Ερώτηση του ΚΚΕ στη Βουλή
INTIME NEWS |
Αναλυτικά το κείμενο της Ερώτησης, την οποία υπογράφουν οι βουλευτές του Κόμματος Χρήστος Κατσώτης, Νίκος Εξαρχος, Νίκος Αμπατιέλος, Γιάννης Γκιόκας, Βιβή Δάγκα, Σεμίνα Διγενή, Λιάνα Κανέλλη, Αφροδίτη Κτενά, Διαμάντω Μανωλάκου, Θανάσης Παφίλης και Χρήστος Τσοκάνης:
«Σοβαρά ερωτήματα και ανησυχία προκύπτουν από την επιστολή της "Ελληνικό Μετρό ΑΕ" προς την προς την κοινοπραξία "ΑΒΑΞ" - "Ghelo" - "Alstom", που έχουν αναλάβει το έργο κατασκευής της Γραμμής 4 του Μετρό στην Αττική, όπου ανάμεσα σε άλλα αναφέρεται:
"Σας επισημάνουμε ότι η διάνοιξη της σήραγγας με συμβατικά μέσα στην εν θέματι θέση του έργου εκτελείται χωρίς να τηρείται η εγκεκριμένη μελέτη εφαρμογής, ενέργεια η οποία δεν είναι αποδεκτή από την Ελληνικό Μετρό ΑΕ, καθώς αντίκειται στις υποχρεώσεις σας". Στη συνέχεια στην επιστολή απαριθμεί τις απαραίτητες ενέργειες που πρέπει να γίνουν και καταλήγει: "Επισημαίνεται ότι η κοινοπραξία σας φέρει ακέραιη και αποκλειστική ευθύνη για τις όποιες συνέπειες ανακύψουν από τη μη τήρηση της εγκεκριμένης μελέτης κατά την εκτέλεση των εργασιών διάνοιξης της σήραγγας στη συγκεκριμένη θέση του έργου, συμπεριλαμβανομένων των θεμάτων ασφαλείας, των οικονομικών και των χρονικών επιπτώσεων του έργου".
Το γεγονός ότι η "Ελληνικό Μετρό ΑΕ" λίγες μέρες μετά τις αναφορές για τις σοβαρές παραβιάσεις επανήλθε με νέα ανακοίνωση, που αναφέρει πως δεν υπάρχουν θέματα ασφαλείας, χωρίς αυτό να τεκμηριώνεται, γεννά ακόμα περισσότερα ερωτήματα, στα οποία η κυβέρνηση οφείλει να πάρει θέση και να απαντήσει.
Για πάνω από 6 μήνες, και εν γνώσει της "Ελληνικό Μετρό ΑΕ", η κοινοπραξία "ΑΒΑΞ" - "Ghelo" - "Alstom" προχώρησε την εκσκαφή για 150 μέτρα, κατά παράβαση της μελέτης, την ίδια ώρα που καθημερινά δύο βάρδιες εργαζομένων κατεβαίνουν στη σήραγγα και εντός της ζώνης επιρροής της εκσκαφής βρίσκονται οδικές αρτηρίες, νοσοκομεία και κρατικές υποδομές.
Δεν περνά απαρατήρητο το γεγονός ότι η μη τήρηση της εγκεκριμένης μελέτης εφαρμογής από την κοινοπραξία κατασκευής της Γραμμής 4 του Μετρό οδηγεί στην εξοικονόμηση κόστους, αποδεικνύοντας για ακόμα μια φορά ότι για την εξασφάλιση της μέγιστης κερδοφορίας των κατασκευαστικών ομίλων, η ασφάλεια των εργαζομένων στο έργο και όσων κυκλοφορούν εντός της ζώνης επιρροής της εκσκαφής λογίζεται ως κόστος, με αποτέλεσμα να τίθενται σε κίνδυνο.
Αλλωστε, οι εργαζόμενοι στον κλάδο των Κατασκευών ήδη μετρούν πολλά θύματα λόγω της εντατικοποίησης της εργασίας, των 10ωρων και 12ωρων που τους υποχρεώνουν να εργάζονται οι κατασκευαστικοί όμιλοι, των ελλιπών μέτρων υγείας και ασφάλειας, γιατί και αυτά "κοστίζουν". Χαρακτηριστικά, σύμφωνα με τις καταγραφές της Ομοσπονδίας Οικοδόμων Ελλάδας, μόνο το 2024 άφησαν την τελευταία τους πνοή 24 οικοδόμοι σε εργοδοτικά εγκλήματα, ενώ ήδη το 2025 θρηνούμε ακόμα 3 οικοδόμους στους χώρους δουλειάς.
