ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 29 Γενάρη 2025
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Κάντο Χενεράλ» στο Μέγαρο

Στο πλαίσιο του εορτασμού των 100 χρόνων από τη γέννηση του Μίκη Θεοδωράκη, η Μαρία Φαραντούρη και ο βαρύτονος Τάσης Χριστογιαννόπουλος, υπό τη διεύθυνση του Μίλτου Λογιάδη, ερμηνεύουν έργα του μεγάλου μας συνθέτη στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (αίθουσα «Αλεξάνδρα Τριάντη») την Κυριακή 16 Φλεβάρη στις 8 μ.μ.

Η συναυλία θα ανοίξει με αποσπάσματα από το εμβληματικό «Κάντο Χενεράλ» του Πάμπλο Νερούδα, στην αυθεντική του ενορχήστρωση, για δεκαπενταμελές μουσικό σύνολο και δύο χορωδίες. Στο δεύτερο μέρος της συναυλίας θα ακουστούν τραγούδια του συνθέτη από γνωστούς και αγαπημένους κύκλους, σε ενορχήστρωση του πιανίστα Αχιλλέα Γουάστωρ.

Το δέντρο του λαού...

«Κι έρχεται το δέντρο, το δέντρο της καταιγίδας, / το δέντρο του λαού. / Απ' τη γη ανεβαίνουν οι ήρωές του / όπως τα φύλλα απ' το χυμό, κι ο άνεμος θρίβει / τα φυλλώματα της βουερής ανθρωποθάλασσας / ώσπου πέφτει στη γη ξανά».

Ο Νερούδα άρχισε να γράφει το «Κάντο Χενεράλ» το 1948, κυνηγημένος από το καθεστώς της Χιλής, και συνόψισε σε αυτό την Ιστορία της χώρας του και ολόκληρης της Λατινικής Αμερικής. Στο έργο του υμνεί τους αγώνες των λαών της Λατινικής Αμερικής, αλλά και των καταπιεσμένων όπου Γης. Οπως γράφει η Δανάη Στρατηγοπούλου, μεταφράστρια του έργου του, ο Νερούδα στο «Κάντο Χενεράλ» «στήνει το πραγματικό αντικείμενο του τραγουδιού του: Τον άνθρωπο. Τον άνθρωπο τότε, τώρα, πάντα. Τον εργάτη που είναι στοιχείο τούτης της σύνθεσης, που κι αυτή είναι πυκνή και ωραία, σαν την Αμερική, την πατρίδα του ποιητή... Το τέλος δεν είναι πια θολό κι αναποφάσιστο...».

Το 1971 ο Μίκης επισκέφτηκε τη Χιλή, προσκεκλημένος της κυβέρνησης Αλιέντε. Εκεί άκουσε έργα νέων Χιλιανών συνθετών πάνω στην ποίηση του Νερούδα. Μιλώντας μαζί τους στα παρασκήνια, τους υποσχέθηκε να δώσει και ο ίδιος σε έναν χρόνο, στη Χιλή, τη δική του μουσική άποψη για το «Κάντο Χενεράλ». Την άλλη μέρα, σε γεύμα που παρέθεσε στο σπίτι του ο Σαλβατόρ Αλιέντε, του πρόσφερε πανευτυχής τους δύο τόμους του «Κάντο Χενεράλ».

Επιστρέφοντας στο Παρίσι, ο Μίκης ξεκίνησε να εργάζεται πάνω στο έργο. Μάλιστα, τις πρόβες του παρακολούθησε και ο ίδιος ο ποιητής, ο οποίος ήταν πρέσβης της Χιλής στο Παρίσι. Τον Σεπτέμβρη του '73 ο συνθέτης περιοδεύει στη Λατινική Αμερική. Παίζει το έργο στο Μπουένος Αϊρες... Γράφει χαρακτηριστικά ο Θεοδωράκης στον τόμο Β' της έκδοσης «Μελοποιημένη Ποίηση»:

«Δώσαμε στο πρώτο μέρος του προγράμματος τα 7 μέρη από το "Canto General", με θριαμβευτική επιτυχία. Αμέσως μετά, τον πήρα τηλέφωνο. Βρισκότανε στο σπίτι του, στην Isla Negra - Μαύρο Νησί - στις ακτές της Χιλής. Ηταν η τελευταία φορά που άκουγα τη φωνή του.

-- Το έργο μας είχε θριαμβευτική επιτυχία.

-- Να μου στείλεις την ηχογράφηση.

-- Ο κόσμος φώναζε τ' όνομά σας. Γιατί δεν ήρθατε;

-- Με συγχωρείτε πολύ, όμως οι ρευματισμοί με έχουν ρίξει στο κρεβάτι. Σας υπόσχομαι την άλλη βδομάδα να είμαι στο Στάδιο του Σαντιάγο. Θα απαγγείλω...

