Οι ελλείψεις και η βιασύνη λειτουργίας χωρίς όλες τις απαραίτητες δοκιμές στο Μετρό Θεσσαλονίκης αναδείχτηκαν για άλλη μια φορά το περασμένο Σάββατο με την ακινητοποίηση συρμού μέσα σε σήραγγα
Επιβάτες που βρέθηκαν στους σταθμούς «Νέα Ελβετία», «Φλέμινγκ», «Μαρτίου», μάταια περίμεναν για τουλάχιστον μισή ώρα να επιβιβαστούν σε συρμό. Δρομολόγια που κινούνταν προς τα ανατολικά έκαναν στάση στον σταθμό «Πανεπιστήμια» και μετά «Ανάληψη». Για ώρα τα δρομολόγια από σταθμό «Νέα Ελβετία» μέχρι σταθμό «Πανεπιστήμιο» διεξάγονταν μόνο μέσω της τροχιάς 1.
Αυτό ήταν το αποκορύφωμα μιας πολυήμερης ταλαιπωρίας, που ξεκίνησε από την πρώτη ώρα λειτουργίας του Μετρό, με τις ατελείωτες ουρές αναμονής στα εκδοτήρια και στα εκδοτικά μηχανήματα, από τα οποία τα μισά ή δεν λειτουργούν ή δεν δίνουν ρέστα, δεν δέχονται χαρτονομίσματα, με την προβληματική λειτουργία των ακυρωτικών μηχανημάτων, αλλά και τις συχνές βλάβες στα ασανσέρ.
Η Εταιρεία Λειτουργίας και Συντήρησης του Μετρό Θεσσαλονίκης, THEMA AE, ισχυρίζεται ότι «η ακινητοποίηση συρμού, όπως και η εκκένωση σε περίπτωση συμβάντος, εξυπηρετούν κατά απόλυτο τρόπο την ασφάλεια των επιβατών». Και ενημερώνει ότι «θα διεξαχθεί περαιτέρω διεξοδική έρευνα στον συρμό 15 και στους τροφοδότες των υποσταθμών, στους σταθμούς "Ανάληψη" και "Ευκλείδης", για να εντοπιστεί η κατ' αρχήν αιτία πρόκλησης του συμβάντος. Ο συρμός 15 θα παραμείνει εκτός υπηρεσίας μέχρι την ολοκλήρωση της έρευνας».
Στο ίδιο πνεύμα εμφανίστηκαν να μιλούν και τα κυβερνητικά στελέχη. Στη Βουλή, ανήμερα του συμβάντος, στη διάρκεια της συζήτησης για τον κρατικό προϋπολογισμό, που από διάφορες πλευρές τέθηκε το ζήτημα του Μετρό Θεσσαλονίκης, τόσο ο υπουργός Επικρατείας, Μ. Βορίδης, όσο και ο υφυπουργός Υποδομών, Ν. Ταχιάος, ισχυρίστηκαν ότι δεν υπήρξε «θέμα ασφαλείας» και ότι τηρήθηκαν τα πρωτόκολλα! Οτι τέτοια περιστατικά συμβαίνουν σε όλα τα Μετρό του κόσμου. Μάλιστα, ο υφυπουργός ακόμα πιο προκλητικά είπε σε ραδιοφωνικό σταθμό ότι «έχουν ήδη διανυθεί 15.000 χιλιόμετρα και είναι το πρώτο ανάλογο περιστατικό».
«Στο "πιο σύγχρονο" αλλά και πιο ακριβό Μετρό στην Ευρώπη, που πήρε 18 χρόνια να ολοκληρωθεί, με κόστος 3 δισ. και παραδομένο σε ιδιώτες, έφτασαν οι επιβάτες στο πρωτόγνωρο γεγονός να περπατάνε στη σήραγγα λόγω μπλακάουτ, 2 βδομάδες μετά την έναρξη λειτουργίας!», σημειώνει σε ανακοίνωσή της η Κομματική Οργάνωση Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ.
