Οι απεργιακές κινητοποιήσεις ενδέχεται να συνεχιστούν το 2025, απέναντι στα αντεργατικά σχέδια της εργοδοσίας για μείωση του «κόστους»
Ο διευθύνων σύμβουλος της VW, Ολιβερ Μπλουμ, αρνείται να αλλάξει το πρόγραμμα αναδιάρθρωσής της, που περιλαμβάνει περικοπές και κλείσιμο τριών εργοστασίων, αναφέρει το «Ρόιτερς», προσθέτοντας ότι το «αδιέξοδο» με το συνδικάτο φαίνεται όλο και πιο πιθανό να συνεχιστεί.
«Απέχουμε πολύ από το να μπορέσουμε να συμβιβάσουμε τις αποκλίνουσες θέσεις», δήλωσε ο επικεφαλής διαπραγματευτής για τους εργαζόμενους, πριν από τον πέμπτο γύρο διαπραγματεύσεων, που ξεκίνησε τη Δευτέρα και διακόπηκε μετά από 13 ώρες.
Τα συνδικάτα δεν αποδέχονται μια «λύση» που περιλαμβάνει το κλείσιμο εργοστασίων, ενώ η VW επιμένει ότι δεν μπορεί να αποκλείσει αυτήν την επιλογή προκειμένου να μειώσει το «κόστος» για να αντιμετωπίσει την Κίνα και άλλους ανταγωνιστές. Ενα «εφικτό σενάριο», που φέρεται να εξετάζεται, θα ήταν η μείωση του χρόνου εργασίας σε 4 ή 4,5 μέρες τη βδομάδα - μια παρόμοια «λύση» είχε εφαρμοστεί και το 1993.
Τα συνδικάτα έχουν απειλήσει με «άνευ προηγουμένου» απεργία το νέο έτος, εάν δεν βρεθεί συμβιβασμός στις συνομιλίες αυτής της βδομάδας, οι οποίες, σύμφωνα και με τις δύο πλευρές, μπορεί να διαρκέσουν αρκετές μέρες.
Περισσότεροι από 100.000 εργαζόμενοι σε 9 εργοστάσια σε όλη τη Γερμανία την περασμένη βδομάδα πραγματοποίησαν κυλιόμενες στάσεις εργασίας ενάντια στα σχέδια της διοίκησης να γίνουν χιλιάδες απολύσεις, να μειωθούν οι μισθοί και να μειωθεί η παραγωγική ικανότητα για να παραμείνει ανταγωνιστική η VW.
Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, όπως και άλλα μονοπώλια του κλάδου στην Ευρώπη, αντιμετωπίζει τις συνέπειες από τις χαμηλότερες πωλήσεις και την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα σε αγορές υψηλού κόστους που συμπιέζουν τα περιθώρια κέρδους. Η VW είπε ότι δεν αναμένει πως οι πωλήσεις αυτοκινήτων, μειωμένες κατά περίπου 2 εκατ. στην Ευρώπη από την πανδημία, θα ανακάμψουν πλήρως και γι' αυτό πρέπει να προσαρμοστεί.
Σύμφωνα με έκθεση του περιοδικού «Business Monthly Manager», τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της VW συζήτησαν τη διακοπή της παραγωγής στο εργοστάσιο της Δρέσδης, όπου απασχολούνται 300 εργαζόμενοι, και την πώληση του εργοστασίου στο Οσναμπρικ, με περίπου 2.300 εργαζόμενους. Αυτή η κίνηση όμως θα ωφελούσε την «Tesla» του Ιλον Μασκ, που έχει ανοίξει μεγάλο εργοστάσιο στη Γερμανία.
Επιπλέον, δεν έχει βρεθεί πιθανός αγοραστής για το εργοστάσιο του Οσναμπρικ, για να αξιοποιήσει την παραγωγική του ικανότητα, αναφέρεται στο ρεπορτάζ του περιοδικού.
Εκτός από τον ανταγωνισμό με την Κίνα, ο «εμπορικός πόλεμος» ΕΕ - ΗΠΑ αναμένεται να ενταθεί επί προεδρίας Ντ. Τραμπ, ο οποίος έχει απειλήσει να επιβάλει γενικούς δασμούς σε όλα τα εμπορεύματα που εισέρχονται στις ΗΠΑ, κάτι που θα έθιγε τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Μιλώντας στην προεκλογική εκστρατεία στα τέλη Σεπτέμβρη, ο Τραμπ είχε διατυπώσει τις προθέσεις του ως εξής: «Θέλω οι γερμανικές εταιρείες αυτοκινήτων να γίνουν αμερικανικές εταιρείες αυτοκινήτων. Θέλω να χτίσουν τα εργοστάσιά τους εδώ».
«Αξιολογούμε τους δασμούς που πρότεινε ο Τραμπ», δήλωσε στο CNBC εκπρόσωπος της VW, ανακοινώνοντας ότι πάνω από το 90% των οχημάτων που πουλάει επί του παρόντος στην αγορά των ΗΠΑ παράγονται στη Βόρεια Αμερική και πληρούν τα κριτήρια για αδασμολόγητη μεταχείριση στο πλαίσιο μιας συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου μεταξύ ΗΠΑ, Καναδά και Μεξικού (USMCA).
Ωστόσο, θεωρείται ότι οι δασμοί που προτείνει ο Τραμπ στον Καναδά και στο Μεξικό θα σηματοδοτούσαν το τέλος της συμφωνίας USMCA.
Η «Mercedes Benz» αναφέρει ότι απασχολεί περισσότερους από 11.000 ανθρώπους στις ΗΠΑ, παράγοντας κυρίως επιβατικά αυτοκίνητα και φορτηγά σε 12 βασικά εργοστάσια.
Η BMW, η οποία αρνήθηκε να σχολιάσει την προοπτική των δασμολογικών απειλών του Τραμπ, έχει 30 μονάδες σε 12 πολιτείες των ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένης της μεγαλύτερης μονάδας παραγωγής BMW στον κόσμο στο Spartanburg της Νότιας Καρολίνας.