ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 23 Απρίλη 2025
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η Φατμά δεν μένει πια εδώ...

«Αν πεθάνω, θέλω έναν δυνατό θάνατο. Δεν θέλω να είμαι απλώς έκτακτες ειδήσεις ή ένας αριθμός σε μια ομάδα, θέλω ο θάνατός μου να ακουστεί στον κόσμο, να δημιουργήσει έναν αντίκτυπο που θα παραμείνει στον χρόνο και μια διαχρονική εικόνα, που δεν μπορεί να θαφτεί από τον χρόνο ή τον τόπο», έγραφε η 25χρονη Παλαιστίνια φωτορεπόρτερ Φατμά Χασούνα λίγο καιρό πριν. Και πράγματι, ο θάνατός της μαζί με την οικογένειά της, από ισραηλινούς βομβαρδισμούς στις 16 Απρίλη, συγκλόνισε τον κόσμο.

Λίγες ώρες πριν, η Φατμά είχε μάθει ότι η ταινία που έκαναν μαζί με την Σεπιντέ Φαρσί θα συμμετάσχει στο παράλληλο πρόγραμμα του Φεστιβάλ των Καννών. Η Φατμά είναι το κεντρικό πρόσωπο, η ψυχή του ντοκιμαντέρ της Ιρανής σκηνοθέτιδας Σεπιντέ Φαρσί «Put your Soul on your Hand and Walk». Οι δύο γυναίκες γνωρίστηκαν όταν η Φαρσί, αφού δεν μπορούσε να επισκεφτεί τη Γάζα, έψαχνε κάποιον να τη βοηθήσει να καταγράψει την καθημερινότητα των Παλαιστινίων κατά τη διάρκεια του πολέμου. Αρχικά ζήτησε από την Φατμά να της στείλει φωτογραφίες, αλλά στη συνέχεια σκέφτηκαν να φτιάξουν ένα ντοκιμαντέρ με τις συνομιλίες τους μέσω βίντεο. Η Φατμά έγινε το επίκεντρο του ντοκιμαντέρ.

«Από την πρώτη μας συνομιλία άρπαξα την κάμερα και άρχισα να τραβάω τις συνομιλίες μας, τι γινόταν γύρω της, της ζητούσα να με οδηγήσει σε ένα παράθυρο, είτε του σπιτιού της είτε του καταφυγίου της, ανάλογα με το πού βρισκόταν, για να δω από το παράθυρο. Ηταν τα μάτια μου στη Γάζα, μάτια γεμάτα ζωή. Κινηματογραφούσα τα γέλια, τα δάκρυά της, τις ελπίδες και τη θλίψη της. Ηταν τόσο φωτεινή, τόσο ταλαντούχα. Ακολούθησα το ένστικτό μου, χωρίς να γνωρίζω πού θα μας οδηγούσαν οι τόσες εικόνες. Αυτή είναι η ομορφιά του σινεμά. Η ομορφιά της ζωής... Της είχα μιλήσει λίγες ώρες πριν για να της πω ότι η ταινία ήταν στις Κάννες και να την προσκαλέσω». Η Φατμά θα πήγαινε μόνο αν την διαβεβαίωναν ότι θα γυρίσει πίσω στην οικογένειά της στη Γάζα...

Σε ανακοίνωσή της η Ενωση Κινηματογραφιστών και Διανομέων Ανεξάρτητου Κινηματογράφου (ACID) αναφέρει: «Εμείς, κινηματογραφιστές και μέλη της ομάδας ACID, γνωρίσαμε την Φατμά Χασούνα από την ταινία της Σεπιντέ Φαρσί, "Put your Soul on your Hand and Walk", κατά τη διάρκεια του προγράμματος των Καννών. Το χαμόγελό της ήταν τόσο μαγικό όσο και η επιμονή της: Να δίνει μαρτυρία, να φωτογραφίζει τη Γάζα, να μοιράζει φαγητό παρά τις βόμβες, το πένθος και την πείνα. Η ιστορία της έφτασε σε εμάς, χαιρόμασταν κάθε φορά που ξέραμε ότι είναι ζωντανή, φοβόμασταν για εκείνη. Χθες μάθαμε με φρίκη ότι ένας ισραηλινός πύραυλος στόχευσε το κτίριό της, σκοτώνοντας την Φατμά και τα μέλη της οικογένειάς της. Είχαμε προγραμματίσει μια ταινία όπου η δύναμη της ζωής αυτής της νεαρής γυναίκας δεν ήταν τίποτα λιγότερο από θαυματουργή. Δεν είναι πια η ίδια ταινία που θα κουβαλάμε, θα υποστηρίζουμε και θα παρουσιάζουμε σε όλες τις αίθουσες, αρχής γενομένης από τις Κάννες».

