ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 17 Φλεβάρη 2023
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Απεργούν σήμερα οι καλλιτέχνες

Τη Δευτέρα στις 4 μ.μ. στο ΡΕΞ θα πραγματοποιηθεί η μεγάλη συναυλία του Πανελλήνιου Μουσικού Συλλόγου και του Πανελλήνιου Σωματείου Ελλήνων Τραγουδιστών, με τη συμμετοχή δεκάδων καλλιτεχνών

Με νέα 24ωρη απεργία σήμερα Παρασκευή συνεχίζεται ο μεγάλος αγώνας των καλλιτεχνών και των σπουδαστών των Καλλιτεχνικών Σχολών για την απόσυρση του ΠΔ 85/22 και της κυβερνητικής τροπολογίας, παλεύοντας παράλληλα για ουσιαστική αναβάθμιση των καλλιτεχνικών σπουδών και Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας σε κάθε χώρο δουλειάς.

Ενας ακόμα κρίκος στον ανυποχώρητο αγώνα των καλλιτεχνών, που κρατά κοντά δυο μήνες, και εν αναμονή των κυβερνητικών ρυθμίσεων που, όπως είπε ο πρωθυπουργός στην προχθεσινή του συνάντηση με εκπροσώπους των σωματείων, θα γίνουν γνωστές μέχρι το τέλος της βδομάδας. Τα σωματεία από τη μεριά τους επεσήμαναν ότι θα πρέπει να δουν πρώτα τι συγκεκριμένα περιλαμβάνουν οι ρυθμίσεις και στη συνέχεια να τοποθετηθούν πάνω σε συγκεκριμένες προτάσεις. Γνωρίζουν ότι ο αγώνας θα είναι μακρύς και παραμένουν στις επάλξεις. Οπως τονίζει ο ΠΜΣ, «οι αγώνες μας είναι αυτοί που έχουν πιέσει την κυβέρνηση και την υποχρεώνουν να συζητήσει το μεγάλο ζήτημα της Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης στη χώρα μας. Συνεχίζουμε στον δρόμο της διεκδίκησης, μαζικά και δυναμικά».

Το σημερινό ραντεβού έχει δοθεί στις 10 π.μ. έξω από το Συμβούλιο της Επικρατείας (Πανεπιστημίου 47/49), καθώς η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος - Ακροάματος θα καταθέσει αίτηση ακύρωσης του ΠΔ και θα ακολουθήσει πορεία προς το Σύνταγμα.

Τη Δευτέρα θα πραγματοποιηθεί η μεγάλη συναυλία που διοργανώνουν ο Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος και το Πανελλήνιο Σωματείο Ελλήνων Τραγουδιστών, από τις 4 το απόγευμα έξω από το ΡΕΞ, με τη συμμετοχή δεκάδων καλλιτεχνών. Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι θα δώσει το «παρών» όλο το ελληνικό τραγούδι, όλος ο χώρος της μουσικής. Μια συναυλία για τα δίκαια αιτήματα των καλλιτεχνών, αλλά και στήριξης στους δοκιμαζόμενους λαούς της Τουρκίας και της Συρίας.

Οπως σημειώνει στο κάλεσμά του ο ΠΜΣ: «Για όποιον θέλει να δώσει οικονομική βοήθεια για τα θύματα των σεισμών, μπορεί να καταθέσει ένα ποσό στο ΙΒΑΝ του Συλλόγου GR0801100400000004060806264 (Εθνική Τράπεζα) γράφοντας "αλληλεγγύη στους λαούς Τουρκίας και Συρίας", ή και να δώσει είδη πρώτης ανάγκης (ρουχισμό, κουβέρτες, γάλα σε σκόνη, είδη προσωπικής υγιεινής). Μπορείτε να φέρετε τα είδη που επιθυμείτε καθημερινές 10.00 - 17.00 στα γραφεία του Σωματείου μας ή και στον χώρο της συναυλίας τη Δευτέρα 20/2».


ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Σπουδαία αφιερώματα, ενδιαφέρουσες οι νέες κυκλοφορίες

«1976»
«1976»
Κινηματογραφική βδομάδα με ένα πολύ σπουδαίο αφιέρωμα στον κορυφαίο Ινδό δημιουργό Σατγιαζίτ Ρέι, από χτες και μέχρι 20/2 σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, από την Ταινιοθήκη της Ελλάδος και την Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Θα προβληθούν 9 μεγάλου μήκους ταινίες μυθοπλασίας, ανάμεσά τους και η σπουδαία «Τριλογία του Απού», σε αποκατεστημένες κόπιες, με ελληνικούς και αγγλικούς υπότιτλους. Ο Ρέι «έχτισε» τον ινδικό κοινωνικό κινηματογράφο και παραμένει μέχρι και σήμερα αξεπέραστος. Οπως είπε κάποτε ο μεγάλος Ακίρα Κουροσάβα, «αν δεν έχεις δει το σινεμά του Ρέι είναι σαν να υπάρχεις στον κόσμο χωρίς να έχεις δει τον ήλιο ή το φεγγάρι...».

