Τη μείωση των λιμενικών τελών κατά 50% από 1η Μάη προβλέπει τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή από το υπουργείο Οικονομικών για τα επιβατικά, επιβατικά - οχηματαγωγά και υδροπτέρυγα πλοία (εξαιρούνται τα κρουαζιερόπλοια). Σύμφωνα με την κυβέρνηση, στόχος είναι να συγκρατήσει τις ήδη πανάκριβες τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων και να μην υπάρξουν νέες αυξήσεις από 1η Μάη λόγω της υποχρέωσης των πλοίων να χρησιμοποιούν πιο ακριβό καύσιμο, στο όνομα της «πράσινης μετάβασης».
Πρόκειται για την εφαρμογή κανονισμού για όλα τα πλοία εντός Μεσογείου, τα οποία υποχρεούνται να χρησιμοποιούν καύσιμο μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο (0,1%). Το καύσιμο αυτό είναι ακριβότερο από τα καύσιμα υψηλής περιεκτικότητας. Εξαιτίας αυτής της προσαρμογής, όλους τους προηγούμενους μήνες οι ακτοπλόοι προανήγγειλαν αυξήσεις έως και 12% σε εισιτήρια και ναύλα, κλείνοντας το μάτι στην κυβέρνηση για νέες παροχές.
Η μείωση των λιμενικών τελών αναμένεται να «ελαφρύνει» κατά 35 εκατομμύρια τους ακτοοπλόους και θα ισχύσει αρχικά για έναν χρόνο. Βέβαια, όπως λέει και ο λαός «ουδέν μονιμότερο του προσωρινού», την ώρα μάλιστα που τα χρέη διαφόρων εταιρειών προς τα λιμενικά ταμεία δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητα. Γι' αυτό άλλωστε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) μιλάει για «θετική εξέλιξη», που μειώνει το «λειτουργικό κόστος» των πλοίων. Στο δια ταύτα, πάντως, τίποτα δεν εγγυάται ότι δεν θα υπάρξουν αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά, αφού οι εφοπλιστές και το κράτος τους κρατάνε και το καρπούζι και το μαχαίρι.
Τα χρήματα που θα λείψουν από τον προϋπολογισμό του λιμενικού ταμείου για έργα υποδομών θα καλυφθούν - σύμφωνα με τον υπουργό Ναυτιλίας Β. Κικίλια - από επιχορηγήσεις του «πράσινου» ταμείου για περιβαλλοντικές παρεμβάσεις, ύψους 40 εκατ. ευρώ. Ομως, κύρια πηγή εσόδων και αυτού του ταμείου είναι οι πανάκριβοι «πράσινοι» φόροι και τα λοιπά περιβαλλοντικά τέλη που πληρώνει ο λαός! Ολα αυτά δηλαδή τα οποία αθροιστικά συμβάλλουν στο κύμα της ακρίβειας που σαρώνει το λαϊκό εισόδημα. Σε κάθε περίπτωση, δηλαδή, τον λογαριασμό θα τον πληρώσουν τα εργατικά - λαϊκά στρώματα: Ακόμα κι αν τα εισιτήρια παραμείνουν στα σημερινά (δυσθεώρητα ούτως ή άλλως) ύψη, το κόστος που προκύπτει από την έμμεση κρατική επιδότηση της κερδοφορίας των εφοπλιστών θα μετακυληθεί ξανά στον λαό, ο οποίος θα πληρώσει από την άλλη τσέπη, ως βαριά φορολογούμενος.
Εν κατακλείδι, οι ακτοπλόοι εφοπλιστές «τσίμπησαν» άλλο ένα δωράκι, δίπλα στα τόσα που τους προσφέρουν διαχρονικά οι κυβερνήσεις, όπως προκλητικές επιδοτήσεις, φοροαπαλλαγές (βλ. εθελοντική φορολογία και αφορολόγητο πετρέλαιο), αντεργατικοί νόμοι για το τσάκισμα των ναυτεργατών κ.ά. Από την άλλη, η σημερινή και όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις απορρίπτουν συστηματικά τα δίκαια αιτήματα εργαζομένων και άλλων βιοπαλαιστών, σωματείων και φορέων, για μειώσεις σε εισιτήρια και ναύλα (οχημάτων - εμπορευμάτων) κατά 50% χωρίς να δοθούν νέες επιδοτήσεις και προνόμια στους εφοπλιστές, δωρεάν μετακινήσεις για ανέργους, φοιτητές, στρατευμένους, ΑμεΑ και χρονίως πάσχοντες, μειωμένα εισιτήρια για συνταξιούχους, αναπληρωτές, πολύτεκνους κ.λπ.
Ούτε αυτά δεν χωράνε στα πλάνα κερδοφορίας των εφοπλιστών και στις αντοχές της οικονομίας που στηρίζει τις κρατικές επιδοτήσεις και απαλλαγές προς όφελός τους! Επιβεβαιώνεται έτσι για άλλη μια φορά ότι η «πράσινη μετάβαση» φορτώνει νέα κέρδη στα μονοπώλια και νέα βάρη στον λαό. Και ότι για να κερδίσει ο λαός πρέπει να χάσει το κεφάλαιο. Για να απολαμβάνουν νησιώτες και ταξιδιώτες φτηνές, σύγχρονες, ασφαλείς ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, πρέπει να συντριβεί η πολιτική του καπιταλιστικού κέρδους, η στρατηγική της ΕΕ και των κυβερνήσεων, που συνθλίβει τις ανάγκες του λαού για χάρη τα συμφέροντα των ομίλων.