ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 27 Φλεβάρη 2002
Σελ. /40
ΑΓΡΟΤΙΚΑ
ΑΓΡΟΤΙΚΑ ΜΗΤΡΩΑ
Εργαλεία εφαρμογής αντιαγροτικής πολιτικής

Το Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων (ΜΑΑΕ), το Ελαιοκομικό και Αμπελουργικό Μητρώο, καθώς επίσης και άλλα κλαδικά αγροτικά μητρώα καταγράφουν ορισμένα πραγματικά στοιχεία των αντικειμένων στα οποία αναφέρονται και χρησιμοποιούνται σαν εργαλεία για να εφαρμοστεί μια κλαδική πολιτική, π.χ. το Ελαιοκομικό Μητρώο είναι εργαλείο ελαιοκομικής πολιτικής, το αμπελουργικό, αμπελοοινικής πολιτικής κ.ο.κ.

Σαν εργαλεία θα μπορούσε να ισχυριστεί κάποιος ότι είναι ουδέτερα. Στην πράξη όμως δε συμβαίνει αυτό, επειδή αυτά τα εργαλεία σχετίζονται άμεσα με την πολιτική που καλούνται να υλοποιήσουν. Γι' αυτό τα στοιχεία που καταγράφονται σ' ένα μητρώο, όπως επίσης και αυτά που συνειδητά παραλείπονται, εξαρτώνται άμεσα από την πολιτική που καλούνται να εφαρμόσουν.

Στο ΜΑΑΕ καταγράφονται ορισμένα στοιχεία σχετικά με την κατάσταση των αγροτών και των αγροτικών εκμεταλλεύσεων, με στόχο να διαχωριστούν οι αγρότες σε δύο κατηγορίες. Στους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες και στους μη κατά κύριο επάγγελμα αγρότες. Βασικά στοιχεία αυτής της διάκρισης είναι η γεωργική απασχόληση σε σχέση με την εξωγεωργική και το γεωργικό εισόδημα σε σχέση με το εξωγεωργικό εισόδημα. Αν η γεωργική απασχόληση και το γεωργικό εισόδημα είναι μεγαλύτερα από την εξωγεωργική απασχόληση και το εξωγεωργικό εισόδημα, τότε ο αγρότης χαρακτηρίζεται κατά κύριο επάγγελμα αγρότης και, ανεξάρτητα από το συνολικό του εισόδημα και το μέγεθος της εκμετάλλευσής του, δικαιούται όλα τα κίνητρα για τους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες.

Αντίθετα, αν η γεωργική απασχόληση και το γεωργικό εισόδημα είναι μικρότερα από την εξωγεωργική απασχόληση και το εξωγεωργικό εισόδημα, τότε ο αγρότης χαρακτηρίζεται μη κατά κύριο επάγγελμα αγρότης και ανεξάρτητα από το μέγεθος της εκμετάλλευσής του και του συνολικού του εισοδήματος, δε δικαιούται κανένα κίνητρο και υπόκειται σε όλους τους περιορισμούς.

Ο διαχωρισμός αυτός, που αντανακλά μια πραγματικότητα, συνειδητά αποκρύπτει μια ουσιαστικότερη ταξική πραγματικότητα. Οτι οι δύο κατηγορίες δεν είναι ενιαίες και ομοιόμορφες, αλλά αποτελούνται από μικρούς, μεσαίους και μεγαλοαγρότες, με αποτέλεσμα η εφαρμογή μιας ενιαίας πολιτικής σε κάθε κατηγορία να έχει διαφορετικά και πολλές φορές αντίθετα αποτελέσματα. Δηλαδή να ξεκληρίζει τους μικρομεσαίους, ανεξάρτητα αν είναι κατά κύριο ή μη κατά κύριο επάγγελμα αγρότες και να ενισχύει τους μεγάλους, ανεξάρτητα αν είναι κατά κύριο ή μη κατά κύριο επάγγελμα αγρότες.

