ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 15 Μάρτη 2023
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
Προτάσεις για τα κέρδη των «πράσινων αρπακτικών»

Αλλαγές στην ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, με στόχο την ενίσχυση της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, την ενίσχυση της βιομηχανικής ανταγωνιστικότητας και την προστασία των προμηθευτών, παρουσίασε χτες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Με τις προτάσεις εισάγονται μέτρα που παρέχουν κίνητρα για μακροπρόθεσμες συμβάσεις για ηλεκτροπαραγωγή από μη ορυκτές πηγές και εισάγουν στην αγορά Ενέργειας «περισσότερες καθαρές ευέλικτες λύσεις για να ανταγωνιστούν το αέριο», όπως αναφέρεται.

Στην πραγματικότητα, η Επιτροπή με την πρότασή της επιταχύνει τη στρατηγική της «πράσινης μετάβασης», δεδομένου ότι το προηγούμενο διάστημα με αφορμή τον πόλεμο ΝΑΤΟ - Ρωσίας στην Ουκρανία υπήρξε καθυστέρηση των στόχων. Σε μια συγκυρία που οι ιμπεριαλιστικές αντιπαραθέσεις φουντώνουν, με τραγικές επιπτώσεις για τους λαούς και της Ευρωπαϊκής Ενωσης, και ενώ οι παρασκηνιακές κόντρες και τα παζάρια ανάμεσα στα καπιταλιστικά κράτη δίνουν και παίρνουν, τα συγκεκριμένα μέτρα έρχονται να θωρακίσουν τους ομίλους της Ενέργειας, είτε για να διασφαλίσουν τα κέρδη τους είτε για να περιορίσουν τις όποιες απώλειες.

Σύμφωνα με την Επιτροπή: «Η προτεινόμενη μεταρρύθμιση θα τονώσει τον ανοικτό και θεμιτό ανταγωνισμό στις ευρωπαϊκές ενεργειακές αγορές χονδρικής, ενισχύοντας τη διαφάνεια και την ακεραιότητα της αγοράς». Ενώ οι όποιες αναφορές σε δήθεν μείωση της επιβάρυνσης στους καταναλωτές είναι λόγια του αέρα, αφού στο όνομα της ανταγωνιστικότητας αναμένεται να επανέλθουν μια σειρά «πράσινες» χρεώσεις στους λογαριασμούς, αλλά και για τις παρεμβάσεις που προβλέπονται για την ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων.

Οπως άλλωστε ξεκαθαρίζει η Κομισιόν: «Η δημιουργία ενός ενεργειακού συστήματος που θα βασίζεται στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας έχει ζωτική σημασία και για τη διασφάλιση του βιώσιμου και ανεξάρτητου ενεργειακού εφοδιασμού της ΕΕ, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία και το σχέδιο REPowerEU. Η μεταρρύθμιση αυτή, που αποτελεί επίσης μέρος του βιομηχανικού σχεδίου της Πράσινης Συμφωνίας, θα επιτρέψει στην ευρωπαϊκή βιομηχανία να έχει πρόσβαση σε οικονομικά προσιτή Ενέργεια από ανανεώσιμες, μη ορυκτές πηγές», θέτοντας ως στόχο τον τριπλασιασμό της παραγωγής από ΑΠΕ έως το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας.

Και βέβαια, η πρεμούρα της Κομισιόν αφορά και «την ενίσχυση της σταθερότητας των τιμών, μέσω της μείωσης του κινδύνου χρεοκοπίας των προμηθευτών». Η Επιτροπή προτείνει οι προμηθευτές να έχουν την υποχρέωση να διαχειρίζονται την τιμολογιακή διακινδύνευση τουλάχιστον στο μέτρο των ποσοτήτων που αφορούν συμβόλαια καθορισμένης τιμής, ώστε να είναι λιγότερο εκτεθειμένοι σε εξάρσεις των τιμών και σε αστάθεια της αγοράς.

«Για να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας της ΕΕ και να μειωθεί η έκθεσή της σε ασταθείς τιμές», η Επιτροπή προτείνει να διευκολυνθεί η σύναψη πιο σταθερών μακροπρόθεσμων συμβάσεων, όπως οι συμβάσεις αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας (PPA), μέσω των οποίων οι επιχειρήσεις κατοχυρώνουν τις δικές τους άμεσες προμήθειες Ενέργειας και, ως εκ τούτου, μπορούν να επωφεληθούν από τις πιο σταθερές τιμές της ηλεκτροπαραγωγής από ανανεώσιμες και μη ορυκτές πηγές.

