ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 27 Δεκέμβρη 2024
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Μια ταινία για τα παιδιά σώζει την παρτίδα

Η τελευταία κινηματογραφική βδομάδα της χρονιάς εκτός από φτωχή δεν είναι και ιδιαίτερα αξιόλογη. Ευτυχώς μια χριστουγεννιάτικη ταινία για μικρά παιδιά σώζει την παρτίδα...

Ομως, έχουμε τόσες ταινίες που βγήκαν τις περασμένες βδομάδες να δούμε στους κινηματογράφους, όπως τα αριστουργηματικά «Μικρά Πράγματα σαν κι Αυτά», τη «Maria», το «Υπάρχω» και άλλες ακόμα που δεν προλάβαμε να δούμε μέσα στο τρέξιμο της καθημερινότητας. Επίσης, υπάρχουν και οι επετειακές προβολές, όπως εκείνη της ταινίας του Ρένου Χαραλαμπίδη «Η Καρδιά του Κτήνους», την Κυριακή 29 Δεκέμβρη, στις 21.45, στον κινηματογράφο «Δαναός» για παράδειγμα...

Αυτές τις μέρες πάντα τα θέματα που «κυριαρχούν» είναι οι λίστες με τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς, καθώς και το ποιες είναι οι καλύτερες χριστουγεννιάτικες ταινίες. Ταινίες που έχουν στο σενάριό τους τα Χριστούγεννα ή ταινίες που αγαπάει η καρδιά μας να βλέπουμε ξανά και ξανά σαν παράδοση αυτές τις μέρες των γιορτών; Ρητορικό το ερώτημα. Οσο για τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς δεν είναι απαραίτητο να ξεχωρίσουμε μόνο δέκα από όσες παρακολουθήσαμε στη διάρκειά της. Ποιος βάζει αυτά τα όρια άραγε αν όχι το μάρκετινγκ; Αγαπήστε το σινεμά και κρατήστε τη δική σας λίστα με εκείνες που σας έκαναν εντύπωση κι έρχεται και η ανασκόπησή μας τις επόμενες μέρες.

«Ιστορίες των Ζώων για τα Χριστούγεννα» / Le Grand Noel des Animaux / Καρολίν Ατιά Λαριβιέρ, Τζεϊλάν Μπεϊογλού, Ολέσια Στσουκίνα, Χαρούνα Κίσι, Καμίλ Αλμερά, Ναταλία Τσερνισέβα / 2024 / 74 λεπτά

Τα Χριστούγεννα πλησιάζουν και η προσμονή μεγαλώνει στο δάσος: Ολοι ετοιμάζονται για την πιο μαγική στιγμή του χειμώνα. Ομως, το έλκηθρο του Αϊ - Βασίλη πρέπει να σωθεί! Είναι μια αποστολή για τους φίλους μας, την αλεπού και τον πελαργό. Την ίδια στιγμή, μια μικροσκοπική κότα θα κάνει ό,τι μπορεί για να σώσει το μεγάλο πάρτι στο κοτέτσι. Και θα καταφέρει ο νεαρός λύγκας να φτάσει εγκαίρως στη μαγική παράσταση στην κορυφή του βουνού; Σε όλο τον κόσμο, τα Χριστούγεννα είναι γεμάτα υπέροχες εκπλήξεις.

Μια σπονδυλωτή ταινία αποτελούμενη από 5 μικρές ιστορίες, όπου τα ζωάκια ταξιδεύουν από τη Γαλλία μέχρι την Ιαπωνία και τον μακρινό Βορρά, για να σώσουν τα Χριστούγεννα σε κάθε περίπτωση. Ζώα, φύση και άνθρωποι σε συνεργασία, αλληλεγγύη και αγάπη μεταξύ τους. Μεταγλωττισμένη, χωρίς πολλά λόγια, με πολύ απλό σχέδιο και καταπληκτικά χρώματα, υπέροχη παιδική μουσική, άρα ιδανική για πολύ μικρές και μικρές ηλικίες. Ενα άλλο πολύ θετικό στοιχείο είναι ότι είναι πέντε μικρές χωριστές ιστορίες που δεν κουράζουν τα πολύ μικρά παιδιά με τη διάρκειά τους. Μας θυμίζει κινούμενο σχέδιο παλιότερων, πιο «αθώων» εποχών, πέραν της τυποποίησης της «Disney», που δεν έχει πλέον ηλικιακούς περιορισμούς, γεγονός που το κάνει προσβάσιμο στα πιτσιρίκια του παιδικού σταθμού, του νηπιαγωγείου για να το παρακολουθήσουν στο σινεμά. Από τις ωραιότερες επιλογές της χρονιάς για γονείς και μικρούς σινεφίλ. Ο,τι πρέπει γι' αυτές τις μέρες.

