Κατατέθηκε στην Περιφερειακή Ενωση Δήμων Αττικής που συγκλήθηκε την Πέμπτη
Την Πέμπτη, σε σύσκεψη της Περιφερειακής Ενωσης Δήμων Αττικής οι αγωνιστές δήμαρχοι, Καισαριανής Ηλίας Σταμέλος, Πετρούπολης Βαγγέλης Σίμος και Χαϊδαρίου Μιχάλης Σελέκος, κατέθεσαν πλαίσιο πάλης για τη διαχείριση απορριμμάτων με τίτλο «Το κόστος επεξεργασίας και διάθεσης των απορριμμάτων δεν μπορεί να επιβαρύνει τον λαό!».
Το ονομαζόμενο «τέλος ταφής απορριμμάτων» ψηφίστηκε πριν από 13 χρόνια (Ν. 4042/2012) με κυβέρνηση ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΛΑ.Ο.Σ., ενσωματώνοντας σχετική Οδηγία της ΕΕ από το 2008, μετονομάστηκε «ειδικό τέλος ταφής» επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και ως τέτοιο ενσωματώθηκε στο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) το 2015. Με το άρθ. 55 του νόμου 4609/2019 ο ΣΥΡΙΖΑ το βάφτισε «περιβαλλοντική εισφορά» καταργώντας ταυτόχρονα τη «δικλίδα ασφαλείας», που είχε θέσει στο δικό του ΕΣΔΑ-2015, σύμφωνα με την οποία προϋπόθεση για την επιβολή του ειδικού «τέλους ταφής» ήταν η «δημιουργία υποδομών προδιαλογής και ανάκτησης». Με τον νόμο 4819/2021 της ΝΔ το χαράτσι αυτό ανέκτησε την αρχική, περίπου, ονομασία, «τέλος ταφής», ενισχυμένο όμως καθώς επιδεινώθηκε η κλιμακωτή αύξηση κατ' έτος (2022: 20 ευρώ/τόνο, 2023, 2024, 2025: +5 ευρώ/τόνο από έτος σε έτος, 2026 και 2027: +10 ευρώ/τόνο από έτος σε έτος, οπότε «κλειδώνει» στα 55 ευρώ/τόνο. Το 2022, πρώτο έτος εφαρμογής του «τέλους ταφής», η συνολική εισφορά των δήμων της Αττικής προς τον ΕΔΣΝΑ εκτιμάται αυξημένη κατά 30% με 35% σε σχέση με το 2021. Τελικά, η νέα φοροληστρική τιμολογιακή πολιτική, που είχε αποφασιστεί με την υπ' αρ. 210/27.12.24 ΑΕΕ του ΕΔΣΝΑ, οδηγούσε σε εισφορές υπερδιπλάσιες έναντι των αρχικών προβλέψεων των προϋπολογισμών των δήμων για το 2024 και αυξημένες κατά 50% - 55% σε σχέση με τις προβλέψεις για το 2025.
Τα διάφορα «τέλη για τα απορρίμματα» είναι υπερπολλαπλάσια της εισφοράς στον ΕΔΣΝΑ καθώς αυτή σχετίζεται με το κόστος επεξεργασίας των αποβλήτων στην Ολοκληρωμένη Εγκατάσταση Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΟΕΔΑ) Φυλής. Τα μεγάλα ποσά σχετίζονται με την αποκομιδή των δημοτικών αποβλήτων (προσωρινή αποθήκευση, συλλογή, μεταφορά με ή χωρίς τοπική μεταφόρτωση) και, πρόσφατα, για ορισμένους τουλάχιστον δήμους, και με το κόστος επεξεργασίας στα Κέντρα Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ) του περιεχομένου των μπλε κάδων.
