ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 7 Σεπτέμβρη 2001
Σελ. /32
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΝΑΡΚΩΤΙΚΑ
Επικίνδυνη η εμπορευματοποίηση της απεξάρτησης

Μιλούν στο «Ρ» ο διευθυντής του ΚΕΘΕΑ, Μπ. Πουλόπουλος, και η επιστημονική υπεύθυνη του «18 Ανω», Κ. Μάτσα

Ποιο μήνυμα δίνει η κυβέρνηση στα παιδιά που αγωνίζονται για να μείνουν «καθαρά»; (Στη φωτογραφία τα παιδιά του «18 Ανω» δίνουν θεατρική παράσταση για την Παγκόσμια Μέρα Κατά των Ναρκωτικών)
Ποιο μήνυμα δίνει η κυβέρνηση στα παιδιά που αγωνίζονται για να μείνουν «καθαρά»; (Στη φωτογραφία τα παιδιά του «18 Ανω» δίνουν θεατρική παράσταση για την Παγκόσμια Μέρα Κατά των Ναρκωτικών)
Τις έντονες αντιδράσεις των εκπροσώπων των θεραπευτικών κοινοτήτων προκάλεσε η τροπολογία που δημοσιοποίησε η υφυπουργός Υγείας, Χρ. Σπυράκη, σύμφωνα με την οποία εκχωρείται στην επιχειρηματική ασυδοσία ακόμα και η τιτάνια προσπάθεια της απεξάρτησης, καθώς δίνει τη δυνατότητα σε ιδιωτικές κλινικές και ιδιώτες γιατρούς να συνταγογραφούν ανταγωνιστικές, προς την ηρωίνη, ουσίες.

Με δηλώσεις του στο «Ρ» ο διευθυντής του Κέντρου Θεραπείας Εξαρτημένων Ατόμων (ΚΕΘΕΑ), Μπάμπης Πουλόπουλος, και η επιστημονική υπεύθυνη της Θεραπευτικής Κοινότητας «18 Ανω», Κατερίνα Μάτσα, σημειώνουν ότι η εμπορευματοποίηση της απεξάρτησης είναι επικίνδυνη επιλογή και ζητούν να ενισχυθούν και να επεκταθούν οι δημόσιες μονάδες απεξάρτησης, που έχουν ως τελικό στόχο την επανένταξη των εξαρτημένων στην κοινωνία.

Στην ίδια λογική κινείται και άλλη τροπολογία, με την οποία το Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού Κατά των Ναρκωτικών (ΟΚΑΝΑ) γίνεται εφταμελές - από 15μελές - με κύριο χαρακτηριστικό τον εξοβελισμό από αυτό των κοινωνικών φορέων και των θεραπευτικών κοινοτήτων, οι οποίες διαθέτουν τη μεγαλύτερη εμπειρία σε όλα τα επίπεδα αντιμετώπισης των ναρκωτικών.

Η τροπολογία της εκχώρησης

Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, απαγορεύεται η χορήγηση ουσιών για υποκατάσταση της εξάρτησης από τα οπιούχα όσο και των ανταγωνιστικών ουσιών (ναλτρεξόνη και ναλοξόνη) των οπιούχων. Κατ' εξαίρεση η χορήγησή τους επιτράπηκε μόνο σε δημόσιες μονάδες και ύστερα από σχετική απόφαση του υπουργού Υγείας.

«Ωστόσο, όπως σημειώνεται στην αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας, η Επιτροπή Ναρκωτικών, υπόψη της οποίας ετέθη το ζήτημα των ουσιών αυτών, προκειμένου να γνωμοδοτήσει σχετικά με τους όρους και τις προϋποθέσεις χορήγησης ανταγωνιστικών ουσιών, επισήμανε την ανάγκη τροποποίησης της διάταξης αυτής και ειδικότερα την άρση της απαγόρευσης χορήγησης των ουσιών αυτών κατόπιν ιατρικής συνταγογράφησης. Αλλωστε, οι ανταγωνιστές, σε αντίθεση με τις ουσίες υποκατάστασης των οπιούχων, δεν προκαλούν εξάρτηση και χρησιμοποιούνται ευρέως για την αντιμετώπιση των εξαρτημένων από οινοπνευματώδη και οπιούχα, μετά τη φάση αποτοξίνωσής τους».