«Babygirl» / Χαλίνα Ρέιν / 2024 / 114 λεπτά

Μια καταξιωμένη CEO βάζει την καριέρα και την οικογένειά της σε κίνδυνο όταν ξεκινά μία ταραχώδη σχέση με έναν κατά πολύ νεότερο ασκούμενο. Η ταινία μάς συστήνεται ως «ένα αμφίρροπο παιχνίδι γάτας και ποντικιού με τον άξονα της εξουσίας να μετακινείται συνεχώς θυμίζοντας το απόγειο των ερεθιστικών ερωτικών θρίλερ των '90s».

Προς θεού! Διότι μιλάμε για τραγέλαφο σοφτ ερωτικού περιεχομένου που υποτίθεται ότι έχει «φεμινιστικά» χαρακτηριστικά, μόνο και μόνο επειδή στη θέση του άντρα CEO συναντάμε μια γυναίκα, που δεν είναι ικανοποιημένη με τη σεξουαλική της ζωή στον γάμο. Μιλάμε για μια από τις χειρότερες ταινίες της χρονιάς. Εάν, δε, η Νικόλ Κίντμαν προταθεί και για Οσκαρ, πέραν των άλλων υποψηφιοτήτων που έχει κερδίσει, θα μιλάμε για σκάνδαλο, διότι από τη διαρκή αναζήτηση της νεότητας, έχει χάσει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που είναι απαραίτητα για να παίξει ένας ηθοποιός, δηλαδή την εκφραστικότητά της.

«Η Θεωρία του Σύμπαντος» / Universal Theory / Τιμ Κρούγκερ / 2023 / 118 λεπτά

1962. Σε ένα επιστημονικό συνέδριο κβαντικής φυσικής στις Ελβετικές Αλπεις, ένας νεαρός φοιτητής προσπαθεί να ολοκληρώσει τη διπλωματική του γύρω από μια προκλητική θεωρία για την ύπαρξη παράλληλων πραγματικοτήτων, ενώ παράξενα φαινόμενα γύρω του μοιάζουν να την επιβεβαιώνουν: Δυσοίωνες φιγούρες, αλλόκοτοι σχηματισμοί νεφών στον ουρανό, ανεξήγητοι θάνατοι και σωσίες.

Εάν εξαιρέσουμε ότι ο σκηνοθέτης χρησιμοποιεί θραύσματα από όλα τα είδη κινηματογράφου φτιάχνοντας πολύ ατμοσφαιρικό σινεμά με εκπληκτική ασπρόμαυρη φωτογραφία, δεν καταλάβαμε καθόλου τις προθέσεις του. Τα παράλληλα σύμπαντα (της «Marvel») με μια μυρωδιά μυστηρίου έχουν επιδράσει καταλυτικά στη σεναριακή δομή της ταινίας. Με τη διαφορά ότι στις ταινίες της «Marvel» καταλήγουμε κάπου, εδώ δεν καταλήγουμε κυριολεκτικά πουθενά. Κοντέψαμε να ξεχάσουμε το σημαντικότερο όλων εντυπωσιασμένοι από τα κάδρα, δηλαδή το ότι μια ταινία είναι κυρίως η ιστορία της.


Π. Α.


ΝΕΑ ΕΚΔΟΣΗ
«Γελοιογραφικές αναδιαρθρώσεις. Μέσα από τις σελίδες του Ριζοσπάστη», του Ιάκωβου Βάη

Κυκλοφόρησε από τη «Σύγχρονη Εποχή»

Κυκλοφόρησαν από τις εκδόσεις της «Σύγχρονης Εποχής» οι «Γελοιογραφικές αναδιαρθρώσεις. Μέσα από τις σελίδες του Ριζοσπάστη», του Ιάκωβου Βάη.

