ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 24 Γενάρη 2023
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΑΝ-ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗ
Συνεχίζουν τον αγώνα τους

Για ακόμα μια φορά βρέθηκαν στον δρόμο οι καλλιτέχνες ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμα των σωματείων τους, οι σπουδαστές των καλλιτεχνικών σχολών, οι μαθητές των μουσικών και καλλιτεχνικών σχολών.

Με την παρουσία τους έξω από το υπουργείο Παιδείας απαίτησαν την απόσυρση του Προεδρικού Διατάγματος 85/22, το οποίο βάζει σφραγίδα στην υποβάθμιση των σπουδών και των πτυχίων των καλλιτεχνών, που με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων όλα αυτά τα χρόνια έχουν αφεθεί στον αέρα. Ενώ παράλληλα έθεσαν στο προσκήνιο το αίτημα για ανώτατη Καλλιτεχνική Εκπαίδευση.

Στο πλαίσιο της κινητοποίησης αντιπροσωπεία των καλλιτεχνικών σωματείων και των σπουδαστών συναντήθηκε με τον υφυπουργό Αγγελο Συρίγο, ο οποίος επανέλαβε τη γνωστή πια «καραμέλα» ότι η αναγνώριση των σπουδών τους δεν θα έπρεπε να απασχολεί τους καλλιτέχνες, αφού προλαμβάνονται εκτός προσοντολογίου. Οι εκπρόσωποι των καλλιτεχνών έθεσαν για ακόμα μια φορά το ερώτημα, αφού το ΠΔ δεν επηρεάζει τους όρους πρόσληψης, αμοιβής, εργασίας, γιατί δεν το αποσύρει η κυβέρνηση, όπως απαιτούν από την πρώτη στιγμή οι καλλιτέχνες και οι σπουδαστές;

Ακόμα, ο υφυπουργός ανακοίνωσε ότι κάποια στιγμή θα συσταθούν διυπουργικές επιτροπές, που θα εξετάσουν τα διαχρονικά προβλήματα της Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης, παραπέμποντας, ουσιαστικά, το ζήτημα στις ελληνικές καλένδες... Ενώ, ανακοίνωσε ότι οι μουσικοί θα καταταγούν στο επίπεδο 5, επιβεβαιώνοντας ουσιαστικά την υποβάθμισή τους.

«Εφυγε» από τη ζωή ο Νίκος Ξανθόπουλος

Με θλίψη και σεβασμό τον αποχαιρετά το ΚΚΕ

Την τελευταία του πνοή άφησε την Κυριακή ο ηθοποιός του ελληνικού κινηματογράφου Νίκος Ξανθόπουλος.

Η κηδεία του θα είναι πολιτική. Στο πλαίσιο της τελετής, σήμερα στη 1 το μεσημέρι θα τελεστεί τρισάγιο στο Α' Νεκροταφείο.

Γεννήθηκε το 1934. Παιδί ποντιακής καταγωγής, μεγάλωσε φτωχικά στη γειτονιά της Νέας Ιωνίας. Ο πατέρας του ήταν τσαγκάρης, ψαράς και αντιστασιακός την περίοδο της ναζιστικής κατοχής. Ο ίδιος ο Νίκος Ξανθόπουλος είχε συλληφθεί από τους ναζί σε ηλικία 9 ετών. Στα εφηβικά του χρόνια υπήρξε αθλητής της ΑΕΚ.

Αργότερα αποφάσισε να ασχοληθεί με το θέατρο και σπούδασε στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Το ίνδαλμά του ήταν ο Μάνος Κατράκης.

Πρωταγωνίστησε σε δεκάδες ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου και έμεινε γνωστός για τους δραματικούς ρόλους του «λαϊκού παιδιού» που ενσάρκωσε. Παράλληλα έκανε καριέρα στο λαϊκό τραγούδι, έχοντας ως καθοδηγητές τον συνθέτη Απόστολο Καλδάρα και την στιχουργό Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου.

Σε ανακοίνωσή του για τον θάνατο του Ν. Ξανθόπουλου, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ αναφέρει:

«Αποχαιρετούμε με θλίψη και σεβασμό τον Νίκο Ξανθόπουλο, που σφράγισε με τον χαρακτηριστικό τρόπο ερμηνείας του μια ολόκληρη εποχή του ελληνικού κινηματογράφου.

