ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 14 Φλεβάρη 2024
Σελ. /28
Οχι στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων!

Οντας ένας τυπικός έφηβος τη δεκαετία του '90, θυμάμαι ακόμα την έκπληξή μου παρακολουθώντας την αμερικανική σειρά «Φιλαράκια», όταν σε μία σκηνή ένα νέο ζευγάρι συζητώντας τον οικογενειακό του προγραμματισμό διαφωνούσε για το αν θα πρέπει να ξοδέψει τις αποταμιεύσεις του στη γαμήλια τελετή ή αν θα σπουδάσει το παιδί τους μετά από 18 χρόνια.

Πράγματι, η Ελλάδα για πάρα πολλά χρόνια όχι μόνο δεν είχε ιδιωτικά πανεπιστήμια, αλλά δεν είχε και δίδακτρα στα κρατικά. Μπορεί το λογικό επακόλουθο της κοινωνίας του κέρδους να είναι η εμπορευματοποίηση ολοένα και περισσότερων πτυχών της εκπαίδευσης, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι όλα γίνονται γραμμικά και με τον ίδιο τρόπο σε κάθε χώρα. Βέβαια, η «ιδιαιτερότητα» αυτή της χώρας μας (η οποία θα πρέπει να μας κάνει να αισθανόμαστε περήφανοι και όχι παρίες) είναι το αποτέλεσμα αντικειμενικών (δηλαδή παράγοντες που αφορούν την ανάπτυξη του ελληνικού καπιταλισμού) και υποκειμενικών (δηλαδή παράγοντες που έχουν να κάνουν με την ύπαρξη μαζικού κινήματος) συνθηκών, και όχι κάποιων μαγικών χαρακτηριστικών της «φυλής» μας.

***

Σε αυτό το σημείο βέβαια θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ακόμα και σήμερα δεν είναι ακριβώς δωρεάν η τριτοβάθμια εκπαίδευση. Για να μπει κάποιος ή κάποια σε μία σχολή θα πρέπει να έχει ξοδέψει πληθώρα χρημάτων σε φροντιστήρια, ενώ και η ίδια η διάρκεια της φοίτησης γονατίζει έναν οικογενειακό προϋπολογισμό που αναλαμβάνει τη σίτιση, τη στέγαση, τη βιβλιογραφία, τις μετακινήσεις και τη διασκέδαση του φοιτητή, ακόμα και κομμάτια της ίδιας της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε ορισμένες σχολές. Οι ταξικοί φραγμοί στην εκπαίδευση υπήρχαν και συνεχίζουν να υπάρχουν.

Φαίνεται όμως ότι τώρα η σημερινή κυβέρνηση επιλέγει να οργανώσει και να θωρακίσει όλο αυτό το πεδίο κερδοφορίας, το οποίο στην Ελλάδα είναι ακόμα σε νηπιακό στάδιο σε σχέση με άλλες χώρες, και να κάνει μία τομή με την ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων ή «ελεύθερων» όπως αρέσκονται να τα χαρακτηρίζουν.

Πρώτο, με την ίδια τη δημιουργία αυτών των ιδρυμάτων όπου και θα επενδύουν διάφοροι όμιλοι και επιχειρηματίες, φυσικά με το αζημίωτο. Δεύτερο, και εφόσον έχει διαμορφωθεί ένα καινούριο τοπίο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με την ταχεία εισβολή ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων στα υφιστάμενα κρατικά πανεπιστήμια, όπως είναι η επιβολή διδάκτρων (κάτι που ήδη ισχύει για τις μεταπτυχιακές σπουδές). Τρίτο, και με δεδομένο ότι θα αποκλείονται τα πιο χαμηλά στρώματα της εργατικής τάξης από την τριτοβάθμια εκπαίδευση, με την ομηρία των φοιτητών - αυριανών εργαζομένων στους τραπεζικούς ομίλους, οι οποίοι φοιτητές θα εκκινούν τον ενήλικό του βίο ήδη χρεωμένοι, δουλεύοντας μια ζωή για να ξεπληρώσουν το φοιτητικό δάνειο το οποίο πήραν ελπίζοντας ότι θα μπουν με καλύτερους όρους στην αρένα του ανταγωνισμού.

