Πλήθος εργαζομένων στη χτεσινή εκδήλωση
Πλήθος εργαζομένων του κλάδου έδωσαν το «παρών» στην αίθουσα συγκεντρώσεων του ΟΣΕ στο κέντρο της Αθήνας και παρακολούθησαν με πολύ ενδιαφέρον την εκδήλωση, στην οποία μίλησε ο Πέτρος Μαρκομιχάλης, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και Γραμματέας της ΤΟ Μεταφορών. Ακολούθησαν παρεμβάσεις από στελέχη του ΚΚΕ, εκλεγμένους σε σωματεία εργαζομένων στις συγκοινωνίες.
Ενώ στο πλαίσιο της εκδήλωσης προβλήθηκε βίντεο με το χρονικό του προδιαγεγραμμένου εγκλήματος στα Τέμπη, τις προειδοποιήσεις εργαζομένων και του ΚΚΕ απέναντι στην εγκληματική πολιτική, με ενδεικτικές εικόνες από τις συνέπειες αυτής πολιτικής και στις αστικές συγκοινωνίες, ενώ αποτύπωνε τα στιγμιότυπα από τις μεγαλειώδεις περσινές κινητοποιήσεις και τα αιτήματά τους «για να μην ξεχαστεί το έγκλημα» των Τεμπών, για σύγχρονες και ασφαλείς συγκοινωνίες.
Συμπλήρωσε ότι είναι η ίδια πολιτική που εμπλέκει τη χώρα στον πόλεμο στέλνοντας στο πεδίο των συγκρούσεων ελληνική φρεγάτα, που ευθύνεται για την τεράστια ακρίβεια την ώρα που οι επιχειρηματικοί όμιλοι στα τρόφιμα και στην Ενέργεια κάνουν ιστορικά ρεκόρ κερδών, που ευθύνεται για το ότι το καλοκαίρι καιγόμαστε και τον χειμώνα πνιγόμαστε. Είναι η ίδια πολιτική που βγάζει στον δρόμο του αγώνα χιλιάδες αγρότες, που βγάζει στον δρόμο του αγώνα χιλιάδες φοιτητές και μαθητές, ενάντια στο νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, δηλαδή μια αγορά πτυχίων για όποιον έχει να πληρώσει, μεγαλώνοντας τους ταξικούς φραγμούς για τα παιδιά των εργατικών - λαϊκών οικογενειών.
«Αρα, λοιπόν, η πολιτική που βάζει τα κέρδη των λίγων πάνω από τις ζωές των πολλών είναι εδώ και αυτό αφορά συνολικά τη ζωή μας», επισήμανε.
Για την Εξεταστική για το έγκλημα των Τεμπών σημείωσε ότι «η κυβέρνηση την κλείνει άρον άρον, πιστή στη συστηματική προσπάθεια που κατέβαλε το προηγούμενο διάστημα να συγκαλυφθούν οι αιτίες και οι υπεύθυνοι για το έγκλημα. Μένουν μάλιστα αναπάντητα σοβαρά ερωτήματα και μεγάλα κενά σε ό,τι αφορά αυτό το έγκλημα».
«Η κυβέρνηση είναι γελασμένη αν νομίζει ότι θα ξεμπερδέψει έτσι εύκολα. Εναν χρόνο μετά το τραγικό έγκλημα στα Τέμπη είναι υπόλογη απέναντι στον λαό, στις οικογένειες των θυμάτων!
Η μεγάλη απεργία στις 28 Φλεβάρη θα είναι η καλύτερη απάντηση απέναντι στην προσπάθεια συγκάλυψης της αλήθειας!», συμπλήρωσε.
