ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 3 Μάρτη 2023
Σελ. /24
ΕΥΡΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ΚΚΕ
Προειδοποίησε για τις τραγικές συνέπειες της «απελευθέρωσης» και της στρατηγικής της ΕΕ

Ψέμα με πολύ κοντά ποδάρια τα παραμύθια ότι η ΕΕ ήταν τάχα... πυρ και μανία με την ασφάλεια των μεταφορών στην Ελλάδα

Eurokinissi

Τις οδυνηρές για εργαζόμενους και επιβάτες συνέπειες της παράδοσης των σιδηροδρόμων στους επιχειρηματικούς ομίλους αναδεικνύει σταθερά η Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ με παρεμβάσεις της στο Ευρωκοινοβούλιο όλα αυτά τα χρόνια.

Εχει αξία να θυμίσουμε μερικές από αυτές, σήμερα που διάφοροι καλοθελητές έχουν πέσει με τα μούτρα στην «μπουγάδα» της ΕΕ και της πολιτικής της που ασκούν όλες διαχρονικά οι κυβερνήσεις για τους σιδηροδρόμους, παρουσιάζοντας την ιμπεριαλιστική ένωση τάχα να είναι... πυρ και μανία για την ασφάλεια των μεταφορών στην Ελλάδα. Επικαλούνται γι' αυτό την κίνηση διαδικασίας κατά της Ελλάδας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή επειδή δεν έχει ακόμη προβεί στη σύναψη σύμβασης μεταξύ της εθνικής αρμόδιας αρχής και του διαχειριστή σιδηροδρομικής υποδομής, του ΟΣΕ, όπως προβλέπεται από την Οδηγία 2012/34 (ΕΕ). Επειδή δηλαδή για διάφορους λόγους δεν προχώρησε ακόμα πιο αποφασιστικά την πολιτική της «απελευθέρωσης» που αποτελεί κίνδυνο - θάνατο και για την ασφάλεια των μεταφορών, αφού ως βασικό κριτήριο έχουν «τη μείωση του κόστους παροχής της υποδομής και του επιπέδου χρέωσης» στους επιχειρηματικούς ομίλους!

Ο,τι ακριβώς δηλαδή κατήγγειλε το ΚΚΕ από την πρώτη στιγμή και στο Ευρωκοινοβούλιο...

Τον Μάη του 2016, όταν η Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου ψήφισε το λεγόμενο «4ο πακέτο» για τους σιδηρόδρομους, ολοκληρώνοντας την «απελευθέρωση» των σιδηροδρομικών μεταφορών και την παράδοσή τους στους επιχειρηματικούς ομίλους που δραστηριοποιούνται στον κλάδο, η Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ σε ανακοίνωσή της προέβλεπε, ως συνέπεια αυτής της πολιτικής που στην Ελλάδα υλοποιούσαν ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ, ότι «οι κανονισμοί υγιεινής και ασφάλειας εργαζομένων και επιβατών θα χειροτερεύσουν δραματικά, όπως και οι όροι εντατικοποίησης της δουλειάς των εργαζομένων, για την κερδοφορία των επιχειρήσεων με την επίκληση της "μείωσης του διοικητικού κόστους". Την ίδια ώρα, οι τιμές των εισιτηρίων για τον λαό θα γίνουν ακόμα πιο τσουχτερές (...) Χιλιάδες απολύσεις εργαζομένων, μειώσεις μισθών και εντατικοποίηση εργασίας στο έπακρο. Η πολιτική αυτή στην Ελλάδα έχει ήδη οδυνηρές συνέπειες, καθώς εκτίναξε τις τιμές στα ύψη, το μεταφορικό έργο έχει περιοριστεί δραστικά, ενώ τίθεται σε μεγάλο κίνδυνο η ασφάλεια επιβατών και εργαζομένων».

