Την Κυριακή 2 Φλεβάρη στο ΣΕΦ η μεγάλη συναυλία για τον Θάνο Μικρούτσικο, την οποία διοργανώνει η ΚΕ του ΚΚΕ μαζί με την οικογένειά του, με τη συμμετοχή αγαπημένων ερμηνευτών
Θα μιλήσει ο ΓΓ της ΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας.
Τραγουδούν η Ρίτα Αντωνοπούλου, ο Χρήστος Θηβαίος, ο Κώστας Θωμαΐδης, ο Γιάννης Κότσιρας, ο Γιώργος Μεράντζας, η Νατάσσα Μποφίλιου, η Μαρία Παπαγεωργίου και ο Μίλτος Πασχαλίδης.
Προσκλήσεις διατίθενται από τις Οργανώσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ στην Αττική, καθώς και στα γραφεία της ΚΟ Αττικής στον Αγιο Νικόλαο (Αχαρνών 241, πλησίον στ. ΗΣΑΠ, τηλ. 2105282500), στον Ν. Κόσμο (Ηλία Ηλιού 48, τηλ 2105246123) και στον Πειραιά (Αλκιβιάδου 176, 2104122890), τις ώρες 10.00 - 12.00 και 18.00 - 20.00.
Επίσης 18.00 - 20.00 διατίθενται και σε Νέα Ιωνία (Μεσολογγίου 48, τηλ. 2102798305), Περιστέρι (Αδριανουπόλεως 11, τηλ. 2105717070), Ιλιον (Ιδομενέως και Αιάκου 58, τηλ. 2102617095), Χαλάνδρι (Αγ. Γεωργίου 5, τηλ. 2106857067), Βύρωνα (Χειμάρας και Αϊδινίου, τηλ. 2107627381), Καλλιθέα (Θησέως 141, τηλ. 2109589315), Μπραχάμι (Αγ. Δημητρίου 163, τηλ. 2109712149), Μενίδι (Βύρωνος 4, τηλ. 2102449788), Ελευσίνα (Δήμητρος 23, τηλ. 2105548961) και στο Στέκι Νεολαίας και Πολιτισμού της ΚΝΕ (Τροίας 36, Βικτώρια, τηλ. 2108823674).
Συνεχίζοντας το αφιέρωμα στον αγαπημένο Θάνο Μικρούτσικο, στο σημερινό φύλλο θα αναφερθούμε στο πιο δημοφιλές ίσως έργο του, «Ο Σταυρός του Νότου», σε ποίηση Νίκου Καββαδία, που κυκλοφόρησε το 1979. Με περισσότερες από 2 εκατομμύρια πωλήσεις, θεωρείται και είναι ένας από τους πιο σημαντικούς δίσκους στην Ιστορία της ελληνικής δισκογραφίας. Πρώτοι ερμηνευτές ήταν οι Γιάννης Κούτρας, Αιμιλία Σαρρή και Βασίλης Παπακωνσταντίνου.
Για τη σχέση του με τον Καββαδία ο συνθέτης ανέφερε στον «Ριζοσπάστη»:
«Τον Καββαδία τον πρωτοσυνάντησα 4-5 χρόνων. Ο πατέρας μου τα βράδια, σε μια μεγάλη κουζίνα όπου έτρωγε η ευρύτερη οικογένεια, τις μισές μέρες μάς έλεγε ιστορίες για την Κατοχή και τους Γερμανούς - βλέπεις, ήταν ακόμα νωπά τα γεγονότα - και τις υπόλοιπες μέρες μάς απήγγελλε ποίηση. Ετσι, ανάμεσα στους ποιητές ήρθε και το "Μαραμπού". Αυτή ήταν η πρώτη επαφή.
Η δεύτερη επαφή ήταν το '62, όταν ήρθαμε στην Αθήνα και ήμουν πια έφηβος. Καθόμουν στο πιάνο και μελοποίησα 3-4 ποιήματα του Καββαδία. Ηταν πολύ πρωτόλεια, δεν υπάρχουν ούτε στο χαρτί.