Θύμισε ότι «για το έγκλημα στα Τέμπη δεν έφταιξε η κακιά στιγμή, ούτε γενικά η λάθος διαχείριση αλλά υπεύθυνη είναι η πολιτική που ακολουθείται με βάση τις επιταγές και τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Αυτή η πολιτική της "απελευθέρωσης των Μεταφορών είναι που οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε εγκλήματα. Αυτός είναι ο κοινός παρονομαστής που θυσιάζει δικαιώματα, εισοδήματα, μισθούς, εργασιακές σχέσεις, υποδομές απαραίτητες για την προστασία του λαού... ακόμη και της ίδιας της ανθρώπινης ζωής».
Πρόσθεσε ότι μετά το έγκλημα στα Τέμπη στο προσκήνιο ήρθε και η κατάσταση που επικρατεί στις υπόλοιπες αστικές συγκοινωνίες, όπου «τόσο στα λεωφορεία που εκτελούν συγκοινωνιακό έργο στην Αττική όσο και στα μέσα σταθερής τροχιάς έχουμε να κάνουμε με κοινές αιτίες που φέρνουν καθημερινά σε επικίνδυνες καταστάσεις επιβατικό κοινό και εργαζόμενους».
Ο Π. Μαρκομιχάλης τόνισε ότι «είμαστε καθημερινά μπροστά στους αγώνες που ανοίγουν τον δρόμο της ανατροπής. Είμαστε μπροστά στους αγώνες ενάντια στην επικίνδυνη πολιτική "απελευθέρωσης" της ΕΕ και των κυβερνήσεων».
Επιπλέον υπογράμμισε ότι «καθολικές, ασφαλείς, ποιοτικές και φθηνές μεταφορές και συγκοινωνίες για τον λαό μπορεί να διασφαλίσει μόνο το νέο κοινωνικό σύστημα, ο σοσιαλισμός. Πάνω στο έδαφος της κοινωνικής ιδιοκτησίας, οι μεταφορές παύουν να αποτελούν εμπόρευμα και κατοχυρώνονται ως κοινωνικό δικαίωμα. Γιατί σ' αυτήν την ανώτερη οργάνωση της κοινωνίας, αλλάζει και ο σκοπός της παραγωγής και ο ρόλος των εργαζομένων. Σκοπός δεν είναι πια το κέρδος, αλλά η συνδυασμένη ικανοποίηση του συνόλου των λαϊκών αναγκών που διευρύνονται. Και οι εργαζόμενοι παίζουν καθημερινά ενεργό ρόλο στη λήψη και στον έλεγχο των αποφάσεων. Γι' αυτό και μπορεί να υλοποιηθεί έτσι ο ενιαίος επιστημονικός κεντρικός σχεδιασμός της παραγωγής και της οικονομίας γενικότερα.
Μόνο σε αυτό το πλαίσιο, ο ενιαίος κρατικός φορέας μεταφορών θα μπορεί να σχεδιάσει, να αναπτύξει, να υλοποιήσει ένα ολοκληρωμένο σύστημα συνδυασμένων μεταφορών, με κριτήριο τη διευρυμένη ικανοποίηση του συνόλου των εργατικών - λαϊκών αναγκών».
Ανάμεσα σε άλλα ανέφερε πως «το τμήμα της γραμμής Πειραιάς - Φάληρο είναι εξαιρετικά επικίνδυνο για την κυκλοφορία των συρμών, γίνονται βέβαια κάποιες παρεμβάσεις, αλλά πρόκειται κυριολεκτικά για "μπαλώματα"» και συμπλήρωσε πως «στη Γραμμή 1 (Πειραιάς - Κηφισιά) εδώ και 4 χρόνια το πρόγραμμα δρομολόγησης είναι ακόμη πιο μειωμένο, καθώς δεν υπάρχουν οδηγοί και συρμοί».