Λίγο πριν φύγουμε για τον επόμενο σταθμό μας, τη Χιλή, μου τηλεφώνησε ο Τρέγιες, προσωπικός γραμματέας του Αλιέντε:

-- Δεν πρέπει να 'ρθείτε τώρα. Εχουμε μερικά μικρά προβλήματα που θα τα ξεπεράσουμε. Θα σας περιμένουμε μετά από έναν μήνα...

Ετσι, φύγαμε για τη Βενεζουέλα και εκεί μας ήρθε η είδηση για τη σφαγή στο Σαντιάγο».

Τελικά η πρώτη εκτέλεση ολόκληρου του έργου πραγματοποιήθηκε το 1975, στο γήπεδο «Γεώργιος Καραϊσκάκης», με ερμηνευτές την Μαρία Φαραντούρη και τον Πέτρο Πανδή. Η συναυλία αφιερώθηκε στη μνήμη του Αλιέντε και του Νερούδα, και στον αγωνιζόμενο λαό της Χιλής...

Οι ζωντανές μαρτυρίες για τις καταστροφές στον καταυλισμό Τζενίν στο «Studio New Star Art Cinema»

Τα απαγορευμένα ντοκιμαντέρ «Jenin Jenin» και «Janin Jenin» έρχονται για πρώτη προβολή στην Ελλάδα, την Πέμπτη 30 Γενάρη, στις 6 το απόγευμα, με την παρουσία του σκηνοθέτη Mohammad Bakri.

Το ντοκιμαντέρ που γυρίστηκε αρχικά μετά τη βίαιη ισραηλινή εισβολή στον προσφυγικό καταυλισμό της Τζενίν το 2002, λειτούργησε ως μια ζωντανή μαρτυρία για την καταστροφή και την καταπίεση που βίωσε ο λαός της.

Η ταινία έγινε σημείο νομικής διαμάχης, με τις ισραηλινές αρχές να κατηγορούν τον Bakri για διαστρέβλωση της αλήθειας και για βλάβη της εικόνας του ισραηλινού στρατού. Τα δικαστήρια αποφάσισαν να απαγορεύσουν την προβολή της ταινίας και να κατασχέσουν όλα τα αντίγραφα. Το 2023, με την ιστορία να επαναλαμβάνεται, ο ισραηλινός στρατός εξαπέλυσε άλλη μια καταστροφική επίθεση στον καταυλισμό της Τζενίν.

Ο Bakri, οπλισμένος και πάλι με την κάμερά του, επιστρέφει για να καταγράψει τα επακόλουθα αυτής της καταστροφής...

Τραγουδώντας τα παιδικά του Μίκη

Η Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ τιμά τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Μίκη Θεοδωράκη, παρουσιάζοντας ένα λιγότερο γνωστό κομμάτι της δημιουργίας του, αυτό που αφιέρωσε στα παιδιά.

Γραμμένα μέσα στην παγωνιά της Ιστορίας - στη δοκιμασία του '40 - στην πρώτη μου εφηβεία, όπως αναφέρει ο ίδιος, τα Παιδικά Τραγούδια είναι ουσιαστικά το προοίμιο αυτού που θα γινόταν το σήμα κατατεθέν του μεγάλου συνθέτη: Η μελοποίηση στίχων μεγάλων ποιητών που μέσα από το τραγούδι θα περάσουν στην καρδιά και το μυαλό χιλιάδων ανθρώπων.

Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 31 Ιανουαρίου, στις 20.00, στο Αμφιθέατρο «Μίκης Θεοδωράκης», στον Χολαργό.

Συντελεστές Αμαλία Τάτση: τραγούδι, Τριαντάφυλλος Μπαταργιάς: μεταγραφές - ενορχηστρώσεις, Κώστας Παπαλέξης: κείμενα - αφήγηση.

Την Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ διευθύνει ο μαέστρος Γιώργος Αραβίδης.

«Μην περάσεις το ποτάμι» στη σκηνή

Ξεκινά από τις 3 Φλεβάρη, στο θέατρο «Αλκμήνη» (Αλκμήνης 8-12, Γκάζι, μετρό «Κεραμεικός») το έργο «Μην περάσεις το ποτάμι» της Βέρας Βασιλείου-Πέτσα, σε σκηνοθεσία και δραματουργική επιμέλεια της Κατερίνας Μαντέλη.

«Για να περάσουμε το ποτάμι, δεν αρκεί μόνο να βρέξουμε τα πόδια, αλλά να μάθουμε να κολυμπάμε στην ορμή του!».