Το γεγονός ότι με νεότερες αποφάσεις η Εκτελεστική Επιτροπή (υπ' αρ. 1/9.1.25 ΑΕΕ και υπ' αρ. 2/15.1.2025) κάτω από τη γενικότερη κατακραυγή ανέβαλε την εφαρμογή του χαρατσιού, δεν θίγει την ουσία του καθώς αυτό προβλέπεται να καταβληθεί από τους δήμους στο ακέραιο!
Αυτό, βέβαια, με βάση τη συνεχιζόμενη και επιδεινούμενη υποχρηματοδότηση σημαίνει ή αύξηση των εσόδων από τα δημοτικά τέλη ή μείωση των δαπανών για τη συλλογή των απορριμμάτων, επομένως μειωμένες προσλήψεις, απολύσεις, περικοπές σε υπερωρίες για την αποκομιδή τα Σαββατοκύριακα, στην αγορά εξοπλισμού και στόλου, των ΜΑΠ ή μαχαίρι στα απαραίτητα έργα υποδομών, στις δαπάνες και στα λειτουργικά από άλλους κωδικούς κ.ο.κ. Σήμερα, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, το κόστος των απορριμμάτων στοιχίζει «χρυσάφι» στα λαϊκά στρώματα, με τον λογαριασμό να πηγαίνει σ' αυτά.
Η λογική των επιτελείων της Ευρωπαϊκής Ενωσης και της κυβέρνησης «ο ρυπαίνων πληρώνει» αποδείχτηκε ότι οδήγησε και σε επιπλέον απορρίμματα και σε επιβάρυνση των λαϊκών στρωμάτων. Και αυτό, την ίδια στιγμή που οι εταιρείες που παράγουν και διακινούν μαζικά συσκευασμένα προϊόντα και καλύπτονται από το Συλλογικό Σύστημα Εναλλακτικής Διαχείρισης (ΣΣΕΔ) της Ελληνικής Εταιρείας Αξιοποίησης Ανακύκλωσης (ΕΕΑΑ) ΑΕ δεν πληρώνουν ούτε ευρώ από τα ταμεία τους καθώς μετακυλίουν στον καταναλωτή την εισφορά τους προς την ΕΕΑΑ ΑΕ. Απαλλάσσονται έτσι προκλητικά από τις υποχρεώσεις τους σε σχέση με την οικονομική συνδρομή τους για την επίτευξη των στόχων της ανακύκλωσης των αποβλήτων συσκευασίας. Υπάρχει και μεγάλο ποσοστό τέτοιων εταιρειών που εισφοροδιαφεύγουν απέναντι στην ΕΕΑΑ ΑΕ, οπότε αυξάνουν τα κέρδη τους καθώς παρακρατούν τα αντίστοιχα ποσά. Φαινόμενο που έχει καταγγελθεί ακόμη και από την ίδια την ΕΕΑΑ ΑΕ χωρίς να ιδρώσει το αυτί κανενός κυβερνητικού παράγοντα. Την ίδια στιγμή, η ανακύκλωση παραμένει σε μονοψήφιο ποσοστό (!)...
Επομένως:
Η τιμολογιακή πολιτική που εφαρμόζει ο ΕΔΣΝΑ, με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, δεν πρέπει και δεν μπορεί να υλοποιηθεί από τους δήμους. Κυρίως δεν επιδέχεται καμία βελτίωση με δεδομένο ότι τα χρέη συσσωρεύονται στους δήμους, δηλαδή τους δημότες, και αργά ή γρήγορα θα γίνουν απαιτητά, σύμφωνα με τους ισχύοντες νόμους. Αρα πρέπει άμεσα να γίνει νομοθετική παρέμβαση για:
- Κατάργηση του «τέλους ταφής» απορριμμάτων (σχετικές διατάξεις νόμων όπως: 4042/2012, 4342/2015, 4555/2018, 4609/2019, 4819/2021 και 5151/24) χωρίς καμία θεσμοθέτηση νέου αντίστοιχου τέλους σε βάρος των δημοτών.