Παιδί προσφυγικής οικογένειας, γεννημένος στη Ν. Ιωνία, μεγαλώνοντας με τα σκληρά βιώματα της φτώχειας, ο Νίκος Ξανθόπουλος, επίσης παιδί αντιστασιακού την περίοδο της ναζιστικής κατοχής, αποτύπωσε στις ερμηνείες του, παρά τον στόμφο που του χάρισε το τρυφερό και απολύτως αναγνωρίσιμο προσωνύμιο "παιδί του λαού", την τιμιότητα, την ανιδιοτέλεια, τις διαψεύσεις και τις ελπίδες, και κυρίως τον μόχθο και την προσπάθεια για μια καλύτερη ζωή για την οποία πάλευαν οι άνθρωποι στις λαϊκές γειτονιές.

Αυτός ο μόχθος ήταν και το περιεχόμενο της δικής του ζωής, καθώς ο Νίκος Ξανθόπουλος, που υπήρξε και αθλητής της ΑΕΚ, στη συνέχεια, με ίνδαλμά του τον Μάνο Κατράκη, σπούδασε στο Εθνικό Θέατρο, αφοσιώθηκε κυρίως στον κινηματογράφο, υπήρξε λαϊκός ερμηνευτής με πλούσιο ρεπερτόριο και σημαντικές συνεργασίες, με τους Ε. Παπαγιαννοπούλου, Α. Καλδάρα, Χ. Νικολόπουλο, Α. Πάνου, Σ. Ξαρχάκο κ.ά., ενώ σε όλη του τη ζωή λάτρευε το διάβασμα.

Το ΚΚΕ εκφράζει τα θερμά του συλλυπητήρια στην οικογένεια και στους οικείους του».

Πέθανε ο σκηνοθέτης Ερρίκος Ανδρέου

Πέθανε σε ηλικία 84 ετών ο σκηνοθέτης Ερρίκος Ανδρέου. Νοσηλευόταν από τον Αύγουστο σε νοσοκομείο της Αθήνας με σοβαρά προβλήματα υγείας.

Ο Ερρίκος Ανδρέου γεννήθηκε στην Αθήνα στις 15/12/1938 και μεγάλωσε στο Γιοχάνεσμπουργκ της Nότιας Aφρικής. Εκεί σπούδασε σε αγγλόφωνο πανεπιστήμιο Ιστορία της Τέχνης και Αγγλική Λογοτεχνία, και συνέχισε τις σπουδές του στο σενάριο και στη σκηνοθεσία, στη Μεγάλη Ακαδημία Κινηματογράφου της Ρώμης.

Με την επιστροφή του στην Ελλάδα εργάστηκε ως βοηθός σκηνοθέτη σε διεθνείς παραγωγές. Το 1961 σκηνοθέτησε σε δικό του σενάριο και παραγωγή την πρώτη του ταινία, «Ο Εφιάλτης», η οποία κέρδισε διακρίσεις στο Φεστιβάλ του Νέου Δελχί και στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Το 1964 σκηνοθέτησε την ταινία «Επιστροφή», η οποία κέρδισε το βραβείο α' γυναικείου ρόλου στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, και το 1966 την ταινία «Διχασμός», η οποία κέρδισε το κρατικό βραβείο σκηνοθεσίας αλλά και διεθνή διάκριση στο κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Σικάγο.

Το 1967 συνεργάστηκε με τη «Φίνος Φιλμ» για την ταινία «Εκείνος και Εκείνη». Στη συνέχεια σκηνοθέτησε κι άλλες ταινίες, συνεργαζόμενος με Αμερικανούς και Ιταλούς παραγωγούς. Το 1970 σκηνοθέτησε σε δικό του σενάριο και παραγωγή την ταινία «Ανταρσία των 10», η οποία κέρδισε το βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

Από το 1977 και μετά στράφηκε στην τηλεόραση, σκηνοθετώντας αρκετές επιτυχημένες σειρές: «Αφροδίτη», «Αναδυομένη», «Μυστικοί Αρραβώνες», «Ο θάνατος του Τιμόθεου Κώνστα», «Το φως του Αυγερινού», «Αξιόπιστοι», «Λάουρα», «Ο κόσμος κι ο Κοσμάς», «Ελλη και Αννα», «Στησιχόρου 73», «Η εξαφάνιση του Τζον Αυλακιώτη», «Μια γυναίκα από το παρελθόν» κ.ά.