Η τρίτη "και φαρμακερή" ήταν όταν μου έγινε πρόταση από τον σκηνοθέτη Τάσο Ψαρρά και τον παραγωγό Γιώργο Παπαλιό να γράψω μουσική για ένα σίριαλ που γυριζόταν τότε για λογαριασμό της κρατικής τηλεόρασης. Είπα ναι. Κάποια στιγμή ρώτησα τον Τάσο, "τραγούδια θέλετε να υπάρχουν;". Θυμάμαι την απάντησή του: "Γιατί όχι; Στίχους έχεις να μου προτείνεις;". "Να προτείνω εγώ τον Καββαδία;". "Γιατί όχι;". Και με τα "γιατί όχι" του Τ. Ψαρά γεννήθηκαν τα πρώτα 7 τραγούδια σε ποίηση Καββαδία, που παρουσιάστηκαν στο σίριαλ "Πορεία 090".
Το '78 - '79 είχα φτιάξει άλλα 4 τραγούδια και πήγα στον ιδιοκτήτη της "Λύρα", τον Αλέκο Πατσιφά. "Τι τον θες αυτόν; Ελάσσων ποιητής και με τόσες άγνωστες λέξεις...". "Οχι, θέλω να το κάνω", του απαντώ. "Κοίταξε, θα πουλήσουμε 2.000 δίσκους" - τότε αν έκανες πωλήσεις κάτω από 50.000 στραβομουτσούνιαζε η εταιρεία - "αλλά θα στο κάνω δώρο", μου λέει.
Ετσι, μπήκαμε στο στούντιο και βγήκε ο "Σταυρός του Νότου"».
Η ενασχόληση με το έργο του Καββαδία κράτησε μια ζωή. Το έργο με την πάροδο του χρόνου μεταβαλλόταν. Ετσι, το 1991 «συναντιέται» ξανά με τον Καββαδία και από αυτήν τη «συνάντηση» γεννιούνται «Οι Γραμμές των Οριζόντων». Τα καινούρια τραγούδια («A bord de l'Aspasia», «Πιλότος Νάγελ», «Λύχνος του Αλλαδίνου», «William George Allum») αλλά και τα παλιότερα - ξαναδουλεμένα - αποτυπώνουν με πολύ δυνατό τρόπο τον βαθύτερο δεσμό του συνθέτη με την ποίηση του Καββαδία. Ερμηνεύουν ο συνθέτης, ο Γιώργος Νταλάρας, οι Χάρης και Πάνος Κατσιμίχας και ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου.
Το 2005 κυκλοφόρησε η τρίτη εκδοχή αυτής της εργασίας, με τίτλο «Live στο Μέγαρο». Στο μεταξύ είχε κυκλοφορήσει και το τελευταίο του τραγούδι πάνω στον Καββαδία, το «Μαρέα», ενώ το 2018 στην Αίθουσα Συνεδρίων του ΚΚΕ στον Περισσό, και το 2019 στο Μέγαρο Μουσικής και στο Ηρώδειο, παρουσιάστηκε η τελευταία προσέγγιση πάνω στην ποίηση του Καββαδία, με τρεις φωνές (Ρίτα Αντωνοπούλου, Κώστας Θωμαΐδης, Χρήστος Θηβαίος), τρία πιάνα (Θάνος Μικρούτσικος, Θοδωρής Οικονόμου, Μάξιμος Δράκος) και πνευστά (Θύμιος Παπαδόπουλος).
Για τον Θάνο Μικρούτσικο, το συγκεκριμένο έργο είναι η αιχμή του δόρατος της τραγουδοποιίας του. «Είναι ένα έργο που έχει περάσει με ένταση σε τρεις γενιές και πάμε για την τέταρτη, όχι όμως ως έργο μνήμης, αλλά το ζουν ως δικό τους έργο. Είναι δύσκολο να το βρεις», μας έλεγε χαρακτηριστικά.
Αυτό οφείλεται, κατά τον συνθέτη, στο ότι ο Καββαδίας φρόντισε με το έργο του να θέσει σαφώς δύο πολιτικά μηνύματα: «Το 1954 στη "Βάρδια" είπε "λυπήσου αυτούς που δεν ονειρεύονται". Τι δεν ονειρεύονται; Ενα ταξίδι; Οχι. Που δεν ονειρεύονται έναν κόσμο καλύτερο, έναν κόσμο ισότητας, έναν κόσμο στον οποίο μπορεί ο άνθρωπος να αυτοπραγματωθεί. Και είπε επίσης το άλλο: "Χόρεψε πάνω στο φτερό του καρχαρία". Τι νομίζετε; Οτι είναι μία ωραία εικόνα; Καθόλου. Επιλέγει το πιο ανθεκτικό ζώο στον πλανήτη και καλεί τον νέο και τη νέα να τον δαμάσει και να χορέψει πάνω στο φτερό του, δηλαδή να κατακτήσει το αδύνατο».