Στη συνέχεια της αιτιολογικής έκθεσης διαπράττονται δύο σφάλματα: Το πρώτο είναι ότι επιχειρείται να δοθεί η εντύπωση της καταπολέμησης των ναρκωτικών με τη χορήγηση υποκατάστατων και το δεύτερο ότι παρουσιάζεται ο τοξικομανής ως άρρωστος - ας πούμε όπως ο διαβητικός - που χρειάζεται τη «μόνιμη δόση του φαρμάκου του». «Με βάση τα δεδομένα αυτά, συνεχίζει η αιτιολογική έκθεση, και τη γενικότερη πολιτική για την καταπολέμηση των ναρκωτικών, βασική φιλοσοφία της οποίας είναι η αντιμετώπιση του χρήστη ως ασθενή που χρήζει και ιατρικής-φαρμακευτικής βοήθειας, προτείνεται η άρση της απαγόρευσης χορήγησης ανταγωνιστών, τα οποία δεν είναι ναρκωτικά. Οι ουσίες αυτές θα χορηγούνται, υπό προϋποθέσεις, όχι μόνο από δημόσιους φορείς αλλά και από ιδιωτικές κλινικές και ιδιώτες γιατρούς».

Στα σχετικά άρθρα της τροπολογίας αναφέρεται ότι η χορήγηση των ουσιών αυτών επιτρέπεται από τους δημόσιους και τους ιδιωτικούς φορείς με απόφαση του υπουργού Υγείας, μετά από γνώμη του ΟΚΑΝΑ, και από τον ΟΚΑΝΑ, μετά από σχετική άδεια που χορηγείται με απόφαση του υπουργού Υγείας. Στις ανωτέρω αποφάσεις καθορίζονται ειδικώς οι ουσίες των οποίων επιτρέπεται η χορήγηση και οι όροι κάτω από τους οποίους θα χορηγούνται.

Επίσης προβλέπει ότι όποιος χορηγεί ουσίες για υποκατάσταση της εξάρτησης κατά παράβαση αυτής της διάταξης και των σχετικών υπουργικών αποφάσεων, τιμωρείται σύμφωνα με το άρθρο 10 του Ν. 2161/1993.

Η τροπολογία για τον ΟΚΑΝΑ

Η άλλη τροπολογία προβλέπει ότι το ΔΣ του ΟΚΑΝΑ θα είναι εφταμελές, αποτελούμενο «από καταξιωμένα και αναγνωρισμένα πρόσωπα της οικονομικής και επιστημονικής ζωής του τόπου ή της δημόσιας διοίκησης, που μπορούν με τις γνώσεις και την πείρα τους να συμβάλουν αποτελεσματικά στην επίτευξη των σκοπών του Οργανισμού», όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση. Δηλαδή, σύμφωνα με το πνεύμα της έκθεσης, οι οικονομικοί παράγοντες έχουν καλύτερη γνώση και μεγαλύτερη πείρα απ' τους εκπροσώπους των θεραπευτικών κοινοτήτων στην αντιμετώπιση των ναρκωτικών.

Ωστόσο, όμως, με την επιλογή αυτή «επιτυγχάνεται ένα ευέλικτο ΔΣ που τα μέλη του επιλέγονται με κριτήριο τόσο την αποτελεσματική διοίκηση του Οργανισμού, όσο και την επιστημονική προσέγγιση και αντιμετώπιση των προβλημάτων, σε αντίθεση με την προηγούμενη διάταξη που προέβλεπε ένα δυσκίνητο και πολυπληθές Διοικητικό Συμβούλιο», όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση.

