Θερμό χειροκρότημα για τη συναυλία της Ρ. Αντωνοπούλου και του Γ. Μπελώνη
Αυτά τα τραγούδια είχαν την τύχη να ακούσουν και να σιγοτραγουδήσουν την Κυριακή το βράδυ όλοι όσοι βρέθηκαν στην Αίθουσα Συνεδρίων της ΚΕ του ΚΚΕ, ανταποκρινόμενοι στην πρόσκληση των Τομεακών Οργανώσεων Βορειοδυτικής Αθήνας, Βόρειου Τομέα, Εκπαιδευτικών και Καλλιτεχνών της ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ, στη μοναδική συναυλία της Ρίτας Αντωνοπούλου και του Γιάννη Μπελώνη.
Η Ρίτα Αντωνοπούλου, έχοντας στον πλευρό της τον σπουδαίο πιανίστα Γιάννη Μπελώνη, ετοίμασαν μια παράσταση με τίτλο «Ολες του κόσμου οι φωνές», έχοντας ως περιεχόμενο την παγκόσμια ποίηση. Στίχοι των Μπρεχτ, Χικμέτ, Λόρκα, Μαγιακόφσκι, Μπίαν και άλλων έχουν «ντύσει» αγαπημένα τραγούδια όλων των μεγάλων Ελλήνων συνθετών. Αυτά τα τραγούδια τραγουδήσαμε και την Κυριακή το βράδυ, σε μια άρτια και γεμάτη συγκίνηση βραδιά.
Το κοινό που γέμισε την αίθουσα καλωσόρισε η Βαγγελιώ Πλατανιά, μέλος του Γραφείου Περιοχής Αττικής και της ΚΕΟΕ του Κόμματος. Αφού ευχαρίστησε θερμά τους καλλιτέχνες, σημείωσε μεταξύ άλλων:
«Θέλουμε φεύγοντας από εδώ να πάρουμε μελωδίες και στίχους που θα μας κάνουν πιο δυνατούς. Θα μας κάνουν να μη σηκώνουμε το άδικο.
Γιατί όταν ο Ναζίμ Χικμέτ έγραψε πριν πολλά χρόνια για τον Ισπανικό Εμφύλιο τους παρακάτω στίχους:
Αντίκρυ σου έχεις
μια στρατιά ολάκερη από πολιτείες.
Μια στρατιά που σκοτώνει
ό,τι πιο ωραίο έχουμε
την ελπίδα, τα παιδιά, τη λευτεριά, τη νοσταλγία
Δεν μπορεί να μη φουσκώνει μέσα σου η οργή για το συνεχιζόμενο έγκλημα στην Παλαιστίνη, για ένα έγκλημα που έχει ήδη οδηγήσει στον θάνατο πάνω από 26.000 ανθρώπους, που πολλοί μάλιστα είναι παιδιά. Δεν μπορεί να μην παρακινείσαι να αγωνιστείς για να σταματήσει η εμπλοκή της χώρας μας στο μακελειό (...).
Επιδιώκουμε φεύγοντας από εδώ να θελήσουμε να καταλάβουμε λίγα περισσότερα για όσα μας κάνουν να θυμώνουμε και να αγανακτούμε, γιατί είναι άλλο να νιώθεις πνιγμένος σε ένα ποτάμι προβλημάτων και άλλο να ξέρεις πως δεν φταις εσύ που δεν σου φτάνουν τα χρήματα για να ζεστάνεις το σπίτι, να μορφώσεις τα παιδιά, να τους εξασφαλίσεις ό,τι έχουν ανάγκη. Και το πιο κρίσιμο είναι να ξέρεις και ποιος φταίει που τώρα πεινάνε και όσοι εργάζονται (...).