Επιστρέφει ο «Τόρνος»

Μετά από έναν επιτυχημένο κύκλο 70 παραστάσεων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, «Ο τόρνος» του Γιάννη Κεντρωτά επιστρέφει στο Θέατρο «Olvio» (Φαλαισίας 7, Αθήνα) για 12 παραστάσεις, κάθε Παρασκευή και Σάββατο στις 9.15 μ.μ., από τις 25 Απρίλη.

Οπως σημειώνει ο σκηνοθέτης της παράστασης Μιχάλης Κοιλάκος: «"Ο τόρνος " του Γιάννη Κεντρωτά είναι μια μαύρη κωμωδία, ένα οξύ κοινωνικό σχόλιο πάνω στην καθημερινή βία. Εργο βαθιά τραγικό, με σουρεαλιστικά στοιχεία και περισσότερο μαύρο από ό,τι κωμικό, "Ο τόρνος" αντλεί το υλικό του από τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα, το περιστρέφει μέσα από 8 σκηνές, διεισδύει, παθαίνει εμπλοκή και ανατινάσσεται μπροστά μας, ξεβολεύοντας τον θεατή, που στέκεται αμήχανα στο να γελάσει, να στεναχωρηθεί ή να θυμώσει. Σαν ένα μικρό ατύχημα, σε ένα μικρό μηχανουργείο, που πέρασε στα ψιλά. Σαν ένα μικρό ανέκδοτο ή σαν αστείο. Η ζωή του Αλέξη. Η ζωή ενός αγοριού που μεγαλώνει μέσα στη θαλπωρή μιας παραδοσιακής οικογένειας, στις παρυφές μιας ελληνικής πόλης, και προσπαθεί να βρει τα πατήματά του για να σταθεί με περηφάνια και αισιοδοξία στις αναποδιές της ζωής.

Το έργο γράφτηκε μέσα στην προηγούμενη δεκαετία, της ελληνικής και διεθνούς οικονομικής και πολιτικής κρίσης, και παρουσιάζεται για δεύτερη φορά από επαγγελματικό θίασο αποφοίτων Λυκείου».

Παίζουν: Ελισσαίος Βλάχος, Τάνια Παλαιολόγου, Σήφης Πολυζωίδης, Φοίβος Συμεωνίδης.

Σκηνικά: Αννα Σάπκα. Φωτισμοί: Βασίλης Κλωτσοτήρας. Μουσική: Βασίλης Τζαβάρας.

Προπώληση εισιτηρίων: more.com.

ΚΛΑΔΙΚΕΣ ΤΟΜΕΑΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΤΟΥ ΚΚΕ
Καλούν στην «Εντολή»

Η «Εντολή» της Διδώς Σωτηρίου, που ανέβηκε για πρώτη φορά φέτος στη σκηνή, σε σκηνοθεσία και θεατρική διασκευή της Νάντιας Δαλκυριάδου, ταξιδεύει στη Θεσσαλονίκη, στο «Metropolitan Urban Theater» (Αλ. Φλέμινγκ 2).

Εξι αυτόπτες μάρτυρες της Ιστορίας μάς μεταφέρουν από τις ανέμελες κουβέντες και τις πολιτικές διαφωνίες μέχρι τις υπόγειες φυλακές, τους δρόμους της Αθήνας, τις αίθουσες δικαστηρίων και τις εκτελέσεις. 250.000 γραπτά μηνύματα, τηλεγραφήματα και επιστολές μέσα σε μια βδομάδα απ' όλο τον κόσμο, για να αποτραπεί η εκτέλεση του «ανθρώπου με το γαρύφαλλο».

Του ανθρώπου που «δεν θυσίασε τίποτα από την τιμή και την ελπίδα μας για ένα αύριο φωτεινό. Χαμογελούσε...».

«Το χαμόγελό σου, Νίκο Μπελογιάννη, δεν θα μπορέσει κανείς να μας το πάρει πίσω. Δεν ήσουν ένας άνθρωπος, μα μια γενιά. Ενα κίνημα που νίκησε την ήττα του».

Την παράσταση θα παρακολουθήσουν οι κλαδικές Τομεακές Οργανώσεις Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ:

Η ΤΟ Εκπαιδευτικών θα την παρακολουθήσει το Σάββατο 26 Απρίλη στις 8 μ.μ.

Οι ΤΟ Κατασκευών, Εμπορίου - Επισιτισμού και Μεταφορών - Ενέργειας - Νερού θα την παρακολουθήσουν την Κυριακή 27 Απρίλη στις 8 μ.μ.

«Στους δρόμους του ρεμπέτικου»

Δύο μουσικές παραστάσεις στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, αφιερωμένες στα εμβληματικά τραγούδια του ρεμπέτικου, ετοιμάζει ο Γιώργος Νταλάρας στις 4 και 5 Μάη.