Αναδεικνύει τις τραγικές ευθύνες της κυβέρνησης της ΝΔ, «που επέτρεψε να λειτουργήσει το Μετρό για να μη χαλάσουν οι φιέστες που διοργάνωνε, όταν αποδεικνύεται πως δεν έχουν λυθεί ουσιαστικά ζητήματα λειτουργίας που οδηγούν και σε ζητήματα ασφάλειας. Εχουν ήδη προηγηθεί οι ατελείωτες ουρές αναμονής στα εκδοτήρια και στα εκδοτικά μηχανήματα τα οποία δεν λειτουργούν, δεν δίνουν ρέστα, δεν δέχονται χαρτονομίσματα, οι συχνές βλάβες των ανελκυστήρων.
Σε αυτά προστίθεται η σκληρή εργασιακή πραγματικότητα που βιώνουν οι εργαζόμενοι της εταιρείας THEMA, με την υποστελέχωση, που οδηγεί σε εντατικοποίηση και σε υπερωρίες για να ανταποκριθούν στο "μπάχαλο".
Η επίκληση της τήρησης των πρωτοκόλλων στο συγκεκριμένο περιστατικό από την κυβέρνηση είναι υποκριτική όταν πολύ έγκαιρα, σε Ερώτηση που κατέθεσε το ΚΚΕ στη Βουλή, σχεδόν 2 μήνες πριν από την έναρξη του Μετρό, αναδείκνυε την ανεπάρκεια των δοκιμαστικών ελέγχων. Θυμίζουμε τι γράφαμε τότε: "Το πολυδιαφημισμένο σύστημα αυτόματου χειρισμού των συρμών ATS, όπως επίσης και άλλα κρίσιμα συστήματα ασφαλείας και λειτουργίας όπως το CBACS, το κεντρικό σύστημα διαχείρισης του εξοπλισμού των σταθμών και το CBACS-Safe, το σύστημα διαχείρισης σεναρίων πυρκαγιάς, το σύστημα ACCESS-Intrusion έχουν αυτή τη στιγμή αρκετά προβλήματα, τα οποία είναι αδύνατον να επιλυθούν από την κοινοπραξία κατασκευής και να γίνουν επαρκείς δοκιμές μέσα στους 2 μήνες που απομένουν από την ανακοινωμένη ημερομηνία λειτουργίας. Συνεπώς για ακόμη μία φορά ακολουθείται από την κυβέρνηση η τακτική τού "πάμε και όπου βγει".
Αναρωτιόμαστε: Τι προβλέπει το πρωτόκολλο για την περίπτωση ΑμεΑ με κινητικά προβλήματα όταν εμφανέστατα από τα βίντεο που κυκλοφόρησαν ο διάδρομος επαρκεί οριακά για μετακίνηση πεζών; Πώς θα χωρέσει καροτσάκι ή νοσοκομειακό φορείο αν χρειαστεί;
Για να μην κλιμακωθεί και με άλλα περιστατικά η σημερινή ντροπιαστική κατάσταση, απαιτούμε να ολοκληρωθούν όλες οι απαραίτητες δοκιμές ασφάλειας και λειτουργικότητας όλων των συστημάτων του Μετρό Θεσσαλονίκης, ακόμα και αν αυτό απαιτήσει διακοπή των δρομολογίων για κάποιο διάστημα. Να εξασφαλιστεί η επαρκής εκπαίδευση και κατάρτιση του προσωπικού της εταιρείας λειτουργίας και να στελεχωθούν με επιπλέον κόσμο πόστα που από όσα έχουν αποδειχθεί μέχρι τώρα δεν επαρκούν για την ποιοτική και ασφαλή λειτουργία, όπως περισσότεροι συνοδοί ανά σταθμό. Με οργανωμένη διεκδίκηση ο λαός μας μπορεί να τα επιβάλει, να βάλει τέλος στο "πάμε και όπου βγει" για τα κέρδη των λίγων».
