ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 5 Απρίλη 2023
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Συνεχίζεται ο αγώνας για τα «Αστορ» και «Ιντεάλ»

Τη στήριξη του ΚΚΕ εξέφρασε η Ελένη Μηλιαρονικολάκη, μέλος της ΚΕ, στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου

Eurokinissi

Στο κατάμεστο «Αστορ» δόθηκε χτες το μήνυμα της συνέχισης του αγώνα για να μην εξαφανιστούν από τον χάρτη δύο πολιτιστικά τοπόσημα του κέντρου της Αθήνας, οι κινηματογράφοι «Αστορ» και «Ιντεάλ», οι οποίοι μετά τις πρόσφατες εξελίξεις κινδυνεύουν να οδηγηθούν σε αφανισμό καθώς τα αρμόδια υπουργεία (Πολιτισμού και Περιβάλλοντος) με διάφορες προφάσεις αρνούνται να προχωρήσουν στο να κηρυχθεί διατηρητέα η χρήση του κινηματογράφου στο τμήμα που καταλαμβάνει σήμερα αυτή.

Ανθρωποι του Πολιτισμού, σκηνοθέτες, κριτικοί, αιθουσάρχες, κόσμος που αγαπά το σινεμά έδωσαν χτες το «παρών», στη συνέντευξη Τύπου, στηρίζοντας τις εναπομείνασες κοιτίδες Πολιτισμού στο κέντρο της Αθήνας, εκφράζοντας την αντίθεσή τους στο να μετατραπεί το κέντρο της Αθήνας σε περιοχή αμιγώς τουριστικής αξιοποίησης. Μαζί τους ένωσαν τη φωνή τους και μεγάλα ονόματα της 7ης Τέχνης, όπως οι σκηνοθέτες Κώστας Γαβράς, Κεν Λόουτς, Εμίρ Κουστουρίτσα, Φατίχ Ακίν, οι οποίοι έστειλαν μηνύματα στήριξης καλώντας την πολιτική ηγεσία να δώσει λύση.

Στη συνέντευξη Τύπου παρευρέθηκε η Ελένη Μηλιαρονικολάκη, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και υπεύθυνη του Τμήματος Πολιτισμού. Στη σύντομη παρέμβασή της, μεταξύ άλλων, ανέφερε:

«Από την πλευρά του ΚΚΕ δηλώνουμε πως συντασσόμαστε ολόψυχα στον αγώνα για τη διάσωση των δύο εμβληματικών κινηματογράφων, γιατί είναι άλλος ένας δίκαιος αγώνας για τον Πολιτισμό.

Αγώνας υπεράσπισης του καλλιτεχνικού κινηματογράφου απέναντι στην ισοπέδωση που επιβάλλουν στο γούστο μας οι διαδικτυακές πλατφόρμες και τα μεγαθήρια της κινηματογραφικής διανομής, αγώνας της Τέχνης απέναντι σε κάθε είδους πολιτιστικά απορρυπαντικά του μυαλού και του συναισθήματός μας, αγώνας προάσπισης της κοινωνικής υπόστασης, της ουσίας δηλαδή του ανθρώπου, απέναντι στην προσπάθεια να μας μετατρέψουν σε ατομικότητες που μονωμένοι στους 4 τοίχους του σπιτιού μας θα τηλε-εργαζόμαστε και θα τηλε-ψυχαγωγούμαστε μέσα από τα λαπτοπ και τα κινητά, για να μπορούν πιο εύκολα να μας χειραγωγούν.

Ταυτόχρονα όμως είναι αγώνας για να μη χαθεί η ιστορικότητα, η ταυτότητα της Αθήνας, σε μια περίοδο που, στο όνομα της διαφύλαξής της, όλες οι κυβερνήσεις των τελευταίων χρόνων κάνουν ό,τι καλύτερο μπορούν για να την αφανίσουν, αναπλάθοντας το κέντρο της σε προαύλιο πεντάστερων ξενοδοχείων, διεθνών Malls και συνεδριακών αιθουσών».