Τον Δεκέμβρη του 2016 η Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ καταψήφισε τους τρεις Κανονισμούς για τον «ενιαίο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό χώρο», τις επιβατικές σιδηροδρομικές μεταφορές και τους λογαριασμούς των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων, που αποτελούσαν το «4ο πακέτο» για την ενιαία σιδηροδρομική αγορά της και ολοκλήρωσαν την παράδοση των σιδηροδρομικών μεταφορών στην ΕΕ και στα κράτη - μέλη της στους επιχειρηματικούς ομίλους. Για μια ακόμα φορά προειδοποιούσε: «Η παράδοση των σιδηροδρόμων, όλων των σχετικών δημόσιων υποδομών και δικτύων και του μεταφορικού έργου στους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους υπηρετεί την ενίσχυση της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων. Επιφέρει ένα ακόμα σοβαρό χτύπημα στους όρους εργασίας και στα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων στους σιδηροδρόμους. Χειροτερεύει δραστικά την ποιότητα των σιδηροδρομικών μεταφορών και την ασφάλειά τους, εκτοξεύει στα ύψη τις τιμές των εισιτηρίων για τη λαϊκή οικογένεια».

Τον Μάρτη του 2020 ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ Κ. Παπαδάκης κατέθεσε Ερώτηση, στην οποία κατήγγειλε τη γενίκευση των αντεργατικών μέτρων στον κλάδο των μεταφορών σταθερής τροχιάς, λόγω «απελευθέρωσης», όπως και τους κινδύνους που εγκυμονούσε αυτή για την ασφάλεια των επιβατών. Οπως σημείωνε, «γενικεύονται τα αντεργατικά μέτρα σε κράτη - μέλη της ΕΕ και στον κλάδο των μεταφορών στα μέσα σταθερής τροχιάς. Τα μέσα μεταφοράς σταθερής τροχιάς έχουν παραδοθεί στους ιδιωτικούς επιχειρηματικούς ομίλους, που επιδεινώνουν μισθούς, ωράρια, συνθήκες εργασίας, ενώ έχουν εκτινάξει στα ύψη τις τιμές των εισιτηρίων για την καθημερινή μετακίνηση των εργαζομένων (...) Σοβαροί κίνδυνοι διαγράφονται συνολικότερα για την ασφάλεια και την υγεία των εργαζομένων στη δουλειά, αλλά και των επιβατών».

Τον Μάη του 2020 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην απάντησή της επικαλέστηκε ότι «το ενωσιακό Δίκαιο συμπληρώνει το εθνικό Δίκαιο, καθορίζοντας ελάχιστα πρότυπα στους τομείς του εργατικού Δικαίου και της ασφάλειας και υγείας στην εργασία», με την Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ να καταγγέλλει ότι αυτή η αναφορά «συνιστά ομολογία για τις τεράστιες ευθύνες της ίδιας της ΕΕ και των κυβερνήσεών της για τη σημερινή απαράδεκτη κατάσταση. Γιατί στο όνομα των "ελάχιστων προτύπων" πολλαπλασιάζονται τα διαχρονικά εργατικά "ατυχήματα", οι δεκάδες καταγγελίες και κατά την περίοδο της πανδημίας σχετικά με τις τραγικές ελλείψεις σε μέτρα πρόληψης και προστασίας των εργαζομένων στα μέσα σταθερής τροχιάς, αλλά και των επιβατών. Στη βάση αυτής της αντιδραστικής κατεύθυνσης προωθούνται άλλωστε νέες απολύσεις, όπως αυτές των 75 εξειδικευμένων εργαζομένων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που μαζί με τον προηγούμενο κύκλο απολύσεων αποτελούν το 40% των τεχνιτών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ - ΕΕΣΤΥ, στοιχείο που μαρτυρά τους μεγάλους κινδύνους που προκαλούνται για επιβάτες και εργαζόμενους με την ελλιπή συντήρηση, την έλλειψη μέτρων ασφάλειας, τη μεγαλύτερη ταλαιπωρία στις μετακινήσεις των επιβατών».