Την ερχόμενη Τρίτη, 21 Φλεβάρη, στις 20.00, στο πλαίσιο του αφιερώματος «Μουσικές Τρίτες» στο «Studio New Star Art Cinema», θα προβληθεί, συνοδεία ζωντανής μουσικής, το αριστούργημα του Αλεξάντρ Ντοβζένκο, η «Γη». Η ταινία γυρίστηκε το 1930, αποτελεί την τελευταία βωβή ταινία του σοβιετικού κινηματογράφου και διηγείται τις προσπάθειες των κουλάκων μιας κοινότητας στην Ουκρανία να σαμποτάρουν την αγορά ενός τρακτέρ από το κολχόζ. Μια κορυφαία ταινία από τον Ντοβζένκο, ο οποίος έθεσε τη δημιουργία του στην υπηρεσία του στεριώματος της νέας σοσιαλιστικής εξουσίας στην ΕΣΣΔ, της μάχης του νέου ενάντια στο παλιό.

«Τρίτος Παγκόσμιος Πόλεμος»
«Τρίτος Παγκόσμιος Πόλεμος»
Επίσης, στο πλαίσιο του αφιερώματος Bergmannites, στον κινηματογράφο «Ανδόρα» θα προβληθεί η ταινία του Ινγκμαρ Μπέργκμαν «Καλοκαίρι με την Μόνικα».

1976 / Μανουέλα Μαρτέλι / 2022 / 95 λεπτά

Στη Χιλή της δικτατορίας του Πινοσέτ, η Κάρμεν μετακομίζει στο παραλιακό εξοχικό της προκειμένου να επιβλέψει την ανακαίνισή του. Οταν ένας φίλος ιερέας την πείθει να φροντίσει, κρυφά από τους δικούς της, έναν τραυματισμένο νεαρό επαναστάτη, η ευκατάστατη αλλά μοναχική γυναίκα αποκτά ένα πρωτόγνωρο για εκείνη κίνητρο για ζωή, ενώ παράλληλα βλέπει την ήσυχη και βολεμένη καθημερινότητά της να ανατρέπεται μέρα με τη μέρα.

«Το 1976 ήταν μία από τις πιο σκληρές χρονιές της δικτατορίας του Πινοσέτ. Στην οικογένειά μου θεωρούσαν πως την εποχή εκείνη η γιαγιά μου είχε κατάθλιψη, αλλά σκέφτηκα πως δεν είναι δυνατόν να πιστεύουμε ότι όσα γίνονται έξω από τους τοίχους του σπιτιού μας δεν παρεισφρέουν στον ιδιωτικό μας χώρο... Αναρωτήθηκα: Ποιοι είναι οι μηχανισμοί που μας επιτρέπουν να συνεχίζουμε να ζούμε τις ζωές μας, όταν εκεί έξω κάποιοι πετάνε τους συμπολίτες μας στη θάλασσα;». Διαβάζοντας το σκηνοθετικό σημείωμα της Μαρτέλι, αντιλαμβανόμαστε ενδελεχώς την ταινία. Χρειάζεται να γνωρίζει ο θεατής τη συγκεκριμένη ιστορική περίοδο ώστε να την αντιληφθεί στην ολότητά της, αλλιώς απλώς υποψιάζεται και μένει στο πρώτο επίπεδο ενός βραδυφλεγούς θρίλερ. Ως πρώτη ταινία, τόσο σκηνοθετικά όσο και από άποψη περιεχομένου είναι υπέροχη. Λιτή, ατμοσφαιρική, με τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα ενός υπόκωφου αλλά συνάμα δυνατού πολιτικού λόγου, δείχνει τη μεταστροφή που συντελείται στον κεντρικό χαρακτήρα με μεγάλη σεναριακή μαστοριά. Ελπίζουμε η Μαρτέλι να συνεχίσει σε αυτόν τον δρόμο και σύντομα να απολαύσουμε την επόμενη δουλειά της.

