ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 19 Ιούνη 2024
Σελ. /24
Πανελλαδικές εξετάσεις και κριτική σκέψη

Eurokinissi

Τώρα που οι πανελλήνιες εξετάσεις τελείωσαν και ο κουρνιαχτός άρχισε να κατακάθεται, ήρθε η ώρα για μερικές σκέψεις σε σχέση με το τι πραγματικά επιδιώκει η αστική εξουσία με την πραγματοποίησή τους. Με κάθε ευκαιρία ακούμε τον υπουργό Παιδείας να μας πιπιλά τα αυτιά με κούφιες λέξεις για τον στόχο της δημιουργίας κριτικής σκέψης στη νεολαία. Είναι όμως αυτή η πραγματικότητα; Για να δούμε τι συνέβη φέτος πέρα και πίσω από τα ωραία λόγια. Για τους περισσότερους τα «Θετικά (λες και υπάρχουν αρνητικά!) Μαθήματα» είναι μαθήματα στα οποία δεν μπορεί να υπάρχει διαφωνία στην απάντηση σε μια ερώτηση. Η άποψη αυτή είναι σωστή, αρκεί το μάθημα να έχει διδαχθεί σωστά. Μέσα δε από τη διδασκαλία των μαθημάτων αυτών αναπτύσσεται και η κριτική σκέψη, αλλά και η συνδυαστική ικανότητα των μαθητών. Η φύση γύρω μας είναι ενιαία, επομένως και η γνώση είναι ενιαία και ο μαθητής θα πρέπει να μπορεί να συνδέει τις πληροφορίες που μαθαίνει σε ένα ενιαίο γνωσιακό σύνολο. Και τελικά να μάθει να κρίνει με βάση αυτήν τη γνώση και να αποφασίζει!

Ενα πολύ σημαντικό ερώτημα είναι: Τι ακριβώς συνέβη λοιπόν φέτος με τις πανελλήνιες εξετάσεις και πώς αυτές βοήθησαν τον μαθητή να προχωρήσει σε αυτήν τη σύνθεση της γνώσης;

Θα ξεκινήσουμε την τσάρκα μας από τα Μαθηματικά. Στα Μαθηματικά φέτος στο Γ4 μπήκε ένα πρόβλημα ρυθμού μεταβολής, το οποίο λύνεται και μαθηματικά, αλλά και με τη Φυσική. Ο φυσικός τρόπος λύσης δίνει ένα αποτέλεσμα με μονάδες rad/s. Ο μαθηματικός τρόπος λύσης δεν εμφανίζει πουθενά μονάδες. Οι λύσεις που δόθηκαν μετά, όμως, εμφάνισαν στο τέλος τη σωστή μονάδα. Γιατί αυτή και όχι μοίρες ανά δευτερόλεπτο, θα μπορούσε να ρωτήσει ένας μαθητής; Αφού η γωνία μετριέται και στις δύο μονάδες! Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα δεν υπάρχει στο σχολικό βιβλίο. Οι τριγωνομετρικές συναρτήσεις στο Γυμνάσιο θεμελιώθηκαν πάνω σε πλευρές ορθογώνιου τριγώνου. Με βάση αυτήν την ιδέα, η γωνία μπορεί να μετρηθεί και σε μοίρες αλλά και σε ακτίνια (rad). Οταν όμως προχωράμε στη διαφορική ανάλυση στη Γ' Λυκείου, το όρισμα των γωνιών είναι πάντα σε rad. Μια καλή απόδειξη παρέχεται στο «Principles of Mathematical Analysis», 3η έκδοση, του W. Rudin, σελ. 182. Πώς λοιπόν θα βάλει αυτήν τη μονάδα ο μαθητής, αφού δεν το έχει διδαχθεί; Ετσι, γιατί κάποιος του τη σφύριξε σε ένα φροντιστήριο.

Μέχρι στιγμής, σκορ: Κριτική σκέψη - πανελλαδικές 0-1.