Στα ζητήματα αυτά αναφέρθηκε στην παρέμβασή του και ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος, στη διάρκεια της συζήτησης για τον προϋπολογισμό.
Ανακοίνωση για τον εκτροχιασμό του «Μουτζούρη» στο Πήλιο
Σε ανακοίνωσή της για το περιστατικό η Τομεακή Επιτροπή Μαγνησίας του ΚΚΕ σημειώνει μεταξύ άλλων: «Οι ευθύνες της κυβέρνησης, της "Hellenic Train" και του ΟΣΕ είναι τεράστιες, καθώς συνεχίζει να απειλείται η ζωή επιβατών και εργαζομένων στον σιδηρόδρομο, αφού καθυστερούν σημαντικά τα έργα συντήρησης, καθαρισμού, τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού δικτύου. Και οι ευθύνες γίνονται ακόμα μεγαλύτερες ακριβώς γιατί 4 μήνες πριν, από τον Αύγουστο του 2024 ήταν εντοπισμένα σοβαρά προβλήματα στη συγκεκριμένη σιδηροδρομική γραμμή, που σημείωνε αναλυτικά ο προϊστάμενος του Τμήματος Βόλου του ΟΣΕ με επιστολή του προς τον ΟΣΕ. Αναφερόταν στη μερική αποκατάσταση και συντήρηση της γραμμής του "Μουτζούρη", ύστερα και από τις πλημμύρες "Daniel" και "Εlias". Κατέγραφε φθορές στις εξωτερικές σιδηροτροχιές, μετακίνηση των ξύλινων στρωτήρων στα μικρά γεφυρίδια και τη μετακίνησή τους λόγω των φορτίων από τη διέλευση του συρμού, την κάλυψη των σιδηροτροχιών από φερτά υλικά από τη βροχόπτωση. Ενώ έκανε και αναφορά στη φθορά των παλιών, περίπου 130 χρόνων επιβαταμαξών, οι οποίες θα πρέπει να αντικατασταθούν, όπως προτείνει μεταξύ άλλων, με νέες, που να πληρούν σύγχρονες προδιαγραφές κύλισης και ασφάλειας. Πρότεινε επιπλέον τη διακοπή της κυκλοφορίας της γραμμής πέραν του Σεπτεμβρίου, λόγω της έλευσης του φθινοπώρου και της επιδείνωσης των καιρικών συνθηκών, που μεγάλωναν την πιθανότητα ατυχήματος, ακριβώς λόγω της μερικής συντήρησης και αποκατάστασης της γραμμής, καθότι η εργολαβία που θα εγκατασταθεί στη γραμμή, για την πλήρη αποκατάστασή της, ακόμα επίκειται».
Και καταλήγει: «Το νέο αυτό ατύχημα είναι αποτέλεσμα της πολιτικής που θυσιάζει την ασφάλεια των συγκοινωνιών στον βωμό του καπιταλιστικού κέρδους, της πολιτικής της "απελευθέρωσης" και εμπορευματοποίησης των μεταφορών, της ΕΕ. Και την πολιτική αυτή την έχουν συνυπογράψει με χέρια και με πόδια η ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ και ο ΣΥΡΙΖΑ όλα τα προηγούμενα χρόνια. Οι ευθύνες τους δεν ξεπλένονται, όσες "αντιπολιτευτικές" κορώνες κι αν βγάζουν σήμερα. 'Η τα κέρδη τους ή οι ζωές μας».
Σήμερα Τρίτη η Τομεακή Οργάνωση Μεταφορών Αττικής του ΚΚΕ πραγματοποιεί εκδήλωση - συζήτηση με θέμα «Οι θέσεις του ΚΚΕ για τις αστικές συγκοινωνίες και τον σιδηρόδρομο», στις 6.30 μ.μ. στην αίθουσα «Γ. Καρατζάς» του κτιρίου της ΕΣΗΕΑ (Ακαδημίας 20 - 1ος όροφος). Θα μιλήσει ο Γιώργος Πέρρος, μέλος της ΚΕ του Κόμματος.