Αυτό είναι το αποτέλεσμα του αντεργατικού - αντιλαϊκού νομοθετικού πλαισίου που έχει θεσπιστεί από τη σημερινή κυβέρνηση της ΝΔ, παίρνοντας τη σκυτάλη από όλες τις προηγούμενες των ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ κ.λπ., με το οποίο εκτός των άλλων οι μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες απολαμβάνουν κρατική χρηματοδότηση και ταυτόχρονα μαζί με τους υπεργολάβους τους απογειώνουν την εργοδοτική ασυδοσία, μετατρέποντας τους χώρους δουλειάς σε αμέτρητες "κοιλάδες των Τεμπών".
ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ οι κύριοι υπουργοί:
- Ποια προβλήματα ασφάλειας δημιουργεί η μη συμμόρφωση με τη μελέτη εφαρμογής; Ποιες προβλέψεις για την ασφάλεια του έργου παραβιάστηκαν; Εχουν καταγραφεί αυτές από τις αρμόδιες ελεγκτικές κρατικές υπηρεσίες;
- Ποιοι συγκεκριμένοι κίνδυνοι δημιουργούνται για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων που απασχολούνται στο εργοτάξιο του ΓΝΑ;
- Ποιοι οι κίνδυνοι που δημιουργούνται για τις οδικές αρτηρίες, τα νοσοκομεία και τις υπόλοιπες κτιριακές εγκαταστάσεις που βρίσκονται εντός της ζώνης επιρροής της εκσκαφής;
- Σε ποιες άμεσες ενέργειες θα προβεί η κυβέρνηση ώστε να υποχρεώσει τον ανάδοχο σε όλες τις αναγκαίες παρεμβάσεις, διορθωτικές ενέργειες και εργασίες στο τμήμα της σήραγγας όπου διαπιστώνονται προβλήματα ασφάλειας, προκειμένου να εξαλειφθεί ο κίνδυνος για τους εργαζόμενους στη Γραμμή 4 του Μετρό και όλους όσοι κινούνται στη ζώνη επιρροής της εκσκαφής;
- Με ποιον τρόπο θα εξασφαλίσει η κυβέρνηση να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα από την κοινοπραξία κατασκευής της Γραμμής 4 του Μετρό ώστε να συνεχιστούν οι εργασίες με ασφάλεια, χωρίς καμία βλαπτική μεταβολή για τους εργαζόμενους σε αυτή;».
Πρόκειται για έκθεση, με έτος έκδοσης το 1957, την οποία συνέταξε ο βουλευτής Κόμματος των Φιλελευθέρων Σ. Νικολαΐδης, ο οποίος επισκέφθηκε την ΕΣΣΔ ως μέλος αντιπροσωπείας του Ελληνικού Κοινοβουλίου, στην οποία συμμετείχαν και άλλοι βουλευτές, ανάμεσά τους και ο Στέφανος Σαράφης της ΕΔΑ.
Η έκθεση του Νικολαΐδη είναι γραμμένη από τη σκοπιά των πολιτικών πεποιθήσεων που πρεσβεύει. Αναπόφευκτα όμως καταγράφει τα μεγάλα επιτεύγματα της σοσιαλιστικής οικοδόμησης στην παραγωγή, στην Υγεία, στην Παιδεία, στο επίπεδο του πολιτισμού, στα δικαιώματα των εργαζομένων στον δημιουργικό ελεύθερο χρόνο. Γράφει, για παράδειγμα, στο κεφάλαιο «τα Μεγάλα Εργα της ανοικοδόμησης της χώρας»: «...η ανέγερσις μιας πόλεως 300.000 κατοίκων όπως το Μαγνητογκόρσκ και 550.000 κατοίκων όπως το Στάλινγκραδ. Με κατοικίας, με δημοτικά καταστήματα, με τεράστια δημόσια κτήρια, με πλήθος εργοστασίων, με μορφωτικά και ψυχαγωγικά κέντρα, με γενικήν κεντρικήν θέρμανσιν, όλα αυτά αποτελούν πραγματικόν κρατικόν και κοινωνικόν άθλον, άξιον πάσης εξάρσεως».
Αλλο ένα σοβαρό περιστατικό σε μέσο μαζικής μεταφοράς, αυτήν τη φορά στο δρομολόγιο Πειραιάς - Κιάτο του Προαστιακού, σημειώθηκε την περασμένη Παρασκευή, όπου βαγόνι με επιβάτες γέμισε καπνό αφήνοντας διάχυτη οσμή καμένου υλικού. Σύμφωνα με ανακοίνωση της «Hellenic Train», σημειώνεται ότι το συμβάν προκλήθηκε από «τεχνικό ζήτημα στο σύστημα κλιματισμού». Η βλάβη αποκαταστάθηκε αυθημερόν και το τρένο τέθηκε σε πλήρη λειτουργία, αναφέρει η «Hellenic Train».
Στην ίδια ανακοίνωση περιγράφονται οι κινήσεις του μηχανοδηγού, ο οποίος, όπως σημειώνεται, ενημέρωσε την τεχνική βάση ενώ έκανε και διαδικασίες απομόνωσης του κλιματισμού στο συγκεκριμένο βαγόνι.
