Οι συνθέσεις της Κατράκη, με τις στιβαρές ραδινές μορφές και τη δωρική λιτότητά τους, μεταφέρουν έναν ρηξικέλευθο στοχασμό πάνω στον ιστορικό χρόνο, την ανθρώπινη κατάσταση και τη μαρτυρία του σώματος ως φορέα συλλογικής μνήμης και συνείδησης. Οι μορφές της, απογυμνωμένες από περιγραφικές ή διακοσμητικές λεπτομέρειες, αποκτούν αρχέτυπη υπόσταση. H πέτρα - ψαμμίτης λίθος - χαράσσεται με στιβαρές, πλατιές χειρονομίες, με σκοπό να μεταφέρει στο βαμβακερό χαρτί μορφές που παλινδρομούν ανάμεσα στη γλυπτική και τη ζωγραφική. Δεν αναλώνεται σε ρητορικούς εξωραϊσμούς, αντίθετα προβάλλει σώματα τραχιά, κατακερματισμένα, που υπερβαίνουν το ατομικό για να εγγραφούν στη συλλογική μνήμη.
Το ανθρώπινο σώμα, κυρίως στα έργα της ύστερης περιόδου, αποκτά ιδιαίτερο πολιτικό βάρος. Στην περίφημη σειρά συνθέσεων «Κατάσταση», το ακρωτηριασμένο σώμα συνδιαλέγεται με το αγκαθωτό συρματόπλεγμα, σε μια σχηματική διαμεσολάβηση της βίας και του εγκλεισμού. Οι μορφές, παγιδευμένες σε έναν ασφυκτικό χώρο, διαρρηγνύουν το βλέμμα του θεατή, ανατρέποντας την κρατική ρητορική της «εξυγίανσης» που επέβαλε η δικτατορία των συνταγματαρχών.
Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 11.00-20.00, Τετάρτη, Σάββατο: 11.00-16.00, Κυριακή, Δευτέρα: κλειστά.
Είσοδος: Ελεύθερη
Παρευρέθηκαν μεταξύ άλλων η Θεανώ Καπέτη, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και Γραμματέας της Οργάνωσης Περιοχής Κεντρικής Μακεδονίας, και ο βουλευτής του Κόμματος Γιάννης Δελής.
Για το βιβλίο μίλησε ο στιχουργός Φίλιππος Γράψας, ο οποίος το χαρακτήρισε «ένα βιβλίο - τοιχογραφία με γκρίζο φόντο, όπου φιγουράρουν πρόσωπα, αλλά πολύ περισσότερο χαρακτήρες. Ενας μικρόκοσμος με τα όλα του, σε πλήρη παράταξη. Ζωντανεύει το στόρι του σαν κουρνιαχτός στους χωματόδρομους της γειτονιάς. Ενα στόρι - σενάριο, δραματικό, με πολλές ριπές κωμωδίας».
Από την πλευρά του ο δημοσιογράφος Ηλίας Κουτσούκος είπε ότι το συγκεκριμένο βιβλίο είναι η ανθρωπογεωγραφία της χώρας μας όπως χαράχτηκε στη μνήμη μιας γενιάς μετά τον Εμφύλιο. «Μέσα από τους ήρωες του βιβλίου, μέσα από τις γυναίκες ηρωίδες, δημιουργείται ένα είδος γραπτού ντοκιμαντέρ που τέμνει κάθετα και εγκάρσια το κοινωνικό μας αμφιθέατρο. Την Ιστορία όπως γνωρίζετε, τη γράφουν οι νικητές της. Την πραγματική όμως Ιστορία των ανθρώπων τη γράφουν οι πείσμονες αγωνιστές, οι επίκαιροι παρατηρητές, όπως κάνει η Σεμίνα σε αυτήν τη χειμαρρώδη νουβέλα της».
Την εκδήλωση συντόνισε η δημοσιογράφος Δέσποινα Αυγερίδου.
Η Σεμίνα Διγενή αύριο Πέμπτη στις 7.30 μ.μ. θα βρεθεί στην Κατερίνη, στο βιβλιοπωλείο «Μάτι» (Αβέρωφ 4), για να παρουσιάσει το καινούργιο της βιβλίο. Μιλούν η Χάρις Αλεξίου, η Λίνα Νικολακοπούλου, η Δομινίκη Καράντζιου, συγγραφέας παιδικής λογοτεχνίας και ραδιοφωνική παραγωγός, και η Ρία Φελεκίδου, εκπαιδευτικός και συγγραφέας. Αποσπάσματα του βιβλίου διαβάζουν η Κάτια Δανδουλάκη, η Νένα Μεντή, ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος και η Νατάσσα Μποφίλιου. Συντονίζει ο Μπάμπης Παπαδόπουλος, εκπαιδευτικός και μέλος του Εποπτικού Συμβουλίου της Πανελλήνιας Ενωσης Φιλολόγων.
Ενα κακοφτιαγμένο σόου έστησαν τη Δευτέρα το βράδυ διάφοροι σκοταδιστές, που με εικόνες στα χέρια συγκεντρώθηκαν έξω από το θέατρο στη Θεσσαλονίκη όπου θα εμφανιζόταν ο Χριστόφορος Ζαραλίκος.
Την ώρα που το κοινό έμπαινε στο θέατρο, οι συγκεντρωμένοι προσπάθησαν να τους αποτρέψουν επικαλούμενοι «προσβολή» του θρησκευτικού τους συναισθήματος από την παράσταση «Κι εγώ υπάλληλος είμαι», καθώς στην αφίσα ο γνωστός κωμικός παρουσιάζεται με χιτώνα, ακάνθινο στεφάνι και κρατώντας στα χέρια του λεφτά. Η αστυνομία προέβη σε τέσσερις προσαγωγές.