Η ιστορία διαδραματίζεται με φόντο τα Τρίκαλα του '60, όπου γεννιέται ένας μεγάλος έρωτας που θα δοκιμάσει τις αντοχές του στα σκληρά παιχνίδια της τύχης, του μοιραίου χρόνου και της πολιτικής αναταραχής, προσδοκώντας στην ιδανική ολοκλήρωσή του. Το έργο καταδεικνύει την αιώνια σύγκρουση των κοινωνικών τάξεων και ιδιοσυγκρασιών...

Το «Μην περάσεις το ποτάμι» είναι το βραβευμένο μυθιστόρημα της Βέρας Βασιλείου-Πέτσα, το οποίο εκδόθηκε το 2006, επανεκδόθηκε το 2020 και ετοιμάζεται για την τρίτη του έκδοση.

Συντελεστές: Κείμενo: Βέρα Βασιλείου-Πέτσα, Θεατρική διασκευή: Βέρα Βασιλείου-Πέτσα και Βασίλειος Ρ. Φλώρος, Σκηνοθεσία/ Δραματουργική επιμέλεια: Κατερίνα Μαντέλη, Σκηνικά - Κοστούμια: Ιωάννα Κατσιαβού, Πρωτότυπη μουσική: Αρετή Κοκκίνου, Φωτισμοί: Μανώλης Μπράτσης, Χορογραφίες: Κωνσταντίνος Κατσούδας, Βοηθός Σκηνοθέτη: Δημήτρης Τσάκωνας.

Ηθοποιοί: Τάσος Σωτηράκης, Αλεξάνδρα Στεργίου, Κωστής Σαββιδάκης, Βασίλης Τριανταφύλλου, Γιώργος Ζώης, Τερέζα Κοζιτόρη, Δημήτρης Τσάκωνας, Μέμη Αναστασοπούλου, Κωνσταντίνος Κατσούδας, Ελένη Δήμου.

Παραστάσεις κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 18.30

Εισιτήρια ticketservices.gr και στο ταμείο του θεάτρου.

ΘΕΑΤΡΟ «ΤΖΕΝΗ ΚΑΡΕΖΗ»
Οι «Σπυριδούλες» συνεχίζονται και τον Φλεβάρη

Οι «Σπυριδούλες» της Νεφέλης Μαϊστράλη, η παράσταση της αγαπημένης θεατρικής ομάδας «4Frontal», που συ-σκηνοθέτησαν οι Θανάσης Ζερίτης και Χάρης Κρεμμύδας, συνεχίζονται και τον Φλεβάρη στο θέατρο «Τζένη Καρέζη».

Αντλώντας στοιχεία από ιστορικά ντοκουμέντα και γυναικείες αφηγήσεις από την περίοδο των δεκαετιών του 1950 και του 1960, αλλά και από συνεντεύξεις γυναικών που εργάζονται σήμερα ως εσωτερικές οικιακές βοηθοί, η Νεφέλη Μαϊστράλη παραδίδει ένα πρωτότυπο θεατρικό έργο, εμπνευσμένο από τη συγκλονιστική ιστορία της Σπυριδούλας, μιας 12χρονης υπηρέτριας, που συγκλόνισε την κοινή γνώμη τη δεκαετία του 1950. Εκείνη την εποχή, πλήθος ανήλικα άπορα κορίτσια υιοθετούνται από επιφανείς οικογένειες με την ιδιότητα της «ψυχοκόρης», για να εργαστούν ως εσωτερικές οικιακές βοηθοί σε μια ιδιάζουσα κατάσταση σύγχρονης δουλείας.

Ανάμεσά τους η 12χρονη Σπυριδούλα από τη Ματαράγκα Αγρινίου, που μετακόμισε στην πρωτεύουσα για να εργαστεί στο εύπορο σπίτι ενός ζευγαριού στον Πειραιά. Επί δύο συναπτά έτη, όπως αποκαλύφθηκε στο νοσοκομείο, το ζεύγος την κακοποιούσε σωματικά και ψυχικά, φτάνοντας έως το σημείο να την κάψουν με το ηλεκτρικό σίδερο στο σώμα και στο πρόσωπο. Το μικρό κορίτσι μίλησε για την ακραία κακοποίηση την οποία υπέστη.

Με όχημα το έργο αυτό και υπό τους ελληνικούς και πανκ ήχους των Θραξ Πανκc, εφτά ηθοποιοί (Ελένη Βλάχου, Σταύρος Γιαννουλάδης, Τάσος Δημητρόπουλος, Αργυρώ Θεοδωράκη, Κατερίνα Λάττα, Αριστέα Σταφυλαράκη, Ελένη Τσιμπρικίδου) δίνουν με συγκλονιστικό τρόπο σάρκα και οστά στην ιστορία.

Μέρες και ώρες παραστάσεων από τον Φλεβάρη: Δευτέρα και Τρίτη στις 21.00

Τιμές εισιτηρίων: 20 ευρώ, 17 ευρώ (κανονικό), 14 ευρώ (φοιτητικό/ανέργων/άνω των 65).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