον ΑΣΕΠ» και ότι «για τυχόν καλλιτέχνες ηθοποιούς οι οποίοι ήδη απασχολούνται σε φορείς του δημοσίου σε θέσεις Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΤΕ) (π.χ. ΤΕ Θεάτρου που δεν υπάρχει στο νέο προσοντολόγιο) δεν επέρχεται ουδεμία δυσμενής μεταβολή». Ωστόσο, τα παραπάνω, πέρα από το ότι καταγράφονται σε ανακοινώσεις των υπουργείων, δεν συμβαδίζουν με όσα έχουν νομοθετηθεί στο ΠΔ.

Παράλληλα, το υπουργείο Πολιτισμού ισχυρίζεται ότι έχει τη βούληση να λύσει «την πολυετή εκκρεμότητα ώστε να υπάρξει ένας "ακαδημαϊκός διάδρομος" που να συνδέει τις σχολές καλλιτεχνικής εκπαίδευσης με τα πανεπιστήμια», ωστόσο την πανεπιστημιακού επιπέδου καλλιτεχνική εκπαίδευση την μεταθέτει «σε βάθος χρόνου»...

Ολα τα παραπάνω πυροδοτούν την αγανάκτηση σπουδαστών και αποφοίτων μιας σειράς καλλιτεχνικών κλάδων, που χρόνια τώρα διεκδικούν αναβάθμιση των σπουδών τους και πανεπιστημιακού επιπέδου καλλιτεχνική εκπαίδευση, αλλά εισπράττουν είτε πλήρη αδιαφορία είτε προβληματικές ρυθμίσεις όπως αυτή του ΣΥΡΙΖΑ το 2017, που διαχώρισε τους αποφοίτους των Ανώτερων Καλλιτεχνικών Σχολών σε παλιότερους και νεότερους (πριν και μετά το 2003), αναγνωρίζοντας διαφορετικά δικαιώματα στους μεν και στους δε, χωρίς να υπάρχει όμως καμιά διαφορά στις σπουδές τους.

Δίκαια, λοιπόν, σπουδαστές και απόφοιτοι, μαζί με τα σωματεία των καλλιτεχνών προχώρησαν τις προηγούμενες μέρες σε μαζικές κινητοποιήσεις και δράσεις διεκδικώντας ουσιαστική αναβάθμιση και αναγνώριση των σπουδών τους. Με τη μαζικότητα και την αποφασιστικότητά τους πέτυχαν να συναντηθούν με εκπροσώπους των συναρμόδιων υπουργείων, οι οποίοι όμως προσπάθησαν να λειτουργήσουν «πυροσβεστικά», χωρίς καμιά ουσιαστική δέσμευση για αναβάθμιση των σπουδών και των πτυχίων τους.

ΚΚΕ: Μόνη γλώσσα που ακούει η κυβέρνηση είναι η γλώσσα των αγώνων

Με αφορμή τη μαζική κινητοποίηση που έκαναν προχτές οι καλλιτέχνες και σπουδαστές καλλιτεχνικών σχολών και τη συνάντησή τους με τους κυβερνητικούς παράγοντες, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ σημειώνει σε ανακοίνωσή του:

«Χαιρετίζουμε τους εκατοντάδες καλλιτέχνες και σπουδαστές των καλλιτεχνικών σχολών που συμμετείχαν στη μεγάλη κινητοποίηση ενάντια στην εξίσωση των πτυχίων τους με το απολυτήριο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Είναι ιδιαίτερα αισιόδοξο και ελπιδοφόρο ότι οι σημερινοί σπουδαστές και αυριανοί καλλιτέχνες, έχοντας την πιο μαζική και δυναμική παρουσία στην κινητοποίηση, επιλέγουν τον δρόμο του αγώνα για τη δικαίωση των αιτημάτων τους.

