Το μεγάλο ενδιαφέρον για τη συγκεκριμένη συναυλία φανερώνεται και από το ότι, ήδη, έχουν εξαντληθεί όλες οι προσκλήσεις. Υπενθυμίζεται, επίσης ότι η είσοδος στον χώρο μπορεί να γίνει μόνο με προσκλήσεις.
Η συναυλία με τίτλο «Ο Μάνος Χατζιδάκις και τα χρόνια της θύελλας (1940 - 1950)» εντάσσεται στις πολύμορφες πολιτιστικές πρωτοβουλίες που αγκαλιάζουν το Επιστημονικό Συνέδριο της ΚΕ του ΚΚΕ, με θέμα «"Η λογοτεχνία στα χρόνια της θύελλας" - Για τη συνάντηση της νεοελληνικής λογοτεχνίας με το έπος της ΕΑΜικής Αντίστασης και του ΔΣΕ (1940 - 1950)», το οποίο θα πραγματοποιηθεί στις 21 και 22 Δεκέμβρη.
Πρόκειται για μια ξεχωριστή συναυλία, στην οποία θα ακουστούν τραγούδια που είτε έγραψε ο συνθέτης τη δεκαετία του '40, είτε έγραψε αργότερα, αλλά έχουν σαφείς ή υπαινικτικές αναφορές στην προαναφερθείσα δεκαετία.
Αλλωστε, η αφετηρία της συνθετικής διαδρομής του Μάνου Χατζιδάκι βρίσκεται στη δεκαετία του '40, το 1994. Σύμφωνα και με τον ίδιο, η μουσική του δημιουργία χωρίζεται σε έξι περιόδους. Στη συναυλία που θα πραγματοποιήσει το ΚΚΕ θα φωτιστεί η πρώτη περίοδος, από το 1944 έως και το 1950, η οποία - όπως ο ίδιος έλεγε - διέτρεχε όλο το έργο του. Πρόκειται για ένα αφιέρωμα στα χρόνια που σφράγισαν την προσωπικότητα του μεγάλου συνθέτη, θεμελίωσαν την άποψή του, ότι η τέχνη μπορεί να «κινητοποιήσει τις αληθινές ευαισθησίες του ανθρώπου». Παράλληλα, εκείνα τα χρόνια δοκιμάστηκε και σε όλα τα είδη της μουσικής στα οποία τα επόμενα χρόνια μεγαλούργησε (τραγούδι, μουσική για τον χορό και το θέατρο), ενώ τότε ήταν που μελέτησε πολύ και το ρεμπέτικο τραγούδι, δίνοντας και την περίφημη διάλεξή του, το 1949.
Τραγουδούν οι Βασίλης Γισδάκης, Μανώλης Μητσιάς, Νατάσσα Μποφίλιου και Μαρία Φαραντούρη.
Ενορχηστρώσεις: Δημήτρης Ανδρονιάδης.
Με την Sinfonietta Αθηνών υπό τη διεύθυνση του Γιώργου Αραβίδη.
Με μεγάλη θλίψη και σεβασμό τον αποχαιρετά το ΚΚΕ
Γεννήθηκε στη Λαμία το 1937. Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, στο Τμήμα Ιστορίας - Αρχαιολογίας, αλλά και θέατρο στη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών με δασκάλους τον Δημήτρη Ροντήρη και τον Γιάννη Σιδέρη. Για πολλά χρόνια εργάστηκε στην ιδιωτική και δημόσια Εκπαίδευση, ενώ το 1978 ανέλαβε, κατόπιν ανάθεσης του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, την επιμέλεια του βιβλίου Δραματική ποίηση, που αποτέλεσε επί 25 χρόνια διδακτέα ύλη στα ελληνικά Γυμνάσια. Από το 1990 δίδασκε ως επιστημονικός συνεργάτης στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το 2020 αναγορεύθηκε σε επίτιμος διδάκτορας.
Επίσης, ασχολήθηκε συστηματικά με τη θεατρική κριτική και τη σύνταξη επιφυλλίδων. Στον στίβο της θεατρικής κριτικής μπήκε το 1971 από τις στήλες της εφημερίδας «Το Βήμα», ενώ στη συνέχεια ανέλαβε την κριτική θεάτρου στα «ΝΕΑ». Αναγνωρίζεται ότι ο Κ. Γεωργουσόπουλος συνέβαλε ουσιαστικά στην καταξίωση του νεοελληνικού θεάτρου.
Εξίσου σπουδαίο είναι και το μεταφραστικό του έργο. Σπουδαίες είναι οι μεταφράσεις του σε έργα των τριών μεγάλων τραγικών, καθώς και του Αριστοφάνη.