Τρίτος Παγκόσμιος Πόλεμος / Χουμάν Σεγιέντι / 2022 / 117 λεπτά

Ενας φτωχός και άστεγος εργάτης προσλαμβάνεται για την κατασκευή των σκηνικών σε μία ταινία με θέμα τις φρικαλεότητες του Χίτλερ κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Του δίνεται ένας μικρός ρόλος, αλλά και η ευκαιρία να σώσει τη γυναίκα που αγαπά. Οταν η «πραγματικότητα» της ταινίας μπερδεύεται με την αληθινή ζωή, η ζωή του ήρωα εκτροχιάζεται, με ανεπανόρθωτες συνέπειες.

Δυνατός ιρανικός κινηματογράφος, που βρίσκει αφορμή μέσω του γυρίσματος μιας ταινίας να μιλήσει για μια σειρά κοινωνικών ζητημάτων. Με μια πραγματικά συγκλονιστική, καθηλωτική σε σημεία ερμηνεία του Μόχσεν Ταναμπάντε, ο Σεγιέντι ακολουθεί τη ζωή ενός απόκληρου, διαρκώς σκυφτού ανθρώπου της εργατικής τάξης, ο οποίος έχει χάσει τα πάντα αλλά διατηρεί μέσα του μια ανεξάντλητη ανθρωπιά... Μέχρι το τέλος, που είναι εξίσου δυνατό και σκληρό, αλλά αντιδραστικό σε περιεχόμενο, ο σκηνοθέτης δομεί μια πυραμίδα καταπίεσης πάνω στους κατατρεγμένους από την εκάστοτε εξουσία, ρεαλιστικά αλλά και συμβολικά. Οταν όμως έρχεται η κορύφωση, ο πρωταγωνιστής στρέφεται κατά των «ομοίων» του, που βρίσκονται σε λίγο καλύτερη θέση αλλά τον προδίδουν, και όχι κατά της εξουσίας που τον διέλυσε. Εδώ στα τελευταία λεπτά έγκειται και η ένστασή μας. Κατά τα λοιπά, σε όλη την υπόλοιπη διάρκεια παρακολουθούμε ένα ιδιαίτερα καλοχτισμένο κοινωνικό σινεμά αξιώσεων. Ο ιρανικός κινηματογράφος, ιδιαίτερα των τελευταίων ετών, σπάνια απογοητεύει και συχνά στρέφεται κατά της εξουσίας. Δεν είναι τυχαίο πόσοι σκηνοθέτες του διώκονται για το έργο τους.

Close / Λούκας Ντοντ / 2022 / 105 λεπτά

Ο Λεό και ο Ρεμί είναι δύο 13χρονοι κολλητοί φίλοι, που πηγαίνουν μαζί στο Γυμνάσιο. Μέσα στο νέο περιβάλλον η φιλία τους δοκιμάζεται και τα πράγματα παίρνουν μια αναπάντεχη τροπή....

Το «Close» έχει όμορφη, φωτεινή και έντονα χρωματιστή φωτογραφία, που δίνει ολοκληρωμένα την ατμόσφαιρα της παιδικής αθωότητας την οποία επιχειρεί να αναδείξει ο Ντοντ με τη σκηνοθεσία του. Οι μικροί πρωταγωνιστές του δίνουν πολύ καλές ερμηνείες και, πραγματικά, είναι μια κινηματογραφικά άρτια δουλειά. Σε ό,τι αφορά το περιεχόμενο, ο σκηνοθέτης εστιάζει στην περίοδο της προεφηβείας και στις δραστικές αλλαγές που συντελούνται εκείνο το διάστημα, τόσο στο σώμα όσο και στον ψυχικό κόσμο των εφήβων. Θίγει το ζήτημα της ομοφυλοφιλίας στην εύθραυστη αυτή ηλικία και ότι αυτό δεν γίνεται εξίσου αντιληπτό ή αποδεκτό και από τους δύο φίλους ταυτόχρονα. Εξάλλου οι έφηβοι δεν συνειδητοποιούν τη σεξουαλικότητά τους την ίδια στιγμή, ούτε ωριμάζουν «καρμπόν», όσο κι αν αλληλοεπιδρούν. Παρότι ο Ντοντ θίγει το θέμα με μια τρυφερή ματιά, δεν καταφέρνει να ολοκληρώσει αυτό που θέλει να πει, κλείνοντας άτσαλα την ταινία του. Περισσότερο προσπαθεί να εντυπωσιάσει τον θεατή σε ένα πρώτο συναισθηματικό επίπεδο, παρά να εμβαθύνει σε ένα τόσο δύσκολο θέμα.


Π. Α.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