Αλλωστε, όταν η αγανάκτηση και ο θυμός συναντιέται με τη γνώση γίνεται δύναμη, για να απαντώνται τα καλέσματα για υποταγή, για να απαντάμε κάθε μέρα ο καθένας προσωπικά και όλοι μαζί συλλογικά σε αυτές τις φωνές που, όπως σημείωνε ο Λόρκα, διαρκώς λένε: Πάρε κεριά, πάρε λαμπάδες, μάθε τα χέρια να σταυρώνεις. Κρύβοντας πως τα σταυρωμένα χέρια και η αναμονή λύσεων που θα πέσουν ουρανοκατέβατες οδηγούν σε αδιέξοδα (...).
Ας πάρουμε μαζί μας φεύγοντας τα τραγούδια στις μεγάλες μάχες που έχουμε μπροστά μας, στις άμεσες και τις μελλοντικές. Στην απεργία στις 28 Φλεβάρη, στις διαδηλώσεις όπου θα σηκώνουμε ακόμα πιο ψηλά τη σημαία της διεθνιστικής εργατικής αλληλεγγύης, στις συνελεύσεις των σωματείων, των φοιτητών που παλεύουν ενάντια στην ιδιωτικοποίηση των πανεπιστημίων. Ας τα έχουμε μαζί μας μέχρι να γίνουμε τόσο δυνατοί που επιτέλους θα επιβάλουμε το δίκιο μας. Αλλωστε, όλοι ξέρουμε πως "τις πιο όμορφες θάλασσες δεν τις έχουμε ακόμα ταξιδέψει"...».
RIZOSPASTIS |
Την παράσταση παρακολούθησε το βράδυ της Παρασκευής ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Δημήτρης Κουτσούμπας, ο οποίος συνεχάρη θερμά τους συντελεστές.
Το έργο: Βράδυ. Η Σωτηρία βρίσκεται στο νοσοκομείο, λίγο πριν την εγχείρηση που θα της στερήσει τη φωνή. Η ζωή της θα περάσει σαν ταινία μπροστά από τα μάτια της. Οι δικοί της άνθρωποι, η οικογένειά της, ο άντρας της, τα πάθη της. Ανθρωποι που αγάπησε και την αγάπησαν, κι άλλοι που την πίκραναν ή την στήριξαν όταν πρωτοξεκίνησε. Η Σοφία Βέμπο, που χωρίς να το γνωρίζει την μύησε στο τραγούδι, ο Βασίλης Τσιτσάνης, που της άνοιξε τον δρόμο, ο Παπαϊωάννου, που τον αγάπησε βαθιά...
Το έργο της Σοφίας Αδαμίδου αποτελεί ένα αφήγημα με στιγμές και αναμνήσεις από τη ζωή της Σωτηρίας Μπέλλου, της σπουδαίας γυναικείας μορφής του λαϊκού και ρεμπέτικου τραγουδιού. Οπως είχε αναφέρει σε συνέντευξή της στον «Ριζοσπάστη» η Κ. Γκουλιώνη, που με τη μοναδική της ερμηνεία έχει κερδίσει κοινό και κριτικούς, αυτό που κρατά πιο πολύ από την Μπέλλου είναι ότι δεν φοβόταν: «Δεν φοβόταν να εκφράσει το δίκαιο, χωρίς να υπολογίζει τις συνέπειες. Αν κάτι δεν ήταν σύμφωνο με τον ηθικό της κώδικα, είχε εξαφανιστεί. Αυτό με μαγεύει περισσότερο απ' όλα. Και το κόστος που αντιμετώπισε για τη στάση της και τις πράξεις της. Επεφτε, και ξανά πάνω. Για 10 χρόνια δεν την έπαιρνε κανείς. Οταν ήρθαν τα πρώτα "ώπα", τα τραγούδια σε ινδικούς και αραβικούς σκοπούς, δεν τα τραγούδησε. Και μετά δεν ανεχόταν να της πετάνε γαρύφαλλα ή να σπάνε πιάτα. Και αυτά κάτι λένε...
RIZOSPASTIS |
Η παράσταση είναι αφιερωμένη στη μνήμη της Σοφίας Αδαμίδου και της Ντίνας Κώνστα.
Μέρες και ώρες παραστάσεων: Πέμπτη 20.00, Παρασκευή - Σάββατο 21.00, Κυριακή 18.00.