Η κυβέρνηση, κάτω από την πίεση των κινητοποιήσεων και τη γενική κατακραυγή, υποχρεώθηκε να πραγματοποιήσει συνάντηση των εκπροσώπων της από τα τρία υπουργεία - Εσωτερικών, Πολιτισμού και Παιδείας - με αντιπροσωπεία των καλλιτεχνικών σωματείων και του συλλόγου σπουδαστών. Στη μαραθώνια συζήτηση που επακολούθησε και σε μια προσπάθεια να κατευνάσει τη δίκαιη οργή καλλιτεχνών και σπουδαστών, η κυβέρνηση εμφανίστηκε σαν να ακούει για πρώτη φορά τα εδώ και χρόνια διατυπωμένα και κατατεθειμένα αιτήματα των φορέων τους. Στην ουσία επιβεβαίωσε την επιμονή της να προσθέσει κι άλλο ένα βάρος στο φορτίο που σηκώνουν οι καλλιτέχνες από την πολιτική των προηγούμενων κυβερνήσεων. Μια πολιτική που α) διαιωνίζει το αίσχος της εμπορευματοποιημένης καλλιτεχνικής εκπαίδευσης με τα δυσβάστακτα δίδακτρα και το ανομοιογενές περιεχόμενο και β) διασφαλίζει, αντί για τα εργασιακά δικαιώματα των καλλιτεχνών, τα συμφέροντα εκείνων που εκμεταλλεύονται την εργατική τους δύναμη. Αυτοί είναι οι μόνοι ωφελημένοι από τα υποβαθμισμένα πτυχία και την κακοπληρωμένη εργασία των καλλιτεχνών.

Η εξέλιξη αυτή επιβεβαιώνει το συμπέρασμα πως η μόνη γλώσσα που ακούει η κυβέρνηση είναι η γλώσσα των αγώνων.

Οι καλλιτέχνες και οι σπουδαστές των καλλιτεχνικών σχολών χρειάζεται τώρα πιο μαζικά, πιο αποφασιστικά, πιο δυναμικά να συνεχίσουν τον συλλογικό αγώνα τους διεκδικώντας:

  • Αμεση απόσυρση του κατάπτυστου Προεδρικού Διατάγματος 85/22. Καμία χειροτέρευση των εργασιακών δικαιωμάτων των αποφοίτων καλλιτεχνικών σχολών σε κατηγορία ΔΕ από την ΤΕ που είναι σήμερα.
  • Ουσιαστικά μέτρα για την αναβάθμιση των καλλιτεχνικών σπουδών και της αξίας των πτυχίων τους, όπως και των καλλιτεχνικών μαθημάτων στο σχολείο. Ανάπτυξη συστήματος δημόσιας και δωρεάν καλλιτεχνικής εκπαίδευσης από τα σχολικά χρόνια έως και το πανεπιστήμιο.
  • Συγκρότηση δημόσιων και δωρεάν Ανώτατων Καλλιτεχνικών Σχολών στα πανεπιστήμια, που να καλύπτουν τα αντικείμενα των ηθοποιών, των χορευτών, των σκηνοθετών, των μουσικών. Η μεταδευτεροβάθμια καλλιτεχνική εκπαίδευση δεν μπορεί να υπάγεται ούτε στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ούτε στα ΙΕΚ. Σύγχρονη και υπερώριμη απαίτηση είναι να γίνει αποκλειστικά Ανώτατη».

ΣΚΑΝΔΑΛΟ «QATARGATE»
Αποκαλύψεων συνέχεια, που αναδεικνύουν τη σαπίλα της ΕΕ

Συνεχίζονται οι αποκαλύψεις για το «Qatargate» και όσα περισσότερα στοιχεία έρχονται στην επιφάνεια, τόσο περισσότερο αποκαλύπτεται η σαπίλα του σκανδάλου των σκανδάλων, που είναι η ίδια η Ευρωπαϊκή Ενωση και οι θεσμοί της, όπως το Ευρωκοινοβούλιο.

