ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 2 Μάρτη 2023
Σελ. /24
Με ευρωενωσιακή βούλα η πολιτική που οδηγεί σε τραγικά δυστυχήματα

Απύθμενο θράσος η προσπάθεια ορισμένων να «ξεπλύνουν» την ΕΕ και την πολιτική της

Eurokinissi

Το τραγικό δυστύχημα με τους δεκάδες νεκρούς και τραυματίες στα Τέμπη αναδεικνύει τις τεράστιες ευθύνες της ΕΕ αλλά και της σημερινής κυβέρνησης ΝΔ, που παίρνοντας τη σκυτάλη από τον ΣΥΡΙΖΑ - που παρέδωσε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο ιταλικό μονοπώλιο - και τις προηγούμενες κυβερνήσεις υποτάσσουν το δικαίωμα του λαού σε ασφαλείς και φθηνές μετακινήσεις στην κερδοφορία των μονοπωλιακών ομίλων.

Από το 2020 η Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ με Ερώτησή1 της προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε αναδείξει ότι η ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ προμήνυε χτύπημα σε βάρος των εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζομένων, ενώ τόνιζε χαρακτηριστικά στο ερώτημά της πως υπάρχουν από τη στρατηγική της «απελευθέρωσης» των σιδηροδρόμων «σοβαροί κίνδυνοι συνολικότερα για την ασφάλεια και την υγεία των εργαζομένων αλλά και των επιβατών».

Απέναντι σε αυτά τα ερωτήματα, ο αρμόδιος Επίτροπος της ΕΕ, Schmit, χαρακτήριζε προκλητικά την «απελευθέρωση» των μεταφορών ως «διαδικασία αναγκαία για την επίτευξη της βιωσιμότητας των σιδηροδρομικών μεταφορών» και σημείωνε: «Οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις πρέπει να παραμένουν ανεξάρτητες κατά την άσκηση των διοικητικών, οικονομικών και λογιστικών δραστηριοτήτων τους και να διοικούνται σύμφωνα με τις αρχές της αγοράς, με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών που παρέχουν στους τελικούς χρήστες».

Η ίδια η πραγματικότητα διαψεύδει κι εκθέτει την Κομισιόν μετά και το τραγικό δυστύχημα.

Μπροστά στην ανείπωτη θλίψη και την οργή του λαού μας για την τραγωδία, συνιστά απύθμενο θράσος η προσπάθεια ορισμένων να «ξεπλύνουν» την ΕΕ και την πολιτική της. Επικαλούνται την κίνηση διαδικασίας επί παραβάσει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατά της Ελλάδας, γιατί δεν έχει ακόμη προβεί στη σύναψη σύμβασης μεταξύ της εθνικής αρμόδιας αρχής και του διαχειριστή σιδηροδρομικής υποδομής, του ΟΣΕ, όπως προβλέπεται από την Οδηγία 2012/34 (ΕΕ). Υπονοώντας ότι η νομοθεσία της ΕΕ είναι «καλή», αλλά δεν εφαρμόζεται από τις ελληνικές κυβερνήσεις. Δεν λένε βέβαια ότι η συγκεκριμένη Οδηγία είναι αυτή για τον «ενιαίο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό χώρο», είναι αυτή που προβλέπει ότι «η αρχή της ελεύθερης παροχής υπηρεσιών θα πρέπει να εφαρμοστεί στον σιδηροδρομικό τομέα», που ακριβώς άνοιξε τον δρόμο στην «απελευθέρωση» - ιδιωτικοποίηση των σιδηροδρομικών μεταφορών στην ΕΕ. Οσο για τις συμβάσεις που αναφέρονται σ' αυτήν, μεταξύ άλλων προβλέπουν «τη μείωση του κόστους παροχής της υποδομής και του επιπέδου χρέωσης» στους επιχειρηματικούς σιδηροδρομικούς ομίλους, όπως και ότι «πρέπει να δίνονται κίνητρα στους διαχειριστές υποδομής, όπως πριμ για τους διευθύνοντες συμβούλους, ώστε να μειώνονται τα τέλη πρόσβασης και οι δαπάνες παροχής υποδομής». Αυτός είναι ο καημός της ΕΕ και όχι η ασφάλεια και οι ζωές επιβατών και εργαζομένων.

