ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 11 Ιούλη 2001
Σελ. /32
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
«Μαύρη εργασία» στην μπούκα του λιμανιού

Οι λιμενικοί περνούν, παίρνουν τον «καφέ» τους και φεύγουν...

Δεν έχει τέλος το όργιο της ασυδοσίας των εφοπλιστών σε βάρος των εργατοτεχνιτών της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης. Επί δύο μήνες 18 αμμοβολιστές εκτελούσαν επισκευαστικές εργασίες στο δεξαμενόπλοιο «ΓΕΩΡΓΙΟΣ 1» της εταιρίας TRANS CHEM. Πριν από λίγες μέρες ο εκπρόσωπος της εταιρίας, κ. Κορφιάτης, τους είπε, ούτε λίγο-ούτε πολύ, ότι δεν πρόκειται να τους δώσει φράγκο! Η εταιρία οφείλει στο 18μελές συνεργείο πάνω από 12 εκατομμύρια δραχμές μόνο για τα μεροκάματα, χωρίς σε αυτά να συμπεριλαμβάνονται οι υπερωρίες και οι ασφαλιστικές εισφορές. Από την περασμένη Παρασκευή οι 18 εργατοτεχνίτες έχουν ξεκινήσει επίσχεση εργασίας ενώ χτες μαζί με τον πρόεδρο της Ενωσης Αμμοβολιστών, Γιάννη Δεληγιάννη, κατέθεσαν αίτηση ασφαλιστικών μέτρων, η οποία έγινε δεκτή και επιβλήθηκε στην εταιρία 15 εκατ. δραχμές πρόστιμο.

Ομως, το κακό δε σταματά εδώ. Οπως μας κατήγγειλαν οι αμμοβολιστές, απλήρωτοι είναι και οι 7 ναυτεργάτες-μέλη του πληρώματος που διαμένουν στο πλοίο, ενώ μαζί τους βρίσκεται και άγνωστος αριθμός αλλοδαπών ανασφάλιστων. Οι αλλοδαποί έχουν... «προσληφθεί» από την εταιρία για την εκτέλεση διαφόρων εργασιών και, όπως ειπώθηκε, ακόμα και το φαγητό που τους δίνει η εταιρία είναι με το σταγονόμετρο. Επιπλέον, το πλοίο δε βρίσκεται σε επισκευαστική βάση, αλλά στη ράδα Πειραιά, που σημαίνει ότι αν συμβεί ατύχημα με θύμα έναν από τους αλλοδαπούς τότε αυτός θα πάει στα... άγραφα! Τέλος, για τις επισκευές που εκτελούνται στο πλοίο, και μάλιστα εν πλω, δεν υπάρχει άδεια εργασιών! Σύμφωνα με τους εργαζόμενους οι λιμενικές αρχές είναι ενήμερες γι' αυτή την κατάσταση. Χαρακτηριστική είναι η φράση που μας είπε ένας από τους εργαζόμενους: «Οι λιμενικοί ανεβαίνουν καθημερινά στο πλοίο, παίρνουν τον... "καφέ" τους και φεύγουν»!

«ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ»
Ενα άγριο γκέτο στα σπλάχνα της Αθήνας

Η σημερινή στάση εργασίας (12 μ.-6 μ.μ.) είναι το ελάχιστο που μπορούν να κάνουν οι εργαζόμενοι, οι οποίοι καλούνται να δουλέψουν με σχέσεις χειρότερες κι απ' αυτές των αρχών του προηγούμενου αιώνα

«Ας μείνει το μετρό υπόγειος, όχι η ζωή μας.

Η βιτρίνα: Αξιοπιστία, μάρμαρα και γρανίτες, κοστούμια και γραβάτες.

Και πίσω από τη βιτρίνα: Προσπάθεια χωρίς προοπτική, προσφορά χωρίς αναγνώριση, ελαστικές σχέσεις εργασίας»!

Αυτή η ανακοίνωση των εργαζομένων είναι κολλημένη στους τοίχους των υπόγειων διαβάσεων του μετρό, για το οποίο δεκάδες τα εκατομμύρια που έριξε ο Κ. Λαλιώτης και η κυβέρνησή του για διαφήμιση. Και αποκαλύπτει πως στα «σπλάχνα» της γης αυτό που υπάρχει είναι ένα σύγχρονο «κάτεργο». Δεκαπέντε με τριάντα μέτρα κάτω από τη γη επικρατεί το «χάος» για τους 600 εργαζόμενους του μετρό. Επειδή όμως δεν πάει άλλο, σήμερα οι εργαζόμενοι πραγματοποιούν στάση εργασίας, όπως και οι εργαζόμενοι στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο και τα πράσινα λεωφορεία.