Το περιστατικό, που σημειώθηκε την περασμένη Παρασκευή στις 6.51 το πρωί στην αμαξοστοιχία 1302 του Προαστιακού, έχει επιβεβαιώσει ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης, ο οποίος αναφέρθηκε σε «χρόνια προβλήματα».
«Ενα σύστημα που είχε ελλιπή χρηματοδότηση και έλλειψη προσωπικού από τα προηγούμενα 15 χρόνια, έχει αρχίσει να έχει προβλήματα όσο και φιλότιμο κι αν υπάρχει. Συσσωρευμένα προβλήματα 15ετίας δεν μπορούν να λυθούν σε έναν μήνα, έναν χρόνο», σημείωσε.
Πρόκειται για άλλο ένα συμβάν που επιβεβαιώνει ότι συνεχίζεται η εγκληματική πολιτική του «πάμε κι όπου βγει», της υποσυντήρησης και της υποστελέχωσης στα τρένα - σαπάκια της «Hellenic Train», αποτέλεσμα της «απελευθέρωσης» και ιδιωτικοποίησης του σιδηρόδρομου με ευθύνη της σημερινής κυβέρνησης και των προηγούμενων.
Στον «αφρό» βγήκαν οι αντιθέσεις στο εσωτερικό του ΠΑΣΟΚ, που πρόσκαιρα φαίνεται πως έσπρωξε κάτω απ' το χαλί η εκλογή του Ν. Ανδρουλάκη στην ηγεσία του, κατά τη συνεδρίαση της Κεντρικής Επιτροπής το Σαββατοκύριακο που πέρασε.
Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ ανακοίνωσε τη διεξαγωγή ενός ανοιχτού Συνεδρίου που θα γίνει έως το φθινόπωρο και τη διοργάνωση νωρίτερα Συνδιάσκεψης Νεολαίας και των 13 Περιφερειακών Συνεδρίων. Επανέλαβε την ανάγκη διατήρησης της ενότητας και της «πολιτικής αυτονομίας», ενώ απευθυνόμενος στο εσωτερικό του κόμματος, μετά και την πρόσφατη περιδίνηση για τις μετεκλογικές συνεργασίες, διαμήνυσε πως εκείνος θα κινηθεί όπως «στην εσωτερική εκλογική διαδικασία», «έχετε όμως και εσείς χρέος να βάλετε όλες σας τις δυνάμεις. Δεν θα επιτρέψω κανένα πισωγύρισμα».
Οι εκκλήσεις του πάντως για ενότητα φαίνεται πως προσέκρουσαν σε ώτα μη ακουόντων, αφού ο κύριος αντίπαλός του για την προεδρία Χ. Δούκας του άσκησε δριμεία κριτική σε ό,τι αφορά τις πολιτικές πρωτοβουλίες, την κομματική λειτουργία αλλά και τα ζητήματα των συνεργασιών. Ζήτησε αλλαγές στον πολιτικό σχεδιασμό του κόμματος, υποστήριξε ότι το ΠΑΣΟΚ θα έπρεπε νωρίτερα να έχει καταθέσει την πρότασή του για τον νέο ΠτΔ και με την επιδίωξη ευρύτερης συναίνεσης με τις «όμορες» πολιτικές δυνάμεις, ενώ ζήτησε ενίσχυση του διαλόγου μαζί τους «δημιουργώντας μία ευρύτερη σύνθεση προοδευτικών πολιτικών απέναντι στις συντηρητικές πολιτικές, αλλά και στον κίνδυνο της Ακροδεξιάς», όπως είπε.
Η υπεύθυνη Πολιτικού Σχεδιασμού του ΠΑΣΟΚ Αννα Διαμαντοπούλου υποστήριξε ότι ο μεγάλος αντίπαλος του κόμματος είναι ο «κακός εαυτός». «Η ευθύνη βαραίνει προφανώς τον πρόεδρο, αλλά εγώ ως υποψήφια θέλω να βλέπω τον εαυτό μου στον καθρέφτη και να απαντώ θετικά στο "όλοι μαζί" που είπαμε μετά τις εκλογές», ανέφερε.
Η Τόνια Αντωνίου άσκησε κριτική ότι η πορεία που χαράζει η ηγεσία δεν είναι ικανή να ρυμουλκήσει λαϊκές δυνάμεις και χρειάζεται περισσότερο «τυράκι» στη «φάκα» της σοσιαλδημοκρατίας. Οπως είπε, «έχουμε το κέντρο και λείπει η αριστερά. Λέμε ότι είμαστε η κεντροαριστερά αλλά οι κεντροαριστεροί λείπουν. (...) Αν δεν το κάνουμε εμείς θα το κάνουν άλλοι. Χρειαζόμαστε να αποφασίσουμε με ποιους θα πάμε και ποιους θα αφήσουμε».