- Διαγραφή όλων των χρεών που έχουν καταγραφεί ως υποχρεώσεις στους δήμους για τα έτη εφαρμογής του «τέλους ταφής» απορριμμάτων. Ανάλογη αναμόρφωση του Προϋπολογισμού του ΕΔΣΝΑ για το 2025 και χρηματοδότηση των λειτουργικών/διαχειριστικών του αναγκών από την κεντρική κυβέρνηση και τα οφειλόμενα προς τους δήμους από την ΕΕΑΑ ΑΕ.
- Καμία παρακράτηση από τον πάροχο Ενέργειας και επιστροφή των παρακρατηθέντων από τους ΚΑΠ του 2024 που αφορούσαν υποχρεώσεις του 2022 και έκτοτε.
- Αρκετά με τη λεηλασία του λαϊκού εισοδήματος μέσω των ανταποδοτικών τελών καθαριότητας. Να ξεκινήσει μια δραστική μείωσή τους στην προοπτική της κατάργησής τους. Το σχετικό κόστος να καλυφθεί με τη φορολογία του κεφαλαίου.
Ο σχεδιασμός και η χωροθέτηση των απαιτούμενων υποδομών για τη διαχείριση αποβλήτων με κριτήριο την προστασία της υγείας και της ποιότητας ζωής των κατοίκων και της προστασίας του περιβάλλοντος, συνολικά η διαχείριση των απορριμμάτων σε όφελος του λαού και όχι των επιχειρηματικών ομίλων μπορεί να εξασφαλιστεί στο πλαίσιο ενός ριζικά διαφορετικού δρόμου ανάπτυξης που στο επίκεντρό του θα είναι οι ανάγκες των πολλών και όχι τα κέρδη των λίγων.
Οργανώνουμε την πάλη μας με κριτήριο την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών. Παλεύουμε ενάντια στην πολιτική που καθορίζει τη διαχείριση των απορριμμάτων και συνολικά των αποβλήτων με κριτήριο την κερδοφορία του κεφαλαίου και όχι τις λαϊκές ανάγκες, σύμφωνα μα τις στρατηγικές επιλογές της Ευρωπαϊκής Ενωσης («πράσινη συμφωνία», «κυκλική οικονομία», στρατηγική για διαχείριση αποβλήτων κ.λπ.). Στρατηγικές που έχουν ψηφιστεί και υλοποιούνται από όλες τις κυβερνήσεις μέχρι σήμερα, όλες τις περιφερειακές αρχές και όλους τους φορείς διαχείρισης των στερεών αποβλήτων, Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων - ΦΟΣΔΑ (από τον ΕΔΣΝΑ στην Αττική).
Με βάση τα σημερινά δεδομένα, ιεραρχούμε ένα μείγμα μεθόδων και τεχνικών στην επεξεργασία των απορριμμάτων με επίκεντρο την ουσιαστική ανακύκλωση με διαλογή στην πηγή ανακυκλώσιμων υλικών και βιοαποβλήτων και δραστικό περιορισμό της υγειονομικής ταφής. Απορρίπτουμε τις μονάδες καύσης καθώς και επεξεργασίας σύμμεικτων αποβλήτων (ΜΕΑ, ΜΑΑ), που στο όνομα της ανακύκλωσης αποτελούν ταφόπετρά της.
Επιστημονική λύση με διαπεριφερειακή συνεργασία για τη χωροθέτηση των απαιτούμενων υποδομών διαχείρισης των αποβλήτων του νομού Αττικής, στον οποίο συγκεντρώνεται το 36,4% του πληθυσμού της χώρας, σε μια έκταση που καλύπτει το 3% της επικράτειας, με εγκατεστημένες σειρά βιομηχανικών ζωνών. Ασφαλής και ολοκληρωμένη διαχείριση των επικίνδυνων αποβλήτων, ιδιαίτερα των βιομηχανικών.