Συγκεκριμένα, σήμερα οι εργαζόμενοι στο μετρό πραγματοποιούν στάση εργασίας από τις 12 το μεσημέρι μέχρι τις 6 το απόγευμα. Στάσεις εργασίας τις ίδιες ώρες θα πραγματοποιήσουν την ερχόμενη Παρασκευή. Οι εργαζόμενοι στον ΗΣΑΠ πραγματοποιούν στάση εργασίας σήμερα από τις 12 το μεσημέρι μέχρι τις 4 το απόγευμα. Να σημειωθεί ότι η «Αττικό Μετρό» κατέθεσε αγωγή, προκειμένου να κηρυχτεί η κινητοποίηση «παράνομη και καταχρηστική» η οποία θα συζητηθεί σήμερα στις 12 το μεσημέρι.

Αλλος κόσμος στον υπόγειο

Το σταθερό ωράριο, η Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, η ειδικότητα, ο ικανοποιητικός μισθός, η αναγνώριση των ειδικοτήτων είναι πράγματα που δεν ισχύουν στον υπόγειο σιδηρόδρομο. Από την άνοιξη του 1999 προσλήφθηκαν στο μετρό εκατοντάδες εργαζόμενοι, που αναγκάστηκαν, για να πιάσουν δουλιά, να υπογράψουν μια κατάφωρα παράνομη ατομική σύμβαση, η οποία «τσακίζει» δικαιώματα και κατακτήσεις. Δεν υπάρχει μισθολόγιο, οι αυξήσεις είναι επιλεκτικές, δεν καταβάλλονται βασικά επιδόματα (π.χ. οικογενειακά) και βεβαίως δε δίνονται αναλυτικές καταστάσεις μισθοδοσίας για να μη γνωρίζει ο εργαζόμενος τι ακριβώς μισθό παίρνει.

Πρόκληση αποτελεί το άρθρο 5 της σύμβασης (άρθρο συμψηφισμού) που αποκλείει τους εργαζόμενους από τη μελλοντική καταβολή κάποιου επιδόματος ή αύξησης λόγω υπογραφής της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας και γενικά όποιας μεταβολής προς το καλύτερο του μισθού! Για παράδειγμα, δε δίνονται οικογενειακά επιδόματα, παιδιών, ενώ δεν προβλέπονται οι πολυετίες.

Με τις ατομικές συμβάσεις δεν υπάρχει κατοχύρωση των ειδικοτήτων. Για παράδειγμα, όλους τους τεχνικούς που δουλεύουν σε διάφορα υπεύθυνα «πόστα» στο μετρό, η εταιρία τούς κατατάσσει με έναν όρο και γενικό, στους τεχνικούς συντήρησης. Αυτό έχει αποτέλεσμα εργαζόμενοι που πρέπει να κολλούν για βαρύ και ανθυγιεινό επάγγελμα ένσημο, να μην το κολλούν.

Συνέπεια των παραπάνω είναι η πολυειδικότητα. Για παράδειγμα, ηλεκτρονικοί στο αμαξοστάσιο να τοποθετούν μέχρι και καθίσματα στα βαγόνια, άλλοι να καλούνται να είναι σε πέντε διαφορετικά πόστα την ίδια μέρα! Παράλληλα, με «κερκόπορτα» τους εκδότες εισιτηρίων που απασχολούνται μερικώς, όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, επιδιώκεται αυτό να εφαρμοστεί και σε άλλους τομείς, όπως και η διευθέτηση του χρόνου εργασίας.

Οι οδηγοί έχουν φτάσει να δουλεύουν 10 ώρες τη μέρα, πράγμα που, εκτός των άλλων, εγκυμονεί κινδύνους και για την ασφάλεια του επιβατικού κοινού. Οι εργαζόμενοι στο σταθμαρχείο δουλεύουν επίσης 10 ώρες και οι εργαζόμενοι στο Κέντρο Ελέγχου φτάνουν και τις 12 ώρες δουλιάς.

Ταυτόχρονα, η σοβαρή έλλειψη προσωπικού και οι παραιτήσεις λόγω των αντίξοων συνθηκών δουλιάς (σε διάφορα τμήματα η έλλειψη φτάνει και το 20%) δημιουργούν ακόμα πιο σοβαρά προβλήματα και οι εργαζόμενοι καλούνται να «βγάλουν το φίδι από την τρύπα». Δεν υπάρχει Κανονισμός Εργασίας σύγχρονος που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες (υπάρχουν εργαζόμενοι που δουλεύουν 8 και 9 μέρες συνεχόμενες).

