ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 22 Νοέμβρη 2001
Σελ. /40
ΥΓΕΙΑ - ΠΡΟΝΟΙΑ
Αγριες περικοπές και συρρίκνωση

Κατά 40% μειώνονται οι επιχορηγήσεις των νοσοκομείων για λειτουργικές δαπάνες

Οι άγριες περικοπές στην Υγεία, που προετοιμάζονται με τη διαβόητη «μεταρρύθμιση του ΕΣΥ», αποτυπώνονται στα κονδύλια του προϋπολογισμού, ενώ αποκαλύπτεται η δραματική συρρίκνωση των υπηρεσιών Πρόνοιας. Οι δαπάνες Υγείας-Πρόνοιας παρουσιάζουν μια συνολική ονομαστική αύξηση 7%. Εντούτοις όμως, η αύξηση αυτή - πέρα απ' τον ονομαστικό χαρακτήρα - κρύβει μεγάλες μειώσεις σε καίριους τομείς: Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων παρουσιάζει μείωση 5,7% (240,65 εκατ. ευρώ έναντι 255,32).

Ετσι αποδεικνύονται λόγια χωρίς αντίκρισμα οι διαβεβαιώσεις που παρέχονται στην εισηγητική έκθεση (σελίδα 51) για ολοκλήρωση των νέων νοσοκομείων, την επέκταση των κτιριακών υποδομών, τη σύσταση και λειτουργία νέων μονάδων, όπως είναι οι Μονάδες Εντατικής Θεραπείας. Μάλιστα, οι υποσχέσεις αυτές αποκαλύπτονται και από το κονδύλι των προσλήψεων. Προβλέπεται κονδύλι μόλις 5,87 εκατ. ευρώ, τα οποία φτάνουν για την πρόσληψη στην καλύτερη περίπτωση 700 και στη χειρότερη 400 εργαζομένων στα δημόσια νοσοκομεία. Πρόκειται για σταγόνα στον ωκεανό των 26.000 κενών οργανικών θέσεων, ενώ δε φτάνουν ούτε για την κάλυψη των κενών απ' τις συνταξιοδοτήσεις, καθώς κάθε χρόνο αποχωρούν 1.500-2.000 άτομα.

Οι επιχορηγήσεις των νοσοκομείων για λειτουργικές δαπάνες μειώνονται κατά 40% (από 16.710.198,09 ευρώ σε 10.000.000 ευρώ). Μηδενίζονται οι δαπάνες για τη νοσηλεία στο εξωτερικό καθώς και οι δαπάνες για τη λειτουργία σχολών στα νοσοκομεία. Μειώσεις υπάρχουν στα κονδύλια για τις εφημερίες των γιατρών (0,2%), τις επιχορηγήσεις για το υγειονομικό υλικό (0,04%), τον εξοπλισμό (14,8%) καθώς και των λοιπών παροχών προς το προσωπικό των νοσηλευτικών ιδρυμάτων (0,2%).

Ακόμα πιο άγριες αποδεικνύονται οι περικοπές για την Πρόνοια, καθώς έχει ήδη συρρικνωθεί δραματικά. Μειώνονται τόσο οι επιχορηγήσεις για τα ιδρύματα Πρόνοιας (2,5%) καθώς και οι επιχορηγήσεις για τις αποδοχές του προσωπικού (0,6%). Μικρές αυξήσεις προβλέπονται στα διάφορα επιδόματα, ενώ μειώνονται κατά 25,4% τα βοηθήματα των νεφροπαθών (από 736.493 ευρώ σε 549.000 ευρώ).

Ειδικότερα οι δαπάνες Υγείας-Πρόνοιας στην περιφέρεια παρουσιάζουν ονομαστική αύξηση 7,4%. Ωστόσο, και αυτές χαρακτηρίζονται από μειώσεις, όπως οι επιχορηγήσεις των νομαρχιών για τις λειτουργικές δαπάνες των νοσοκομείων, που είναι μειωμένες κατά 4,8%.

ΤΟΠΙΚΗ - ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
Κάτω και από τον πληθωρισμό

Συνεχίζεται η πολιτική της παρακράτησης των θεσμοθετημένων πόρων που αναλογούν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση (ΤΑ) από την κυβέρνηση. Με βάση το κείμενο του προϋπολογισμού, τα έσοδα της ΤΑ για το 2002 εμφανίζουν μια αύξηση της τάξεως του 2%, ποσοστό δυσανάλογο σε σχέση με την αύξηση των φορολογικών εσόδων του κράτους, μέρος των οποίων διατίθεται στους δήμους.