***

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΜΑΑΕ, οι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες ήταν 532.104 ή ποσοστό 61,8%. Οι μη κατά κύριο επάγγελμα αγρότες 325.919 ή ποσοστό 37,8% και οι υπόλοιποι, όπως νομικά πρόσωπα (αγροτικές εκμεταλλεύσεις), αλιεργάτες, δασεργάτες κ.ά. 2.736 ή ποσοστό 0,4%.

Στους 532.104 κατά κύριο επάγγελμα αγρότες υπάγονται οι μικροί, οι μεσαίοι και οι μεγαλοαγρότες. Για παράδειγμα υπάγεται ο μικροβαμβακοπαραγωγός, που έχει 50 στρέμματα βαμβάκι, απασχολείται σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία 100 ημέρες το χρόνο και παίρνει ένα εισόδημα 1.500.000 δρχ. το χρόνο και είτε επιβιώνει με αυτό το εισόδημα, επειδή δε βρίσκει εξωγεωργική απασχόληση, είτε συμπληρώνει αυτό το εισόδημα με εξωγεωργικό, το οποίο όμως είναι μικρότερο από το γεωργικό, όπως επίσης και τα ημερομίσθια της εξωγεωργικής απασχόλησης, λιγότερα από τα ημερομίσθια της γεωργικής απασχόλησης. Αυτός ο κατά κύριο επάγγελμα αγρότης βρίσκεται στα πρόθυρα του ξεκληρίσματος και η πιθανή πορεία που θα ακολουθήσει είναι να γίνει μη κατά κύριο επάγγελμα αγρότης, σε πρώτη φάση και, σε δεύτερη, εργάτης ή και άνεργος.

Στην ίδια κατηγορία υπάγεται και ο μεγαλοβαμβακοπαραγωγός με 1.000 στρέμματα και ετήσιο εισόδημα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, 30.000.000 δραχμές, με προοπτική να αυξήσει την εκμετάλλευσή του αγοράζοντας τα χωράφια των κατά κύριο ή μη επάγγελμα μικροαγροτών και με δυνατότητες να επενδύσει σε εξωγεωργικές δραστηριότητες.

Στους 325.919 μη κατά κύριο επάγγελμα αγρότες υπάγονται οι μικροί ή μεσαίοι και οι μεγαλοαγρότες. Για παράδειγμα υπάγεται ο μικροβαμβακοπαραγωγός που έχει 50 στρ. βαμβάκι, απασχολείται 100 μέρες το χρόνο και παίρνει εισόδημα 1.500.000 δρχ. και επί πλέον έχει εξωγεωργική απασχόληση 150 ημερών το χρόνο και παίρνει εξωγεωργικό εισόδημα 1.550.000 δρχ., δηλαδή έχει συνολικό ετήσιο εισόδημα 3.050.000 δρχ. Στην ίδια κατηγορία υπάγεται και ο μεγαλοεισοδηματίας (μεγαλοδικηγόρος, μεγαλογιατρός κ.ά.), που έχει 1.000 στρ. βαμβάκι και ετήσιο γεωργικό εισόδημα 30.000.000 δρχ. και επιπλέον εισόδημα 35.000.000 από το επάγγελμά του.

***

Η συνειδητή απόκρυψη αυτής της πραγματικότητας και ο διαχωρισμός του ΜΑΑΕ στους κατά κύριο και μη κύριο επάγγελμα αγρότες, προσπαθεί να δημιουργήσει μια λαθεμένη αντίληψη ότι τα συμφέροντα της κάθε κατηγορίας είναι ενιαία και σε ορισμένους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες τη λαθεμένη αντίληψη ότι για όλα τα προβλήματα που αντιμετώπιζαν, δε φταίει η ΚΑΠ και οι αντιαγροτικές κυβερνητικές πολιτικές με τις ποσοστώσεις και τα πρόστιμα συνυπευθυνότητας με τις χαμηλές τιμές και επιδοτήσεις, αλλά οι μη κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, που τάχα τους παίρνουν το ψωμί τους. Και αυτό γιατί θεωρούν όλους τους μη κατά κύριο επάγγελμα αγρότες μεγαλοεισοδηματίες (μεγαλογιατρούς, μεγαλοδικηγόρους κ.ά.) και δε βλέπουν ότι η μεγάλη πλειοψηφία των μη κατά κύριο επάγγελμα αγροτών είναι εργατοαγρότες, χαμηλόμισθοι εργαζόμενοι, που και με το γεωργικό τους εισόδημα δύσκολα μπορούν να επιβιώσουν.