«Στη ΣΤΑΣΥ υπάρχουν εκατοντάδες κενές θέσεις εργασίας οι οποίες αυξάνονται συνεχώς λόγω συνταξιοδοτήσεων. Το νέο "φάρμακο" για αυτές τις ελλείψεις είναι εποχιακοί εργαζόμενοι ή εργαζόμενοι μέσω προγραμμάτων ΔΥΠΑ. Αυτό όμως δεν καλύπτει ούτε στο ελάχιστο τις ανάγκες που έχει ένα σύγχρονο αστικό σιδηροδρομικό δίκτυο», τόνισε.
Πρόσθεσε πως οι εργασίες σε ένα σιδηροδρομικό δίκτυο εκτελούνται κάτω από δύσκολες περιβαλλοντικές συνθήκες και για να εκτελεστούν αυτές οι εξειδικευμένες εργασίες, χρειάζεται μόνιμο προσωπικό με εκπαίδευση και εμπειρία.
Επισήμανε την υπερεντατικοποίηση της εργασίας που έχει κυριολεκτικά απογειωθεί. Υπογράμμισε τη σημασία που έχει «ότι τα παλαιότερα τρένα στη Γραμμή 1 έχουν διανύσει περίπου 4 εκατομμύρια χιλιόμετρα, ενώ και τα "νεότερα" έχουν διανύσει 2 με 2,5 εκατομμύρια χιλιόμετρα».
Τέλος, όσον αφορά την αιτία των παραπάνω σημείωσε ότι «όλες οι κυβερνήσεις ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ - ΠΑΣΟΚ έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στη διαμόρφωση ενός πλαισίου λειτουργίας που διευκολύνει τη μεγαλύτερη συμμετοχή των ιδιωτικών επιχειρήσεων στις αστικές συγκοινωνίες και ορίζει ότι θα λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, δηλαδή με σκοπό το κέρδος».
Ο Θανάσης Οικονόμου, μέλος διοίκησης Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ, ξεκίνησε την παρέμβασή του από τα κενά ασφαλείας που υπάρχουν στα ΜΜΜ και ειδικά στα λεωφορεία.
Οπως εξήγησε μεταξύ άλλων, «με πρόσφατους νόμους η κυβέρνηση της ΝΔ αλλά και του ΣΥΡΙΖΑ στη δική του θητεία έχουν δημιουργήσει μια "βόμβα" στο ζήτημα της ασφάλειας. Εχουν νομοθετήσει τη δουλειά για 13 ώρες και δουλειά μέχρι τα 74 έτη».
Τόνισε ότι σήμερα «στις αστικές συγκοινωνίες ο αριθμός των οδηγών δεν επαρκεί, ενώ έχουν καταγραφεί ουκ ολίγες περιπτώσεις οδηγών να δουλεύουν και 30 μέρες τον μήνα χωρίς ρεπό για να συμπληρώσουν το εισόδημα».
Θύμισε ότι το 2020 «η κυβέρνηση, με πρόσχημα και την ανάγκη για οχήματα, άνοιξε την πόρτα σε επιχειρηματικούς ομίλους στην ΟΣΥ. Εφεραν μεταχειρισμένα οχήματα μέσω leasing, ενώ έδωσαν 65 γραμμές στα ΚΤΕΛ, ένα πάρτι εκατομμυρίων ευρώ σε ιδιώτες ξεκίνησε τότε και συνεχίζει μέχρι σήμερα».
«Εναν χρόνο μετά το έγκλημα των Τεμπών οι συνθήκες ασφαλείας συνεχίζουν να συνθλίβονται στη μέγγενη του "κόστους - οφέλους", στη λογική πρώτα τα κέρδη των λίγων εις βάρος της ασφάλειας του λαού μας», ανέφερε ο Θ. Οικονόμου και πρόσθεσε πως «οι εργαζόμενοι με την πάλη τους πρέπει να βάλουν τη δική τους σφραγίδα, διεκδικώντας τις συγκοινωνίες εκείνες που έχει ανάγκη ο εργαζόμενος των αστικών συγκοινωνιών, οι εργαζόμενοι και συνολικότερα ο λαός της Αττικής».
