INTIME NEWS |
Ας δούμε όμως αρχικά ορισμένα δομικά στοιχεία. Ο κρατικός προϋπολογισμός για το 2025 συγκροτήθηκε υπό το πρίσμα της δημοσιονομικής πειθαρχίας του νέου Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάκαμψης της Ευρωπαϊκής Ενωσης, δηλαδή της οικονομικής διακυβέρνησης της Ευρωζώνης, η οποία είναι υποχρεωτική για όλα τα κράτη - μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης, και μάλιστα με την ίδια την Κομισιόν να καθορίζει τους στόχους για κάθε κράτος - μέλος. Ιδιαίτερα για την Ελλάδα ο καθορισμός αυτός είναι πολύ πιο αυστηρός, λόγω του υψηλού κρατικού χρέους.
Οι υποδείξεις, όπως καταγράφονται από το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Σχέδιο 2025 - 2028, είναι δεσμευτικές τόσο για την πορεία των δαπανών όσο και ως προς το πρωτογενές πλεόνασμα. Ετσι, η πορεία των δαπανών θα είναι 3% περίπου υψηλότερα μεσοσταθμικά κάθε χρόνο σε σχέση με τον προηγούμενο, δηλαδή περίπου 3 - 3,5 δισεκατομμύρια ευρώ, τα οποία είναι προκαθορισμένα. Ενα δισ. ευρώ για τις νέες συντάξεις και την ωρίμανσή τους, περίπου 1 δισ. ευρώ για τα εξοπλιστικά προγράμματα και 1 δισ. ευρώ είναι για τα λειτουργικά έξοδα, λόγω της αύξησης του τιμάριθμου. Είναι λοιπόν προφανές ότι σε αυτήν την αντιλαϊκή δημοσιονομική πολιτική δεν χωρούν αυξήσεις δαπανών στην Παιδεία, στην Υγεία, στην Πρόνοια, στον Πολιτισμό ή στον Αθλητισμό ή και για την τοπική και περιφερειακή διοίκηση.
Επιπλέον, το πρωτογενές πλεόνασμα καταγράφεται συγκεκριμένα ότι πρέπει να είναι στο ύψος του 2,5% - 2,4%. Ενα πρωτογενές πλεόνασμα ματωμένο, το οποίο όλο κατευθύνεται στην εξυπηρέτηση του κρατικού χρέους. Αυτά προβλέπονται στο Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Διαρθρωτικό Σχέδιο και αυτά καταγράφει και ο προϋπολογισμός.
Πάμε, λοιπόν, να δούμε κάποια συγκεκριμένα στοιχεία που δείχνουν αυτό το κοντράστ που αναφέραμε στην αρχή.
- ΚΡΑΤΙΚΟ ΧΡΕΟΣ: Συνολικά για την εξυπηρέτηση του κρατικού χρέους, το 2025 θα διατεθούν περίπου 13,5 δισ. ευρώ. Το χρέος δεν το δημιούργησε ο λαός, αλλά η ίδια πολιτική που μοιράζει αβέρτα δισεκατομμύρια στους μεγάλους ομίλους. Ομως, αυτό το χρέος καλείται να το πληρώσει με τα ματωμένα πλεονάσματα κάθε λαϊκό νοικοκυριό. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα 13,5 δισ. για το χρέος ισοδυναμούν με όσα προβλέπονται να δοθούν συνολικά το 2025 και για την Υγεία και για την Παιδεία, και μάλιστα χωρίς καμία παρέμβαση που να καλύπτει το πραγματικό μέγεθος των αναγκών που υπάρχουν και διεκδικούν υγειονομικοί, εκπαιδευτικοί και λαϊκές οικογένειες!
Είναι ένα παράδειγμα που δείχνει πώς λειτουργεί ο προϋπολογισμός, ως εργαλείο αναδιανομής, εννοείται υπέρ του κεφαλαίου και σε βάρος του λαού.
- ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ ΕΣΟΔΑ: Τα φορολογικά έσοδα προβλέπονται για το 2025 στα 70 δισεκατομμύρια ευρώ. Το 95% αυτών των φόρων θα πληρώσουν τα λαϊκά νοικοκυριά ενώ μόλις ένα 5% οι επιχειρηματικοί όμιλοι. Μάλιστα, είναι δεδομένο ότι θα ξεπεράσουν κατά πολύ τα 70 δισ., αφού η ακρίβεια που εκτοξεύει τους έμμεσους φόρους θα παραμείνει και θα ενταθεί. Αλλωστε, για το 2024 προβλέπονταν φορολογικά έσοδα 63 δισ. ευρώ και τελικά θα φτάσουν τα 67 δισ. Την ίδια στιγμή, οι εφοπλιστές και οι τραπεζίτες απολαμβάνουν μια φορολογική ασυλία αφενός μεν με τη λεγόμενη «εθελοντική φορολογία», αφετέρου με τον αναβαλλόμενο φόρο, που ισχύει από το 2021!