Η εφημερίδα «Le Soir» σε δημοσίευμά της υποστηρίζει ότι η λειτουργία του κυκλώματος ξεκίνησε το 2018, όταν ο Παντσέρι ήταν πρόεδρος της Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Ευρωκοινοβουλίου. Το δημοσίευμα επικαλείται όσα φέρεται να κατέθεσε ο Τζιόρτζι στους αστυνομικούς, με την ιδέα του lobbying για το Κατάρ να ανήκει στον υπουργό Αμυνας της αραβικής χώρας και τον Παντσέρι να συμφωνεί. «Στις αρχές του 2019 ξεκίνησε η συνεργασία. Είχαμε καθορίσει τις αμοιβές - δυσκολεύομαι να τις θυμηθώ - για τις παρεμβάσεις μας. Ηταν σε μετρητά», φέρεται να είπε ο Τζιόρτζι στις βελγικές αρχές, την ώρα που ο Παντσέρι φέρεται να έχει καταθέσει ότι όλα ξεκίνησαν πιο μετά, συγκεκριμένα τον Οκτώβριο - Νοέμβριο του 2019, ενώ δηλαδή ο ίδιος δεν ήταν ευρωβουλευτής.

Ο Τζιόρτζι περιγράφει ότι λίγους μήνες αργότερα έφτιαξαν τη ΜΚΟ «Fight Impunity», «γιατί έπρεπε να βρούμε ένα καθαρό σύστημα που δεν θα σήμαινε συναγερμό».

Σχετικά με την Εύα Καϊλή, ο Τζιόρτζι φέρεται στην κατάθεσή του να ανέλαβε όλη την ευθύνη για την υπόθεση, λέγοντας: «Η Εύα προφανώς γνώριζε για την ύπαρξη των χρημάτων και την πηγή τους, αφού ζούσαμε μαζί, αλλά δεν ήταν μέρος του δικτύου. Μου είχε πει πολλές φορές να σταματήσω, γιατί την έβαζα σε κίνδυνο σε σχέση με τα καθήκοντά της». Από την πλευρά της η ιταλική εφημερίδα «La Repubblica» αποκαλύπτει όσα φέρεται να κατέθεσε η Καϊλή στους αστυνομικούς μετά τη σύλληψή της: «Μετά τη σύλληψη του συντρόφου μου μπήκα στο γραφείο του. Εψαξα τα πράγματά του για να καταλάβω γιατί είχε συλληφθεί. Τηλεφώνησα στον πατέρα μου, ο οποίος ήταν με την κόρη μου. Του ζήτησα να έρθει να πάρει τη βαλίτσα. Ηταν μια βαλίτσα από τον Παντσέρι που τη φύλαγε ο σύντροφός μου. Ηξερα ότι ο πατέρας μου θα ήταν με την κόρη μου, γιατί είχα βάλει μπιμπερό στη βαλίτσα».

Και συνεχίζει η Καϊλή σύμφωνα με την ιταλική εφημερίδα: «Στην αρχή προσπάθησα να καλέσω τον Παντσέρι, αλλά δεν τον βρήκα, οπότε προσπάθησα να επικοινωνήσω με τον Μαρκ Ταραμπέλα και την Μαρία Αρένα. Δεν γνώριζαν γιατί δεν απαντούσε ο Παντσέρι».

Το ιταλικό δημοσίευμα αναφέρει επίσης ότι η Ελληνίδα ευρωβουλευτής κατέθεσε και τα παρακάτω: «Ανοιξα τη βαλίτσα, άνοιξα και το χρηματοκιβώτιο. Ηξερα ότι (σ.σ. ο Τζιόρτζι) φύλαγε κάτι για το πρώην αφεντικό του, τον Αντόνιο Παντσέρι, και πιθανόν για το σημερινό αφεντικό του, τον Αντρέα Κοτζολίνο».

Στην ίδια κατάθεση, μάλιστα, η Καϊλή κάνει λόγο και για μια άλλη βαλίτσα με χρήματα που υπήρχε στο σπίτι της: «Αυτά τα χρήματα ήταν που είχε δανειστεί (σ.σ. ο Τζιόρτζι) για την αγορά του διαμερίσματος».

Η «La Repubblica» αναφέρει στο ρεπορτάζ της ότι το δάνειο για την αγορά του διαμερίσματος στις Βρυξέλλες είχε βγει στο όνομα της Καϊλή και, όπως κατέθεσε η ίδια, τα μετρητά «ήταν η συνεισφορά του συντρόφου μου. Στην τσάντα αυτή ήταν περίπου 50.000 - 60.000 ευρώ, δεν ξέρω, γιατί δεν είχα πρόθεση να ερευνήσω τις υποθέσεις του».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