Σημειώνει στον πρόλογο η Συντακτική Επιτροπή του «Ριζοσπάστη»: «Αν μια φωτογραφία είναι χίλιες λέξεις, τότε ένα σκίτσο είναι πολλές περισσότερες. Με το μαρκαδοράκι του, ο σκιτσογράφος "πλάθει" την πραγματικότητα που σχολιάζει. Κι αυτό ακριβώς είναι το σχόλιό του. (...) Σ' ένα σκίτσο, η Γη μπορεί να είναι τετράγωνη, ένας πολιτικός να έχει φτερά, ένα τρένο να διασχίζει τη θάλασσα και πάει λέγοντας... Ολα αυτά θα μπορούσαν βέβαια να ειπωθούν για κάθε σκιτσογράφο. Για τον σκιτσογράφο του "Ριζοσπάστη" όμως, υπάρχει κάτι που κάνει τη δουλειά του πιο ξεχωριστή και δύσκολη. Ο σκιτσογράφος στον κομματικό Τύπο μοιράζεται το ίδιο καθήκον με τον δημοσιογράφο: Να φωτίζουν την αλήθεια από τη σκοπιά των από κάτω. Το σκίτσο του δεν πρέπει μόνο να περιγράφει, αλλά να έχει ταυτόχρονα θέση, να αποτυπώνει την ταξική ματιά του ΚΚΕ στις εξελίξεις. (...)

Ο Ιάκωβος Βάης είναι ένας ανήσυχος δημιουργός. (...) Κι επειδή είναι ανήσυχος, εξελίσσεται. Και μας χαρίζει όλο και πιο εύστοχα, όλο και πιο ωραία σκίτσα. Του ευχόμαστε έτσι να συνεχίσει και είμαστε σίγουροι ότι θα το κάνει».

Ενώ ο, επίσης σκιτσογράφος, Πάνος Ζάχαρης αναφέρει στο εισαγωγικό του σημείωμα: «Τα σκίτσα του Ιάκωβου Βάη δεν είναι συνηθισμένα. Κι αυτό γιατί ο Ιάκωβος έχει επιλέξει να μιλάει με τον τρόπο που ξέρει καλά για τα μεγάλα και τα σημαντικά. Στα σκίτσα του αναδεικνύονται όλα όσα κάνουν δύσκολη τη ζωή της εργατικής τάξης, αλλά και οι ελπίδες και η προοπτική».

Το βιογραφικό του Ιάκωβου Βάη, σύμφωνα με τη δική του πένα:

Ηταν θυμάμαι μια όμορφη μέρα του Οκτώβρη 1981 και ενώ ο τόπος βίωνε την «πρώτη φορά ΠΑΣΟΚερά», εμένα ο δρόμος από την ανυπαρξία στην ύπαρξη με οδηγούσε στην Πάτρα. Ξαφνιασμένος κοίταξα δεξιά, κοίταξα αριστερά, κοίταξα και τον χάρτη... και αναφώνησα: «Γαμώτο! Το ήξερα ότι έπρεπε να είχα στρίψει αριστερά στην Αλμπουκέρκη!». Δάγκωσα ένα καρότο και αμέσως ξεκίνησα για τον δρόμο της επιστροφής. Ομως με έκπληξη διαπίστωσα ότι τα πουλάκια είχαν φάει τα ψίχουλα που έριχνα στον δρόμο. Πολύ σπάσιμο αυτά τα παλιο-πουλάκια! Από τότε τα αντιπαθώ. Ετσι, μιας και είχα κολλήσει για τα καλά σε αυτό το περίεργο μέρος, είπα να δοκιμάσω την τύχη μου.

Από τότε έχουν περάσει πολλά χρόνια κι εγώ πέρασα απ' όλα τα στάδια της εκπαίδευσης. Εκανα και μια βόλτα από την Καλών Τεχνών Αθήνας. Εκεί κάπου είπα να το στρίψω λίγο προς τα κόμικς και τη γελοιογραφία. Μετά ήρθε ένας ψηλός τύπος και μου έμαθε πώς να στρώνω σωστά το κρεβάτι μου και πώς να κοιμάμαι παντού εκτός από αυτό. Και αφού τελείωσα και με τον στρατό, ξεκίνησα να ζωγραφίζω αστείες φατσούλες και να κοροϊδεύω τους πλούσιους και τους εξουσιαστές. Και μάλλον άρεσε σε κάτι τύπους, γιατί τα πήραν και τα βάλανε στην εφημερίδα τους και όλο λένε θέλουν κι άλλα! Και πάνε τώρα 11 χρόνια! Τι να πω... Ο καθένας με τα γούστα του.

Πρόσφατα έμαθα πού πέφτει η Αλμπουκέρκη. Αλλά μέσα στην αναμπουμπούλα ξέχασα πού ήθελα να πάω. Οπότε θα προσέχω πολύ να μη χάσω άλλη στροφή και θα μαρκάρω το μονοπάτι μου με κάτι μη βρώσιμο από πτηνά. Μια φορά την πάτησα και ακόμα το πληρώνω!



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