«FERROVIE DELLO STATO ITALIANE GROUP»
«Δέσμευσή της» η... ασφάλεια

Αποκαλυπτικά για το τι σημαίνει η «συνύπαρξη» της ασφάλειας με τα κέρδη, τα όσα έγραφε στις εκθέσεις για την οικονομική της κατάσταση

Phasma

Η εταιρεία, στην οποία πουλήθηκε έναντι 45 εκατομμυρίων ευρώ η ΤΡΑΙΝΟΣΕ το 2017 από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, στο πλαίσιο της περιβόητης «απελευθέρωσης» των μεταφορών που προωθεί η ΕΕ και όλες οι αστικές κυβερνήσεις, είναι η «Ferrovie dello Stato Italiane Group» (FSI), ιταλική εταιρεία που λεγόταν «Ιταλικοί Κρατικοί Σιδηρόδρομοι» (FS) όταν ιδρύθηκε το 1905 και εξελίχθηκε σε έναν μεγάλο επιχειρηματικό όμιλο. Δραστηριοποιείται τόσο στον τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών όσο και στον τομέα των τοπικών δημόσιων μεταφορών, με λεωφορεία, πλοία κυρίως στην Ιταλία, αλλά ταυτόχρονα έχει κάνει εξαγορές σε δεκάδες χώρες σιδηροδρομικών εταιρειών και δικτύων.

Στην Ελλάδα έχει την εκμετάλλευση του σιδηροδρομικού έργου (δηλαδή τα επιβατικά και εμπορευματικά δρομολόγια με την «Hellenic Train»), αλλά η συντήρηση του δικτύου ανήκει στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ και το ελληνικό Δημόσιο. Δηλαδή εκμεταλλεύεται αυτό το δίκτυο εμπορικά, χωρίς να το συντηρεί και να το ελέγχει ουσιαστικά, και επίσης της ανήκουν ο Προαστιακός της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και της Πάτρας, τα τουριστικά τρένα Πηλίου, Διακοπτού - Καλαβρύτων, Κατάκολου - Ολυμπίας.

Στο εξωτερικό η FSI έχει εξαγοράσει στη Γερμανία την «Arriva Deutschland» (αργότερα την τρίτη μεγαλύτερη ιδιωτική ευρωπαϊκή εταιρεία στον τομέα της εξυπηρέτησης επιβατών). Στη Γαλλία κατέχει το 100% της «Trenitalia France» στον τομέα των νυχτερινών τρένων μεταξύ Γαλλίας και Ιταλίας. Στην Πολωνία, η «Trenitalia» κατέχει το 50% της «Pol-rail», μιας εταιρείας που δραστηριοποιείται στις σιδηροδρομικές μεταφορές εμπορευμάτων. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, ο όμιλος «Ferrovie dello Stato» εξαγόρασε τη «C2C», μια βρετανική σιδηροδρομική εταιρεία μέσω της «Trenitalia UK», και κατέχει το 30% της «Avanti West Coast». Ταυτόχρονα έχει κλείσει συμφωνίες για διάφορες υπηρεσίες σε Τσεχία, Ρουμανία, Σερβία και Μαυροβούνιο, σε Αίγυπτο, Αλγερία, Μαρόκο, Λιβύη, Τουρκία, Συρία, Ιράκ, Ινδία, Καζακστάν, Βενεζουέλα, Ουρουγουάη.

Η FSI, στην ελληνική ιστοσελίδα της «Ηellenic Train», εμφανίζεται να έχει πάνω από 75.000 εργαζόμενους σε όλο τον κόσμο και να μεταφέρει 830 εκατ. επιβάτες και 50 εκατ. τόνους εμπορευμάτων, με ό,τι κέρδη φέρνει αυτή η δραστηριότητα.