Θυμίζουμε ότι δεν είναι η πρώτη φορά που η παράσταση του Χρ. Ζαραλίκου βρίσκεται στο στόχαστρο. Σε Αγρίνιο και Τρίκαλα ακυρώθηκαν οι προγραμματισμένες παραστάσεις, ενώ σε Βέροια και Καβάλα πραγματοποιήθηκαν «κινητοποιήσεις».
Το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών από την πρώτη απόφαση για ακύρωση της παράστασης στο ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου είχε καταγγείλει το συγκεκριμένο γεγονός, τονίζοντας ότι «ο ρόλος των θεατρικών οργανισμών δεν είναι να λογοκρίνουν αλλά να λειτουργούν ως αρωγοί στην προώθηση της θεατρικής τέχνης».
Ανακοίνωση είχε εκδώσει και η Τομεακή Επιτροπή Τρικάλων του ΚΚΕ, αναφέροντας ότι «δεν εκφράζει την Ιστορία και τον Πολιτισμό του λαού των Τρικάλων η ακύρωση, από τον δήμο Τρικκαίων, της προγραμματισμένης σατιρικής παράστασης του δημοφιλούς καλλιτέχνη Χριστόφορου Ζαραλίκου, λόγω έντονων πιέσεων από την ιεραρχία της τοπικής Εκκλησίας» και κάνοντας λόγο για «ενέργεια μονόπλευρη από τη δημοτική αρχή, διότι το ζήτημα δεν τέθηκε, συζητήθηκε, αποφασίστηκε σε καμία αρμόδια επιτροπή της τοπικής - δημοτικής διοίκησης».
Το κόμμα «Νίκη» σε ανακοίνωσή του διαμαρτύρεται ότι η αφίσα της παράστασης «χλευάζει τα ιερά σύμβολα».
Υπενθυμίζεται ότι την προηγούμενη βδομάδα ο βουλευτής της «Νίκης» Νίκος Παπαδόπουλος βανδάλισε εκθέματα στην Εθνική Πινακοθήκη, καθώς τα θεώρησε «βλάσφημα».
Σήμερα στις 8.30 μ.μ. ο Αλέξανδρος Γουργουλιός φέρνει τον «Επίλογο» στην μπουάτ «Απανεμιά» - επτά καινούργια τραγούδια με μελοποίηση ποίησης επτά Ελλήνων ποιητών, των Μανόλη Αναγνωστάκη, Γιώργου Σεφέρη, Τίτου Πατρίκιου, Νίκου Καρούζου, Κώστα Ουράνη, Κώστα Τσιούφη και Διονύση Τζαρέλλα - που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Μετρονόμος».
Ερμηνεύουν οι Βασίλης Προδρόμου και Μαριάνα Κατσιμίχα. Στα μπουζούκια ο δεξιοτέχνης Φώτης Βεργόπουλος και ο συνθέτης, με τη συνοδεία των Γιάννη Κουφουδάκη (πιάνο) και Αποστόλη Παρασκευαΐδη (κοντραμπάσο).
Εκτός από την παρουσίαση του «Επίλογου», στη συναυλία γίνεται μια αναδρομή στις καταβολές του δίσκου εντός της ελληνικής μουσικής μέσω του έργου του Θεοδωράκη, του Χατζιδάκι, του Μαρκόπουλου, του Μικρούτσικου, του Λοΐζου και άλλων, με τραγούδια ενορχηστρωμένα και προσαρμοσμένα στις φωνές των τραγουδιστών και στους συγκεκριμένους εκτελεστές, αναζητώντας μια γέφυρα ανάμεσα στο παρελθόν, στο παρόν και κυρίως στο μέλλον του ελληνικού τραγουδιού.
Κρατήσεις στο τηλ. 2103248580.
Μια βδομάδα μετά το αποτρόπαιο περιστατικό με τον βανδαλισμό έργων τέχνης από τον βουλευτή της «Νίκης» Ν. Παπαδόπουλο, με το πρόσχημα ότι «προσβάλλεται η ορθόδοξη χριστιανική πίστη», η Εθνική Πινακοθήκη έρχεται με μια «θολή» ανακοίνωση να δημιουργήσει περισσότερα ερωτήματα απ' αυτά που προσπαθεί να απαντήσει.
Αφού επισημαίνει ότι θα αναβαθμιστούν τα μέτρα ασφαλείας της Πινακοθήκης, ότι έχει ήδη ξεκινήσει συνεργασία με το Κέντρο Μελετών Ασφάλειας με αντικείμενο την εκπόνηση σχετικής μελέτης και ότι «παραμένει απαρέγκλιτα αφοσιωμένη στο άρθρο 16 του Συντάγματος, το οποίο κατοχυρώνει ανεπιφύλακτα την ελευθερία της καλλιτεχνικής έκφρασης», αναφέρει χαρακτηριστικά: «Τα έργα τέχνης που δέχτηκαν την επίθεση υποβάλλονται στις απαραίτητες ενέργειες και στις διαδικασίες συντήρησης και αποκατάστασής τους, όπου παρουσιάζονται οι εκτεταμένες φθορές. Παράλληλα, εξετάζονται με τη συμβολή ειδικών οι όροι και οι προϋποθέσεις της ασφαλούς επανέκθεσής τους».
Θυμίζουμε ότι μετά την επίθεση είχε αποφασιστεί από τη διοίκηση της Πινακοθήκης τα έργα να παραμείνουν στο δάπεδο με τα σπασμένα προστατευτικά γυαλιά, για να θυμίζουν στους επισκέπτες το συμβάν. Στη συνέχεια ανακοινώθηκε ότι θα αποσυρθούν από το δάπεδο, για να φτάσουμε στη χτεσινή ανακοίνωση.