Συνεχίζουμε με τη Χημεία. Μια ερώτηση πολλαπλής επιλογής έλεγε: «Το ψ2 εκφράζει την πιθανότητα να βρεθεί το ηλεκτρόνιο σε ένα ορισμένο σημείο του χώρου γύρω από τον πυρήνα».

Η απάντηση με βάση το σχολικό βιβλίο της Χημείας είναι ότι η πρόταση είναι σωστή γιατί «το ψ2 εκφράζει την πιθανότητα να βρεθεί το ηλεκτρόνιο σε ένα ορισμένο σημείο του χώρου γύρω από τον πυρήνα». Σε αυτήν την απάντηση το ψ2 δεν έχει μονάδες, καθώς είναι η πιθανότητα, και η πιθανότητα είναι καθαρός αριθμός. Λίγες μέρες αργότερα οι μαθητές έδιναν Φυσική. Τι μάθαιναν για το ίδιο θέμα; Από το σχολικό βιβλίο της Φυσικής το σωστό φυσικό νόημα: «Το γινόμενο ψ2 dV δίνει την πιθανότητα να βρίσκεται το σωμάτιο μέσα στον όγκο dV στη δεδομένη χρονική στιγμή». Δηλαδή τώρα το γινόμενο ψ2 dV είναι καθαρός αριθμός και η κυματοσυνάρτηση έχει μονάδες. Και προφανώς άλλο μέγεθος είναι η πιθανότητα (Χημεία) και άλλο η πυκνότητα πιθανότητας (Φυσική), όπως άλλο η μάζα και άλλο η πυκνότητά της. Επομένως, επιστημονικά η πρόταση αυτή που δόθηκε στις εξετάσεις είναι λανθασμένη και οι μαθητές το ήξεραν! Δηλαδή άλλα διδάσκουμε στη Φυσική για το ίδιο μέγεθος και άλλα στη Χημεία. Κι όμως, κανένας μαθητής ή και συνάδελφος δεν διαμαρτύρεται, ακόμα κι όταν αυτά μπαίνουν στις εξετάσεις και δίνεται η λάθος απάντηση ενώ ο μαθητής ξέρει τη σωστή, μόνο που τη διδάχτηκε σε άλλο από το εξεταζόμενο μάθημα!

Μέχρι στιγμής, σκορ: Κριτική σκέψη - πανελλαδικές 0-2.

Και καταλήγουμε με τη Φυσική: Στη Φυσική ζητήθηκε μια γραφική παράσταση η οποία είχε ασυνέχεια, δηλαδή δύο σημεία της δεν ενώνονταν αλλά απείχαν. Η γραφική αυτή παράσταση δεν έχει ούτε μαθηματικό αλλά ούτε φυσικό νόημα. Είναι ένα ακόμα αποτέλεσμα όλης αυτής της ασκησιολογίας, που τελικά δεν ενδιαφέρει κανέναν αν είναι αυτοσυνεπής με όσα οι μαθητές μαθαίνουν. Οι λόγοι: Η ασυνέχεια σημαίνει ότι μαθηματικά δεν ορίζεται η επιτάχυνση στην αρχική θέση, καθώς για να έχουμε πρώτη παράγωγο μιας συνάρτησης θα πρέπει η συνάρτηση να είναι συνεχής. Το ξέρουν αυτό οι μαθητές; Φυσικά και το ξέρουν, καθώς το διδάχτηκαν στα Μαθηματικά.

