ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 15 Μάρτη 2002
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Η κοινωνική απόκλιση σε αριθμούς...

Αποκαλυπτικά ακόμα και τα επίσημα στοιχεία για τη φτώχεια στα λαϊκά στρώματα

Στην Ελλάδα του «εκσυγχρονισμού» το χάσμα πλούσιων-φτωχών είναι από τα μεγαλύτερα της Ευρωπαϊκής Ενωσης, ο βαθμός εκμετάλλευσης της εργατικής δύναμης έχει αυξηθεί εντυπωσιακά την τελευταία 10ετία, η ανεργία επίσης, ενώ οι ιδιωτικοποιημένοι οργανισμοί (ΟΤΕ) εμφανίζονται να έχουν ανατιμήσει τις υπηρεσίες τους (αστική μονάδα) κατά 125%!

Αυτά προκύπτουν από τα επίσημα κυβερνητικά στοιχεία - που έχουν αμφισβητηθεί ως προς την ποιότητά τους - τα οποία μάλιστα θα προσκομίσει η ελληνική αντιπροσωπεία στην εαρινή Σύνοδο Κορυφής της Βαρκελώνης, που οι εργασίες της ξεκινούν σήμερα. Πρόκειται για στοιχεία που κινούνται στις κατευθύνσεις της Συνόδου Κορυφής της Λισαβόνας, όπου τέθηκε ο μεγαλεπήβολος στόχος να καταστεί η οικονομία της ΕΕ η ανταγωνιστικότερη του πλανήτη... Στόχος ο οποίος καταδεικνύει την ένταση των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών, με τα μεγάλα θύματα, βέβαια, τους ίδιους τους λαούς.

Δείκτες κοινωνικών ανισοτήτων

Σύμφωνα με τα, αμφίβολης ποιότητας, στατιστικά στοιχεία, που έδωσε χτες στη δημοσιότητα το υπουργείο Οικονομίας, οι εισοδηματικές ανισότητες στην Ελλάδα είναι μεγαλύτερες από το μέσο όρο της ΕΕ. Σύμφωνα με τα στοιχεία:

  • Το πλουσιότερο 20% του πληθυσμού της χώρας είχε εισοδήματα περίπου 6,5 φορές μεγαλύτερα από το πιο φτωχό 20% του πληθυσμού. Συγκεκριμένα, η σχέση του πιο πλούσιου 20% του πληθυσμού προς το πιο φτωχό 20% το 1995 ήταν 6,48, και τα επόμενα χρόνια διαμορφώθηκε σε 6,43, 6,82 και 6,54. Στοιχεία για τα επόμενα χρόνια δεν υπάρχουν, αν και θεωρείται βέβαιο ότι έχουν χειροτερεύσει περισσότερο. Η αντίστοιχη σχέση εισοδηματικών ανισοτήτων για το μέσο όρο της ΕΕ ήταν 5,67 το 1995, 5,52 το 1996, 5,29 το 1997 και 5,35 για το 1998.
  • Στην Ευρωπαϊκή Ενωση η συσσώρευση πλούτου συμβαδίζει με την εξάπλωση της φτώχειας. Σύμφωνα με τα στοιχεία, την περίοδο 1995-1998, το 23-24% του ελληνικού πληθυσμού ζούσε κάτω από τα όρια της φτώχειας. Τα ποσοστά αυτά είναι χαμηλότερα από το μέσο όρο της ΕΕ, όπου τα ποσοστά φτώχειας κυμαίνονται στο 26-27%. Το ενδιαφέρον είναι ότι μετά από διάφορες... κοινωνικές ενισχύσεις το 21-23% του ελληνικού πληθυσμού συνεχίζει να ζει κάτω από τα όρια της φτώχειας, ποσοστό που για το μέσο όρο της ΕΕ μειώνεται στο 17-18%. Στην ίδια κατηγορία ως μακροχρόνια φτωχοί εμφανίζεται στην Ελλάδα το 14-15% του πληθυσμού, ενώ ο μέσος όρος της ΕΕ το 10-11%.
Αύξηση της εκμετάλλευσης της εργασίας

Μια σειρά από δείκτες εμφανίζουν την ένταση της εκμετάλλευσης της εργατικής δύναμης. Ετσι, η παραγωγικότητα της εργασίας ανά απασχολούμενο από 73,7% του μέσου όρου της ΕΕ το 1991, το 2001 ανήλθε στο 83,6%. Η παραγωγικότητα εργασίας ανά εργατοώρα αυξήθηκε από 63,8% στο 69,5% του μέσου όρου της ΕΕ. Εντυπωσιακή μείωση εμφανίζει και το κόστος εργασίας ανά μονάδα προϊόντος (λόγος αποπληθωρισμένων αμοιβών ανά εργαζόμενο προς τη μεταβολή της παραγωγικότητας της εργασίας). Την περίοδο 1991-2001 το κόστος εργασίας εμφανίζεται με αρνητικό πρόσημο - με πιο χαρακτηριστική περίπτωση το 1991 όταν και μειώθηκε κατά 9% - με εξαίρεση τα έτη 1995 και 1997.