Συγκεκριμένα, το ερχόμενο έτος η ΤΑ προϋπολογίζεται να εισπράξει από τον κρατικό προϋπολογισμό, 1.473,15 εκατομμύρια ευρώ. Το 2001 εκτιμάται ότι θα εισπράξει 1.444,66 εκατομμύρια ευρώ. Στα προϋπολογισθέντα υπέρ της ΤΑ έσοδα για το 2002 καταγράφεται μια μεγάλη μείωση της τάξεως του 33,6% στις επιχορηγήσεις που δίνονται στους δήμους ως κίνητρα για τη συνένωσή τους ή για αναπτυξιακούς λόγους.

Οι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι (ΚΑΠ) εμφανίζουν μια αύξηση της τάξεως του 2,4%, όταν η ΤΑ έχει επιβαρυνθεί με το κόστος κρατικών αρμοδιοτήτων, όπως κρατικοί παιδικοί σταθμοί, συντήρηση και επισκευή σχολείων, αθλητικά κέντρα και γυμναστήρια. Για τις αρμοδιότητες αυτές εγγράφεται στον προϋπολογισμό κονδύλι, ύψους 117,39 εκατομμυρίων ευρώ, ωστόσο οι δήμοι επιβαρύνονται με την κάλυψη των κενών σε υποδομή και προσωπικό που υπάρχει σε αυτές τις υπηρεσίες. Παράλληλα, όπως σημειώνεται στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού, το 2002 σχεδιάζεται να μεταφερθούν στην ΤΑ οι αρμοδιότητες των υγειονομικών επιθεωρητών, να ολοκληρωθεί η μεταφορά των λιμενικών ταμείων και να αρχίσει η λειτουργία της Δημοτικής Αστυνομίας. Γι' αυτά δεν προβλέπεται συγκεκριμένο κονδύλι. Προφανώς θα καλυφθούν από ίδιους πόρους ή τη φορολογία των δημοτών, πολιτική στην οποία προτρέπονται οι δήμοι.

Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, το 2002 προϋπολογίζεται να εισπράξει 592,32 εκατομμύρια ευρώ. Οι ΚΑΠ ανέρχονται σε 396,48 εκατομμύρια ευρώ, ενώ τα υπόλοιπα χρήματα είναι επιχορηγήσεις για την καταβολή επιδομάτων ή τη λειτουργία προνοιακών ιδρυμάτων. Συνολικά προϋπολογίζεται στα έσοδα της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης μια αύξηση της τάξεως του 2,1%, όταν κατά γενική ομολογία τα έσοδά της δεν της αρκούν για τη στοιχειώδη λειτουργία της ως διοικητικού μηχανισμού.

ΠΑΙΔΕΙΑ
Μια απ' τα ίδια

Ανικανοποίητο παραμένει το αίτημα για ουσιαστική αύξηση δαπανών για την Παιδεία, καθώς ο προϋπολογισμός δεν προμηνύει αλλαγή του τοπίου στην εκπαίδευση - τουλάχιστον προς το καλύτερο - παρά τις μεγαλοστομίες του υπουργείου περί πρώτης προτεραιότητας στην Παιδεία.

Το συνολικό ποσό που διατίθεται για την Παιδεία, από το σύνολο δαπανών του τακτικού προϋπολογισμού που ανέρχεται σε 36,64 δισ. ευρώ, είναι μόλις 4,26 δισ. ευρώ ήτοι το 8,6% του Τακτικού Προϋπολογισμού (μαζί με τις δαπάνες του ΠΔΕ φτάνει το 9,3%). Παρόλο που για το 2002 προϋπολογίζεται μια αύξηση των συνολικών δαπανών (τακτικές και δημόσιες επενδύσεις) κατά 7,9% (σε σχέση με φέτος), οι δαπάνες αυτές δεν καλύπτουν βασικές ανάγκες για την Παιδεία. Αλλωστε είναι γνωστό ότι αρμοδιότητες που θα έπρεπε να έχει την ευθύνη το υπουργείο έχουν μετατεθεί σε άλλους φορείς, όπως σε δήμους, χωρίς όμως να μεταφερθούν ικανά κονδύλια για να τις καλύψουν.