Αυτά, βέβαια, είναι τα προσχήματα καθώς θέλουν να απαλλαγούν απ' τον ενοχλητικό έλεγχο της κοινωνίας και να προχωρήσουν σε μια πολιτική που υπακούει στη λογική κόστους-οφέλους. Μέχρι τώρα, και σύμφωνα με όσα προέβλεπε ο Ν. 2161/93, ο ΟΚΑΝΑ διοικείται από 15μελές Διοικητικό Συμβούλιο (ΔΣ), που διορίζεται με απόφαση του υπουργού Υγείας-Πρόνοιας. Το 15μελές αυτό Συμβούλιο αποτελείται από τέσσερις επιστήμονες, εκπρόσωπο της Εκκλησίας της Ελλάδας, τον πρόεδρο του Γνωμοδοτικού Συμβουλίου κατ' άρθρο 1 παρ. 4 του Ν. 1729/1987 και από έναν εκπρόσωπο των υπουργείων Υγείας-Πρόνοιας, Δικαιοσύνης, Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, Δημόσιας Τάξης, Οικονομικών, Εμπορικής Ναυτιλίας και Πολιτισμού, που προτείνονται από τους αντίστοιχους υπουργούς. Επίσης, από έναν εκπρόσωπο της ΚΕΔΚΕ και έναν από τις κοινότητες αποθεραπείας.

Επίσης, με την ίδια τροπολογία προβλέπεται η κατάργηση της θέσης του γενικού διευθυντή του ΟΚΑΝΑ.


Γιώργος ΜΟΥΣΓΑΣ

ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ
Δόσεις εργοδοτικής ασυδοσίας και ακτινοβολίας

Μια εργαζόμενη σε ακτινολογικό τμήμα στην Κόρινθο πέθανε από λευχαιμία, ενώ μια άλλη νοσηλεύεται σε νοσοκομείο για την ίδια ασθένεια

Μεγάλη αναστάτωση στην κοινωνία της Κορίνθου έχει δημιουργήσει η είδηση του θανάτου μιας εργαζόμενης στο ακτινολογικό τμήμα του ΙΚΑ Κορίνθου, η οποία προσβλήθηκε από οξεία λευχαιμία, ενώ μια δεύτερη ακόμα εργαζόμενη νοσηλεύεται με την ίδια ασθένεια στο Ιπποκράτειο νοσοκομείο. Δημοσιεύματα του τοπικού Τύπου μιλούν για υπερβολική δόση ακτινοβολίας από το παμπάλαιο ακτινολογικό μηχάνημα του ΙΚΑ, ωστόσο οι πληροφορίες λένε ότι οι άτυχες εργαζόμενες εργάζονταν παράλληλα και σε ιδιωτικό ακτινοδιαγνωστικό εργαστήριο της Κορίνθου, το οποίο είναι άγνωστο αν τηρεί τους απαραίτητους κανόνες ασφαλείας για την προστασία των εργαζομένων.

Με αφορμή το γεγονός αυτό, η Ομοσπονδία Συλλόγων Νοσηλευτικών Ιδρυμάτων Ελλάδας (ΟΣΝΙΕ) με ανακοίνωσή της αναφέρεται στην ασυδοσία των ιδιωτών που δραστηριοποιούνται στον τομέα της Υγείας, με την ανοχή του υπουργείου Υγείας και σε βάρος των ασθενών, αλλά και των εργαζομένων που αντιμετωπίζονται σαν μέσα για μεγαλύτερα κέρδη.

Οι υπεύθυνοι του ΙΚΑ, επισημαίνει η ΟΣΝΙΕ αναφερόμενη στο ιστορικό της υπόθεσης, υποστηρίζουν ότι ακτινοφυσικός που εξέτασε το μηχάνημα διαπίστωσε πως αυτό λειτουργεί μέσα στα όρια του κατασκευαστή. «Οι φορητές συσκευές μέτρησης της ακτινοβολίας, συνεχίζει η ανακοίνωση, τις οποίες πρέπει να φορούν οι εργαζόμενοι και πρέπει να εξετάζονται ανά μήνα από το Δημόκριτο, ισχυρίζονται ότι είχαν μηδενικές ενδείξεις. Πόσο αυτό όμως ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα;».

Στη συνέχεια οι συνδικαλιστές της ΟΣΝΙΕ αναφέρονται στην πληροφορία που θέλει τις δυο εργαζόμενες να εργάζονταν σε ιδιωτικό ακτινοδιαγνωστικό εργαστήριο της Κορίνθου και θέτουν κάποια βασικά ερωτήματα σχετικά με την ασυδοσία του ιδιωτικού τομέα Υγείας, αλλά και την απουσία ελέγχου.