Παρευρέθηκαν, ακόμα, δηλώνοντας τη στήριξή τους, ο Χάρης Βουρδουμπάς, δημοτικός σύμβουλος με τη «Λαϊκή Συσπείρωση» στον δήμο της Αθήνας και υποψήφιος βουλευτής με το ΚΚΕ στην Α' Αθηνών, ο Βασίλης Παρασκευόπουλος, πρόεδρος του Πανελλήνιου Μουσικού Συλλόγου και υποψήφιος βουλευτής με το ΚΚΕ στον Βόρειο Τομέα Αθηνών, και ο Βαγγέλης Σερίφης, μουσικός και υποψήφιος με το ΚΚΕ στον Δυτικό Τομέα Αθηνών.

Ευθεία επίθεση σε κάθε μορφή Πολιτισμού

Αρχικά ο λόγος στη συνέντευξη Τύπου δόθηκε στους Ανδρέα και Μπάμπη Κονταράκη, που διαχειρίζονται το «Αστορ», και στους Γιώργο και Σπύρο Σπέντζο που διαχειρίζονται το «Ιντεάλ».

Στο σύντομο χρονικό αναφέρθηκε ότι και οι δύο αίθουσες ανήκουν σε κτίρια ιδιοκτησίας του e-ΕΦΚΑ, ο οποίος τα παραχώρησε για εκμετάλλευση, χωρίς να διασφαλίζει τη συνέχιση της λειτουργίας των κινηματογράφων. Από τότε οι υπεύθυνοι των αιθουσών έχουν μπλεχτεί σε έναν κυκεώνα συνεννοήσεων ανάμεσα στα υπουργεία Πολιτισμού και Περιβάλλοντος. Μάλιστα, ενώ οι δύο κινηματογράφοι έχουν όλα τα στοιχεία για να χαρακτηριστεί διατηρητέα η χρήση του κινηματογράφου, το μεν υπουργείο Πολιτισμού, τελικά, με ανακοίνωσή του την περασμένη Παρασκευή δηλώνει αναρμόδιο και η επιτροπή του υπουργείου Περιβάλλοντος που εξετάζει τα συγκεκριμένα θέματα με διάφορες προφάσεις δεν βάζει το θέμα στην ημερήσια διάταξη.

«Να κρατηθούν οι αίθουσες, για να κρατηθεί η πόλη μας», ανέφερε ο Μπ. Κονταράκης, ο οποίος σημείωσε, ακόμα, ότι ο κινηματογράφος τώρα άρχισε να επανακάμπτει μετά από 3 χρόνια πανδημίας και, βέβαια, χρειάζεται στήριξη αλλά «ο κινηματογράφος είναι εδώ». Εκλεισε την ομιλία του λέγοντας ότι η πρόσβαση στο κέντρο της Αθήνας είναι αποτρεπτική - αστυνομία, μπλόκα, κλούβες, τρύπες στη μέση του δρόμου - και είναι και οι αίθουσες του κέντρου που το κράτησαν «όρθιο στο σχέδιο ερημοποίησης». Ο Α. Κονταράκης χαρακτήρισε «ευθεία επίθεση σε κάθε μορφής Πολιτισμό» αυτό που επιχειρείται με αυτές τις δύο αίθουσες.

Ο Γ. Σπέντζος, αναφερόμενος στο «Ιντεάλ», σημείωσε ότι όλα τα κτίρια γύρω από αυτό είναι διατηρητέα. «Μέσα σε τόσα διατηρητέα δεν μπορεί να είναι διατηρητέα μια αίθουσα 102 τ.μ.;», αναρωτήθηκε χαρακτηριστικά, ενώ ο Σπ. Σπέντζος αναφέρθηκε στον ξεχωριστό ρόλο αυτών των δύο σινεμά, τα οποία προβάλλουν σινεφίλ ταινίες, ταινίες Ελλήνων σκηνοθετών κ.λπ.

