ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 17 Απρίλη 2025
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΥΡΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ΚΚΕ
Ερώτηση για τις νέες αυξήσεις και την απαράδεκτη κατάσταση των θαλάσσιων συγκοινωνιών

Eurokinissi

Την ευρωενωσιακή στρατηγική που ενισχύει την κερδοφορία των εφοπλιστών και φέρνει νέες αυξήσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων στηλιτεύει η Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ, με Ερώτηση που υπέβαλαν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή οι ευρωβουλευτές του Κόμματος Κώστας Παπαδάκης και Λευτέρης Νικολάου - Αλαβάνος.

Οπως σημειώνεται στην Ερώτηση, οι διαρκείς αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια τις οποίες προωθούν οι εφοπλιστές έχουν μετατρέψει σε πολυτέλεια και πανάκριβο εμπόρευμα τη μετακίνηση από και προς στα νησιά.

Οι πλοιοκτήτες - τονίζουν οι ευρωβουλευτές του ΚΚΕ - μετακυλούν στους επιβάτες τα κόστη της χρήσης νέου καυσίμου, όπως προβλέπει ο ευρωενωσιακός κανονισμός «Fit For 55». Πρόκειται για τον κανονισμό στο πλαίσιο της λεγόμενης «πράσινης» στρατηγικής της ΕΕ, τον οποίο υπερψήφισαν οι ευρωβουλευτές της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ και τον είχε καταψηφίσει μόνο το ΚΚΕ, αποκαλύπτοντας και προειδοποιώντας έγκαιρα στην Ευρωβουλή για το αντιλαϊκό περιεχόμενό του.

Ο εν λόγω κανονισμός μεταφράζεται σε νέες αυξήσεις στα εισιτήρια επιβατών, οχημάτων και εμπορευμάτων από τον Μάη. Η κυβέρνηση υποσχόμενη συγκράτηση των τιμών των ναύλων προκαλεί, επικαλούμενη τη μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών που θα ισχύσει από 1η Μάη και η οποία αποτελεί επί της ουσίας ένα νέο δώρο στους εφοπλιστικούς ομίλους, ύψους 35 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Πρόκειται για λεφτά του λαού, ενώ μάλιστα η κυβέρνηση δεν εγγυάται καν ότι τελικά δεν θα υπάρξουν αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων.

Να σημειωθεί ότι οι αυξήσεις των εισιτηρίων την τελευταία πενταετία στην Ελλάδα είναι πάνω από 35%, ενώ οι αυξήσεις του περασμένου καλοκαιριού έφτασαν έως και 40%. Αντίστοιχες αυξήσεις υπάρχουν σχεδόν σε όλη την ΕΕ.

Οπως καταγγέλλει η Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ, «τα κέρδη των εφοπλιστών, η "πρωτοκαθεδρία τους μέσα σε σύνθετες γεωπολιτικές συνθήκες", όχι απλά δεν διασφαλίζουν αλλά θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια επιβατών και εργαζομένων, αφού τα περισσότερα επιβατικά πλοία είναι υπερήλικα και ειδικά σε περιόδους αυξημένης κίνησης, π.χ. τη θερινή περίοδο, είναι συνεχείς οι καταγγελίες για ελλιπή συντήρηση και μέτρα ασφαλείας, εκτίναξη της εντατικοποίησης της δουλειάς. Στο ίδιο πλαίσιο, της "απελευθέρωσης" της ακτοπλοΐας και της λεγόμενης νησιωτικότητας της ΕΕ, καταγράφονται διαρκής επιδείνωση των εργασιακών συνθηκών των ναυτεργατών, απομόνωση νησιών, κυρίως τον χειμώνα, και δρομολόγια - "οδύσσειες" για τους επιβάτες».

Με βάση τα παραπάνω, οι ευρωβουλευτές του Κόμματος υπέβαλαν τα εξής ερωτήματα:

«Πώς τοποθετείται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή:

- Στο ότι εξαιτίας της "πράσινης" στρατηγικής της ΕΕ και της προώθησης του κανονισμού "Fit For 55", μεθοδεύονται διαρκώς νέες αυξήσεις σαν αυτές από 1η Μάη στα ήδη πανάκριβα ναύλα επιβατών, οχημάτων και εμπορευμάτων ενώ οι εφοπλιστές απολαμβάνουν νέα προνόμια και αυξάνουν τα κέρδη τους;

