Προφανώς, πρόκειται για μια εξέλιξη κάθε άλλο παρά θετική για το Κυπριακό. Πολύ περισσότερο, γιατί, πίσω από την απόφαση του Συμβουλίου του Κόλπου δεν κρύβεται μόνον ή κυρίως η Τουρκία, όπως λογικά θα σκέπτονταν ο καθένας. Σύμφωνα, με όσα γράφουν διάφορες εφημερίδες της περιοχής, ακόμη και της Τουρκίας (π.χ. η αγγλόφωνη «Τέρκις Ντέιλι Νιους»), μπορεί να ήταν σημαντικές οι τουρκικές πιέσεις, που ασκήθηκαν προς τις χώρες του Συμβουλίου, αλλά η αμερικανική επιρροή ήταν ο κυριότερος λόγος, που ώθησε τις έξι χώρες του Κόλπου, να προχωρήσουν σε αυτή την απόφαση.
Τέλος πάντων, ουδέν κακόν αμιγές καλού, έλεγαν οι αρχαίοι μας πρόγονοι. Αρκεί, βέβαια, η συγκεκριμένη αρνητική εξέλιξη, να βοηθήσει στο άνοιγμα των ματιών όσων έχουν ακόμη και διατηρούν αυταπάτες, για το ρόλο των ΗΠΑ στο Κυπριακό.
Επίμονη προσπάθεια κάνει το υπουργείο Παιδείας, να πείσει -μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των πανελλαδικών εξετάσεων, των μαθητών του Ενιαίου Λυκείου- ότι τα ποσοστά αποτυχίας ήταν μικρά και, άρα, καλά πάει η αντιεκπαιδευτική μεταρρύθμιση της κυβέρνησης. Ομως τα «φαινόμενα απατούν» αν τα ψάξεις λίγο καλύτερα και αποκαλύπτονται οι αλχημείες του υπουργείου και η επιχειρούμενη συγκάλυψη των ταξικών φραγμών στη μόρφωση.
Σύμφωνα, λοιπόν, με ανάλυση της ΝΕ Φωκίδας του ΚΚΕ, για τα αποτελέσματα στο νόμο, έχουμε: στη Β` Λυκείου διαγωνίστηκαν συνολικά 201 μαθητές από τους οποίους οι 188 πέρασαν και 13 έμειναν (ποσοστό 6,5%). Αυτό το ποσοστό φαίνεται μικρό σε σχέση με πέρσι και πρόπερσι. Αλλά είπαμε... φαίνεται! Γιατί τη σχολική χρονιά 1999-2000 είχαν διαγωνιστεί 210 μαθητές και την αμέσως προηγούμενη (1998-99) 241 μαθητές! Πάρα πολλοί απ' αυτούς κόπηκαν, αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν το σχολείο και να επιλέξουν τα υποβαθμισμένα ΤΕΕ, αφού δεν άντεξαν τη «λαιμητόμο» των πανελλαδικών.
Επιπλέον, το ποσοστό αποτυχίας θα ήταν υψηλότερο, αν δεν υπήρχε η διάταξη της διαφοράς των 5 μονάδων μεταξύ γραπτού και προφορικού, αν δεν καταργούνταν τα τεστ δεξιοτήτων και αν δεν υπήρχε η γενίκευση του βαθμού 9,5 ως ελάχιστου μέσου όρου για την προαγωγή και την απόλυση, που κατακτήθηκαν με τους αγώνες μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών.
Ετσι, λοιπόν, όσο το Λύκειο θα αποψιλώνεται χρόνο με το χρόνο από μαθητές, τόσο τα ποσοστά αποτυχίας θα μειώνονται στη Γ' Λυκείου, για την εισαγωγή την τριτοβάθμια εκπαίδευση, όπως συνέβη, φέτος, στη Φωκίδα, όπου σε σύνολο 194 μαθητών, απορρίφθηκαν οι 7.
Ομως, η ανάλυση της ΝΕ Φωκίδας του ΚΚΕ έχει και ένα δεύτερο σκέλος, που δείχνει ανάγλυφα πόσο ενίσχυσε τους ταξικούς φραγμούς και διακρίσεις στη μόρφωση των παιδιών η λεγόμενη «εκπαιδευτική μεταρρύθμιση». Από τους 396 μαθητές που τέλειωσαν το Γυμνάσιο το σχολικό έτος 1996-97, τελικά, αποφοίτησαν από το Λύκειο το 2000, μόνο οι 186! Κόπηκαν ή δε συνέχισαν οι 210, δηλαδή το 53,03%! Επίσης, από τους 370 που τελείωσαν το Γυμνάσιο το σχολικό έτος 1997-98, τελικά αποφοίτησαν φέτος από το Λύκειο, μόνο οι 187! Κόπηκαν ή δε συνέχισαν οι 183, δηλαδή το 49,5%.
Αυτό είναι το αποτέλεσμα της αντιεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης του ΠΑΣΟΚ: Το μαζικό διώξιμο των παιδιών από το σχολείο.
Το ΚΚΕ επιμένει, επισημαίνει η ΝΕ Φωκίδας, ότι για στοιχειώδεις όρους βελτίωσης της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου είναι απαραίτητη η μείωση των μαθητών ανά τμήμα και η βελτίωση της υλικοτεχνικής υποδομής. Αλλά κυρίαρχο είναι το ζήτημα της συνολικής εκπαιδευτικής αλλαγής, στο Δημοτικό - Γυμνάσιο - Λύκειο, με την καθιέρωση του 12χρονου βασικού υποχρεωτικού Δημόσιου Σχολείου και την αύξηση των δαπανών για την Παιδεία στο 15% του κρατικού προϋπολογισμού.
Το ΚΚΕ θα πρωτοστατεί συνέχεια στους αγώνες για την υπεράσπιση και διεύρυνση της Δημόσιας Δωρεάν Παιδείας.
Καθόλου καλά δε συμπεριφέρθηκε ο δημοτικός σύμβουλος Β. Μαμόλης, των Λουτρών Μυτιλήνης. Επειδή μια παρέα Αλβανών τραμπούκων έδειρε αγρίως εργαζόμενο κέντρου διασκέδασης, ο Β. Μαμόλης ζήτησε να φύγουν από τα Λουτρά όλοι οι Αλβανοί!
Απ' ό,τι γνωρίζουμε, ο Β. Μαμόλης, όντας κομμουνιστής, δε διακατέχεται από τέτοια αισθήματα και καλό είναι να δείχνει την απαραίτητη συγκράτηση, ακόμη και όταν βρίσκεται αντιμέτωπος με απεχθή φαινόμενα. Και, κυρίως, να μη γενικεύει, στη βάση του «πας Αλβανός βάρβαρος».
Θεωρούμε βέβαιο ότι η παραπάνω ενέργειά του θα αποτελέσει μια ατυχή παρένθεση. Αλλά και τη μεμονωμένη - έστω - ενέργειά του οφείλουμε να την καυτηριάσουμε. Δε μας ταιριάζει...