ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 24 Απρίλη 2002
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Μουσική
Συναυλία για την Πρωτομαγιά

Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου και ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας θα είναι οι ερμηνευτές στη μεγάλη συναυλία, που διοργανώνει το Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Θεσσαλονίκης, στις 15 του Μάη (9 μ.μ.), στο «Παλαί ντε Σπορ», στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για την Πρωτομαγιά. Μια βραδιά μελωδικής συνύπαρξης δύο καλλιτεχνών, οι οποίοι στη μακρόχρονη πορεία τους στο τραγούδι συνδυάζουν την ποιοτική κατάθεση με τη συμμετοχή τους στους καθημερινούς αγώνες, μικρούς ή μεγάλους.

Στη συναυλία θα υπάρχει εισιτήριο. Η προπώληση θα αρχίσει στις 22/4, από τα εκδοτήρια του Δήμου Θεσσαλονίκης, στην Αριστοτέλους και το ταμείο του ΕΚΘ (Αριστοτέλους 32 - 2ος όροφος). Θα ισχύουν, επίσης, φοιτητικά εισιτήρια και εισιτήρια Εργατικής Εστίας.

Εκφραστικά «βλέμματα» παιδιών

Η Αλ. Παπαρήγα συγχαίρει την Εύα Μελά για τα εκφραστικά έργα της
Η Αλ. Παπαρήγα συγχαίρει την Εύα Μελά για τα εκφραστικά έργα της
Ξεχωριστή ήταν η βραδιά της Δευτέρας για όσους βρέθηκαν στην οδό Βαλαωρίτου και στο χώρο τέχνης «έκφραση - γιάννα γραμματοπούλου», όπου εγκαινιάστηκε έκθεση ζωγραφικής της Εύας Μελά. Της αγαπημένης μας ζωγράφου και χαράκτριας, που έως τις 18 του Μάη παρουσιάζει την πρόσφατη εικαστική της δημιουργία. Εργα που τα χαρακτηρίζει η ευαισθησία και η εκφραστικότητα. «Βλέμματα» παιδιών που κοιτούν κατάματα και «αιχμαλωτίζουν» το θεατή με την ειλικρίνεια και τη δύναμη που κρύβουν. Οι νωπογραφίες (φρέσκο), τα πορτρέτα παιδιών και οι συνθέσεις με στοιχεία από τη φύση, καθώς και κάποια έργα σε ξύλο ή χαρτί, αντιπροσωπευτικά δείγματα από τις εικονογραφήσεις βιβλίων της δημιουργού, συγκέντρωσαν την προσοχή των επισκεπτών που κατέκλυσαν, κυριολεκτικά, το χώρο της γκαλερί και τον πεζόδρομο.

Ανάμεσά τους και η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, το μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Θ. Τζιατζής και το μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ Μ. Λαμπρινού. «Είναι μία θαυμάσια έκθεση», μας είπε η Αλέκα Παπαρήγα. «Δεν ξέρω πώς να αποτιμήσω την προσφορά της Εύας, γιατί είναι αρμονικά αδιαίρετα η τέχνη, το συναίσθημα, ο αγώνας και το ήθος. Αυτό που κυρίως θαυμάζω, πέρα από την άρτια μορφή των έργων της, είναι ότι κυριαρχεί το πρόσωπο του παιδιού. Η πονεμένη και εκφραστική μορφή του παιδιού. Του παιδιού της Παλαιστίνης και κάθε παιδιού που για χάρη του αξίζουν όλες οι θυσίες και οι προσπάθειες».

Αφιερωμένο στον Σίμωνα Καρά

Μια ακόμη ξεχωριστή δισκογραφική έκδοση καταθέτει ο «Καλλιτεχνικός Σύλλογος Δημοτικής Μουσικής Δόμνα Σαμίου». Πρόκειται για ένα συλλεκτικό CD με την «Ακολουθία του Νυμφίου - Ορθρος Μεγάλης Τετάρτης (Το Τροπάριο της Κασσιανής)», που διασώζει ένα κομμάτι της βυζαντινής εκκλησιαστικής μουσικής και ευρύτερα της παραδοσιακής μας μουσικής. Ο δίσκος είναι αφιερωμένος στη μνήμη του μεγάλου δασκάλου της παραδοσιακής μας μουσικής Σίμωνα Καρά, από τον οποίο η Δ. Σαμίου είχε διδαχτεί πριν από 50 χρόνια το «Τροπάριο της Κασσιανής». Ο ίδιος δάσκαλος το είχε διδάξει και στον Γιώργο Ρεμούνδο, ο οποίος με το Χορό του «Οι Καλοφωνάρηδες» το ψάλλουν στο δίσκο.