Ετσι οι κατά κύριο επάγγελμα φτωχοί και μεσαίοι αγρότες, που συνειδητά ή ασυνείδητα έχουν αυτές τις απόψεις, καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι μπορούν να ξεπεράσουν όλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν όχι με την ανατροπή της ΚΑΠ και της κυβερνητικής αγροτικής πολιτικής, αλλά με τη λήψη δραστικών μέτρων εναντίον όλων των μη κατά κύριο επάγγελμα αγροτών. Δηλαδή, να περιοριστεί ή και να καταργηθεί το δικαίωμα παραγωγής στους μη κατά κύριο επάγγελμα αγρότες στα προϊόντα που οι ποσοστώσεις είναι χαμηλότερες από την πραγματική παραγωγή. Να περιοριστούν ή και να καταργηθούν τα διάφορα εθνικά και κοινοτικά κίνητρα, οι επιδοτήσεις κ.ο.κ.

Το επιχείρημα αυτό που προβάλλεται συνειδητά από τους μεγαλοαγρότες και ασυνείδητα από ορισμένους κατά κύριο επάγγελμα μικρομεσαίους αγρότες, με το αίτημα να εφαρμοστεί το ΜΑΑΕ, είναι αποπροσανατολιστικό, συντηρητικό και υπηρετεί τα συμφέροντα των μεγαλοαγροτών, ανεξάρτητα αν ανήκουν στην κατηγορία των κατά κύριο ή μη κατά κύριο επάγγελμα αγροτών.

***

Αν υιοθετηθεί αυτό το αίτημα και παρθούν δραστικά περιοριστικά μέτρα ενάντια στους μη κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, τις συνέπειες αυτών των μέτρων θα τις υποστούν μόνο οι μικρομεσαίοι μη κατά κύριο επάγγελμα αγρότες και θα είναι καθοριστικές για το εισόδημά τους και την επιβίωσή τους. Αντίθετα, οι μεγαλοεισοδηματίες μη κατά κύριο επάγγελμα αγρότες δε θα υποστούν καμιά συνέπεια, επειδή έχουν τις προϋποθέσεις και τις δυνατότητες να μετατρέψουν τη γεωργική τους ιδιοκτησία σε αμιγή γεωργική εταιρία (αγροτική εκμετάλλευση), οπότε αυτόματα έχουν όλα τα προνόμια των κατά κύριο επάγγελμα αγροτών.

Εκτός από αυτό, η υιοθέτηση αυτού του αιτήματος ενισχύει προκλητικά τους κατά κύριο επάγγελμα μεγαλοαγρότες σε βάρος των μικρομεσαίων μη κατά κύριο επάγγελμα αγροτών (εργατοαγρότες), ενώ ωφελεί ελάχιστα και προσωρινά τους κατά κύριο επάγγελμα μικρομεσαίους αγρότες. Και αυτό γιατί με τα μέτρα αυτά θα περιοριστεί για παράδειγμα το δικαίωμα καλλιέργειας βαμβακιού στον μη κατά κύριο επάγγελμα βαμβακοπαραγωγό από 50 σε 40 στρέμματα, με αποτέλεσμα το εισόδημά του των 3.050.000 να μειωθεί, ενώ στον κατά κύριο επάγγελμα μεγαλοαγρότη των 1.000 στρεμμάτων δε θα επιβληθεί καμιά μείωση, με αποτέλεσμα να αυξηθεί το γεωργικό του εισόδημα των 30.000.000 δραχμών, επειδή θα μειωθεί το πρόστιμο συνυπευθυνότητας και θα αυξηθεί η τελική τιμή του βαμβακιού. Από τα μέτρα αυτά ο μικρομεσαίος κατά κύριο επάγγελμα αγρότης θα έχει μια προσωρινή ελάχιστη ωφέλεια, επειδή η παραγωγή του είναι πολύ μικρή. Μακροπρόθεσμα όμως θα ζημιωθεί, επειδή η επόμενη φάση αυτού του μικρομεσαίου αγρότη είναι να γίνει μη κατά κύριο επάγγελμα αγρότης, οπότε και αυτός θα υποστεί τις συνέπειες των όποιων περιοριστικών μέτρων.

