ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 25 Νοέμβρη 2023 - Κυριακή 26 Νοέμβρη 2023
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ Ο ΚΡΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΟΥ 2024
Ματωμένα πλεονάσματα και «τσεκούρι» για το λαϊκό εισόδημα, «ζεστό» χρήμα για τους επιχειρηματικούς ομίλους

Eurokinissi

Φοροκαταιγίδα με 63 δισ. φόρους, ματωμένα πλεονάσματα, περικοπές σε κοινωνικές δαπάνες, ουσιαστική καθήλωση των μισθών που θα συνεχίζουν να εξαϋλώνονται από την ακρίβεια, την πολιτική της «πράσινης μετάβασης» και την «απελευθέρωση» - εμπορευματοποίηση, αποτελούν τα βασικά στοιχεία του κρατικού προϋπολογισμού για το 2024 που κατατέθηκε την περασμένη Τρίτη στη Βουλή, ενώ η συζήτησή του άρχισε ήδη στις αρμόδιες επιτροπές.

Ολα αυτά στο όνομα της «ανάπτυξης», του πολλαπλασιασμού δηλαδή των κερδών των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, για τους οποίους η κυβέρνηση το 2024 φέρνει νέες επιδοτήσεις, διατηρεί και θεσπίζει νέες φοροαπαλλαγές, ενώ τους «φιλεύει» και με μερικά ακόμα δισ. και πάνω από 80 αντιλαϊκά προαπαιτούμενα που βρίσκονται στο «επικαιροποιημένο» σχέδιο για την αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης, σχέδιο το οποίο εγκρίθηκε από την Κομισιόν τη βδομάδα που πέρασε.

Ετσι, ο προϋπολογισμός προβλέπει:

  • 6,2 δισ. ευρώ παραπάνω φόρους - συνολικά 62,9 δισ. - σε σχέση με όσα προέβλεπε ο προϋπολογισμός του 2023 (56,7 δισ.). Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος της ληστείας, οι φόροι που εισπράχθηκαν τελικά σε σχέση με την εκτίμηση στον προϋπολογισμό του 2023 παρουσίασαν υπέρβαση κατά περίπου 5,5 δισ., με αποτέλεσμα η κυβέρνηση να λέει ότι τα φορολογικά έσοδα το 2024 θα είναι αυξημένα μόλις κατά 1,6 δισ. ευρώ σε σχέση με το 2023.
  • Εκτίναξη των εσόδων από τον ΦΠΑ στα 24,3 δισ., από 22,1 δισ. που προέβλεπε ο προηγούμενος προϋπολογισμός (μέχρι τον Οκτώβρη η πραγματοποίηση των εσόδων από ΦΠΑ είχε ήδη φτάσει τα 23 δισ.), πάνω από 2,2 δισ. αύξηση, ενώ οι ειδικοί φόροι μένουν στο ...ύψος τους, στα 7,1 δισ. Συνολικά οι φόροι επί των αγαθών και των υπηρεσιών εκτινάσσονται στα 35,1 δισ.
  • Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης που αφορά τα καύσιμα θα παραμείνει σε πολύ υψηλά επίπεδα και συγκεκριμένα στα 7 δισ., όπως και το 2023.
  • Παραπέρα γιγάντωση και των άμεσων φόρων, όπως οι φόροι εισοδήματος φυσικών προσώπων, που προβλέπεται να φτάσουν τα 13 δισ., αυξημένοι κατά 1,7 δισ. σε σχέση με φέτος.
  • Επιπλέον, αντί η κυβέρνηση να καταργήσει τον ΦΠΑ σε βασικά καταναλωτικά προϊόντα, αφού η ακρίβεια έχει τσακίσει το λαϊκό εισόδημα, από 1/1/2024 προχωρά σε αύξηση του ΦΠΑ στα μη αλκοολούχα ποτά, στα αναψυκτικά και στο νερό με ανθρακικό που σερβίρονται από επιχειρήσεις μαζικής εστίασης, από 13% σε 24%.
  • Ο φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων θα φτάσει τα 6,69 δισ., αυξημένος κατά περίπου 2 δισ. Η αύξηση αποτυπώνει το άγριο πογκρόμ με το φορολογικό νομοσχέδιο της κυβέρνησης απέναντι σε επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους.
Χαράς ευαγγέλια για τους ομίλους