Για παράδειγμα, και φέτος απουσιάζουν (όπως και το 2001) οι δαπάνες για τη μεταφορά μαθητών, για επιχορηγήσεις στις σχολικές επιτροπές και σχολικές εφορίες, κάτι που παραπέμπει ευθέως στην «αποκέντρωση» των ευθυνών του κράτους και το φόρτωμα τους στις τσέπες των εργαζομένων μέσω της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Εντυπωσιακή αύξηση παρουσιάζεται στον κωδικό «Διεύθυνση Σχολών Εκπαίδευσης Διδακτικού Προσωπικού», όπου τα κονδύλια σχεδόν τετραπλασιάζονται και φτάνουν 1.228.000 ευρώ έναντι 392.360,97 στον προϋπολογισμό του 2001. Επίσης, τετραπλασιασμός παρατηρείται και στις δαπάνες για εισιτήριες εξετάσεις για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Στον προϋπολογισμό του υπουργείου Παιδείας παρατηρείται μείωση, ανάμεσα σε άλλες, των δαπανών της κεντρικής υπηρεσίας του ΥΠΕΠΘ, της Γενικής Γραμματείας Εκπαίδευσης Ενηλίκων, Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς, ενώ απουσιάζουν αρκετά επιδόματα σε υπαλλήλους. Αύξηση παρουσιάζεται στις δαπάνες για πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση, όχι βέβαια αρκετή για να αλλάξει το σκηνικό στην Παιδεία, με δεδομένες και τις ελλείψεις σε υποδομή που υπάρχουν.

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η... «κοσμογονία» της μιζέριας

Μια ημέρα πριν τη χτεσινή κατάθεση του κρατικού προϋπολογισμού του 2002, ο υπουργός Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλος, χαρακτήρισε «κοσμογονικό» το Γ' ΚΠΣ που αντιστοιχεί στον πολιτισμό. Τον τρόπο με τον οποίο το «πακέτο» αυτό θα αποτελέσει όντως «κοσμογονία» για το ντόπιο μεγάλο κεφάλαιο που δραστηριοποιείται στον πολιτισμό αναλύθηκε από το «Ρ» όταν παρουσιάστηκε από τον υπουργό τον περασμένο Ιούνη.

Το υπενθυμίζουμε, διότι τα περί πολιτιστικής «κοσμογονίας» μπορούν να εκληφθούν μόνο ως απόπειρα δημιουργίας σύγχυσης για την ουσιαστική εικόνα της κυβερνητικής πολιτιστικής πολιτικής, έτσι όπως αυτή εκφράζεται στον κρατικό προϋπολογισμό: και το 2002, το ποσοστό του πολιτισμού επί του συνόλου του προϋπολογισμού, θα εξακολουθήσει να είναι καθηλωμένο κάτω από το 1% και πιο συγκεκριμένα, στο κάθε άλλο παρά «κοσμογονικό» 0,48%, ή αλλιώς 213,3 εκατομμύρια ευρώ (72,7 δισεκατομμύρια δραχμές) και μικρότερο από το 2001 (0,62%).

«Πολιτιστική» μείωση παρατηρείται και στον προϋπολογισμό των δημόσιων επενδύσεων, απ' όπου ενισχύεται και ο κινηματογράφος (1,1% το 2002, από 1,5% το 2001 ή 34,9 και 51 δισ. δρχ. αντίστοιχα). Ελάχιστη είναι η αύξηση των αμοιβών των μονίμων υπαλλήλων του υπουργείου, ενώ οι αμοιβές του έκτακτου προσωπικού παρουσιάζουν σημαντική πτώση (4,7 δισ. δρχ. το 2002, από 6,4 δισ. δρχ. το 2001).

Παγιωμένες παραμένουν οι επιχορηγήσεις στα ΝΠΔΔ (συμπεριλαμβανομένης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης), στα ΑΕΙ και στα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα που καταδικάζονται πλέον στην απόλυτη ανέχεια. Ανεπαίσθητες είναι οι αυξήσεις στους παρακάτω φορείς: Κρατική Σχολή Ορχηστρικής Τέχνης, Εθνική Πινακοθήκη, Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων, Πνευματικό Κέντρο Δελφών, Κρατικές Ορχήστρες Αθηνών και Θεσσαλονίκης. Καμία αύξηση δεν προβλέπεται για το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και τελείως ανεπαίσθητη αύξηση για τα κρατικά ωδεία Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Το Εθνικό Θέατρο, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και η Εθνική Λυρική Σκηνή υποχρεούνται να πορευτούν με τα ίδια φετινά ποσά, ενώ μικρή είναι και η αύξηση της επιχορήγησης στους «λοιπούς πολιτιστικούς φορείς (15 εκατ. ευρώ το 2002, έναντι 14,3 εκατ ευρώ το 2001). Η μείωση της επιχορήγησης στα Μέγαρα Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης (8 εκατ. ευρώ το 2002, από 14,6 εκατ. ευρώ το 2001) είναι μάλλον «μαύρο», «εκσυγχρονιστικό» χιούμορ, αφού τα «χοντρά» δισ. θα πάνε στα Μέγαρα από το Γ' ΚΠΣ...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