Προκειμένου να διασφαλιστεί η σταθερότητα των εσόδων των παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας και να θωρακιστεί η βιομηχανία από την αστάθεια των τιμών, κάθε δημόσια στήριξη για νέες επενδύσεις σε υποοριακή ή υποχρεωτικής λειτουργίας ηλεκτροπαραγωγή από ανανεώσιμες και μη ορυκτές πηγές θα πρέπει να έχει τη μορφή αμφίδρομης σύμβασης επί διαφοράς (CfD) και τα κράτη - μέλη θα πρέπει να μετακυλίουν τα πλεονάζοντα έσοδα στους καταναλωτές.

Η προτεινόμενη πρόταση της Κομισιόν θα συζητηθεί στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πριν τεθεί σε ισχύ.

Ενταση της αντιλαϊκής πολιτικής

Την ίδια ώρα το Eurogroup επικύρωνε την επιστροφή στη σφιχτή δημοσιονομική πολιτική, με πρώτο ζητούμενο τη μείωση έως και 80% των μέτρων στήριξης κατά της ενεργειακής κρίσης και τη σύνταξη ενός χρονοδιαγράμματος για την οριστική κατάργησή τους. Ουσιαστικά, οι λεπτομέρειες θα οριστικοποιηθούν τον Μάη και οι Οδηγίες που θα ανακοινώσει η Κομισιόν σε όλα τα κράτη - μέλη, θα εξειδικεύσουν για κάθε χώρα την εφαρμογή των κατευθυντήριων γραμμών για το 2024, οι οποίες ανακοινώθηκαν ως πλαίσιο την περασμένη βδομάδα.

Στην κοινή δήλωση των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης, αναφέρεται ότι για τη διετία 2023 - 2024 η δημοσιονομική πολιτική θα πρέπει να συμβάλει στη διασφάλιση της σταθερότητας της οικονομίας της ζώνης του ευρώ και θα διευκολύνει την αποτελεσματική μετάδοση της νομισματικής πολιτικής σε περιβάλλον υψηλού πληθωρισμού. Με άλλα λόγια, θα πρέπει να μειωθούν τα μέτρα στήριξης για να αποκλιμακωθεί ταχύτερα ο πληθωρισμός στην Ευρωζώνη. Ολα αυτά έρχονται να επιβεβαιώσουν τα μόνιμα μνημόνια που υπάρχουν για τα λαϊκά στρώματα με ένταση της αντιλαϊκής πολιτικής το επόμενο διάστημα.


ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΑ...
Από την «αξιολόγηση» στην τραγωδία

«Ναι, αλλά αν είχαν ..."αξιολογηθεί" ο ΟΣΕ σαν οργανισμός,οι εργαζόμενοι και οι προϊστάμενοί τους, δεν θα φτάναμε στην τραγωδία. Να γιατί ευθύνονται οι "συντεχνίες" που διαμαρτύρονται για την "αξιολόγηση"»... Πρόκειται για ένα ακόμα άθλιο επιχείρημα της κυβέρνησης, που προσπαθεί να φορτώσει στους εργαζόμενους την ευθύνη για το σιδηροδρομικό δυστύχημα. Κι όχι μόνο αυτό, αλλά προκλητικά εμφανίζεται ...«δικαιωμένη» για την πολιτική της και παρουσιάζει ως «εκσυγχρονισμό» την ένταση της επίθεσης στους εργαζόμενους και την «απελευθέρωση» των σιδηροδρόμων.

Στην πραγματικότητα, όμως, μια χαρά «αξιολογημένες» ήταν τόσο η «Hellenic Train» όσο και ο ίδιος ο ΟΣΕ, αφού όπως αναδεικνύουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι, εφάρμοζαν όλα τα σχετικά συστήματα «αξιολόγησης». Μόνο που πρόκειται για «αξιολογήσεις» με κριτήριο τη λογική του «κόστους - οφέλους», το κατά πόσο δηλαδή προχωρούν στην ίδια τη ζωή, σε βάρος εργαζομένων και επιβατών, όλα εκείνα τα μέτρα που οδήγησαν τελικά στην τραγωδία.

* * *

Μια ματιά αν ρίξει κανείς στην ιστοσελίδα του ΟΣΕ, θα διαπιστώσει ότι ο Οργανισμός έπαιρνε απανωτές «πιστοποιήσεις», άρα και «αξιολογήσεις». Οπως από τον Eurocert, τον φορέα που το υπουργείο Μεταφορών έχει ορίσει για να πιστοποιεί το έργο των σιδηροδρομικών μεταφορών. Πιστοποιήσεις που ξεκινούν από το 2013 και φτάνουν μέχρι και σήμερα, διατρέχουν δηλαδή όλες τις κυβερνητικές θητείες, των ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ - ΠΑΣΟΚ.