Ενώ λοιπόν τα λαϊκά νοικοκυριά θα «ματώσουν», στον προϋπολογισμό περιγράφεται με σαφήνεια όλο το πλέγμα των νέων επενδυτικών και φορολογικών κινήτρων - ελαφρύνσεων στους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους, όπως:

-- Μείωση του φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίων από 0,5% σε 0,2%.

-- Μείωση κατά 50% του φόρου χρηματιστηριακών συναλλαγών.

-- Κατάργηση του φόρου τόκων ομολόγων σε κρατικά και επιχειρηματικά ομόλογα.

Βέβαια, όλα τα παραπάνω, που από τα στελέχη της κυβέρνησης και των προπαγανδιστικών μηχανισμών παρουσιάζονται ως «χαμηλού δημοσιονομικού κόστους», έρχονται να προστεθούν στις δεκάδες φοροαπαλλαγές, στην εθελοντική φορολόγηση και στα πρόσθετα φορολογικά κίνητρα, που έχουν ως αποτέλεσμα το 95% των συνολικών φορολογικών εσόδων να το πληρώνει ο λαός και μόλις το 5% να πληρώνουν οι όμιλοι. Μεταξύ πολλών άλλων, στον προϋπολογισμό προβλέπονται για τους ομίλους 12,1 δισ. ευρώ «ζεστό» χρήμα μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (8,5 δισ.) και του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (3,6 δισ.).

Επιπλέον, διασφαλίζεται ότι όλος ο σχεδιασμός θα είναι «κομμένος και ραμμένος» γύρω από τις «πράσινες» μπίζνες τους και απέναντι στις λαϊκές ανάγκες, αφού, όπως λέγεται χαρακτηριστικά στον προϋπολογισμό, «η ενσωμάτωση της περιβαλλοντικής διάστασης στον προϋπολογισμό αποτελεί κύρια συνιστώσα του νέου συστήματος δημοσιονομικής μεταρρύθμισης που υποστηρίζει την ολοκληρωμένη αξιολόγηση των πολιτικών και δράσεων της Δημόσιας Διοίκησης», σύμφωνα και με τους στόχους της ΕΕ.

Τα βασικά μεγέθη

Στα βασικά του μεγέθη - τα οποία, αξίζει να σημειωθεί, είναι αναθεωρημένα προς το χειρότερο σε σχέση με το προσχέδιο - ο προϋπολογισμός προβλέπει:

  • Ρυθμό ανάπτυξης 2,9% το 2024. Το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) σε ονομαστικούς όρους αναμένεται να αυξηθεί από 206,6 δισ. ευρώ το 2022 σε 222,8 δισ. το 2023 και 233,8 δισ. το 2024.
  • Ο εναρμονισμένος πληθωρισμός αναμένεται να κυμανθεί σε ελαφρώς χαμηλότερα επίπεδα και να διαμορφωθεί σε 4,1%, έναντι 4,5% που προβλεπόταν στο Πρόγραμμα Σταθερότητας για το 2023, και να αποκλιμακωθεί σε 2,6% για το 2024.
  • Οι επενδύσεις αναμένεται να αυξηθούν κατά 7,1% κατά το τρέχον έτος και κατά 15,1% το 2024, ενώ η ανεργία αναμένεται να μειωθεί από 11,2% το 2023 σε 10,6% το 2024.
  • Το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης αναμένεται να αποκλιμακωθεί από 172,6% του ΑΕΠ το 2022 σε 160,3% το 2023 και σε 152,3% το 2024, εξαιτίας και του πληθωρισμού, όπως και της ονομαστικής αύξησης του ΑΕΠ.
Μεγάλος «αστερίσκος» η πορεία της διεθνούς οικονομίας

Ολα αυτά με μεγάλο «αστερίσκο» το πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα στην καπιταλιστική οικονομία διεθνώς, την ώρα που τα «σύννεφα» μαζεύονται, με την κυβέρνηση να επικαλείται τις «αβεβαιότητες» για την ένταση της αντιλαϊκής πολιτικής για τη θωράκιση των κερδών των επιχειρηματικών ομίλων.

