ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 15 Σεπτέμβρη 2023
Σελ. /28
ΔΙΕΘΝΗ
Πανελλήνιο Συμπόσιο Ζωγραφικής στην Πάτρα

Από την περσινή διοργάνωση
Από την περσινή διοργάνωση
Ο Πολιτιστικός Οργανισμός του δήμου Πατρέων σε συνεργασία με το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος, υλοποιεί από τις 19 Σεπτέμβρη έως τις 2 Οκτώβρη, Πανελλήνιο Συμπόσιο Ζωγραφικής, σε συνέχεια του επιτυχημένου περσινού Διεθνούς Συμποσίου Γλυπτικής, προσδοκώντας να γίνει θεσμός η διοργάνωση αντίστοιχων καλλιτεχνικών εκδηλώσεων, με διαφορετικές θεματικές ενότητες κάθε χρόνο.

Το Συμπόσιο Ζωγραφικής, τιμώντας τη μνήμη της Αλκης Ζέη, θα έχει τίτλο «Ενας μεγάλος περίπατος μνήμης και ονείρου στην Πάτρα του 2023». Ο σκοπός της διοργάνωσης είναι η δημιουργία έργων που θα κοσμήσουν τους δημόσιους χώρους και δομές της Πάτρας.

Από την ερχόμενη Τρίτη ο χώρος του Νότιου Πάρκου θα μεταμορφωθεί σε ένα μεγάλο ανοιχτό εργαστήριο ζωγραφικής και θα δίνει τη δυνατότητα της επικοινωνίας των καλλιτεχνών με κατοίκους της πόλης καθώς επίσης και με μαθητές σχολείων της πόλης και της ευρύτερης περιοχής που θα θελήσουν να επισκεφτούν τον χώρο εργασίας των εικαστικών καλλιτεχνών.

Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Κανελλοπούλου Αθηνά, Καρυστινός Πέτρος, Κεβρεκίδης Γιώργος, Κονταξή Αντωνία, Κυπριανού Μαρία, Λάμπρου Χρήστος, Ολυμπίου Ειρήνη, Παυλίδου Ντέπη, Σαββάκη Χριστίνα, Φερεντίνος Παναγιώτης.

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΜΟΥΣΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ
«Εμείς ερχόμαστε από τη λάσπη... »

«Ερχομαι από τη λάσπη. Από τον ρημαγμένο παράδεισο, από το Πήλιο, από τα αποκομμένα χωριά, από τα πεσμένα γιοφύρια, από τα κατεστραμμένα σπίτια, τα γκρεμισμένα. Ερχομαι από τη λάσπη. Από τους πνιγμένους ανθρώπους, τα πνιγμένα ζώα, τα πεσμένα δέντρα. Από τις κομμένες εθνικές οδούς. Από την κομμένη, την καμένη, την πνιγμένη χώρα μας...», ανάφερε μεταξύ άλλων ο Αλκίνοος Ιωαννίδης στη συναυλία που πραγματοποίησε την περασμένη Δευτέρα στην Τεχνόπολη, στηλιτεύοντας παράλληλα την απουσία κρατικής στήριξης, ενώ κριτική άσκησε και στον δήμαρχο Βόλου, Αχ. Μπέο.

Στα όσα ανέφερε ο Αλ. Ιωαννίδης απάντησε με τον «γνωστό» του τρόπο ο δήμαρχος Βόλου. Απέναντι στις χυδαιότητες που ακούστηκαν, πήρε θέση με ανακοίνωσή του και ο Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος στηρίζοντας τον δημιουργό.

Στην ανακοίνωση σημειώνονται μεταξύ άλλων:

«Κάπου εκεί μέσα στη λάσπη αναμοχλεύονται οι πολιτικές που πνίξανε τον λαό του Βόλου, της Λάρισας και όλης της Θεσσαλίας. Κάπου εκεί ανάμεσα στα λύματα, και εν είδει δυσοσμίας τοπικού άρχοντα και πολιτικής μπόχας, ακούσαμε πως κάποιος "γνώριμος" δήμαρχος τα έβαλε με έναν αγαπητό μουσικό επειδή είπε τα αυτονόητα.

Η στήριξή μας πρώτα απ' όλα στον λαό του Βόλου και έπειτα σε κάθε συνάδελφο που με θάρρος αναδεικνύει τους διάφορους ηθικούς αυτουργούς είναι δεδομένη. Εχουμε ευθύνη να κάνουμε ό,τι περνάει από τα χέρια μας για να είναι καθαρά. Οχι με όρους τηλεθέασης, αλλά κόντρα με τις πολιτικές που έκαναν λίμνη τον μεγαλύτερο κάμπο της χώρας.

Συνεχίζουμε τη συλλογή ειδών για όσους σήμερα έχουν αφεθεί στην τύχη τους, όχι από φιλανθρωπία, αλλά γιατί και οι δικές μας ανάγκες έχουν πεταχτεί στις λάσπες (...).