Με το ψευδώνυμο Κ. Χ. Μύρης κυκλοφόρησε την ποιητική συλλογή «Αμήχανον τέχνημα» (1971) και τα διηγήματα «Η Καμπάνα - Οδαξ» (1985). Πολυτραγουδισμένοι είναι οι στίχοι που έγραψε για το «Χρονικό» και την «Ιθαγένεια» του Γιάννη Μαρκόπουλου. «Χίλια μύρια κύματα», «Γεννήθηκα», «Ηταν ο τόπος μου» και τόσα άλλα τραγούδια είναι καρπός αυτής της συνεργασίας.
Για το εμβληματικό «Χρονικό», που κυκλοφόρησε μέσα στη χούντα, είναι χαρακτηριστική η δήλωση του Γ. Μαρκόπουλου για το πώς κατάφεραν να αποφύγουν τη «σκόπελο» της λογοκρισίας. «Η λογοκρισία εκείνης της εποχής, μετά την έγκριση των στίχων, δεν έδινε κανένα δικαίωμα να προστεθεί ούτε ένα "και" στους εγκεκριμένους από αυτήν στίχους. Ωστόσο, δεν απαγόρευε την αφαίρεση φράσεων! Γράφτηκε λοιπόν μεγάλος αριθμός νέων στίχων όπου ανάμεσά τους υπήρχαν οι κανονικοί. Παράδειγμα: Στάλθηκαν για έγκριση οι κάτωθι στίχοι: "Κι ο λαός μέσα στη μαύρη Κατοχή θα κάνει την αντίστασή του στους κατακτητές και θα 'ρθει μια μέρα που θα τους διώξει και τότε θα παίζει τα πολλά τραγούδια του για τη λευτεριά". Μετά την έγκριση ο στίχος παρέμεινε όπως αρχικά είχε γραφτεί: "κι ο λαός θα παίζει τα πολλά τραγούδια του για τη λευτεριά"».
Ο Κ. Γεωργουσόπουλος, επίσης, διετέλεσε πρόεδρος του ΔΣ στο Εθνικό Θέατρο, πρόεδρος της Επιτροπής Επιχορηγήσεων Θεάτρου του υπουργείου Πολιτισμού και πρόεδρος του Κέντρου Μελέτης και Ερευνας του Ελληνικού Θεάτρου - Θεατρικού Μουσείου.
Στη διάρκεια της δημιουργικής του διαδρομής τιμήθηκε με το Χρυσό Μετάλλιο της Πόλεως των Αθηνών, ενώ του απενεμήθη και το Μεγάλο Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνίας.
Σε ανακοίνωσή του για τον θάνατο του Κώστα Γεωργουσόπουλου, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ αναφέρει τα εξής:
«Το ΚΚΕ αποχαιρετά με μεγάλη θλίψη και σεβασμό τον σπουδαίο κριτικό θεάτρου, μεταφραστή, ποιητή και πάνω απ' όλα δάσκαλο Κώστα Γεωργουσόπουλο, που αγωνίστηκε με την πένα του και το δημιουργικό του έργο για να μην "αλλιωτέψει η ψυχή μας".
Ως κριτικός θεάτρου, μέσα από κείμενα, επιφυλλίδες, δοκίμια και σχόλια, μύησε, για πάνω από πενήντα χρόνια, χιλιάδες ανθρώπους στην υψηλή τέχνη του Θεάτρου, συμβάλλοντας καθοριστικά στην ανύψωση του επιπέδου του θεάτρου μας.
Ως Κ.Χ. Μύρης υπέγραψε ποιητικές συλλογές και κύκλους τραγουδιών, ανάμεσά τους τα αριστουργηματικά "Χρονικό" και "Ιθαγένεια" που άγγιξαν τις πιο μύχιες πλευρές της ψυχής του λαού μας καθώς πορεύεται στα δύσβατα μονοπάτια της Ιστορίας.
Το ΚΚΕ εκφράζει τα θερμά του συλλυπητήρια στην οικογένεια και τους οικείους του».
Χαιρετισμό θα απευθύνει ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας.
Για το βιβλίο θα μιλήσουν οι: Βασίλης Αλεξανδρής, δικηγόρος, Κώστας Λογοθέτης, πρώην εισαγγελέας - δικηγόρος, καθώς και η συγγραφέας του βιβλίου. Τον συντονισμό θα έχει η Λιάνα Κανέλλη, βουλευτής - δημοσιογράφος.
Αποσπάσματα του βιβλίου θα διαβάσουν οι ηθοποιοί: Κάτια Γέρου, Ηρώ Μουκίου και Λουκία Πιστιόλα.
Η εκδήλωση είναι αφιερωμένη στους δικηγόρους που υπερασπίστηκαν τις φυλακισμένες.
