ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 7 Φλεβάρη 2002
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ ΑΚΤΟΠΛΟΪΑΣ
Αφήνουν ακάλυπτα 26 νησιά

Σε άμεσο κίνδυνο τίθεται η απρόσκοπτη σύνδεση των ελληνικών νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα! Το νομοθετικό εξάμβλωμα 2932/2001 της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, με το οποίο άλλαξε ριζικά το θεσμικό πλαίσιο των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, αυτό που «απελευθέρωσε» πλήρως είναι την ασυδοσία των ακτοπλόων εφοπλιστών, οι οποίοι σκόπιμα αρνούνται να καλύψουν τις ακτοπλοϊκές ανάγκες όλων των νησιών, αποβλέποντας στην επιδότηση δρομολογίων από τον κρατικό κορβανά, δηλαδή την τσέπη των εργαζομένων! Και όχι μόνον αυτό! Από πάνω αξιώνουν και την αύξηση των εισιτηρίων κατά 50%!

Ειδικότερα, σύμφωνα με το νέο νόμο, το σύστημα της παραχώρησης άδειας σκοπιμότητας, που εξασφάλιζε έστω και στο ελάχιστο τη συγκοινωνιακή σύνδεση όλων των νησιών με την ηπειρωτική χώρα, αντικαταστάθηκε από την... «ελεύθερη δρομολόγηση πλοίων», που σημαίνει ότι οι εφοπλιστές καλούνται να δηλώσουν σε ποιες από τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις... προτιμούν να δρομολογήσουν τα πλοία τους. Ετσι, από το νέο ακτοπλοϊκό δίκτυο που διαμόρφωσε το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (που συγκροτήθηκε με βάση το νέο νόμο) οι εφοπλιστές, δηλαδή τα τρία εταιρικά μεγαθήρια, «Επιχειρήσεις Αττικής», «Μινωικές Γραμμές» μαζί με τη θυγατρική τους HFD (πρώην MFD) και ΑΝΕΚ, άφησαν «εκτός» 25 νησιά, τα οποία κατ' αυτούς δεν παρουσιάζουν οικονομικό ενδιαφέρον! Πρόκειται για τα νησιά: Πάτμος, Λέρος, Λειψοί, Κάλυμνος, Αστυπάλαια, Νίσυρος, Κάσος, Κάρπαθος, Τήλος, Σύμη, Καστελόριζο, Κίμωλος, Φολέγανδρος, Σίκινος, Θηρασιά, Ανάφη, Δονούσα, Αμοργός, Κουφονήσια, Σχοινούσα, Ηρακλειά, Φούρνοι, Ψαρά, Σαμοθράκη και Λήμνος.

Οσο για το πώς θα αντιμετωπίσει τους ακτοπλόους εφοπλιστές η κυβέρνηση, ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Γ. Ανωμερίτης, στη χτεσινή τακτική συνέντευξη Τύπου στους ναυτιλιακούς συντάκτες ήταν... σαφής: «Στο κάτω κάτω ιστορικά πάντα οι περισσότερες από αυτές τις γραμμές ήταν επιδοτούμενες με τον άλφα ή βήτα τρόπο. Απλώς τώρα τις άγονες γραμμές τις ονομάσαμε δημοσίου συμφέροντος και πιστεύω ότι, όπως έχω κάνει τις δικές μου εκτιμήσεις, δε θα υπάρξει σημαντική επιβάρυνση από αυτή τη λειτουργία»! Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με το νέο νόμο, για τα νησιά που δε... «συγκεντρώνουν» το εφοπλιστικό ενδιαφέρον, κηρύσσεται πρόσκληση ενδιαφέροντος από το ΥΕΝ για την εξυπηρέτησή τους για 3 έως 5 χρόνια χωρίς επιβάρυνση του δημοσίου. Αν και πάλι δεν εκδηλωθεί ενδιαφέρον, κηρύσσεται διεθνής διαγωνισμός και οι γραμμές αυτές επιδοτούνται. Αυτό σημαίνει, εκτός όλων των άλλων, ότι οι γραμμές αυτές μπορούν να καλυφθούν και από πλοία με σημαίες «ευκαιρίας»! Ο υπουργός ανέφερε ότι μέχρι τις 20 του Φλεβάρη οι εφοπλιστές μπορούν να κάνουν συμπληρωματικές αιτήσεις, στις 31 του Μάρτη θα γίνει η αποδοχή των αιτήσεων, στις 30 του Απρίλη θα κηρυχτεί η πρόσκληση ενδιαφέροντος και στις 15 του Ιούνη θα γίνει ο διεθνής διαγωνισμός.