Εκτός από τα παραπάνω, μια ακόμα πτυχή της επιχειρούμενης αυτής τομής είναι και η υποβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Δεν είναι κρυφό άλλωστε ότι διάφοροι επιχειρηματικοί όμιλοι «γκρινιάζουν» ότι οι σημερινοί απόφοιτοι από τα πανεπιστήμια δεν μπορούν να στελεχώσουν την παραγωγή. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Οτι δεν τους ενδιαφέρει να προσλάβουν ολοκληρωμένους επιστήμονες που έχουν πλήρη εποπτεία της παραγωγής, αλλά κατακερματισμένο και καταρτισμένο ευέλικτο εργατικό δυναμικό το οποίο θα έχει «δεξιότητες» και όχι γνώση.

***

Στη σημερινή πραγματικότητα, με τις γιγάντιες πολυεθνικές και το καθετοποιημένο παραγωγικό μοντέλο, με την παραγωγή να συγκεντρώνεται σε μια χούφτα επιχειρηματικών ομίλων, αλλά και με ένα μεγάλο κομμάτι της χειρωνακτικής εργασίας να αντικαθίσταται από τα ρομπότ και την τεχνητή νοημοσύνη, οι εργοδότες ενδιαφέρονται πιο πολύ για ένα πολυδαίδαλο «χυλό» που θα περιλαμβάνει πανεπιστήμια δύο και τριών ταχυτήτων, μεταπτυχιακά, κολέγια, ινστιτούτα κατάρτισης, σεμινάρια, προγράμματα διά βίου μάθησης, κ.λπ., παρά μία οριοθετημένη τριτοβάθμια εκπαίδευση που θα δίνει τις γερές βάσεις κατανόησης της επιστήμης.

Το ίδιο το σύστημα των πιστωτικών μονάδων άλλωστε, που καθιέρωσαν η Συνθήκη της Μπολόνια και ο Ενιαίος Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης, δείχνει καθαρά ποια θα είναι η συνέχεια: Εργαζόμενοι με μηδενικά δικαιώματα, οι οποίοι θα τρέχουν σε όλη τους τη ζωή να μαζέψουν πιστωτικές μονάδες, και κατάρτιση ανάλογα με τη «μόδα» της εποχής (δηλαδή σε ποιον τομέα συμφέρει το κεφάλαιο να επενδύσει).

Πηγαίνοντας στην ουσία τώρα, για το τι κάνουμε. Καταρχάς μία «ντροπαλή» εναντίωση στην επιχειρούμενη αυτή τομή δεν μπορεί να έχει σημαία απλά την υπεράσπιση του Συντάγματος. Αυτή η στρατηγική είναι σαν να ρίχνεις απέναντι σε μία ίλη τεθωρακισμένων μία μονάδα ιππικού. Τίμια μάχη μεν, αναποτελεσματική δε. Ως ακαδημαϊκή κοινότητα άλλωστε ξέρουμε από πρώτο χέρι ότι παρόλο που ήδη υπάρχει το άρθρο 16, παρόλη την αντίσταση του φοιτητικού κινήματος τη διετία 2006 - 2007 στην επικείμενη αναθεώρηση (η οποία και δεν έγινε), τα ιδιωτικά κολέγια εν τέλει ιδρυθήκαν, ενώ άρχισαν και οι διαδικασίες αναγνώρισής τους από διάφορους φορείς. Παράλληλα τα πανεπιστήμια συνεχίζουν και αντικαθιστούν την ολοκληρωμένη γνώση με μερικές «δεξιότητες», τα προγράμματα σπουδών υποβαθμίζονται συνεχώς για να εναρμονιστούν με τις ανάγκες της αγοράς και οι απόφοιτοί μας καταλήγουν άνεργοι, κακοπληρωμένοι, χωρίς δικαιώματα.

Μόνο η συμπόρευση με το φοιτητικό κίνημα, αλλά και με τους λοιπούς εργαζόμενους στα πανεπιστήμια, καθώς και με το επιστημονικό δυναμικό που απασχολείται στην έρευνα μετά τις σπουδές του και το οποίο κινείται μέσα στην αβεβαιότητα, μπορεί να βάλει φρένο στην επιχειρούμενη αυτή τομή, αλλά και να εμπλέξει σε αυτόν τον διάλογο επαγγελματικούς φορείς, επιστημονικούς συλλόγους, ενώσεις γονέων κ.λπ.