Τα... εκσυγχρονιστικά πειράματα είχαν βέβαια και τα θύματά τους, τους άνεργους. Οι τελευταίοι αυξήθηκαν εντυπωσιακά από 7% το 1991 σε 11,1% το 2000. Σε πιο δεινή θέση οι γυναίκες, η ανεργία των οποίων αυξήθηκε από 11,8% το 1991 σε 16,7% το 2000. Από τα πιο εντυπωσιακά στοιχεία... σύγκλισης, είναι η εντυπωσιακή άνοδος, κατά 125%, της αστικής μονάδας του ΟΤΕ, η οποία από 0,16 ευρώ το 1997 ανήλθε σε 0,36 ευρώ το 2001. Την ίδια περίοδο η αστική μονάδα στην ΕΕ παρέμεινε σταθερή στα 0,41 ευρώ.

ΚΚΕ
Παρέμβαση για τη φοροαφαίμαξη των ΕΒΕ

Το σταμάτημα της φοροεπιδρομής στους μικρομεσαίους που επιχειρεί το υπουργείο Οικονομίας, μέσω των ανέλεγκτων υποθέσεων και των φόρων συνάφειας απαίτησε χτες στη Βουλή ο βουλευτής του ΚΚΕ, Σπύρος Στριφτάρης, κατά τη διάρκεια της συζήτησης της σχετικής Ερώτησης που κατέθεσε.

Από την πλευρά του υπουργείου Οικονομικών, ο υφυπουργός Απόστολος Φωτιάδης, επιχείρησε να πείσει ότι... είναι «ζητούμενο του επαγγελματικού κόσμου» οι τακτικές της κυβέρνησης λέγοντας ότι είναι κοινό το αίτημα του κλεισίματος των φορολογικών υποθέσεων αποφεύγοντας, όμως να απαντήσει στο γιατί είναι μέχρι σήμερα εκκρεμείς. Παράλληλα, αναφερόμενος στις πρόσφατες αποφάσεις του υπουργείου τις χαρακτήρισε «ευνοϊκές ρυθμίσεις» τονίζοντας ότι οι ρυθμίσεις της συνάφειας και του κλεισίματος «είναι προαιρετικές».

Ανταπαντώντας, ο βουλευτής του ΚΚΕ, Σπύρος Στριφτάρης, κατήγγειλε την τακτική φορολογικής ομηρίας ιδιαίτερα των μικρών εμπόρων. Οπως χαρακτηριστικά ανέφερε «όταν το κράτος τους προσδιορίζει ποιο είναι το φορολογητέο εισόδημα και δε λαμβάνει υπόψη ούτε βιβλία, ούτε παραστατικά, αλλά λέει τόσα τετραγωνικά το μαγαζί, τόσους υπαλλήλους, τόσο ενοίκιο άρα ο συντελεστής είναι τόσο και τόσο είναι το φορολογητέο εισόδημα, γιατί τώρα τους λέμε ότι αυτά θα τα ξαναελέγξουμε;».

Παράλληλα αναφερόμενος στις ρυθμίσεις που προωθεί τώρα το υπουργείο Οικονομίας ο Σπύρος Στριφτάρης, τόνισε πως «υπάρχει περίπτωση μια μικρή επιχείρηση να έχει ζημίες. Κάτι τέτοιο δεν το αναγνωρίζετε. Μέχρι πέντε εκατομμύρια εισπράξεις και του λέτε ότι θα πληρώσει 360 χιλιάρικα», «στις φοροελεγκτικές υπηρεσίες, αυτό που έχει μέχρι 20 εκατομμύρια τζίρο θα του κόβετε 5 εκατομμύρια πρόστιμο και του ανοίγετε το λάκκο».

Τέλος αναφερόμενος στη συμφωνία με τους αρμόδιους φορείς που ευαγγελίζεται η κυβέρνηση, σημείωσε ότι... «βρήκατε τρεις και συμφωνήσατε», παρατηρώντας σκωπτικά πως «ο δε πρόεδρος της ΕΣΕΕ ούτε δέχτηκε και ούτε μπορούσε να πάει στον εμπορικό σύλλογο της Αθήνας να ανακοινώσει αυτά που συμφωνήσατε».

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΤΕΒΕ
Καταγγέλλουν τη στάση της πλειοψηφίας

Την απόφαση των παρατάξεων ΠΑΣΚΕΒΕ - ΑΣΚΕΒΕ - ΑΚΙΒ και ΔΑΚΜΜΕ, οι οποίες αποτελούν και την πλειοψηφία στη διοίκηση της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ), να αναστείλουν την κινητοποίηση της 13ης Μάρτη για την ουσιαστική και αποφασιστική υπεράσπιση των καθοριστικών προβλημάτων των μικρών και των αυτοαπασχολούμενων ΕΒΕ, με έμφαση στην αδυσώπητη φορολογική μεταχείριση καταγγέλλει με ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συνταξιούχων ΤΕΒΕ που συμμετέχει στο ΔΣ της Συνομοσπονδίας. Η Ομοσπονδία τονίζει ότι από τη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε για τον προγραμματισμό της κινητοποίησης δήλωσε την αμέριστη συμπαράστασή της και τη μαζική και πολύπλευρη συμμετοχή της στον αγώνα, έχοντας πλήρη συναίσθηση του τι σημαίνει να βρίσκονται με την πλάτη στον τοίχο χιλιάδες ΕΒΕ, που αποτελούν και τους αιμοδότες του ασφαλιστικού τους φορέα.