Επίσης, το «Επιχειρησιακό Σχέδιο του ΟΣΕ για τα έτη 2022-2025» προχώρησε με την υποβοήθηση εξειδικευμένης ιδιωτικής εταιρείας συμβούλων, οι οποίοι προφανώς - κατά την κυβέρνηση - δεν είναι καμιά ...«συντεχνία» που αρνείται την «αξιολόγηση». «Οδηγός» των συμβουλών που δίνουν αυτές οι εταιρείες είναι ακριβώς οι «βέλτιστες πρακτικές» της ΕΕ. Εκεί δηλαδή που μόνο το 2021 καταγράφηκαν 1.389 σημαντικά σιδηροδρομικά ατυχήματα, με συνολικά 636 νεκρούς και 513 τραυματίες, εκ των οποίων τα 97 αφορούσαν συγκρούσεις τρένων...

Αλλωστε, η ίδια η εταιρεία πιστοποίησης, που αποτελεί συνεργάτη του ΟΣΕ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και των άλλων κομματιών του σιδηρόδρομου, σημειώνει ότι αποτελεί «φορέα αξιολόγησης σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό κανονισμό 402/2013» και παρέχει το πλαίσιο για «αξιολόγηση του κινδύνου που σχετίζεται με σημαντικές αλλαγές στον σιδηρόδρομο της ΕΕ», μέσα από την υποστήριξη των αρχών, με «χαρτοφυλάκιο εκπαίδευσης για την εξασφάλιση ασφαλών και αξιόπιστων σιδηροδρομικών μεταφορών».

Με τις «ευλογίες» λοιπόν της «αξιολόγησης» και «πιστοποίησης», σύμφωνα με τις κατευθύνσεις ΕΕ και κυβερνήσεων, φάνηκε στην πράξη πόσο ...«εξασφαλίστηκαν» οι «ασφαλείς» και «αξιόπιστες» μεταφορές...

* * *

Μήπως όμως αυτές οι εταιρείες «συμβούλων» κ.λπ., που επιλέγονται από τις κυβερνήσεις για να προωθούν την πολιτική της «απελευθέρωσης», δεν είναι οι ίδιες από τις οποίες αντλούνται και στελέχη για να διοικούν τους Οργανισμούς (όπως τον ΟΣΕ); Αυτά τα «πιστοποιημένα» στελέχη δεν «αξιολογούν» και το ελλιπέστατο προσωπικό, με τα ίδια εγκληματικά κριτήρια; Αυτές οι «αξιολογημένες» διοικήσεις, μαζί με τις κυβερνήσεις, δεν είναι που έθαβαν τις καταγγελίες και τις επισημάνσεις των σωματείων για τις τραγικές ελλείψεις που οδήγησαν τελικά στη μοιραία σύγκρουση;

Το πρόβλημα επομένως είναι ότι η «αξιολόγηση» και ο σχεδιασμός του σιδηρόδρομου με τα κριτήρια του «κόστους - οφέλους» είναι αυτά που οδήγησαν στις «εκπτώσεις» μέτρων προστασίας, επέβαλαν μειωμένες οργανικές συνθέσεις προσωπικού και ανύπαρκτες προσλήψεις. Με βάση την «αξιολόγηση» του κόστους λειτουργίας ξεκίνησε επί ΣΥΡΙΖΑ και συνεχίστηκε επί ΝΔ η 9ήμερη συνεχής εργασία των μηχανοδηγών, παρά τις προειδοποιήσεις εργαζομένων ότι η εξάντλησή τους στρώνει το έδαφος για «ατυχήματα».

Η ίδια «αξιολόγηση» επιβάλλει τη λειτουργία του σιδηρόδρομου, όπως και συνολικά των υποδομών, με κριτήριο την αύξηση της κερδοφορίας των ομίλων που επενδύουν σ' αυτές. Γι' αυτό και το αποτέλεσμα αυτής της αξιολόγησης είναι να φεύγουν από τη μέση όσα «εμποδίζουν» το κέρδος: Τα δικαιώματα των εργαζομένων, οι ανάγκες των επιβατών, η ασφάλεια και τελικά οι φθηνές και ποιοτικές συγκοινωνίες για τον λαό...


Δ. Π.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