Η πορεία αυτή είναι σίγουρη επειδή τα όποια προσωρινά μικροοφέλη από αυτά τα περιοριστικά μέτρα σε βάρος των μη κατά κύριο επάγγελμα αγροτών δε θα μπορούν να αντισταθμίσουν τη μείωση του εισοδήματός του, που θα προκαλούν οι μειώσεις των τιμών και επιδοτήσεων των προϊόντων του που θα γίνονται με τις αναθεωρήσεις της ΚΑΠ και του ΠΟΕ. Αυτό άλλωστε ομολογείται και από την ΕΕ, η οποία εκτιμά ότι με τις αλλαγές που θα γίνουν στην ΚΑΠ τα περισσότερα αγροτικά νοικοκυριά δε θα μπορούν να ζουν από το γεωργικό εισόδημα. Γι' αυτό αντικατέστησαν τη γεωργοκεντρική πολιτική με την υπαιθροκεντρική πολιτική, γι' αυτό μιλάνε για πολυλειτουργική γεωργία. Δηλαδή, για αγρότες που μόνο ένα μέρος του αναγκαίου για την επιβίωσή τους εισοδήματος θα εξασφαλίζουν από τη γεωργία και το υπόλοιπο από εξωγεωργικές δραστηριότητες.

***

Γίνεται λοιπόν φανερό ότι το αίτημα εφαρμογής του ΜΑΑΕ με περιοριστικά μέτρα στο δικαίωμα παραγωγής ή άλλα αντικίνητρα παραγωγής στους μη κατά κύριο επάγγελμα αγρότες στρέφεται άμεσα μόνο κατά των εργατοαγροτών και γενικότερα των μικρομεσαίων μη κατά κύριο επάγγελμα αγροτών. Επιπλέον στρέφεται έμμεσα και μακροπρόθεσμα και κατά των συμφερόντων των μικρομεσαίων κατά κύριο επάγγελμα αγροτών και εξυπηρετεί τα συμφέροντα των μεγαλοαγροτών, ανεξάρτητα αν είναι κατά κύριο ή μη κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, επειδή αυτοί οι μεγαλοαγρότες θα αγοράσουν τα χωράφια των κατά κύριο ή μη κύριο επάγγελμα μικρομεσαίων αγροτών, που η προοπτική τους, στα πλαίσια αυτών των πολιτικών, είναι προγραμμένη.

Με βάση αυτά τα στοιχεία φαίνεται καθαρά ότι η ΕΕ και η κυβέρνηση συντάσσουν και χρησιμοποιούν με τέτοιο τρόπο το ΜΑΑΕ που βοηθάει στο ξεκλήρισμα των μικρομεσαίων αγροτών και ενισχύει τους μεγαλοαγρότες. Επιπλέον διασπά την ενότητα των μικρομεσαίων αγροτών, που εξ αντικειμένου έχουν κοινά συμφέροντα, ανεξάρτητα αν ανήκουν στους κατά κύριο ή μη κύριο επάγγελμα αγρότες και υποτάσσει, έστω προσωρινά, τους μικρομεσαίους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες στα συμφέροντα των μεγαλοαγροτών.