Μαθηματικά Γ' Λυκείου - σχολικό βιβλίο: «Αν μια συνάρτηση f είναι παραγωγίσιμη σ' ένα σημείο x0, τότε είναι και συνεχής στο σημείο αυτό». Αλλά τελικά κανείς μαθητής δεν ασχολείται. Γιατί; Μα γιατί τώρα δίνουμε Φυσική, ποιος νοιάζεται για το τι μάθαμε στα Μαθηματικά; Αυτό τους μαθαίνουμε να σκέφτονται. Και μετά μιλάμε γιατί οι μαθητές έχουν κουτάκια στο μυαλό τους και δεν μπορούν να συνδέσουν τη γνώση που τους παρέχεται. Η ασυνέχεια σημαίνει φυσικά ότι σε μηδενικό χρόνο μεταβλήθηκε η ταχύτητα, δηλαδή στο σώμα ασκήθηκε άπειρη δύναμη και το σώμα είχε άπειρη επιτάχυνση. Ομως τότε, όπως μαθαίνουν οι μαθητές, η δύναμη θα κατέστρεφε τις ελαστικές ιδιότητες του μέσου, οπότε καταστρέφεται το ελαστικό κύμα. Κι όμως, παρά τα προφανή προβλήματα που η λύση αυτή δημιουργεί, δεν ιδρώνει τελικά το αυτί κανενός. Τα προσπερνάμε, σαν να είναι κάτι εξαιρετικά λογικό.

Τελικό σκορ: Κριτική σκέψη - πανελλαδικές 0-3.

Τα παραπάνω παραδείγματα μας δείχνουν ξεκάθαρα το πώς η κυρίαρχη αστική αντίληψη χρησιμοποιεί τις πανελλαδικές εξετάσεις ώστε να τσακίσει την όποια κριτική σκέψη των μαθητών. Οι μαθητές για να γράψουν καλά θα πρέπει να περιορίσουν τις γνώσεις τους σε κουτάκια στο μυαλό τους, αποσυνδεδεμένα μεταξύ τους. Θα πρέπει να ξεχάσουν τις βασικές αρχές της επιστημονικής μεθόδου, που είναι η ικανότητα αμφισβήτησης της παρεχόμενης πληροφορίας. «Πετάει ο γάιδαρος, δάσκαλε; Πετάει!». «Εχει ασυνέχεια η ταχύτητα, δάσκαλε; Εχει». Αυτό τους μαθαίνουμε! Με αυτόν τον τρόπο ευνουχίζουμε τη σκέψη των μελλοντικών πολιτών και τους μετατρέπουμε σε εύκολα υποχείρια της αστικής επικοινωνιακής πολιτικής, η οποία έχει έναν και μόνο σκοπό: Το πώς να προστατεύσει το σύστημα από την αμφισβήτηση. Ο πολίτης που δεν μαθαίνει να αμφισβητεί είναι ο τέλειος πολίτης γι' αυτούς.


Β. Καράβολας
Φυσικός


ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΟΙΚΟΤΡΟΦΩΝ ΕΣΤΙΩΝ
Παρέμβαση για τις συνθήκες διαβίωσης την περίοδο του καλοκαιριού

Αμεσα μέτρα που θα εξασφαλίζουν την ασφαλή σε συνθήκες καλοκαιριού διαβίωση των φοιτητών στις Εστίες διεκδίκησαν χτες το μεσημέρι, με παρέμβαση στο Ινστιτούτο Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης, σύλλογοι οικοτρόφων της Αττικής. Οι Σύλλογοι Οικοτρόφων ΦΕΠΑ, ΦΕΑ και ΝΦΕΕΜΠ με αφορμή την αυτονόητη ανάγκη να υπάρχει κλιματισμός, με τους φοιτητές να ζουν και να προετοιμάζονται για την εξεταστική σε αφόρητες συνθήκες καύσωνα, έθεσαν παράλληλα συνολικότερα ζητήματα λειτουργίας των Εστιών.