- Στο γεγονός ότι η στρατηγική "απελευθέρωσης" της ακτοπλοΐας, όπως αποτυπώνεται και στην Ανακοίνωση 232/2014 της Επιτροπής, οδηγεί σε αύξηση κερδοφορίας για τους εφοπλιστές μέσω των "εγγυημένων κερδών" και πλήθους φοροαπαλλαγών, ενώ εργαζόμενοι και επιβάτες εκτίθενται σε κίνδυνο ταξιδεύοντας με υπερήλικα πλοία; Οι επιβάτες πληρώνουν πολύ ακριβά εισιτήρια, τα νησιά ιδίως τον χειμώνα μένουν χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση για πολλές μέρες, και οι ναυτεργάτες κατά κανόνα δουλεύουν 12 - 16 ώρες, 7 μέρες τη βδομάδα.

- Στα αιτήματα για άμεση μείωση κατά 50% των εισιτηρίων και ναύλων επιβατών, οχημάτων και εμπορευμάτων, χωρίς να δοθούν νέες επιδοτήσεις και προνόμια στους εφοπλιστές, και για εξασφάλιση δωρεάν μετακίνησης ανέργων, φοιτητών, στρατευμένων, ατόμων με ειδικές ανάγκες και χρονίως πασχόντων και μειωμένων εισιτηρίων για συνταξιούχους, πολύτεκνους και αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, χωρίς το απαράδεκτο καθεστώς οι μαθητές πάνω από 10 ετών να πληρώνουν κανονικά εισιτήριο ενηλίκου;».

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Με μπούσουλα «δημοσιονομική σταθερότητα» και φοροληστεία

Με τον πρόεδρο του Γιούρογκρουπ, Πασκάλ Ντόναχιου, συναντήθηκε χθες στο Μαξίμου ο Κυρ. Μητσοτάκης, βάζοντας κάτω την ατζέντα του κεφαλαίου και εξετάζοντας τους τρόπους για την ταχύτερη υλοποίησή της.

Επισήμως συζητήθηκαν «η πορεία της ελληνικής οικονομίας και ζητήματα ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος, όπως και η διαμόρφωση της κοινής ευρωπαϊκής θέσης ως προς το εμπόριο και τους δασμούς». Τονίστηκαν επίσης επιδόσεις της κυβέρνησης, όπως ότι «μετά την πανδημία η Ελλάδα πετυχαίνει συστηματικά ρυθμούς ανάπτυξης που υπερβαίνουν κατά πολύ τον ευρωπαϊκό μέσο όρο», «έχει βελτιώσει τον λόγο του χρέους προς το ΑΕΠ, με ταχύτερους ρυθμούς από οποιαδήποτε άλλη χώρα» και «έχει αυξήσει την εξωστρέφεια και τις εξαγωγές της, αναβαθμίζοντας παράλληλα το επενδυτικό περιβάλλον». Ολα αυτά βέβαια αφορούν τα συμφέροντα των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, αφού τα λαϊκά νοικοκυριά δεν βγάζουν ούτε τον μήνα με τους πενιχρούς μισθούς.

Επισημάνθηκαν ακόμα «η προσήλωση της χώρας μας στη δημοσιονομική σταθερότητα και τα αποτελέσματα στην προσπάθεια καταπολέμησης της φοροδιαφυγής», με τη φοροεπιδρομή που συνεπάγεται και δημιουργεί το ματωμένο πλεόνασμα, που το πρώτο τρίμηνο του 2025 έφτασε τα 4,5 δισ. Σε ό,τι αφορά το εμπόριο, ο πρωθυπουργός επανέλαβε την πρότασή του «για αμοιβαία επωφελή συμφωνία της ΕΕ με τις ΗΠΑ, που θα διατηρεί τους βαθιούς εμπορικούς και επενδυτικούς δεσμούς».

Και στον διάλογό τους μπροστά στις κάμερες, άλλωστε, ο Μητσοτάκης δήλωσε «πολύ ικανοποιημένος με τις επιδόσεις μας όσον αφορά τις επενδύσεις και τις εξαγωγές», προτάσσοντας «θέματα ανταγωνιστικότητας και αντιμετωπίζοντας τα υποκείμενα διαρθρωτικά προβλήματα που μας κληροδότησε η κρίση».

«Και, βέβαια, η δημοσιονομική μας θέση συνολικά είναι εξαιρετικά θετική. Συνεχίζουμε να εκπλήσσουμε θετικά τους εαυτούς μας και τους εταίρους μας, υπερβαίνοντας τους στόχους που έχουμε θέσει», πρόσθεσε, κυρίως βέβαια λόγω της ακρίβειας και της είσπραξης αυξημένου ΦΠΑ από τις τσέπες του λαού, που πληρώνει πανάκριβα τα είδη πρώτης ανάγκης.