Οπως επισημαίνεται, «η οικονομική δραστηριότητα εξαρτάται από τις εξελίξεις στο διεθνές περιβάλλον και τις ενδεχόμενες εξωγενείς κρίσεις» - όπως βαφτίζονται μια σειρά από στοιχεία που ακουμπάνε στο DNA του καπιταλιστικού συστήματος - σημειώνοντας ότι η διεθνής οικονομία παρουσιάζει σημάδια επιβράδυνσης, οι δημοσιονομικοί κίνδυνοι σε χώρες της Ευρώπης αυξάνονται, ο πληθωρισμός, αν και αποκλιμακώνεται, συνεχίζει να παραμένει υψηλός διεθνώς, ειδικά σε βασικά είδη διατροφής, ενώ η περιοριστική νομισματική πολιτική επιδρά αρνητικά στην πιστωτική επέκταση.

Ολα αυτά φυσικά αντανακλούν το μεγάλο και ανεπίλυτο πρόβλημα της παγκόσμιας καπιταλιστικής οικονομίας, αυτό της υπερσυσσώρευσης κεφαλαίων που δεν βρίσκουν κερδοφόρα διέξοδο.

Ενώ βέβαια στην εξίσωση μπαίνει και η κατάληξη των παζαριών στο εσωτερικό της ΕΕ για τα νέα μνημόνια διαρκείας, σχετικά με το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας, εκεί όπου η κυβέρνηση διεκδικεί για λογαριασμό του κεφαλαίου «ευελιξία» στη διάθεση των κεφαλαίων για τις «πράσινες» μπίζνες και τους εξοπλισμούς.

Σύμφωνα με τον προϋπολογισμό: «Οι προβλέψεις για την παγκόσμια οικονομία περιβάλλονται από υψηλή αβεβαιότητα και περιλαμβάνουν σημαντικό αριθμό καθοδικών κινδύνων. Μία πιθανή κλιμάκωση του πολέμου στην Ουκρανία, οι πρόσφατες εξελίξεις στη Μέση Ανατολή και οι λοιπές γεωπολιτικές εντάσεις ενδέχεται να επιδεινώσουν τις διαταραχές στις εφοδιαστικές αλυσίδες και τις διακυμάνσεις στις τιμές τροφίμων, καυσίμων και άλλων βασικών εμπορευμάτων, με κίνδυνο να προκληθούν κοινωνικές αναταραχές σε ευάλωτες οικονομίες. Η αυξημένη γεωοικονομική αστάθεια δύναται να εντείνει τους περιορισμούς στη διασυνοριακή ροή αγαθών, κεφαλαίων, τεχνολογίας και εργαζομένων και να εμποδίσει την πολυμερή συνεργασία για την επίτευξη της ενεργειακής και επισιτιστικής ασφάλειας και την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης», όπως βαφτίζονται τα σχέδια για την Ενέργεια και τις «πράσινες» μπίζνες, περιγράφοντας έτσι και μερικές ακόμα από τις συνέπειες για τον λαό λόγω της πολιτικής της εμπλοκής στα ιμπεριαλιστικά σχέδια.