«Οταν τους άκουσα πριν πέντε χρόνια στην Καπνικαρέα ενθουσιάστηκα», είπε η Δ. Σαμίου σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου, σημειώνοντας πως «το έλεγαν ακριβώς όπως ο δάσκαλός μας. Αμέσως πήρα την απόφαση να σώσουμε αυτό το μουσικό αριστούργημα, που διαρκεί περισσότερο από είκοσι λεπτά, δίνοντας έτσι την ευκαιρία και σε άλλους να το απολαύσουνε». Αναφερόμενος στην έκδοση ο πρωτοψάλτης-μουσικοδιδάσκαλος Γ. Ρεμούνδος είπε ότι «όπως και οι προηγούμενες του Συλλόγου επιδιώκουν να γνωρίσουν στον Ελληνα τη μουσική του, που είναι από τα πιο έντονα συστατικά της ψυχής του». Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Σύλλογος, που ιδρύθηκε το 1981 από τη Δόμνα Σαμίου, στα είκοσι ένα χρόνια ζωής του, έχει προσφέρει έξι δίσκους παραδοσιακής μουσικής με τραγούδια μικρασιάτικα, της ξενιτιάς, αποκριάτικα, πασχαλιάτικα κ.ά.

«Ανοχή σημαίνει συνενοχή»

Την αλληλεγγύη του στο λαό της Γιουγκοσλαβίας, που γνώρισε τη ΝΑΤΟική βαρβαρότητα, εκφράζει με την επιστολή του ο Θάνος Μικρούτσικος, η οποία θα διαβαστεί στη μεγάλη αντιπολεμική εκδήλωση, που θα γίνει το Σάββατο στο Βελιγράδι, τρία χρόνια μετά τους ανηλεείς βομβαρδισμούς. Την παραθέτουμε ολόκληρη:

«To καλοκαίρι του 1999, έπεσε στα χέρια μου μια έκδοση του υπουργείου Εξωτερικών της Γιουγκοσλαβίας, με τίτλο "Τα εγκλήματα του ΝΑTO στη Γιουγκοσλαβία". Το σοκ από τις εικόνες φρίκης που περιέχονται στην έκδοση ήταν τέτοιο που όχι μόνο δεν άντεξα να την ξαναξεφυλλίσω, αλλά καταχώνιασα το βιβλίο στα βάθη της βιβλιοθήκης μου, μην τυχόν και πέσει στα χέρια των παιδιών μου. Οπως πάντα σε τέτοιες περιπτώσεις, θέλησα να πιστέψω πως θά 'ταν η τελευταία φορά που διαπράττεται ένα τέτοιο έγκλημα. Δεν μπορεί, έχει και η βαρβαρότητα τα όριά της, συλλογίστηκα.

Να, όμως, που την περασμένη Πέμπτη, ενώ με έκπληξη διάβαζα ότι ο πρόεδρος Μπους αποκάλεσε τον Αριέλ Σαρόν "άνθρωπο της ειρήνης", έφτασαν στο e-mail μου εικόνες από τη σφαγή στο στρατόπεδο της παλαιστινιακής Τζενίν. Ηταν ακόμα πιο φριχτές από αυτές της βομβαρδισμένης Γιουγκοσλαβίας. Η δίχως όρια βαρβαρότητα της "νέας τάξης" σε όλο της το μεγαλείο.