Με θράσος μάλιστα ευχαρίστησε το οικονομικό του επιτελείο «για την καταπληκτική δουλειά που έχουμε κάνει όσον αφορά την αντιμετώπιση του διαρθρωτικού προβλήματος της φοροδιαφυγής», όταν οι μικρομεσαίοι έχουν γονατίσει από τη φοροληστεία, με το μεγάλο κεφάλαιο να φοροαπαλλάσσεται και να φοροαποφεύγει νόμιμα και νομότυπα. Διαβεβαίωσε δε ξένα και ντόπια κέντρα ότι «η πρόοδος όσον αφορά τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις μάς δίνει ακόμα μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση ότι θα πετύχουμε τους δημοσιονομικούς μας στόχους στο μέλλον».

ΠΑΣΟΚ
«Τρικυμία στο φλιτζάνι» με τη διαγραφή Μπατζελή

Τη διαγραφή για έναν χρόνο της Κατερίνας Μπατζελή, μέλους της ΚΠΕ του ΠΑΣΟΚ, αποφάσισε η Επιτροπή Δεοντολογίας του κόμματος, τιμωρώντας την για το ...αδίκημα της προσβολής του προέδρου, καθώς είχε επικρίνει την αναφορά Ανδρουλάκη στον Ν. Παππά του ΣΥΡΙΖΑ «ο κύριος 13-0». «Το ΠΑΣΟΚ, ως κόμμα θεσμικό, ουσιαστικό, δεν μπορεί να κατρακυλάει σε τοξικότητα τύπου 13-0. Αποφάσισε η Δικαιοσύνη, αυτό είναι, κλείσαμε, και το να ακολουθούμε το λαγκάζ της Νέας Δημοκρατίας επιβεβαιώνει ότι σε τραβάει από το δεξί πέτο κάποιος», είχε δηλώσει τότε η Μπατζελή.

Πρόκειται για ένα ακόμα επεισόδιο των αναταράξεων στο εσωτερικό του ΠΑΣΟΚ, στο φόντο των δυσκολιών για το «φρεσκάρισμα» και την ανάδειξη της σάπιας σοσιαλδημοκρατίας σε εναλλακτικό κυβερνητικό πόλο, αλλά και της επιλογής, από αστικά επιτελεία και την κυβέρνηση, της Κωνσταντοπούλου ως της βολικής αντιπολίτευσης στη φάση αυτή. Κινήσεις που οδηγούν και σε δημοσκοπική πτώση, τροφοδοτώντας παράλληλα την «γκρίνια» στο εσωτερικό του κόμματος και τροφοδοτώντας τις διεργασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη.

Δεν είναι τυχαία η δήλωση της ίδιας της Μπατζελή κατά την προσέλευσή της στη συνεδρίαση της Επιτροπής Δεοντολογίας: «Ενας κύκλος ανοίγει και ένας κύκλος κλείνει, θα αποφασίσουμε από κοινού για την επόμενη μέρα». Ούτε αυτή του δημάρχου Αθηναίων Χ. Δούκα, ο οποίος είχε κάνει λόγο για «δύο μέτρα και δύο σταθμά». Και, χτες το βράδυ, πριν καλά καλά γίνει γνωστή η απόφαση, ο Χ. Δούκας δήλωσε: «Η ελεύθερη έκφραση είναι αδιαπραγμάτευτη. Είναι θεμέλιο της δημοκρατίας και βασική αρχή του ΠΑΣΟΚ από την ίδρυσή του. Οι διαγραφές, ακόμα και με επιχειρήματα για αστοχίες, δεν έλυσαν ποτέ και ούτε θα λύσουν πολιτικά προβλήματα. Η παράταξη χρειάζεται ομοψυχία και σχέσεις εμπιστοσύνης, οι οποίες χτίζονται με συλλογικές λειτουργίες και συντροφικότητα».

Σε δήλωσή της η Μπατζελή επισημαίνει ότι η κατά πλειοψηφία απόφαση της ΕΔΕΚΑΠ για αναστολή της κομματικής της ιδιότητας για έναν χρόνο αποτελεί «ακραία απόφαση στην Ιστορία του μεγάλου ΠΑΣΟΚ, που μεταξύ των άλλων είχε δημοκρατικές διαδικασίες στη λήψη αποφάσεων».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