Τον Ιούνιο του 1973 παντρεύτηκε την ηθοποιό Νόρα Βαλσάμη, την οποία είχε γνωρίσει κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας «Τα δυο πόδια σε ένα παπούτσι» της «Φίνος Φιλμ». Απέκτησαν έναν γιο, τον Κωνσταντίνο - Ερρίκο Τζούνιορ.

«Ο κύκλος με την κιμωλία» από τον Φλεβάρη

Το Θέατρο «Μοντέρνοι Καιροί» παρουσιάζει από τις 12 Φλεβάρη το έργο του Μπέρτολτ Μπρεχτ «Ο κύκλος με την κιμωλία». Ενα έργο που δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις. Πάντα ζωντανό και επίκαιρο, αν και γραμμένο το 1945, μοιάζει σαν να γράφτηκε για να μιλήσει για το σήμερα.

Ενα αιματηρό πραξικόπημα: Θάνατος, πείνα, προσφυγιά. Χάνει η μάνα το παιδί και το παιδί τη μάνα. Μέσα στην αναμπουμπούλα, η Γκρούσα, μια φτωχή υπηρέτρια, βρίσκεται, χωρίς να το καταλάβει, με ένα ξένο παιδί στην αγκαλιά της, ένα αρχοντικό παιδί, τον διάδοχο του έκπτωτου μονάρχη, που οι πραξικοπηματίες ψάχνουν να το βρουν και να το σκοτώσουν. Διστάζει η Γκρούσα. Αλλά δεν της πάει η καρδιά να εγκαταλείψει το αθώο βρέφος και να φύγει να γλιτώσει. Παγιδεύεται από την ίδια της την καλοσύνη. Και αρχίζει η μεγάλη της περιπέτεια, ένα ατέλειωτο οδοιπορικό γεμάτο κινδύνους, με τον θάνατο να παραμονεύει ανά πάσα στιγμή για την ίδια και το μωρό, την τύχη του οποίου έχει αναλάβει. Οταν το νέο καθεστώς ανατραπεί με τη σειρά του από το προηγούμενο, η πραγματική μητέρα θα διεκδικήσει το παιδί της και φυσικά την περιουσία του. Η λύση θα δοθεί από έναν ανορθόδοξο λαϊκό δικαστή, τον Αζντάκ, που με τη δοκιμασία του κύκλου με την κιμωλία θα δώσει τη λύση σε ποιον ανήκει το παιδί.

Σε έναν κόσμο που κυριαρχεί το ατομικό συμφέρον, το έργο αντιτάσσει την ανθρωπιά και την καλοσύνη, μια καλοσύνη ενεργητική, αποτελεσματική και χρήσιμη.

Συντελεστές: Μετάφραση - Σκηνοθεσία: Κώστας Νταλιάνης. Σκηνικά: Αντώνης Χαλκιάς. Κοστούμια: Aisha Diri. Μουσική σύνθεση: Φίλιππος Περιστέρης. Χορογραφίες: Μαρία Μάργαρη.

Παίζουν: Κοσμάς Ζαχάρωφ, Φάνια Νταλιάνη, Εβίτα Παπασπύρου, Αγγελική Λυμπεροπούλου, Μαρία Κολοκυθά, Γιώργος Δρίβας, Θωμάς Βούλγαρης, Κατερίνα Κοντογούρη, Ορέστης Στύλος, Ειρήνη Δρακουλέλη, Μαρία Λάμπρου, Γιάννης Τσόρβας.

Γενική είσοδος: 15 ευρώ, Φοιτητικό, άνω των 65, ομαδικό, ανέργων: 10 ευρώ.

Προπώληση εισιτηρίων: Από 25 Ιανουαρίου, στο ταμείο του θεάτρου και στο ticketservices.gr



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