Πρόκειται για μια έρευνα της δημοσιογράφου και συγγραφέα Εύας Νικολαΐδου, που ξεκίνησε από τη δεκαετία του '70 και φτάνει μέχρι τις μέρες μας.
Επισκέφτηκε, στο Παρίσι, τις σύγχρονες φυλακές Φλερί - Μεροζί και αυτές της πόλης Ρεν, όπου εκτίουν την ποινή τους οι βαρυποινίτισσες. Συνέχισε την έρευνα στις φυλακές Κορυδαλλού και στον Ελαιώνα Θηβών. Μίλησε με κρατούμενες. Φωτογράφησε το εσωτερικό των φυλακών και κάνει σύγκριση των συνθηκών διαβίωσης και των συστημάτων σωφρονισμού Γαλλίας και Ελλάδας.
Προσπαθεί να ανακαλύψει την αλήθεια για τη ζωή των γυναικών αυτών και περιγράφει στο οπισθόφυλλο του βιβλίου:
Μύριες ανθρώπινες υπάρξεις κλεισμένες σε κελιά. Ψυχικές καταστάσεις πολύπλοκες, αδιέξοδες. Ανεξιχνίαστες υποθέσεις, για αρκετά χρόνια...
Μάνες που μεγαλώνουν τα παιδιά τους μέσα στα κελιά. Ενας κόσμος ασφυκτικός. Μιλάνε οι φυλακισμένες, ξερνώντας ματωμένες εκμυστηρεύσεις και περιμένοντας... ελπίζοντας... ένα θαύμα.
Πώς ζουν μέσα στις φυλακές; Ποιες είναι οι συνθήκες; Τα παράπονά τους; Η καθημερινότητά τους; Δίπλα μια κοινωνία ανελέητη που τις στιγματίζει, ακόμα κι αν έχουν άδικα φυλακιστεί...
Ανάμεσα στα κεφάλαια του βιβλίου υπάρχουν αποσπάσματα από τα «Πέτρινα Πανεπιστήμια», βιβλίο της Κυριακής Α. Καμαρινού (εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή») που μας μεταφέρει στην προσπάθεια μόρφωσης των πολιτικών κρατουμένων από πνευματικούς ανθρώπους συγκρατούμενούς τους.
Γεμάτο πάθος και συγκρούσεις, ανάμεσα στα «θέλω» και τα «πρέπει» των ανθρώπων, μέσα σε μια κοινωνία που τους φοβίζει, τους παγιδεύει και τους συντρίβει. Ενα υπέροχο ποιητικό κείμενο, ένα έργο κλασικό και επίκαιρο μαζί, που «πιάνει» τον θεατή από την αρχή και δεν τον αφήνει ως το τέλος. Ανάμεσα στα πρόσωπα του έργου, ανάμεσα σε ιδέες και στάσεις ζωής, μέσα από μια γη κακοτράχαλη, γεμάτη χώμα και πέτρες, αναβλύζει ο έρωτας και το πάθος για ζωή. Αλλά κάπου εκεί, κρυμμένος παραμονεύει και ο θάνατος. Ο «Ματωμένος Γάμος» είναι ένα απλό, λαϊκό έργο, που πολεμάει τη στενομυαλιά μιας συντηρητικής κοινωνίας.
Ο Κώστας Νταλιάνης σκηνοθετεί αριστοτεχνικά την παράσταση και υπογράφει την ελεύθερη διασκευή του έργου, το οποίο έχει μεταφράσει, συνδυάζοντας τον ρεαλιστικό με τον ποιητικό λόγο, σε μια αέναη αλληλουχία. Η παράσταση στέκεται με απόλυτο σεβασμό στο ποιητικό - συμβολικό σύμπαν του Λόρκα. Στον κακοτράχαλο τόπο, στη δύναμη των στοιχείων της φύσης, στις ποιητικές δυνάμεις του φεγγαριού, στη ζητιάνα - θάνατο, στο πάθος, το αίμα, τον ανθρώπινο πόνο.
Συντελεστές:
Συγγραφέας: Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα
Μετάφραση - Διασκευή, Μουσική επιμέλεια, Φωτισμοί: Κώστας Νταλιάνης
Σκηνογραφία: Αντώνης Χαλκιάς
Κοστούμια: Βάνια Αλεξάντροβα
Μουσική σύνθεση: Εβίτα Παπασπύρου - Μάρω Λεσιώτη
Χορογραφίες: Μαρία Μάργαρη
Παίζουν: Εβίτα Παπασπύρου, Φάνια Νταλιάνη, Γιάννης Τσόρβας, Χρήστος Ζαχάρωφ, Σιλβάνα Σοντίνι, Μίλτος Δημουλής, Αγγελική Λυμπεροπούλου, Μαρία Κολοκυθά, Ευγνωσία Σοφιανίδου, Σιλβάνα Σοντίνι.