Το αγωνιστικό αγροτικό κίνημα έχει αντίθετα αιτήματα από αυτά που προωθεί η ΕΕ και η κυβέρνηση με το ΜΑΑΕ, γι' αυτό διεκδικεί να μην πληρώνουν πρόστιμο συνυπευθυνότητας οι μικροβαμβακοπαραγωγοί μέχρι 100 ιδιόκτητα και 150 ενοικιαζόμενα στρέμματα. Γι' αυτό διεκδικεί ένα Μητρώο Αγροτών που θα ενισχύσει όλους τους μικρομεσαίους αγρότες, ανεξάρτητα αν είναι κατά κύριο ή μη κύριο επάγγελμα, γιατί αυτοί έχουν ανάγκη στήριξης.

Κάτι ανάλογο με το ΜΑΑΕ συμβαίνει και με τα άλλα μητρώα αλλά και τους μηχανισμούς εφαρμογής των αντιαγροτικών κοινοτικών κανονισμών, όπως το ΟΣΔΕ (Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Επιδοτήσεων).

Το Ελαιοκομικό Μητρώο, για παράδειγμα, η κυβέρνηση και η ΕΕ το χρειάζονται για να υλοποιήσουν την απόφασή τους να δίνονται οι επιδοτήσεις στο λάδι ανά δέντρο και όχι με βάση την πραγματική παραγωγή που αποτελεί κίνητρο για την αύξηση της παραγωγής, αλλά και τη βελτίωση της ποιότητας. Η αλλαγή αυτή δεν εφαρμόστηκε μέχρι σήμερα, επειδή δεν υπήρχε αυτό το μητρώο.

Το ΟΣΔΕ το χρησιμοποιούν η ΕΕ και η κυβέρνηση για να προσαρμόσουν την παραγωγή στους αντιαγροτικούς κανονισμούς με τις χαμηλές ποσοστώσεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η χρησιμοποίηση του ΟΣΔΕ για να κριθούν παράνομες και να μην επιδοτηθούν μεγάλες ποσότητες βαμβακιού, επειδή η πραγματική παραγωγή της χώρας μας είναι πολύ μεγαλύτερη από την ποσόστωση που υπερψήφισε η κυβέρνηση στην ΕΕ. Με τον ίδιο τρόπο θα χρησιμοποιηθεί το ΟΣΔΕ και στις περικοπές της επιδοτούμενης ποσότητας ελαιολάδου κ.ο.κ. Το επιχείρημα ότι με το ΟΣΔΕ περιορίζονται οι ατασθαλίες στις επιδοτήσεις, ακόμα και στην περίπτωση που το ΟΣΔΕ πετυχαίνει κάτι τέτοιο, αποτελεί το άλλοθι για να συγκαλυφτεί ο ουσιαστικός ρόλος του ΟΣΔΕ, που είναι μηχανισμός υλοποίησης των αντιαγροτικών κοινοτικών κανονισμών.

***

Από όλα τα παραπάνω βγαίνει αβίαστα το συμπέρασμα ότι τα διάφορα μητρώα και οι μηχανισμοί, που φτιάχνει η ΕΕ με τις ελληνικές κυβερνήσεις, γίνονται με τέτοιον τρόπο ώστε να λειτουργούν σαν εργαλεία εφαρμογής της αντιαγροτικής ΚΑΠ. Το αγωνιστικό αγροτικό κίνημα εκτός από τα επιμέρους αγροτικά αιτήματα παλεύει για να ανατρέψει αυτή την αντιαγροτική πολιτική και να δημιουργήσει τις πολιτικές προϋποθέσεις εφαρμογής μιας φιλοαγροτικής πολιτικής, που και αυτή έχει ανάγκη από μητρώα και μηχανισμούς, εντελώς όμως διαφορετικά από αυτά που συντάσσουν και χρησιμοποιούν η ΕΕ και οι ελληνικές κυβερνήσεις.


Του
Γιάννη ΣΦΥΡΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