Μέσα στα σοβαρά προβλήματα της εντατικοποίησης, της πολυειδικότητας είναι και η ασφαλιστική κάλυψη των εργαζομένων. Σκόπιμα απ' ό,τι φαίνεται η επιχείρηση δε δηλώνει τις πραγματικές ειδικότητες των εργαζομένων για να γλιτώνει χρήματα. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των τεχνιτών σιδηροδρομικής γραμμής, που είναι δηλωμένοι ως τεχνίτες επιδομής σιδηροδρομικής γραμμής, με αποτέλεσμα να κολλάνε ένσημα μεικτά ΤΕΑΜ, αντί για βαριά και ανθυγιεινά! Οι επιλεκτικές αυξήσεις δημιουργούν κλίμα ομηρίας αλλά και πρόβλημα στην ενότητα των εργαζομένων.

Το εξωφρενικό είναι ότι στις διαπραγματεύσεις για τη σύμβαση οι εκπρόσωποι της εταιρίας χαρακτήρισαν τους εργαζόμενους του μετρό «σαλονάτους εργαζόμενους», όταν κάτω από 15-30 μέτρα βάθος πρέπει να μεταφέρουν εκατομμύρια επιβάτες κάθε χρόνο. Επιπλέον, δεν έχουν εξασφαλιστεί οι απαραίτητες συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας των εργαζομένων. Οπως καταγγέλθηκε, υπάρχει φοβερή υγρασία, τεχνητός αερισμός και φωτισμός καθώς και ηλεκτρομαγνητικά πεδία και ακτινοβολία από ραδιοβάσεις για επικοινωνίες του μετρό.

ΔΙΚΗ «ΑΪΡΟΝ ΑΝΤΩΝΗΣ»
Πλαστογραφίες για να καλύψουν τις ευθύνες τους

Νέα στοιχεία - σοκ για το τραγικό ναυάγιο του φορτηγού πλοίου «ΑΪΡΟΝ ΑΝΤΩΝΗΣ» προέκυψαν χτες 15η μέρα της δίκης που διεξάγεται στο Εφετείο Πειραιά. Στοιχεία που δείχνουν τον τρόπο με τον οποίο ο Ελληνικός Νηογνώμονας επιχείρησε να «κουκουλώσει» το έγκλημα σε βάρος των 24 ναυτεργατών, όταν εξέδωσε πιστοποιητικά αξιοπλοΐας σε αυτό το «κουρέλι» με αποτέλεσμα από τις 3 Σεπτέμβρη 1994 να βρίσκεται αύτανδρο στον πάτο του Ατλαντικού Ωκεανού. Από τις απαντήσεις που έδωσε ο τότε προϊστάμενος του Τμήματος Μελετών του Ελληνικού Νηογνώμονα Αλ. Αγαπάκης και τα έγγραφα που κατατέθηκαν, αποκαλύφθηκε ότι η μελέτη για τη διαμήκη αντοχή του πλοίου που έχει κατατεθεί στο δικαστήριο και φέρεται να έχει συνταχθεί από τον Αλ. Αγαπάκη πριν ο Ελληνικός Νηογνώμονας εκδώσει πιστοποιητικά αξιοπλοΐας στο πλοίο, στην πραγματικότητα συντάχθηκε μετά το ναυάγιο! Ο Αλ. Αγαπάκης ανέφερε αρχικά στο δικαστήριο ότι τη σύνταξη της μελέτης τη ζήτησε με τηλεφωνική ενδοεπικοινωνία ο προϊστάμενος των επιθεωρητών κ. Σμιρλάκης. Ομως, με βάση τον κανονισμό λειτουργίας του Νηογνώμονα, τον οποίο παρουσίασε ο συνήγορος των θυμάτων Χρ. Βρούστης, αναφέρεται ότι η μελέτη πρέπει να ζητηθεί με το ειδικό έντυπο: «Φύλλο εσωτερικής συνεργασίας» το οποίο φυλάσσεται στο αρχείο. Τέτοιο έγγραφο όμως δε βρέθηκε. Ο Αλ. Αγαπάκης πήρε υπόψη του για τη μελέτη παχυμετρήσεις οι οποίες όπως έχει αποδειχθεί στο δικαστήριο ήταν ελλιπείς, τις οποίες διενήργησε στο πλοίο το ναυπηγικό γραφείο της Ελ. Παπαδάκη για λογαριασμό των πλοιοκτητών αδελφών Ηλιόπουλου. Αποκαλύφθηκε ακόμα ότι η αναφορά των παχυμετρήσεων που έχει κατατεθεί στο δικαστήριο από τον Ελληνικό Νηογνώμονα και υποτίθεται ότι ανήκει στην Ελ. Παπαδάκη αποτελείται από 152 σελίδες, όμως η αναφορά που το ίδιο γραφείο έχει καταθέσει στις αρχές και κάθε σελίδα είναι σφραγισμένη και επικυρωμένη, είναι 100 σελίδες.