Η «Hellenic Train» στη χώρα μας πραγματοποιεί 342 δρομολόγια (επιβατικά και εμπορικά τρένα) τη μέρα, απασχολεί 1.217 άτομα προσωπικό και χρησιμοποιεί 1.160 μηχανές έλξης, βαγόνια και φορτάμαξες. Αξιοποιεί επομένως το κερδοφόρο κομμάτι των σιδηροδρομικών μεταφορών και με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων επιδοτείται με 50 εκατ. τον χρόνο από το Δημόσιο, δηλαδή από τη φορολογία των εργαζομένων, με βάση τη συμφωνία της ιδιωτικοποίησης που συμφώνησαν ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και τα άλλα αστικά κόμματα.

«Δέσμευσή της»... οι αυστηροί κανόνες ασφαλείας

Υπό το φως του εγκλήματος στα Τέμπη, που έφερε στην επιφάνεια ξανά όλες τις προειδοποιήσεις και τις καταγγελίες των εργαζομένων, αποκαλυπτικά είναι τα όσα έλεγε με ιδιαίτερο «στόμφο» η εταιρεία στην «Οικονομική κατάσταση για το 2021», όπου αναφέρεται στη δέσμευσή της για «αυστηρούς κανονισμούς ασφαλείας τόσο για τις μεταφορές επιβατών όσο και για τις εμπορευματικές μεταφορές, οι οποίοι εξασφαλίζουν την ασφαλέστερη μεταφορά». Ως πρόκληση και μόνο ακούγονται και τα όσα ισχυρίζεται η εταιρεία στη λεγόμενη Πολιτική Ασφάλειας Ποιότητας περιβάλλοντος, υγιεινής και ασφάλειας στην εργασία.

Λέει αυτολεξεί: «Το οργανωτικό μοντέλο που υιοθετήθηκε προβλέπει τη συμμετοχή, σε διαφορετικά επίπεδα, όλου του προσωπικού στην ανάληψη των ευθυνών του για την υλοποίηση του Ενιαίου Συστήματος Διαχείρισης, τη διασφάλιση της ασφάλειας των ταξιδιωτών, του προσωπικού και τρίτων, καθώς και του περιβάλλοντος, την επίτευξη των επιθυμητών επιπέδων ποιότητας των υπηρεσιών».

Ειδικότερα, η Εταιρεία θεωρεί απαραίτητο «τη διασφάλιση των απαιτούμενων πόρων για τη συνεχή βελτίωση του συστήματος προκειμένου να επιτευχθούν μηδενικές τιμές ατυχημάτων, λαμβάνοντας υπόψη την εξέλιξη της νομοθεσίας, την τεχνική και επιστημονική πρόοδο και δίνοντας προτεραιότητα στην πρόληψη σοβαρών ατυχημάτων».

Ενώ ξεπερνώντας κάθε όριο θράσους, ισχυριζόταν πως θεωρεί απαραίτητο να ενισχύει «τη συμμετοχή του προσωπικού σε όλα τα επίπεδα καινα λαμβάνει υπόψιν τις υποδείξεις και τις απόψεις των εργαζομένων και των εκπροσώπων τους, για να λαμβάνουν κάθε χρήσιμη έκθεση, συμπεριλαμβανομένων πιθανών επικίνδυνων καταστάσεων...».

Ολα αυτά τα υποθετικά με ένα μεγάλο «αλλά», που έλεγε αμέσως παρακάτω ζητώντας ...«να υποστηριχθούν οι αποφάσεις, να καθοριστεί ένα σύνολο στόχων, στους οποίους δίνεται προτεραιότητα σε εκείνους που σχετίζονται με την ασφάλεια, ταυτόχρονα ενσωματώνονται με συνεκτικό και δομημένο τρόπο με τους άλλους στόχους της εταιρείας, να μετριάσει τις αρνητικές επιπτώσεις εκ των προτέρων, να βελτιστοποιήσει τα αποτελέσματα και να αξιοποιήσει τις επιχειρηματικές ευκαιρίες».