Εμείς ερχόμαστε από τη λάσπη γιατί σε αυτήν βουτήξαμε, σωματεία και φορείς, επιτροπές κατοίκων, για να σώσουμε οτιδήποτε κι αν σώζεται. Με αλληλεγγύη, οργάνωση και αγώνα θα βγούμε από τη λάσπη καθαροί, ξανά στη σκηνή τραγουδώντας για τον δοκιμαζόμενο λαό».

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΩΝ
«Δεν θα επιτρέψουμε τη διάλυση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας»

Από παλιότερη κινητοποίηση
Από παλιότερη κινητοποίηση
Την ακόμα βαθύτερη ιδιωτικοποίηση και εμπορευματοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς φαίνεται ότι δρομολογεί η κυβέρνηση, σύμφωνα με ανακοίνωση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ).

«Δεν θα επιτρέψουμε τη διάλυση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας», αναφέρει ο ΣΕΑ, προσθέτοντας ότι «η υπουργός Πολιτισμού την Τετάρτη 13 Σεπτέμβρη στο αμφιθέατρο του υπουργείου Πολιτισμού, σε προγραμματισμένη συνάντηση με τους προϊσταμένους των Εφορειών Αρχαιοτήτων, ανακοίνωσε, μεταξύ άλλων, ότι στις προθέσεις της είναι η κατάργηση της αυτεπιστασίας, η ανάθεση των ανασκαφών και των αρχαιολογικών έργων σε εργολαβικές εταιρείες, η ιδιωτικοποίηση λειτουργιών των Υπηρεσιών, ακόμη και της φύλαξης αρχαιοτήτων».

Ακόμα σημειώνεται ότι «ουσιαστικά εξήγγειλε τη μετατροπή και άλλων Μουσείων σε ΝΠΔΔ, συγκροτημένα σε "δίκτυα μουσείων", αφού ολοκληρωθεί η αξιολόγηση - πιστοποίησή τους. Προαγγέλλοντας τη μη πρόσληψη προσωπικού, εξήγγειλε επίσης την πρόθεση για υποχρεωτικές μετακινήσεις προσωπικού, μεταξύ αυτών και των διευθυντών».

Αποθεώθηκαν η Μαρία Φαραντούρη και ο Ζιλφί Λιβανελί στο Ηρώδειο

Τραγούδια πανανθρώπινα, με ιδεολογία, ένωσαν την περασμένη Πέμπτη το βράδυ δύο λαούς, τους Ελληνες με τους Τούρκους, δικαιώνοντας τις προσδοκίες μας. Σε μια Ελλάδα τσακισμένη από πλημμύρες και πυρκαγιές, ρημαγμένη ηθικά και οικονομικά, η παρουσία των δύο αγωνιστών - ερμηνευτών απέκτησε ιδιαίτερη βαρύτητα. Συμπλήρωσαν την εικόνα μιας εποχής. Τα τραγούδια δεν είναι απλοί στίχοι. Συνθέτουν την προσωπικότητα των τραγουδιστών.

Επί μισό αιώνα η Μαρία Φαραντούρη συμβάλλει με τη φωνή, τη στάση, την πίστη της στην Τέχνη και στον Πολιτισμό, στη φιλία των λαών. Θυμάμαι το 1975, στο Λονδίνο, νεαρή τότε εγώ, μία άγνωστη δημοσιογράφος, φοιτήτρια, ζήτησα την πρώτη μου συνέντευξη ως ανταποκρίτρια στο γυναικείο περιοδικό «Πάνθεον». Χωρίς υπεροψία, με αγκάλιασε με το βλέμμα της και άρχισε να μου μιλάει για τη συναυλία που θα πραγματοποιούσε το ίδιο βράδυ σε μεγάλο θέατρο του Λονδίνου. Ο τίτλος της συνέντευξης ήταν «Η φωνή μου συμπαράσταση για τη Χιλή». Μια αξέχαστη συζήτηση, όπως και η μεγαλειώδης παρουσία της στη συναυλία της περασμένης Πέμπτης. Η φωνή της, που θρυμματίζει πέτρες, υψώθηκε και χύθηκε σε ένα κατάμεστο Ηρώδειο, που την αποθέωσε. Τελικά, διαπιστώσαμε ότι διατηρεί την αξία της. Πάντα το τραγούδι θα ξαναγεννιέται όσο τραγουδά η Μαρία Φαραντούρη.