Θέλουν να μας πείσουν ότι το μέλλον είναι η υποστελέχωση, η υποχρηματοδότηση και οι ανύπαρκτες υποδομές (αυτοχρηματοδότηση όπως το ονομάζουν), το συνεχές κυνήγι των ερευνητικών προγραμμάτων σε βάρος της ουσιαστικής επιστημονικής έρευνας, η υποβάθμιση της διδασκαλίας, η μετατροπή του επιστημονικού δυναμικού σε μάνατζερ κονδυλίων, οι μηδενικές παροχές σε φοιτητές και φοιτήτριες για να σπουδάσουν. Ε λοιπόν δεν μας αξίζει αυτό το μέλλον!

Πρέπει να κάνουμε ένα ερώτημα στον εαυτό μας: Είναι αυτό το πανεπιστήμιο που ονειρευόμαστε; Κι αν όχι, αυτό συμβαίνει επειδή δεν το επιτρέπουν οι αντικειμενικές συνθήκες; Στο πρώτο ερώτημα νομίζω ότι η πλειονότητα των συναδέλφων απαντάει αρνητικά. Αρα το ζήτημα είναι πλέον στο πώς απαντάει κανείς στη συνέχεια του ερωτήματος. Αν κάποιος είναι ειλικρινής με τον εαυτό του θα συμφωνήσει ότι πράγματι, υπάρχουν σήμερα οι δυνατότητες για ένα σύγχρονο πανεπιστήμιο το οποίο θα προάγει την έρευνα και τη διδασκαλία σύμφωνα με τις κοινωνικές ανάγκες. Το γιατί δεν συμβαίνει όμως αυτό στην πράξη είναι ίσως πιο δύσκολο να το παραδεχτούμε, αλλά παρ' όλα αυτά έχει όνομα: Είναι η κοινωνία του κέρδους και το κράτος της.

  • Αναδημοσιεύεται από την ιστοσελίδα «empros.gr»

Βασίλης ΜΠΕΛΛΟΣ
Επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος του ΔΠΘ

Μύρισε αέρας αναβάθμισης στα δημόσια ΙΕΚ...

Λίγες μέρες μετά τις φιέστες της κυβέρνησης περί αναβάθμισης των ΔΙΕΚ, και μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, το υπουργείο ανακοινώνει ότι το εαρινό εξάμηνο θα ξεκινήσει με δυόμισι βδομάδες καθυστέρηση.

Συγκεκριμένα, η απόφαση του αρμόδιου γενικού γραμματέα του υπουργείου Παιδείας, Γιώργου Βούτσινου, αναφέρει: «Για το εκπαιδευτικό έτος 2023 - 2024 το εαρινό εξάμηνο κατάρτισης των Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.), των πρώην ΙΕΚ, αρμοδιότητας υπουργείου Παιδείας, αρχίζει την 1η Μαρτίου 2024 (σ.σ. αντί 16ης Φεβρουαρίου) και λήγει την 30ή Ιουνίου του ίδιου έτους».

Ο λόγος; «Δεν έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες διαδικασίες για την έναρξη του εξαμήνου», όπως αναφέρει το υπουργείο. Οι σπουδαστές των ΙΕΚ όμως ξέρουν ποιες είναι αυτές «οι διαδικασίες που δεν έχουν ολοκληρωθεί»: Είναι οι ελλείψεις σε καθηγητές, όπου κάθε εξάμηνο τα κενά καλύπτονται ακόμα και έναν μήνα μετά την επίσημη έναρξη.

Ετσι, η κυβέρνηση και το υπουργείο απαντάνε στο αίτημα των σπουδαστών για περισσότερες αναπληρώσεις μαθημάτων με καθυστέρηση της έναρξης του εξαμήνου, πολλαπλασιάζοντας τα προβλήματα. Με ευθύνη της κυβέρνησης, που συμπιέζει το εξάμηνο και διατηρεί το χαμηλό όριο απουσιών, στην ουσία αποκλείονται εκατοντάδες σπουδαστές που δουλεύουν ή αρρωσταίνουν και δεν μπορούν να δικαιολογήσουν τις απουσίες τους.