Σχετικά με τις εξωφρενικές αυξήσεις που απαιτούν οι εφοπλιστές, ο υπουργός διευκρίνισε ότι οι αυξήσεις θα γίνουν και ήδη το θέμα εξετάζεται στο ΥΠΕΘΟ, όμως αρνήθηκε να δηλώσει το ποσοστό.

ΛΙΜΑΝΙ ΠΕΙΡΑΙΑ
«Στο σφυρί» τα πάντα

Νέο μεγάλο «φαγοπότι» για τους ιδιώτες «στρώνει» η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. Στις 19 του μήνα, ο Οργανισμός Λιμένα Πειραιά εισάγεται στο Χρηματιστήριο, δηλαδή βγαίνει στο «σφυρί» το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας και ένα από τα μεγαλύτερα της Μεσογείου. Το ξεπούλημα αυτού, του στρατηγικής σημασίας τομέα της χώρας, θα συνοδευτεί με ξέφρενο πλιάτσικο και με τη μετατροπή του Πειραιά σε έναν επίγειο παράδεισο για το εφοπλιστικό κεφάλαιο και τις πολυεθνικές. Την εισαγωγή του πρώτου πακέτου του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ στο Χρηματιστήριο στις 19 του μήνα, αλλά και με τα όσα θα «συνοδευτεί», ανακοίνωσε χτες ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Γ. Ανωμερίτης, κατά τη διάρκεια της τακτικής συνέντευξης Τύπου στους ναυτιλιακούς συντάκτες.

Ο υπουργός ανέφερε ότι την ερχόμενη Τετάρτη, 13 του μήνα, έχουν κληθεί στο υπουργείο «όλοι οι ανάδοχοι, ο ΟΛΠ, οι τράπεζες κλπ., για να οριστικοποιηθεί ο φάκελος και να παρουσιάσουμε όλα τα στοιχεία του φακέλου, προκειμένου να κατατεθεί στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών στις 19 Φεβρουαρίου». Οσο για τη μορφή που θα πάρει το λιμάνι και συνολικά η περιοχή του Πειραιά, ο υπουργός σημείωσε: «Ηδη, φεύγουν τα πάντα από την επισκευαστική μονάδα του Λιμενικού Σώματος μέχρι όλες τις αποθήκες και ήδη βγήκαν οι εγκρίσεις για κατεδαφίσεις. Βγήκαν οι άδειες για να αρχίσει η ισοπέδωσή τους από φέτος, από τώρα». Να σημειωθεί ότι τη «γλιτώνουν» οι πέτρινες δεξαμενές στην περιοχή Βασιλειάδη, οι οποίες βέβαια, από εργαλεία επισκευών πλοίων, θα μετατραπούν σε ...μουσειακό χώρο. Συνολικά, σε όλο το λιμάνι κάθε παραγωγική δραστηριότητα θα μετατραπεί σε πολυτελές ξενοδοχείο για την υποδοχή τουριστών, κτίρια για τη στέγαση εφοπλιστικών γραφείων και ξενυχτάδικα. Και, βέβαια, την εκμετάλλευση όλων αυτών θα την έχουν οι ιδιώτες.

ΛΙΜΑΝΙ ΠΕΙΡΑΙΑ
Θέλουν συνένοχους τους εργαζόμενους

Εφτασε η ώρα για τους εργαζόμενους του λιμανιού να πάρουν την υπόθεση του αγώνα στα δικά τους χέρια, να συσπειρωθούν γύρω από τις ταξικές δυνάμεις του συνδικαλιστικού κινήματος για την ανατροπή της φιλομονοπωλιακής-αντιλαϊκής κυβερνητικής πολιτικής, μέρος της οποίας αποτελεί η ιδιωτικοποίηση, και μάλιστα για ένα κομμάτι ψωμί, του χρυσωρυχείου που λέγεται Οργανισμός Λιμένα Πειραιά. Τον αγωνιστικό συναγερμό σημαίνουν με κοινή τους χτεσινή ανακοίνωση οι αγωνιστικές παρατάξεις Δημοσιοϋπαλληλική Ενότητα Υπαλλήλων Λιμανιών και το Πανεργατικό Αγωνιστικό Μέτωπο Λιμενεργατών, καλώντας ταυτόχρονα τους εργαζόμενους να γυρίσουν την πλάτη στην «ξεπουλημένη πλειοψηφία ΠΑΣΚΕ-ΔΑΚΕ» στις διοικήσεις των πρωτοβάθμιων σωματείων τους και της Ομοσπονδίας (ΟΜΥΛΕ).