Πρόκειται ακριβώς για την κατεύθυνση που ακολουθεί και η Ελλάδα κι επιτρέπει τόσο στο αστικό κράτος του κρατικού ΟΣΕ όσο και στους Ιταλούς ιδιώτες της «Hellenic Train» σε συνέργεια να λειτουργούν με τα κριτήρια της αγοράς, της μείωσης του λειτουργικού κόστους σε βάρος τόσο της ασφάλειας του δικτύου και των δρομολογίων, των υποδομών, όπως και των δικαιωμάτων των εργαζομένων. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι τα τελευταία χρόνια στη Γαλλία, στη Γερμανία, στη Βρετανία στους σιδηροδρόμους έχουν πραγματοποιηθεί οι μεγαλύτερες σε συμμετοχή και οι συχνότερες απεργίες απέναντι ακριβώς σε αυτήν την πολιτική κόστους - οφέλους.

Η «απελευθέρωση» της αγοράς των μεταφορών αλλά και η λειτουργία με κριτήριο το καπιταλιστικό κέρδος των κρατικών επιχειρήσεων είναι που γεννούν τέτοιες τραγωδίες. Οσο οι σιδηρόδρομοι λειτουργούν με επίκεντρο την κερδοφορία των λίγων, τόσο θα υπάρχει ο κίνδυνος για ανάλογα δυστυχήματα και στο μέλλον.

Σημείωση:

1.https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-9-2020-001295_EL.html


Α.Ο.

ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΔΥΣΤΥΧΗΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ
Πολύνεκρες τραγωδίες στο φόντο της «απελευθέρωσης»

Δεκάδες σιδηροδρομικά δυστυχήματα καταγράφονται τις τελευταίες δεκαετίες σε χώρες της Ευρώπης, αρκετά εκ των οποίων πολύνεκρα, καθώς η πολιτική της «απελευθέρωσης» των σιδηροδρόμων, των ιδιωτικοποιήσεων και συνολικότερα της λειτουργίας των μέσων μαζικής μεταφοράς με κριτήριο το κέρδος, εφαρμόζεται σε όλη την ήπειρο, ανεβάζοντας κατακόρυφα τους κινδύνους για τους λαούς.

Σε αυτό το πλαίσιο προχωρούν ο κατακερματισμός των υπηρεσιών των σιδηροδρομικών μεταφορών, οι περικοπές προσωπικού και η εντατικοποίηση της εργασίας με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια, ο ανταγωνισμός για την απόσπαση μεριδίων της αγοράς από διαφορετικά μέσα μαζικής μεταφοράς, που οδηγεί μεταξύ άλλων σε ανάπτυξη τεράστιων ταχυτήτων χωρίς να λαμβάνονται τα απαιτούμενα μέτρα ασφάλειας και πολλά άλλα, διαμορφώνοντας ένα «εκρηκτικό κοκτέιλ» που θέτει σε κίνδυνο τις ζωές επιβατών και εργαζομένων.

Ολα τα παραπάνω βέβαια, όταν έρχεται η ώρα των προαναγγελθέντων δυστυχημάτων επιχειρείται να συσκοτιστούν, πίσω από την ταμπέλα του «ανθρώπινου λάθους»...

Μεταξύ άλλων, τα τελευταία χρόνια έχουν καταγραφεί οι εξής τραγωδίες:

  • Στις 3 Ιουνίου 1998 σημειώνεται στο Eschede της Γερμανίας ένα από τα πιο πολύνεκρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα των τελευταίων δεκαετιών, με 101 νεκρούς και δεκάδες τραυματίες, μετά από εκτροχιασμό του InterCity Express. Πέρα από τις θεωρίες περί «ανθρώπινου λάθους» του μηχανοδηγού, καταγράφηκαν καταγγελίες για κακή συντήρηση σιδηροτροχιών, καθώς και για μια αμφιλεγόμενη τεχνική ασφαλείας των συρμών InterCity Express.
  • Στις 5 Οκτωβρίου 1999, στο φόντο διαδοχικών ιδιωτικοποιήσεων και κατακερματισμού του σιδηροδρομικού δικτύου στη Βρετανία, προαστιακό τρένο παραβιάζει φωτεινό σηματοδότη και συγκρούεται με τοπικό εξπρές στην έξοδο του σταθμού Πάντινγκτον του Λονδίνου, με αποτέλεσμα 31 άνθρωποι να χάσουν την ζωή τους και 245 να τραυματισθούν.
  • Στις 11 Νοεμβρίου 2000 στο Καπρούν της Αυστρίας, φωτιά σε βαγόνι τελεφερίκ προκάλεσε τον θάνατο 155 ανθρώπων. Μόλις 12 επιβάτες επέζησαν από τη φλεγόμενη κόλαση. Μεταξύ άλλων, εξετάστηκε ως αίτιο του δυστυχήματος η διαρροή εύφλεκτου υδραυλικού υγρού στο σύστημα φρένων.
  • Τον Ιανουάριο του 2006, στο Μαυροβούνιο, μία βλάβη στο σύστημα φρένων ενός τρένου, το έκανε να εκτροχιαστεί και να βυθιστεί σε χαράδρα έξω από την πρωτεύουσα Ποντγκόριτσα. Από το δυστύχημα σκοτώθηκαν 45 άτομα και τραυματίστηκαν άλλα 184.
  • Τον Ιούλη του 2006, στη Βαλένθια της Ισπανίας, συρμός του μετρό που ταξίδευε με υπερβολική ταχύτητα συνετρίβη σε υπόγεια σήραγγα, σκοτώνοντας 43 άτομα και τραυματίζοντας πολλούς άλλους ανθρώπους. Μετά από 13 ολόκληρα χρόνια, η απόφαση του δικαστηρίου επιβεβαίωσε πως δεν είχαν ληφθεί τα αναγκαία μέτρα ασφαλείας για την αποτροπή της τραγωδίας.
  • Το 2009, μια εμπορευματική αμαξοστοιχία που μετέφερε αέριο εκτροχιάστηκε στο σταθμό Viareggio, στην Τοσκάνη της Ιταλίας, και εξερράγη, σκοτώνοντας 32 άτομα. Καταγγελίες ανέδειξαν ως αιτία την ελλιπή συντήρηση στους άξονες του τρένου.
  • Στις 15 Φεβρουαρίου 2010, δύο προαστιακά τρένα χτύπησαν το ένα το άλλο λίγο έξω από τις Βρυξέλλες στο Βέλγιο. Συνολικά 19 άνθρωποι σκοτώθηκαν και 171 τραυματίστηκαν. Η τραγωδία συνέβη όταν το ένα από τα δύο τρένα παραβίασε κόκκινο φανάρι. Παρόμοιο ατύχημα είχε συμβεί και πριν χρόνια στη χώρα, ωστόσο οι υποσχέσεις για προσθήκη μέτρων ασφαλείας δεν εφαρμόστηκαν πλήρως...
  • Στις 24 Ιουλίου 2013 στο Σαντιάγκο ντε Κομποστέλα, ξανά στην Ισπανία, σκοτώθηκαν 80 επιβάτες όταν τρένο υψηλής ταχύτητας εκτροχιάστηκε σε στροφή που είχε όριο ταχύτητας τα 80 χλμ., ενώ έτρεχε με πάνω από 170 χλμ. την ώρα.
  • Τον Ιούλιο του 2016, δύο προαστιακά τρένα στην Ιταλία συγκρούστηκαν μετωπικά στη νότια περιοχή της Απουλίας, σκοτώνοντας 31 άτομα και τραυματίζοντας πολλούς άλλους. Η έρευνα απέδωσε τη σύγκρουση σε σφάλμα επικοινωνίας μεταξύ των σταθμών αναχώρησης των δύο τρένων, ωστόσο και εδώ είναι προφανής η έλλειψη πρόσθετων δικλείδων ασφαλείας.
Μηνύματα αλληλεγγύης από Κομμουνιστικά Κόμματα

Κομμουνιστικά Κόμματα άλλων χωρών στέλνουν μηνύματα συλλυπητηρίων και αλληλεγγύης στον ελληνικό λαό για την τραγωδία στα Τέμπη.