Δίωρη στάση στην «Κόκα - Κόλα»

Δίωρη στάση εργασίας έγινε χτες σε όλα τα εργοστάσια του ομίλου COCA COLA 3E AE. Η στάση εργασίας είναι προειδοποιητική για τη στάση της εταιρίας στις διαπραγματεύσεις για επίλυση σημαντικών προβλημάτων των εργαζομένων και παράνομες παρεμβάσεις στη συνδικαλιστική δραστηριότητα. Η απόφαση για τη στάση εργασίας επισημαίνει ότι α) η εταιρία κωλυσιεργεί στις διαπραγματεύσεις για το 35ωρο, εργολαβίες κ. ά. σοβαρά θέματα, β) παρεμβαίνει παράνομα στη συνδικαλιστική δραστηριότητα των σωματείων -μελών (Αίγιο, Ρόδος κλπ.).

Κλειστά και τα ΕΛΤΑ

Σε 24ωρη απεργία προχωρούν αύριο Πέμπτη οι εργαζόμενοι των ΕΛΤΑ αντιδρώντας στην ιδιωτικοποίηση. Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ταχυδρομικών Σωματείων (ΠΟΣΤ) εξήγγειλε την απεργία, χωρίς όμως καμία συνέχεια αγώνα, χωρίς καν μια συγκέντρωση τη μέρα της απεργίας. Τα προβλήματα του δημόσιου Ταχυδρομείου και των εργαζομένων του οξύνονται, ενώ η κυβέρνηση προωθεί το ξεπούλημα ποσοστών της μητρικής εταιρίας και της θυγατρικής των ταχυμεταφορών, σε ιδιώτες. Οπως τονίζουν στελέχη της «Δημοκρατικής Συνεργασίας», οι ευθύνες της πλειοψηφίας της Ομοσπονδίας είναι τεράστιες. Επισημαίνουν ότι οι πρασινογάλαζοι συνδικαλιστές κατ' επανάληψη απέρριψαν αγωνιστικές προτάσεις των ταξικών δυνάμεων του κλάδου. «Τώρα επιχειρούν να δημιουργήσει άλλοθι και προπέτασμα καπνού, αφού ουσιαστικά τα τελευταία χρόνια έβαλαν πλάτες στην πολιτική ξεπουλήματος του Ταχυδρομείου».

Στην «Ολυμπιακή»

Ανεστάλη η απεργία που είχαν εξαγγείλει για σήμερα οι τεχνικοί της «Ολυμπιακής Αεροπορίας» - καταγγέλλοντας το ξεπούλημα της εταιρίας σε ιδιώτες - έπειτα από απόφαση του δικαστηρίου που έκρινε την απεργία παράνομη.

ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΣΤΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
Στάσεις εργασίας από σήμερα για τη σύμβαση

Στάσεις εργασίας αρχίζουν από αύριο σε μια σειρά εργοτάξια του Μετρό και της Αττικής Οδού από τους εργαζόμενους στις κατασκευές που καλύπτονται από τα Συνδικάτα Οικοδόμων, Μετάλλου, Χειριστών και Ηλεκτροτεχνιτών. Η κινητοποίηση αφορά στην υπογραφή ικανοποιητικών Συλλογικών Συμβάσεων. Σήμερα, Τετάρτη, θα γίνει στάση στο εργοτάξιο του Μετρό στα Σεπόλια και συγκέντρωση στις 1 το μεσημέρι. Την Πέμπτη θα γίνει στάση στην Αττική Οδό από την Ελευσίνα ως και το εργοτάξιο της «Παντεχνικής». Στάσεις θα γίνουν επίσης στην Αττική Οδό την Παρασκευή στα εργοτάξια μιας σειράς εταιριών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