Οι δύο παρατάξεις χαρακτηρίζουν «μεγάλο έγκλημα» την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ μέσω του Χρηματιστηρίου καθώς παραδίδεται στις πολυεθνικές και στους εφοπλιστές ένας «ευαίσθητος τομέας στρατηγικής σημασίας» για τη χώρα, και επισημαίνουν: «Η κυβέρνηση, ενθαρρημένη από τη στάση της υποταγμένης πλειοψηφίας, επιταχύνει το ξεπούλημα του ΟΛΠ εισάγοντας ποσοστό διπλάσιο (25,5%) από αυτό που αρχικά είχε αποφασίσει». «Τελειώνει με τη σύμβαση παραχώρησης, που παρουσιάζει τον ΟΛΠ σαν νοικάρη του λιμανιού, υποτιμά την περιουσία του κατά 267 δισ. δρχ. (σύμφωνα με εκτίμηση του συμβούλου ξεπουλήματος) και δίνει τη δυνατότητα για παραπέρα τεμαχισμό και παράδοση χώρων και λειτουργιών του ΟΛΠ απευθείας στο ΥΠΕΘΟ». Τονίζουν ακόμα ότι το ξεπούλημα του λιμανιού αποτελεί συνέχεια της πολιτικής της «εμπορευματοποίησης - ιδιωτικοποίησης στους τομείς Παιδείας, Υγείας, Κοινωνικής Ασφάλισης».

Οσον αφορά στη στάση των παρατάξεων ΠΑΣΚΕ- ΔΑΚΕ, που πλειοψηφούν στα σωματεία και στην Ομοσπονδία των εργαζομένων στα λιμάνια, οι αγωνιστικές παρατάξεις την καταγγέλλουν ως «απαράδεκτη» και υπογραμμίζουν: «Ξεπουλούν τους εργαζόμενους, την αγωνιστική τους διάθεση να αντιπαλέψουν και να αποκρούσουν το έγκλημα που συντελείται σε βάρος τους, γράφουν στα παλιά τους τα παπούτσια αποφάσεις οργάνων και τους εργαζόμενους. Τους προειδοποιούμε ότι δεν έχουν κανένα τέτοιο δικαίωμα και απαιτούμε να δοθεί άμεσα αγωνιστική απάντηση».

Ειδικά για την παράδοση 303.000 μετοχών στους εργαζόμενους, που αποφάσισε η διοίκηση του ΟΛΠ, στην ανακοίνωση τονίζεται ότι πρόκειται για προσπάθεια «να καταστήσουν τους εργαζόμενους συνενόχους στο έγκλημα που συντελείται σε βάρος τους, να τους αποπροσανατολίσουν, να τους εκθέσουν και να τους αφοπλίσουν, αλλά και για να βοηθηθεί στην κάλυψη του ποσοστού ξεπουλήματος του μετοχικού κεφαλαίου με δεδομένη την καχεξία που υπάρχει στο Χρηματιστήριο». Καταγγέλλουν αυτή την ενέργεια ως πρόκληση και καλούν τους εργαζόμενους «να απομονώσουν κάθε τέτοια προσπάθεια της διοίκησης».

Μεσιτεία σε υψηλό επίπεδο

Το «έντονο ενδιαφέρον» Αμερικανών επιχειρηματιών για «επενδύσεις» στον τουριστικό τομέα, μετέφερε χτες στον υφυπουργό Ανάπτυξης, αρμόδιο για σχετικά θέματα (σ.σ. για θέματα τουρισμού, ουχί μεσιτείας για τη διευκόλυνση των πολυεθνικών συμφερόντων, τυπικώς τουλάχιστον) Δ. Γεωργακόπουλο, ο πρέσβης των ΗΠΑ Τ. Μίλερ, που τον επισκέφτηκε χτες στο γραφείο του.

Ο κύριος πρέσβης - που μέσα στο φορτωμένο του πρόγραμμα βρήκε χώρο και για τα συμφέροντα των τουριστικών επιχειρηματιών της χώρας του - ζήτησε, λέει, να πληροφορηθεί - τυπική αξίωση προϊσταμένου - και για την πορεία του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων της Εταιρίας «Τουριστικά Ακίνητα ΑΕ». Δεν ανακοινώθηκε, πάντως, από το υπουργείο εάν οι δύο υψηλά ιστάμενοι έκλεισαν και καμιά καλή δουλιά. Κάποια καλή αγοραπωλησία, ας πούμε...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