Ταυτόχρονα, για άλλη μια φορά αποκαλύπτεται η υποκρισία της κυβέρνησης: Την ίδια ώρα που δήθεν κόπτεται για χαμένα εξάμηνα και κλειστές σχολές στα πανεπιστήμια, κατηγορώντας γι' αυτά τον δίκαιο αγώνα και τις καταλήψεις των φοιτητών, κρατάει κλειστά τα ΙΕΚ, καθυστερώντας την έναρξη του εξαμήνου, καθώς δεν έχει εξασφαλίσει τους καθηγητές που απαιτούνται για να γίνει μάθημα.

ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ
Στο προσκήνιο ξανά τα ανύπαρκτα δικαιώματα των αναπληρωτών

Κινητοποίηση με αίτημα να λάβει άδεια αναπληρώτρια εκπαιδευτικός με επαπειλούμενη κύηση

Κινητοποίηση πραγματοποιήθηκε χτες στα γραφεία της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, με αφορμή την περίπτωση αναπληρώτριας εκπαιδευτικού, που παρότι βρίσκεται σε επαπειλούμενη κύηση, αναγκάζεται να εργάζεται κανονικά σε τάξη καθώς δεν δικαιούται άδεια. Με το υφιστάμενο αντεργατικό πλαίσιο οι αναπληρώτριες εκπαιδευτικοί έχουν ως αναγκαστική «επιλογή» είτε να συνεχίσουν να εργάζονται βάζοντας σε κίνδυνο την υγεία τους, είτε να λάβουν άδεια άνευ αποδοχών, είτε να παραιτηθούν με ποινή να μην μπορούν να εργαστούν για τα επόμενα δύο χρόνια.

Στην κινητοποίηση, ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου «Δομήνικος Θεοτοκόπουλος» και ο Σύλλογος Γυναικών Ηρακλείου (μέλος της ΟΓΕ) απαίτησαν καμία έγκυος αναπληρώτρια να μην αναγκάζεται σε άδεια άνευ αποδοχών ή παραίτηση, αλλά να της εξασφαλίζεται όση άδεια απαιτείται σε περίπτωση επαπειλούμενης εγκυμοσύνης, με πλήρεις αποδοχές, και διεκδίκησαν τη μονιμοποίηση των αναπληρωτριών και αναπληρωτών εκπαιδευτικών και την εξίσωση των δικαιωμάτων των μόνιμων και αναπληρωτριών εκπαιδευτικών.

Σε μια περίοδο με τόσο μεγάλη ακρίβεια, που πολλές φορές δεν φτάνουν οι δυο μισθοί για μια οικογένεια, η αναπληρώτρια έγκυος εξαναγκάζεται να εργάζεται, παρά τον κίνδυνο για την υγεία και της μητέρας και των εμβρύων. Μάλιστα η αναπληρώτρια μεταφέρθηκε πριν από λίγες μέρες από το σχολείο με ασθενοφόρο στο νοσοκομείο.

  • Στο πλευρό της εκπαιδευτικού στέκεται το ΚΚΕ, που έχει καταθέσει Επίκαιρη Ερώτηση με την οποία ζητά να δοθεί άμεσα λύση και να λάβει η αναπληρώτρια εκπαιδευτικός άδεια με εξασφαλισμένα όλα τα δικαιώματα.

Να δοθεί τώρα μόνιμη λύση στο πρόβλημα στέγασης των Ειδικών Σχολείων στη Θεσσαλονίκη, απαιτούν εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές και σήμερα Τετάρτη οργανώνουν νέα κινητοποίηση στις 2 το μεσημέρι στο υπουργείο Μακεδονίας - Θράκης.

Επίσης, την Παρασκευή 16/2 και τη Δευτέρα 19/2 θα βρεθούν μαζικά στο κτίριο όπου στεγάζονται τα τρία σχολεία (οδός 17ης Νοεμβρίου 83, Πυλαία).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