«Θεωρούμε αδιανόητη και βάναυση πρόκληση στα αισθήματα χιλιάδων συναδέλφων ΕΒΕ την αναστολή των αγωνιστικών κινητοποιήσεων, καθώς στη φάση αυτή σπέρνουν την απογοήτευση, την αγανάκτηση, αποδιοργάνωση έλλειψη εμπιστοσύνης στο συνδικαλιστικό κίνημα, χωρίς καμιά ουσιαστική αντιμετώπιση προβλημάτων, ξεκόβοντας κάθε επαφή με τη βάση του χώρου των ΕΒΕ», υπογραμμίζει η Ομοσπονδία.

Ετσι, καταγγέλλει, η πλειοψηφία της διοίκησης της ΓΣΕΒΕΕ ανοίγει διάπλατα το δρόμο για το πέρασμα της αδίστακτης κυβερνητικής πολιτικής που μεθοδικά στοχεύει στην ισοπέδωση των μικρών επιχειρήσεων, καθώς τις θεωρεί αδρανές φορτίο, με το οποίο θέλει να «ξεμπλέξει», για να διευκολύνει το πέρασμα των πολυεθνικών και των μονοπωλίων.

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συνταξιούχων ΤΕΒΕ καλεί την ηγεσία της ΓΣΕΒΕΕ να αντιληφθεί ότι μόνο οι μαζικοί ενωτικοί αγώνες θα δώσουν την οριστική απάντηση στις πολιτικές επιλογές της κυβέρνησης.

ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ
Αναπροσαρμογές λόγω ΟΝΕ...

Προσαρμογή των μηχανισμών ενίσχυσης του ιδιωτικού κεφαλαίου στα πλαίσια της ΟΝΕ επιχειρεί το υπουργείο Οικονομίας, το οποίο χτες έδωσε στη δημοσιότητα τις «βασικές κατευθύνσεις για το νέο αναπτυξιακό νόμο». Οι προτάσεις αυτές θα αποτελέσουν τη βάση διαλόγου με τους εργοδότες και σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα ο νέος αναπτυξιακός νόμος προβλέπεται να ψηφιστεί το φθινόπωρο και να εφαρμοστεί από τις αρχές του 2003.

ΟΙ βασικές αλλαγές που προωθούνται σε σχέση με τον προηγούμενο αναπτυξιακό νόμο 2601/98 είναι οι ακόλουθες:

  • ιδιωτικοποιείται η αξιολόγηση των επενδύσεων, που χρηματοδοτούνται από τον αναπτυξιακό νόμο. Η αξιολόγηση περνάει πλέον στα έμπειρα χέρια των τραπεζών... Κατά τον Ν.Χριστοδουλάκη αυτή η συμμετοχή των τραπεζών «θα παίξει σημαντικό ρόλο στην αναβάθμιση του συνολικού πλαισίου».
  • η επιχορήγηση κεφαλαίου (το ζεστό κρατικό χρήμα για επενδύσεις των μεγάλων επιχειρήσεων) θα συνεχίσει να δίνεται σε νέες επιχειρήσεις και σε ειδικές μορφές επενδύσεων που αφορούν προϊόντα εξαιρετικά προηγμένης τεχνολογίας, εκσυγχρονισμό ξενοδοχειακών μονάδων (φωτογραφική διάταξη για τις μεγάλες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις εν όψει του 2004), ειδικές τουριστικές υποδομές κλπ. Για τις λεγόμενες «παλιές» επιχειρήσεις, οι ενισχύσεις θα συνεχιστούν με τη μορφή των φορολογικών κινήτρων. Εξηγώντας τη θέση αυτή ο υπουργός Οικονομίας δήλωσε με νόημα ότι για τις παλιές επιχειρήσεις που έχουν εδραιωθεί στην αγορά τα φορολογικά κίνητρα είναι σημαντικά για την περαιτέρω ανάπτυξή τους...
  • προτείνεται, επίσης, η κατάταξη της χώρας σε τρεις ή τέσσερις περιοχές αναπτυξιακών κινήτρων. Η αναπτυγμένη ζώνη που θα περιλαμβάνει τις περιοχές Αττικής - Θεσσαλονίκης. Η ενδιάμεση ζώνη κινήτρων (θα εντάσσονται περιοχές με έντονα προβλήματα απασχόλησης, μείωσης του ενεργού πληθυσμού κλπ.). Η ειδική ζώνη κινήτρων που θα περιλαμβάνει περιοχές με ειδικά χαρακτηριστικά όπως η Θράκη, οι παραμεθόριες και κάποιες νησιωτικές...


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