«Οποιος μαραίνει ρόδα, να γελάσει ξανά δεν μπορεί. Λουλούδια της ελπίδας...», τραγούδησε ο Ζιλφί Λιβανελί, συμφιλιώνοντας το τριαντάφυλλο με τη θλίψη και την ελπίδα. Ολα τα τραγούδια που γράφει και συνθέτει έχουν ιδεολογική ταυτότητα. Ενας μαχητής της ζωής, με συνεχή, μακρόπνοη προσπάθεια, ακόμα κι όταν βρισκόταν αυτοεξόριστος στη Σουηδία, την εποχή της δικτατορίας στην πατρίδα του. Τότε έγινε η φωνή του παγκόσμια, με τη μουσική που έγραψε για τις ταινίες του Γιλμάζ Γκιουνέι. Η φωνή του στις 7/9 γιγαντώθηκε και ξεσήκωσε όχι μόνο τους δύο χιλιάδες περίπου Τούρκους που παρακολουθούσαν τη συναυλία, αλλά όλο τον κόσμο.

Οι ψυχές των ερμηνευτών επικοινώνησαν με το κοινό. Για αρκετή ώρα, με αναμμένους τους φακούς από τα κινητά, γέμισε όλο το Ηρώδειο μικρά φωτάκια, σαν άστρα που λαμπίριζαν σκορπώντας περισσότερο φως από τους ήλιους της σκηνής. Η ορχήστρα της ΕΡΤ μάς εντυπωσίασε.

Στο δεύτερο μέρος της παράστασης άρχισε να ψιλοβρέχει. Οι μουσικοί έφυγαν για δέκα λεπτά, ενώ ο κόσμος παρέμενε στη θέση του τραγουδώντας. Ανοιξαν τις ομπρέλες τους, που με την πολυχρωμία τους δημιούργησαν ένα σκηνικό που θα το ζήλευε ακόμα και ο αείμνηστος Θόδωρος Αγγελόπουλος. Η Μαρία άρχισε να τραγουδάει το «Αξιον Εστί» χωρίς ορχήστρα. «Της δικαιοσύνης ήλιε νοητέ...» και αμέσως η βροχή σταμάτησε, λες και έγινε μια ικεσία, μια προσευχή.

Η Μαρία αφηγήθηκε πόσο συγκλονίστηκε από μια εικόνα στην τραγωδία των Τεμπών, όταν είδε το χέρι ενός πατέρα που κρατούσε το νεκρό παιδί του. Αφιέρωσε τραγούδια στα θύματα. Ο Ζιλφί δίπλα της συμπλήρωσε με στίχους του Ναζίμ Χικμέτ, «Η πιο όμορφη θάλασσα είναι αυτή που δεν έχουμε ταξιδέψει... Ολα θα αρχίσουν αγαπώντας έναν άνθρωπο... Τη Γη θα τη σώσει η ομορφιά...». Τα λόγια του άγγιξαν κάθε γωνιά της ψυχής μας. Ανάμεσα στους καλεσμένους καθόταν η Παλόμα Πικάσο, κόρη του ζωγράφου.

Σε όλο το πρόγραμμα κυριαρχούσαν μηνύματα αγάπης, ειρήνης, ελευθερίας. Προς το τέλος, η Μαρία με ορμή και δύναμη τραγούδησε ό,τι υψηλότερο γεννήθηκε από τους στίχους του Γιάννη Ρίτσου, σε μουσική του Μίκη Θεοδωράκη, τη «Ρωμιοσύνη». Νότες νοσταλγίας, ελπίδας, φιλίας και ελευθερίας. Μία ένωση δημιουργών. Ενα καταστάλαγμα μιας γεμάτης ζωής δύο καλλιτεχνών που αφήνουν ανεξίτηλο το αποτύπωμά τους στο παγκόσμιο μουσικό μας σύμπαν.


Εύα ΝΙΚΟΛΑΪΔΟΥ
Δημοσιογράφος, συγγραφέας

«Παρασκευή Σινεμά»

«Παρασκευή Σινεμά» λέει το Γαλλικό Ινστιτούτο (Σίνα 31, Αθήνα) από σήμερα προσφέροντας την ευκαιρία στο σινεφίλ κοινό, μια Παρασκευή του μήνα, να ανακαλύψει μοναδικές ταινίες πρόσφατης παραγωγής του γαλλόφωνου κινηματογράφου.

Το πρόγραμμα προβολών από τον Σεπτέμβρη έως τον Δεκέμβρη έχει ως εξής:

15 Σεπτέμβρη: «A propos de Joan» / Σχετικά με την Τζοάν, του Laurent Lariviere (2022 - 101')

6 Οκτώβρη: «Annie Colere» / Θυμωμένη Αννυ, της Blandine Lenoir (2022 - 119')

20 Οκτώβρη: «Interdit aux chiens et aux Italiens» / Απαγορεύονται τα σκυλιά και οι Ιταλοί, του Alain Ughetto (2022 - 70')

3 Νοέμβρη: «Retour a Reims» / Επιστροφή στη Ρενς, του Jean Gabriel (2021 - 83')

8 Δεκέμβρη: «Tout le monde aime Jeanne» / Ολοι αγαπούν τη Ζαν, της Celine Devaux (2022 - 95')



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