Σύμφωνα με εκπροσώπους τους, μετά τη χτεσινή παρέμβαση κατάφεραν να αποσπάσουν κάποιες δεσμεύσεις για άμεσα μέτρα, κατά τη συνάντηση αντιπροσωπείας με την πρόεδρο του Ιδρύματος Α. Ροκοφύλλου. Ειδικότερα, για την ΝΦΕΕΜΠ, όπου 50 φοιτητές δεν έχουν κλιματισμό και για άλλους 80 φοιτητές υπολειτουργεί, η απάντηση που έλαβαν είναι ότι έχουν εξασφαλιστεί 50 φορητά κλιματιστικά, χωρίς ωστόσο να υπάρχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για τη συνολική αντιμετώπιση του θέματος με επισκευή του κεντρικού συστήματος. Σε ό,τι αφορά τη ΦΕΠΑ, με τους φοιτητές στα τρία κτίρια της εστίας του ΕΚΠΑ να περιμένουν να επισκευαστεί ο κλιματισμός, υπήρξε ενημέρωση για προμήθεια 100 φορητών κλιματιστικών. Δεν υπήρξε συγκεκριμένη απάντηση για τα υπόλοιπα ζητήματα που αφορούν τις υποδομές, την απεντόμωση, άλλα ζητήματα που έθεσαν οι σύλλογοι οικοτρόφων. Για τη Φοιτητική Εστία Αθηνών (ΦΕΑ), που δεν διαθέτει καν σύστημα κλιματισμού, υπήρξε δέσμευση για επικοινωνία του ΙΝΕΔΙΒΙΜ με τον μηχανικό που επιβλέπει την εστία, χωρίς ωστόσο να δίνεται καμία απάντηση για το πώς θα αντιμετωπιστεί άμεσα το οξυμένο πρόβλημα.

Οι εκπρόσωποι των φοιτητών μετά από αυτή την παρέμβαση έλαβαν παράλληλα τη δέσμευση ότι θα παρθούν μέτρα για τη σίτιση όσων παραμείνουν στις εστίες σε όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού, ένα πάγιο αίτημα για την ικανοποίηση των αναγκών εκατοντάδων φοιτητών.

Απαράδεκτες εικόνες στη Φοιτητική Εστία του Πανεπιστημίου Πατρών

Ιχνη από ποντίκι, ένας ψόφιος (ευτυχώς) σκορπιός και κατσαρίδες είναι όσα έχουν καταγραφεί και καταγγελθεί από φοιτητή που διαμένει στη Φοιτητική Εστία του Πανεπιστημίου Πατρών τους τελευταίους δύο μήνες, όπως κατήγγειλε και ο Σύλλογος Οικοτρόφων. Την ίδια στιγμή, η διοίκηση του χώρου συνεχίζει να ζητά 200ευρα ως εγγύηση (!) από τους φοιτητές που δικαιούνται δωμάτια, λαμβάνοντάς τα μάλιστα προκαταβολικά, στην αρχή των σπουδών κάθε δικαιούχου.

Ο Σύλλογος Οικοτρόφων επισημαίνει ότι είναι απαράδεκτο να επικρατεί τέτοια κατάσταση στις εστίες, τονίζοντας ότι «η διοίκηση οφείλει να λαμβάνει τα απαραίτητα μέτρα, να φροντίζει να τηρούνται οι κανόνες υγιεινής και ειδικά την καλοκαιρινή περίοδο τα μέτρα αυτά να αυξάνονται». Επιπλέον, για τις συγκεκριμένες καταγγελίες οικοτρόφου, σημειώνει ότι «κατόπιν εορτής και μετά από πίεση του ίδιου του φοιτητή η απάντηση (μία μέρα μετά) ήταν να του αλλάξουν δωμάτιο, έτσι ώστε να κάνουν την απαραίτητη απεντόμωση».

Ο Σύλλογος απαιτεί μεταξύ άλλων ανθρώπινες συνθήκες διαβίωσης στις εστίες, να δοθούν πίσω σε όλους τους φοιτητές τα 200 ευρώ που πλήρωσαν ως εγγύηση και αυτό το απαράδεκτο χαράτσι να καταργηθεί, ανακαίνιση σε όλα τα δωμάτια με ουσιαστικές αλλαγές (παροχή θέρμανσης και ψύξης κ.ά.), καθώς και νέα κτίρια με όλες τις αναγκαίες προδιαγραφές.

Τη Δευτέρα πραγματοποιήθηκε παράσταση διαμαρτυρίας του Συλλόγου στη Διεύθυνση της Εστίας, όπου απαιτήθηκαν άμεσα μέτρα, χωρίς ωστόσο να δοθεί κάποια συγκεκριμένη απάντηση.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