«Δημοσιονομική συμμόρφωση» μέσα και από δήμους και Περιφέρειες

Στο σχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού για το 2024 αποτυπώνεται για μια ακόμα χρονιά το πώς οι δήμοι θα παίξουν τον δικό τους ρόλο ως τμήμα του κρατικού μηχανισμού στην επίθεση στα λαϊκά νοικοκυριά, αφού θυσιάζονται τα αναγκαία για τον λαό έργα και υποδομές στον βωμό των προτεραιοτήτων του κεφαλαίου και των ματωμένων πλεονασμάτων.

Η κρατική επιχορήγηση παραμένει στα γνωστά εδώ και δεκαετίες ποσά που δεν βλέπουν ούτε με το κιάλι τις λαϊκές ανάγκες, ενώ μεγαλώνει η δυνατότητα αύξησης των «ιδίων εσόδων» ενισχύοντας περισσότερο την ανταποδοτικότητα σε όλες σχεδόν τις παρεχόμενες υπηρεσίες, το κυνήγι είσπραξης φόρων και τελών από τους δημότες (τροφεία και άλλες εισφορές).

Σχετικά με τις δαπάνες, αυτές έχουν να κάνουν με χρηματοδοτούμενα έργα από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης, που αφορούν κυρίως ό,τι συμφέρει τους επιχειρηματικούς ομίλους και αν περισσέψουν μπορούν να εγγραφούν πιστώσεις για άλλες δαπάνες, κάτι που η πράξη έχει δείξει ότι δύσκολα συμβαίνει και όταν γίνεται είναι σε σύγκρουση με την κυρίαρχη πολιτική της ανταποδοτικότητας, όπως αποδεικνύει η αγωνιστική δημοτική αρχή της Πάτρας.

Και μπορεί οι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι (ΚΑΠ) να αυξάνονται κατά 173 εκατ. ευρώ, αλλά θα συνεχίσει η παρακράτηση προηγούμενων ετών από θεσμοθετημένους πόρους προς την Τοπική Διοίκηση, δηλαδή από χρήματα που έχουν πληρώσει οι δημότες μέσω της φορολογίας. Δηλαδή, η χρηματοδότηση κινείται ουσιαστικά στα ίδια περίπου επίπεδα με την περσινή χρονιά, που δεν φτάνει ούτε για την κάλυψη στοιχειωδών αναγκών. Οπως η κάλυψη των λειτουργικών δαπανών των σχολείων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που ενώ τα κτίρια είναι πολύ παλιά και ασυντήρητα, τα ποσά παραμένουν τα ίδια, με ό,τι σημαίνει αυτό για την ασφάλειά τους.

Αντίστοιχα συνεχίζεται η εγκληματική πολιτική του κόστους - οφέλους, χειροτερεύοντας παραπέρα την έλλειψη ολοκληρωμένων έργων αντιπλημμυρικής, αντιπυρικής, αντισεισμικής θωράκισης, τις ελλείψεις προσωπικού.

Οι πιστώσεις που εγγράφονται στον προϋπολογισμό από το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ) υπολογίζονται στα ίδια επίπεδα με το 2022, δηλαδή εκ νέου χαράτσωμα για τα λαϊκά στρώματα, ενώ θα έπρεπε να καταργηθεί το συγκεκριμένο τέλος και να φορολογηθεί η μεγάλη ακίνητη περιουσία.

Με τα ίδια ψίχουλα χρηματοδοτείται και το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι», χωρίς καμία αύξηση στα κονδύλια για να καλυφθούν περισσότεροι μόνοι και ανήμποροι άνθρωποι.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, το έλλειμμα στο ισοζύγιο των δήμων θα είναι 297 εκατ. ευρώ, που αποδίδεται στην αυξημένη μισθοδοσία λόγω των «αυξήσεων» στο Δημόσιο και γι' αυτό προωθείται η λεγόμενη επενδυτική δραστηριότητα των δήμων σε έργα που υπάγονται στο πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» και τις δράσεις που χρηματοδοτούνται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης. Δηλαδή, πρόκειται για έργα που υπηρετούν τις ανάγκες του κεφαλαίου και όχι τον λαό, που θα πληρώσει και πάλι τα σπασμένα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