Εισιτήρια: more.com
Λόγω της μεγάλης επιτυχίας της ξεχωριστής συναυλίας που ετοιμάζουν οι δύο «κυρίες» του ελληνικού τραγουδιού, η συναυλία θα επαναληφθεί και στις 14 Μάρτη, πάλι στο «Παλλάς».
Στην παράσταση που ετοιμάζουν με αγάπη και προσοχή οι δύο ερμηνεύτριες, διαλέγοντας μέσα από μια μεγάλη παρακαταθήκη, θα ακούσουμε τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη, του Μίμη Πλέσσα, του Τάκη Μωράκη, του Κώστα Γιαννίδη, του Σταύρου Ξαρχάκου, της Ελένης Καραΐνδρου, του Σταμάτη Κραουνάκη, της Ευανθίας Ρεμπούτσικα και άλλων. Τραγούδια που έγραψαν κορυφαίοι στιχουργοί και συνθέτες, συνοδεύοντας αλησμόνητες κινηματογραφικές στιγμές, τραγούδια που απέκτησαν μια δική τους, αυτόνομη πορεία, έξω από τις κινηματογραφικές αίθουσες.
Προπώληση στο more.com.
Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη συναντήθηκε στην Ουάσιγκτον με την Λι Σάτερφιλντ, αρμόδια για εκπαιδευτικά και πολιτιστικά θέματα, και συζήτησαν θέματα που αφορούν τον τομέα του Πολιτισμού και περιλαμβάνονται στην ατζέντα του «Στρατηγικού Διαλόγου» μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ.
Η Λ. Μενδώνη ενημέρωσε την Σάτερφιλντ για το 2ο Εργαστήριο που αφορά την προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς από τις επιπτώσεις της Κλιματικής Αλλαγής, το οποίο διοργανώνεται στη Θεσσαλονίκη και στην Κρήτη από το υπουργείο Πολιτισμού σε συνεργασία με το Στέιτ Ντιπάρτμεντ, την πρεσβεία των ΗΠΑ στην Αθήνα και το ελληνικό τμήμα του ICOM. Επίσης, η Ελληνίδα υπουργός Πολιτισμού πρότεινε να εφαρμοστεί το ίδιο πρότυπο και σε εργαστήρι σχετικά με την καταπολέμηση της παράνομης διακίνησης αρχαιοτήτων και έργων τέχνης και τη συμμετοχή των βαλκανικών κρατών.
Εκτενής ήταν η συζήτηση σχετικά με θέματα που αφορούν τον κινηματογράφο και τον νέο οργανισμό που τελεί υπό θεσμοθέτηση, στον οποίο συγχωνεύονται το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και το ΕΚΟΜΕ, αλλά και για την υπό ίδρυση Σχολή για τεχνικούς κινηματογράφου. Η Σάτερφιλντ σημείωσε ότι στο πλαίσιο αυτό οι ΗΠΑ θα μπορούσαν να αποστείλουν ειδικούς εκπαιδευτές, ενώ πρόσθεσε ότι έχει υπάρξει ενδιαφέρον για την ανάπτυξη της κινηματογραφικής διπλωματίας από μέλη του Κογκρέσου.
Αλλα θέματα που συζητήθηκαν ήταν η έκθεση «για τη Δημοκρατία στην κλασική Αρχαιότητα», την οποία προετοιμάζει το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και θα περιοδεύσει στις ΗΠΑ, η εξέλιξη του έργου της ανέγερσης του Μουσείου Ολοκαυτώματος στη Θεσσαλονίκη, αλλά και μελλοντικές συνεργασίες του ΥΠΠΟ και των εποπτευομένων φορέων του με τους ειδικούς των ελληνικών αρχείων που φυλάσσονται στη Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου. Ανάμεσά σε αυτά φυλάσσονται παρτιτούρες και επιστολές του Μίκη Θεοδωράκη, αλλά και αλληλογραφία του Δημήτρη Μητρόπουλου με τον Λέοναρντ Μπερνστάιν.