«Ειδικότερα με το νέο Προεδρικό Διάταγμα 84/2001 για τη λειτουργία των ιδιωτικών διαγνωστικών κέντρων, τίποτα δεν αναφέρεται για τους εργαζόμενους και τη σύνθεση προσωπικού και τα μηχανήματα που πρέπει να υπάρχουν στους ανάλογους χώρους. Το μεγάλο ερώτημα είναι: Πώς εφαρμόζονται οι νομοθετικές διατάξεις περί ακτινοπροστασίας; Οι Νομαρχιακές Επιτροπές Υγείας, που πρέπει σύμφωνα με το νόμο να λειτουργούν και να διενεργούν ελέγχους σε κάθε νομό έχουν συσταθεί; Λειτουργούν; Ελέγχουν καθόλου; Από ό,τι γνωρίζουμε σε πολλούς νομούς και όπου έχουν συσταθεί οι επιτροπές, ή υπολειτουργούν ή ακόμη κάνουν και τα "στραβά μάτια"», επισημαίνει η ΟΣΝΙΕ.

«Το εμπόριο της υγείας βλάπτει σοβαρά την υγεία μας και σε συνδυασμό με την αδιαφορία σκοτώνει. Να μπει φραγμός στην ασυδοσία του κεφαλαίου στην Υγεία», υπογραμμίζει η ΟΣΝΙΕ. Καταλήγοντας καλεί τα υπουργεία Υγείας και Εργασίας να πάρουν τις πολιτικές ευθύνες, τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις να λειτουργήσουν τις Νομαρχιακές Επιτροπές Υγείας και να προχωρήσουν σε ελέγχους σε κλινικές και σε διάφορα εργαστήρια, αλλά και τους εργαζόμενους και τα συνδικάτα, τα τοπικά Εργατικά Κέντρα, να ενεργοποιηθούν και να απαιτήσουν τώρα μέτρα ακτινοπροστασίας στα ακτινοδιαγνωστικά εργαστήρια.

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΤΣΑ
Ν' αποσυρθεί η τροπολογία

Αυτή τη στιγμή που θα έπρεπε να ενισχυθούν οι δημόσιες μονάδες απεξάρτησης και να δημιουργηθούν νέες για να αντιμετωπιστούν οι ανάγκες, η κυβέρνηση δίνει έμφαση στην πολιτική της συντήρησης της εξάρτησης, προωθώντας τη χορήγηση ουσιών ανταγωνιστών της ηρωίνης. Επιπλέον, επιτρέπει τη χορήγηση αυτών των ουσιών από ιδιώτες. Με αυτόν τον τρόπο, προωθεί την πολιτική της ιδιωτικοποίησης στον τομέα της απεξάρτησης, δημιουργώντας τεράστιους κινδύνους κερδοσκοπίας από τον ιδιωτικο-επιχειρηματικό τομέα σε βάρος χιλιάδων ταλαιπωρημένων οικογενειών. Ζητάμε να αποσυρθεί η τροπολογία.

ΜΠΑΜΠΗΣ ΠΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ
Οι «μαγικές λύσεις» διαιωνίζουν το πρόβλημα

Η χορήγηση οποιασδήποτε ουσίας θα πρέπει να εντάσσεται στο πλαίσιο ενός ολοκληρωμένου θεραπευτικού συστήματος, το οποίο παρέχει ψυχολογική και κοινωνική υποστήριξη και έχει ως στόχο την πλήρη ένταξη του ατόμου στην κοινωνία. Η αναζήτηση «μαγικών λύσεων» μπορεί να οδηγήσει στη διαιώνιση του προβλήματος και να εξυπηρετήσει τα συμφέροντα ορισμένων και όχι να δώσει ουσιαστική λύση. Μέχρι σήμερα η θεραπεία παρέχεται στους εξαρτημένους και τις οικογένειές τους από δημόσιους και ιδιωτικούς μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς, ενώ η εμπορευματοποίηση της απεξάρτησης περικλείει πολλούς κινδύνους, ιδιαίτερα όταν συνοδεύεται από τη χορήγηση κάποιων ουσιών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