Δηλαδή ενώ δεν κάνουν τίποτα για την ασφάλεια, γράφουν στα παλιά παπούτσια τους τις καταγγελίες των εργαζομένων για ζητήματα ασφάλειας, εργασιακών σχέσεων κ.λπ., ενώ από πάνω ζητάνε όποιες «αλλαγές» να γίνονται σε συνδυασμό με τους οικονομικούς στόχους της εταιρείας. Τα κέρδη τους, δηλαδή, που οδήγησαν στο προδιαγεγραμμένο έγκλημα στα Τέμπη.

Τα «αυτονόητα»...

Ακούμε για τη σηματοδότηση που δεν υπάρχει, και κακώς δεν υπάρχει. Να απαιτήσουμε άμεσα να αποκατασταθεί σε όλο το δίκτυο. Να πούμε όμως εδώ ότι εκτός από τη σηματοδότηση, όταν πρόκειται για εφαρμογές κίνησης και αυτοματισμού που σχετίζονται με ανθρώπινες ζωές, όπως τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, τα συστήματα ασφαλείας πρέπει όχι απλά να υπάρχουν αλλά να είναι πολλαπλά, ώστε να εξασφαλίζεται η απρόσκοπτη λειτουργία τους.

Δεν είναι δυνατόν η ζωή τόσων ανθρώπων να βασίζεται στην εκτίμηση ενός και μόνο ανθρώπου. Η ανάγκη δημιουργίας και εφαρμογής αυτοματοποιημένου συστήματος παρακολούθησης των δικλίδων ασφαλείας έχει αναχθεί σε ολόκληρη επιστήμη εδώ και πάνω από 100 χρόνια. Υπάρχουν διατάξεις διασφάλισης κυκλωμάτων ασφαλείας που δεν επιτρέπουν τέτοια λάθη. Μάλιστα προβλέπουν αστοχίες, και γι' αυτόν τον λόγο εισάγονται και εφεδρικά συστήματα 2ης ή και 3ης τάξης όταν έχουμε να κάνουμε με life safe εφαρμογές.

Επιπροσθέτως, με την ανάπτυξη της τηλεματικής και των δικτύων επικοινωνίας δεν είναι δυνατόν σήμερα να βρίσκεις το κατοικίδιό σου μέσω GPS και δικτύου κινητής και να μην μπορείς να έχεις σε μια οθόνη, σε πραγματικό χρόνο, τις γραμμές με τις αμαξοστοιχίες πάνω τους. Δεν είναι δυνατόν να μπορεί ένα κέντρο λήψεως σημάτων να παρακολουθεί νυχθημερόν 24 ώρες τη βδομάδα, 365 μέρες τον χρόνο την ιδιοκτησία σου και να μην έχει δημιουργηθεί πολλαπλών βαθμίδων ανάλογη υπηρεσία που να παρατηρεί, να καταγράφει και να βρίσκεται σε διαρκή επικοινωνία με πολλαπλές επιλογές με τους μηχανοδηγούς, τους σταθμάρχες και όλους αυτούς τους συντελεστές που απαιτούνται για ένα ασφαλές ταξίδι με τρένο στον 21ο αιώνα.

Ομως όλα αυτά κοστίζουν εξοπλισμό, προσωπικό και εκπαίδευση, με αποτέλεσμα να χάνουμε τα παιδιά μας στον βωμό του κόστους, έτσι όπως αυτό το οικονομικό σύστημα αντιλαμβάνεται το όφελος. Οφελος λοιπόν για τις τσέπες των λίγων και θάνατος για τα παιδιά των πολλών. Αν δεν παλέψουμε σήμερα, το κακό δεν θα σταματήσει. Αν δεν παλέψουμε σήμερα, θα βρεθούμε να ξαναζούμε τραγωδίες σαν αυτή. Να γιατί μόνο ο λαός μπορεί να σώσει τον λαό! Το αποδεικνύει η ίδια η Ιστορία με τον πιο τραγικό τρόπο.


Νίκος ΚΩΤΣΙΟΣ
Ηλεκτρονικός μηχανικός ΤΕ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