- ΦΟΡΟΣ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ: Θα αυξηθεί δραματικά και ο φόρος εισοδήματος των φυσικών προσώπων, πράγμα το οποίο επιβεβαιώνει ότι η μισθολογική ωρίμανση ή όποιες μισθολογικές αυξήσεις τούς βάζουν σε άλλη φορολογική κλίμακα, με αποτέλεσμα ένα κομμάτι της όποιας πενιχρής αύξησης δίνεται στους μισθούς να το τρώει η φορολογία εισοδήματος.
Αντίθετα, για τα νομικά πρόσωπα, η φορολογία παραμένει σταθερή. Παρά το γεγονός ότι τα κέρδη των Ανωνύμων Εταιρειών πολλαπλασιάζονται, πληρώνουν λιγότερο φόρο. Και το 2025, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό, θα πληρώσουν ακόμη λιγότερο, παρά την εκτίναξη των κερδών. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα κέρδη των Ανωνύμων Εισηγμένων Εταιρειών το 2023 ήταν 21 δισ. ευρώ, όταν το 2008 ήταν 17 δισ. ευρώ. Με τις φοροαπαλλαγές που έχουν δοθεί και τις μειώσεις των φορολογικών συντελεστών πληρώνουν λιγότερο φόρο το 2025 σε σχέση με αυτά που πλήρωναν το 2008! Αλλο παράδειγμα είναι το εξής:
- ΕΙΔΙΚΟΣ ΦΟΡΟΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ. Υπάρχει ο λεγόμενος Ειδικός Φόρος Ακινήτων (ΕΦΑ) που αφορά τη φορολογία ακινήτων μεγάλων επιχειρήσεων. Στον προϋπολογισμό του 2025 καταγράφεται ένα συνολικό ποσό 6 δισ. ευρώ, που όμως δεν το εισπράττει καμία κυβέρνηση εδώ και χρόνια... Αφορά 11.932 ΑΦΜ, στη συντριπτική πλειοψηφία ακίνητα που έχουν στην κατοχή τους μεγάλες επιχειρήσεις ή και off shore. Αναλογούν 512.000 ευρώ σε καθεμία από τις μεγάλες επιχειρήσεις. Στον προϋπολογισμό αναφέρεται χαρακτηριστικά πως «δεν πιστοποιήθηκαν φορολογικά έσοδα» από τον ΕΦΑ...
Για να καταλάβουμε τι σημαίνει αυτό, αρκεί να αναφέρουμε ότι τα 6 δισ. που δεν πληρώνουν οι όμιλοι και οι off shore αντιστοιχούν σε ΕΝΦΙΑ 2,5 χρόνων (2,4 δισ. τον χρόνο τα έσοδα) που πληρώνουν τα λαϊκά νοικοκυριά κι αν δεν πληρώσουν θα μπορεί να χάσουν ακόμα και περιουσιακά τους στοιχεία.
- ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗ: Υπάρχουν πάνω από 50 συνταγματικά κατοχυρωμένες φοροαπαλλαγές για το εφοπλιστικό κεφάλαιο! Για τους φορολογικούς παραδείσους, για τις off shore εταιρείες, για τις τριγωνικές συναλλαγές, για την ελευθερία κίνησης κεφαλαίων, για τα διάφορα απόρρητα τραπεζικά οι κυβερνήσεις διαχρονικά δεν βάζουν χέρι. Είναι χαρακτηριστικό αυτό το οποίο έχει καταγραφεί ιστορικά, ότι όταν ο Σόιμπλε για τους δικούς του λόγους, για τον ανταγωνισμό του εφοπλιστικού κεφαλαίου της Γερμανίας, ζητούσε να φορολογηθεί το εφοπλιστικό κεφάλαιο της Ελλάδας, η τότε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ όχι μόνο αντιστάθηκε σθεναρά αλλά αύξησε ως αντιστάθμισμα τους συντελεστές ΦΠΑ, αντί να φορολογηθούν οι εφοπλιστές...
Για τους εργαζόμενους, τους επαγγελματίες, τους συνταξιούχους και γενικά τα λαϊκά στρώματα, όχι μόνο δεν υπάρχουν φοροαπαλλαγές αλλά υπάρχει αύξηση των έμμεσων φόρων για το 2025 κατά 1,332 δισ. ευρώ έναντι του 2024, που θα φτάσουν συνολικά τα 26,673 δισ. ευρώ.
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ: Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) με τα 14 δισ. ευρώ, που είναι το μεγαλύτερο ποσό που έχει δοθεί, δεν προβλέπει παρά ελάχιστα σε υποδομές που αφορούν την προστασία του λαού. Την προστασία της υγείας του, των περιουσιακών στοιχείων, ακόμα και της ίδιας του της ζωής, δηλαδή, σε υποδομές αντιπλημμυρικών, αντιπυρικών και αντισεισμικών ολοκληρωμένων έργων. Αντίθετα, σχεδόν το σύνολο αφορά σε υποδομές που εξυπηρετούν τους επενδυτικούς σχεδιασμούς και τις ανάγκες του μεγάλου κεφαλαίου.
Το ΠΔΕ περιλαμβάνει κατά κύριο τη στρατηγική της «πράσινης» και «ψηφιακής μετάβασης» και την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας. Δηλαδή, «ζεστό» χρήμα στα «αρπακτικά» της Ενέργειας για να πλουτίζουν σε βάρος των λαϊκών νοικοκυριών.