«Η πρώτη δημόσια δήλωση και πράξη που έκανε η Ενωση Σκηνοθετών - Δημιουργών ήταν η κατάληψη του ΕΦΚΑ τη μέρα που γινόταν η πώληση του "Ιντεάλ". Εκείνη τη μέρα ο ΕΦΚΑ μας είπε ότι η πρόθεση των επενδυτών ήταν να κρατηθούν οι κινηματογράφοι και να πάμε να μιλήσουμε με τη διοίκηση, το οποίο ήταν ένα τεράστιο ψέμα για να σταματήσουμε. Ακούω από κάποιους ότι τα σινεμά είναι τα παιδικά μας χρόνια και τέλειωσαν και τι κρίμα... Τίποτα δεν τελείωσε. Οι κινηματογράφοι είναι ζωντανοί χώροι, χώροι που χωρίς αυτούς δεν θα υπάρχουμε...», είπε ο Κώστας Σταματόπουλος.

Τη στήριξή τους εξέφρασαν ακόμα με παρεμβάσεις εκπρόσωποι της Πανελλήνιας Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της Ενωσης Ελληνικού Ντοκιμαντέρ, του Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου, του ΣΕΗ, της ΕΕΣ, της ΠΟΘΑ, της Ενωσης Σκηνοθετών Παραγωγών, της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου κ.ά. Υπενθυμίζουμε ακόμα ότι τη στήριξή του έχει εκφράσει, με δύο ομόφωνα ψηφίσματα, ο δήμος Αθηναίων.

Η περίπτωση της «Ιριδας»

«Συντασσόμαστε σήμερα μαζί με τις αίθουσες του ΑΣΤΟΡ και του ΙΝΤΕΑΛ, προσθέτοντας στο κάδρο μια ακόμα ιστορική κινηματογραφική αίθουσα του κέντρου της πόλης η οποία απειλείται με αλλαγή χρήσης: Την "Ιριδα". Το ιστορικό κινηματοθέατρο της "Ιριδας" βρίσκεται στο ισόγειο του κτιρίου της Πανεπιστημιακής Λέσχης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών στη συμβολή των οδών Ακαδημίας και Ιπποκράτους», είπαν μέλη του Πολιτιστικού Ομίλου Φοιτητών Πανεπιστημίου Αθηνών.

Οπως σημείωσαν, με την ψήφιση του νόμου - πλαίσιο, το καλοκαίρι του 2022, ορίζεται η κατάργηση της αυτοτελούς νομικής προσωπικότητας της Πανεπιστημιακής Λέσχης του ΕΚΠΑ. Ετσι, το σύνολο της δραστηριότητας του Κινηματογραφικού και Φωτογραφικού Τομέα που στεγάζεται στην αίθουσα της «Ιριδας» παύει πλέον να προστατεύεται.

«Η "Ιριδα" είναι κάτι πολύ περισσότερο από μια ωραία αίθουσα προς ενοικίαση για εκδηλώσεις, γιατί είναι ένα μοναδικό στην Ελλάδα παράδειγμα χώρου συνύπαρξης φοιτητών και καλλιτεχνών, χώρος στον οποίο έκαναν τα πρώτα τους βήματα εκατοντάδες επαγγελματίες του κινηματογράφου και της φωτογραφίας και δημιουργήθηκαν γενιές σινεφίλ. Γενιές σινεφίλ που συναντιούνται και γεμίζουν τις προβολές του "ΑΣΤΟΡ" και του "ΙΝΤΕΑΛ".

Είμαστε εδώ για να υπερασπιστούμε τις σκοτεινές αίθουσες της πόλης, το σινεμά, ως μια συλλογική εμπειρία, και το κέντρο της Αθήνας ως τον χώρο που χωράει και εμάς, τους κατοίκους της, εκτός από τους επισκέπτες της», τόνισαν.