Στην παράσταση με τίτλο «Στους δρόμους του ρεμπέτικου» ο Γ. Νταλάρας θα συμπεριλάβει και κάποια τραγούδια σύγχρονων Ελλήνων δημιουργών, γραμμένων στους δρόμους του ρεμπέτικου, που άφησαν τη δική τους ανεξίτηλη σφραγίδα στην Ιστορία της ελληνικής μουσικής.

«Το ρεμπέτικο τραγούδι, πέρα από τη μαγεία και τον μύθο του ως έννοια - φιλοσοφία και τρόπος ζωής, είναι καθαρά από μουσική άποψη ένα από τα πιο ισχυρά, αν όχι το ισχυρότερο είδος της ελληνικής μουσικής. Τραγούδι με μακρά Ιστορία, ζωντανή μέχρι σήμερα, με υπεράξιους πρωταγωνιστές: Συνθέτες, στιχουργούς, ερμηνευτές, μουσικούς και ερευνητές!

Ο μουσικός πλούτος, συγκερασμένος με την εκφραστική απλότητα, δημιούργησε μια μοναδική φόρμα, ένα ιστορικό είδος! Τα βασικά του όργανα (μπουζούκι, τζουράς, μπαγλαμάς, κιθάρες) και κυρίως οι ρυθμοί και οι κλίμακες, οι βυζαντινοί ήχοι και τα μακάμ της Ανατολής, δεν θεμελίωσαν μόνο το ρεμπέτικο αλλά επηρέασαν βαθιά το σύγχρονο τραγούδι μέχρι τις μέρες μας.

Η θεματολογία του ρεμπέτικου εξέφραζε στην αρχή το περιθώριο, ο ρεμπέτης ήταν στη συνείδηση του κόσμου ο ανυπότακτος, ο μάγκας, ο ανατρεπτικός, ο επαναστάτης, ο rebel! Στη συνέχειά του το είδος εξελίχθηκε σε τραγούδι του λαού, που εκφράζει τη χαρά, τη λύπη, τον έρωτα, τη φτώχεια, την κοινωνική αδικία, την ξενιτιά, τον πόνο και την ελπίδα!

Και να φανταστείτε ότι το ρεμπέτικο δεν έχει αποθησαυριστεί ακόμα! Εχουμε πολλά ακόμη να μάθουμε και να εμπνευστούμε απ' αυτό», σημειώνει ανάμεσα σε άλλα ο Γ. Νταλάρας.

Μαζί του τραγουδούν η Ασπασία Στρατηγού και ο Βασίλης Κορακάκης.

Προσκεκλημένοι η Χριστίνα Μαξούρη, η Μαριάνα Κατσιμίχα και οι Μιχάλης και Παντελής Καλογεράκης.

Προπώληση: megaron.gr.

Κινητοποιήσεις καλλιτεχνών

Σε κινητοποίηση την Παρασκευή 25 Απρίλη στις 12 το μεσημέρι στο υπουργείο Πολιτισμού καλούν ο Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος και το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας, για τις τιμητικές συντάξεις δημιουργών, καλλιτεχνών που εργάζονται μέχρι τα βαθιά τους γεράματα, χωρίς να μπορούν οι περισσότεροι να τεκμηριώσουν ούτε το δικαίωμα της σύνταξης.

Ζητούν τη διεύρυνση του αριθμού των αιτήσεων τιμητικών συντάξεων που δίνονται κάθε χρόνο, καθώς και να δοθούν οι τιμητικές συντάξεις οι οποίες δεν αποδόθηκαν το 2023, μαζί με εκείνες που αφορούν το 2024.

Επίσης, ο ΠΜΣ καλεί σε κινητοποίηση την Κυριακή 27 Απρίλη στις 17.30 στην είσοδο του θεάτρου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο ΚΠΙΣΝ, ενάντια στην αδιαλλαξία και στον αυταρχισμό της διοίκησης της Λυρικής, η οποία αρνείται να υπογράψει Συλλογική Σύμβαση με όσα σωματεία διεκδικούν τα δικαιώματα των μελών τους, ανάμεσα σε αυτά και τον ΠΜΣ, και διώκει συναδέλφους που τολμούν να καταγγείλουν τη βία που ασκούν σε αυτούς οι διευθυντές τους.

Ο ΠΜΣ και το ΕΕΤΕ απαιτούν να υπογραφεί Σύμβαση με το τμήμα του μπαλέτου, χωρίς να απεμπολήσουν οι χορευτές και οι χορεύτριες κεκτημένα δικαιώματα, και την επαναφορά των ορίων συνταξιοδότησής τους. Επίσης, να ξεκινήσει η διαδικασία διαπραγμάτευσης με τον ΠΜΣ για τα αιτήματα των μουσικών που εργάζονται ως έκτακτοι σε παραγωγές της Λυρικής, καθώς και να σταματήσουν η δίωξη εργαζόμενης στη χορωδία και κάθε μεθόδευση αντιποίνων ενάντια σε εργαζόμενους που υπερασπίζονται το δίκιο τους.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