Στην κατάσταση στις σιδηροδρομικές μεταφορές έναν χρόνο μετά το έγκλημα στα Τέμπη αναφέρθηκε μεταξύ άλλων η Κυριακή Εξερτζή, μέλος της διοίκησης Σωματείου Εργαζομένων Hellenic Train.
Τόνισε πως «η αστική τάξη, με την κυβέρνηση της ΝΔ, όπως και πριν με τις κυβερνήσεις ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ και ΠΑΣΟΚ να την υπηρετούν, συνεχίζει να έχει στρατηγικό στόχο τη μετατροπή της Ελλάδας σε διαμετακομιστικό κόμβο μεταφοράς Ενέργειας και εμπορευμάτων. Ταυτόχρονα, διαθέτει τις σιδηροδρομικές υποδομές για τις ανάγκες των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ για ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις και πολέμους».
«Εξακολουθεί να υφίσταται ο διαχωρισμός της υποδομής με την εκμετάλλευση σε διαφορετικές εταιρείες και μεταξύ αυτών η ΡΑΣ να διευκολύνει τις ανάγκες επιχειρηματικών ομίλων, διευθετώντας την υλοποίηση της ανάπτυξης του σιδηροδρόμου, έτσι ώστε να συμφέρει τις επιχειρήσεις να επενδύσουν».
Στάθηκε στη «Νέα Πράσινη Συμφωνία» στην ΕΕ, που θα υλοποιηθεί στον σιδηρόδρομο, «με ηλεκτροδότηση και άλλων τμημάτων γραμμής και με αντικατάσταση των ντιζελοκίνητων τρένων με ηλεκτρικά και με υβριδικά υδρογόνου - ηλεκτρισμού (ήδη αποφασίστηκε από πέρυσι η αγορά δέκα ηλεκτρικών και 10 υβριδικών από τη ΓΑΙΑΟΣΕ, τα οποία θα μισθώσει στη H/T). Ολο αυτό βέβαια με μεγάλες επιδοτήσεις των εταιρειών από το Δημόσιο, που θα τις φορτωθεί η εργατική τάξη και τα λαϊκά στρώματα, αλλά και αύξηση της τιμής των εισιτηρίων».
Υπογράμμισε πως «η έλλειψη προσωπικού συνεχίζει να "σπάει κόκαλα" σε όλες τις σιδηροδρομικές εταιρείες, να εντατικοποιεί την εργασία και φυσικά να καλλιεργεί και αυτή το έδαφος για νέα Τέμπη. Οι ελαστικές μορφές απασχόλησης (π.χ. μπλοκάκια) βάζουν εμπόδια στην εξειδίκευση του προσωπικού που απαιτείται για την ασφαλή εκτέλεση των εργασιών».
Ολοκληρώνοντας την ομιλία της τόνισε πως το προδιαγεγραμμένο έγκλημα στα Τέμπη και οι εκτεταμένες καταστροφές στο σιδηροδρομικό δίκτυο από την κακοκαιρία «Daniel», που ακόμα δεν αποκαταστάθηκαν και ήταν αποτέλεσμα της λειτουργίας στη λογική «κόστους - οφέλους», «όχι μόνο δεν γίνονται αιτία για να αναιρεθεί αυτή η πολιτική, αλλά ίσα ίσα την επιταχύνουν και τη βαθαίνουν» και πρόσθεσε πως «ο δρόμος της καπιταλιστικής εκμετάλλευσης, ο δρόμος της ΕΕ, των συμφερόντων του κεφαλαίου και των κομμάτων που τα υπηρετούν, είναι σπαρμένος μόνο με λαϊκές απώλειες και συγκρούεται με μανία με τον δρόμο των εργατικών - λαϊκών αναγκών που οι ογκώδεις διαδηλώσεις πριν έναν χρόνο έβγαλαν στο προσκήνιο με τον πλέον εμφατικό τρόπο».