Η Κεντρική Επιτροπή του ΚΚ Τουρκίας σε μήνυμά της αναφέρει: «Καθώς προσπαθούμε ακόμα να θεραπεύσουμε τις πληγές του δικού μας λαού μετά τους μεγάλους σεισμούς στην Τουρκία, νιώθουμε βαθιά μέσα μας τον πόνο του ελληνικού λαού και συμμεριζόμαστε τη μεγάλη του οδύνη για τη σιδηροδρομική τραγωδία». Το ΚΚ Τουρκίας εκφράζει τα συλλυπητήριά του στις οικογένειες των θυμάτων και σε όλο τον ελληνικό λαό. Αναφερόμενο στους δεκάδες νεκρούς από το δυστύχημα, υπογραμμίζει μεταξύ άλλων ότι «είναι τραγικό να γνωρίζει κανείς πως μια τέτοια εξέλιξη είχε ήδη προβλεφθεί ως αποτέλεσμα της ιδιωτικοποίησης των σιδηροδρόμων». Καταλήγοντας απευθύνει κάλεσμα «να σταθούμε δίπλα στον ελληνικό λαό, που έδειξε εξαιρετική αλληλεγγύη στον λαό μας μετά τον πρόσφατο σεισμό στην Τουρκία».

Το Τμήμα Διεθνών Σχέσεων του ΚΚ Μεξικού σε δικό του μήνυμα εκφράζει την αλληλεγγύη του στις οικογένειες των θυμάτων και στις ταξικές δυνάμεις που αγωνίζονται για τη στήριξη των πληγέντων. Επισημαίνει ότι «η έλλειψη ασφάλειας στις Μεταφορές αυξάνεται με τις ιδιωτικοποιήσεις, οι οποίες δίνουν προτεραιότητα στα κέρδη, χωρίς να δίνουν σημασία στη χειροτέρευση, στην απαξίωση, στην προκειμένη περίπτωση, των τρένων», τονίζοντας πως «ο καπιταλισμός είναι εγκληματικός».

Θερμά συλλυπητήρια έστειλε στο ΚΚΕ και ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚ Εργαζομένων Ισπανίας, Αστορ Γκαρθία.

Οι «μη δογματικοί»

«Από αύριο, θα μιλήσουμε για το έγκλημα των ιδιωτικοποιήσεων, τον πραγματικό ένοχο αυτής της ανείπωτης τραγωδίας», αναφέρει σε ανακοίνωσή του το ΜέΡΑ25 για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη. Αφού είναι έτσι, καλό θα ήταν να αναλάβει και ο κ. Βαρουφάκης τις ευθύνες του, που έβαλε και αυτός το λιθαράκι του στην πορεία ιδιωτικοποίησης ή «απελευθέρωσης», όπως την ονόμαζε η ΕΕ, που ακολούθησαν όλες οι κυβερνήσεις τα τελευταία χρόνια. Μπορεί το 2017, που έγινε η ιδιωτικοποίηση, ο Βαρουφάκης να είχε αποχωρήσει από τον ΣΥΡΙΖΑ, όμως το 2015 εμφανιζόταν ως εξαιρετικά ένθερμος υποστηρικτής της ιδιωτικοποίησης του ΟΣΕ και δήλωνε έτοιμος να τον ξεπουλήσει ακόμα και για 1 ευρώ! «Δεν είμαστε δογματικοί», έλεγε ως τότε υπουργός Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ, αναφερόμενος στις ιδιωτικοποιήσεις και βγαίνοντας από μια κλειστή σύσκεψη με στελέχη του χρηματοπιστωτικού τομέα στο Λονδίνο δήλωνε έτοιμος να πουλήσει τον ΟΣΕ ακόμα και έναντι ενός ευρώ αν δίνονταν εγγυήσεις για έργα, επειδή, όπως είπε, ήταν ζημιογόνος. Βέβαια, ως γνωστόν, τα χρέη του ΟΣΕ φορτώθηκαν στο κρατικό χρέος, που εξυπηρετείται από τη φοροληστεία του λαού, και έτσι παραδόθηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ «καθαρός» στους ιδιώτες. Και μία ακόμη επισήμανση για την ιστορία: Τις τότε δηλώσεις Βαρουφάκη υποδέχθηκε με ζέση ο σημερινός υπουργός της ΝΔ Αδωνις Γεωργιάδης. Ηταν 4 Φλεβάρη του '15 όταν ο τελευταίος έγραφε στο Twitter: «Εύγε, έχω πει και εγώ τα ίδια αλλά με έβριζαν!».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