16 αναγνώσεις του έργου του αξέχαστου Θάνου Μικρούτσικου

Στο βιβλιοπωλείο «Ιανός» παρουσιάστηκε η νέα έκδοση για το έργο του μεγάλου μουσικοσυνθέτη

Ο Ν. Σοφιανός με την Μ. Παπαγιάννη
Ο Ν. Σοφιανός με την Μ. Παπαγιάννη
Στο βιβλιοπωλείο «Ιανός» παρουσιάστηκε χτες η νέα έκδοση για το έργο του Θάνου Μικρούτσικου, «Θάνος Μικρούτσικος, Κυνηγώντας την ουτοπία: 16 αναγνώσεις του έργου του», που κυκλοφορεί από τον «Μετρονόμο».

16 μελέτες που καλύπτουν το σύνολο του έργου του Θάνου Μικρούτσικου και κινούνται πάνω σε τρεις κύριους άξονες, κοινωνία - ποίηση - μουσική, εστιάζοντας αντίστοιχα στις κοινωνικοπολιτικές και ιστορικές αλληλεπιδράσεις του δημιουργού, στη σχέση του με τον ποιητικό λόγο και στα ποικίλα μουσικά είδη στα οποία αυτός δραστηριοποιήθηκε, με «πυξίδα» την ανανέωση της μουσικής φόρμας. Στην έκδοση υπάρχει και κείμενο του ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Δημήτρη Κουτσουμπα.

Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν συνεργάτες του Θάνου και άνθρωποι που αγάπησαν βαθιά το έργο του. Το «παρών» έδωσαν επίσης ο Νίκος Σοφιανός, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, η Ελένη Μηλιαρονικολάκη, μέλος της ΚΕ και υπεύθυνη του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ, και η Κατερίνα Γεράκη, υποψήφια βουλευτής του ΚΚΕ στον Α' Τομέα Αθηνών.

Το άνοιγμα της εκδήλωσης έκανε η Μαρία Παπαγιάννη, η οποία αναφέρθηκε στην έκδοση και σημείωσε πως ο Θάνος Μικρούτσικος ήταν «νέος έως το τέλος», ενώ το έργο του «χωρούσε τις πληγές του κόσμου, τα μακρινά ταξίδια στον κόσμο και τον χρόνο, τις αγκαλιές, τους σεισμούς που μέλλονται να έρθουν». Ανέφερε ακόμα ότι συγκινείται ιδιαίτερα όταν έρχεται κόσμος και της λέει «τι θα έλεγε τώρα ο Θάνος», γιατί «το πέρασμα του Θάνου ήταν ηχηρό. Δεν σιώπησε ποτέ... Η μισή του καρδιά ισορροπούσε σε ένα πεντάγραμμο και η άλλη πετούσε πάντοτε στο εμείς». Και, συμπλήρωσε, «το έργο του νίκησε. Είναι εδώ. Δίπλα στους ανθρώπους που αγωνίζονται, αλλά και στις χαρές και τις μοναχικές μας στιγμές...».


Ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Δημήτρης Μανιάτης παραλλήλισε το βιβλίο με 16 δρόμους «για να διερευνηθεί σε βάθος το έργο του μεγαλύτερου μεταπολιτευτικού σύνθετη», ενώ «ανοίγει και μια συζήτηση πάνω στην ελληνική μουσική». Ο Θύμιος Παπαδόπουλος, το alter ego του Θάνου στη μουσική όπως ο ίδιος τον αποκαλούσε, έκανε μια λεπτομερέστατη ανάλυση για τη μουσική του Θάνου, για τις καταβολές του, τα ακούσματά του, τις μελέτες του, την προσοχή που έδινε σε κάθε συνθετική του απόπειρα... «Μελετούσε όλες τις σύγχρονες τάσεις για να φτιάξει τη δική του ηχητική παλέτα», σημείωσε χαρακτηριστικά. Ο Ηρακλής Οικονόμου, επιμελητής της έκδοσης, και η Αφροδίτη Ερμίδη, δημοσιογράφος, περιέγραψαν τη δομή και τη θεματολογία της έκδοσης.

Η βραδιά ολοκληρώθηκε με τραγούδια του Θ. Μικρούτσικου από τον Κώστα Θωμαΐδη, ο οποίος ανέφερε χαρακτηριστικά: «Να θυμηθούμε τον Θάνο μέσα από τα αγαπημένα του τραγούδια...».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