Μου ήλθαν στο νου τα λόγια του ποιητή: "Α, φτάνει πια! Πρέπει να λέμε την αλήθεια στα παιδιά". Ξέθαψα τις εικόνες από το Βελιγράδι, το Νόβισαντ, το Αλέξινατς... έβαλα πλάι και κείνες από το Αφγανιστάν και την Παλαιστίνη και έδειξα το αληθινό αποκρουστικό πρόσωπο της εποχής μας στα παιδιά μου. Τους εξήγησα πως αν οι ρομαντικοί του 19ου αιώνα έκαναν λόγο για "mal du siecle" αναφερόμενοι στον πολιτισμικό ισοπεδωτισμό και την αλλοτρίωση εκείνης της περιόδου, εμείς θα πρέπει να μιλάμε για τέλος των αρχών του Διαφωτισμού, για τέλος του σεβασμού της ζωής, της ισότητας, της ελευθερίας, της συναδέλφωσης, για ένα νέο μεσαίωνα.

Και μέσα σε όλα αυτά ποιος είναι ο ρόλος της τέχνης και των καλλιτεχνών; Ποιος ο ρόλος εκείνων που αρνούνται να ενσωματώσουν την κουλτούρα (culture) στον τεχνολογικό πολιτισμό (civilisation), εκείνων που συνεχίζουν να στηρίζουν τον μη καταφατικό χαρακτήρα της τέχνης; Ρόλος αντίστασης στη ρινοκεριάδα της εποχής μας, ρόλος άρνησης της άρνησης, απαντώ. Αν όχι μοναδικό, σίγουρα όμως θεμελιακό μετερίζι ανθρωπιάς, η τέχνη, η πραγματική και όχι η τυποποιημένη και ενσωματωμένη, μπορεί να συμβάλλει στον εξανθρωπισμό, στην αναστροφή της πορείας προς τη βαρβαρότητα.

Δύσκολοι καιροί για πρίγκιπες, δύσκολοι καιροί για τους πραγματικούς καλλιτέχνες. Επειδή, όμως, στους καιρούς των δολοφόνων, η ανοχή σημαίνει συνενοχή, δεν είναι δυνατόν ούτε να σιωπούμε, ούτε να κρατάμε μια στάσης άτιμης, κατά τον Σόλωνα, ουδετερότητας.

Η θέση μας στις συγκρούσεις του μεγάλου παγκόσμιου χωριού, μιας γης που ελέω ιμπεριαλιστικής παγκοσμιοποίησης, έχει γίνει μια πατρίς, ήταν, είναι και θα είναι πάντα με αυτούς που αγωνίζονται για τη λευτεριά τους, με αυτούς που αντιστέκονται στο νέο imperium. Κι ας μας κατατάσσει ο πρόεδρος Μπους, για τον οποίο όποιος διαφωνεί με την πολιτική των ΗΠΑ είναι τρομοκράτης, στους τρομοκράτες. Οσοι λοιπόν δεν κουραστήκαμε να θυμώνουμε, όσοι δεν απωλέσαμε την ιστορική μας μνήμη, όσοι χλευάζουμε τη χυδαία ευτυχία και ποθούμε μια ανθρωποκεντρική κοινωνία, ας συμβάλλουμε με όλες μας τις δυνάμεις για να μην ξαναζήσει κανένας λαός τη δική σας φρίκη. Γιατί όπως έγραφε κι ο Μαγιακόφσκι "στη ζωή ετούτη/ να πεθάνεις/ δύσκολο δεν είναι. Να τη φτιάξεις τη ζωή/ ώ τι δύσκολο!"».


Θάνος ΜΙΚΡΟΥΤΣΙΚΟΣ

«Η Θεσσαλονίκη δεν είναι κόμικς... »

«H Θεσσαλονίκη δεν είναι κόμικς... ή μήπως είναι;» τιτλοφορείται το νέο κινηματογραφικό αφιέρωμα (Μάη και Ιούνη) της Λέσχης Κινηματογράφου του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης. Πιστεύοντας ότι «δε ζούμε τη ζωή των κινουμένων σχεδίων, εν τέλει έχουμε σάρκα και οστά κι αντιστεκόμαστε, κι αν κάποιοι μας αντιμετωπίζουν σαν καρτούν, μπορούμε να τους αποδείξουμε ότι ζούμε, ενώνοντας τις ανάσες μας και φυσώντας κατά πάνω τους» η Λέσχη θα προβάλει:

7/5: «Τρεις εποχές» της Μαρίας Ηλιου, 14/5: «Από την άκρη της πόλης» του Κων. Γιάνναρη, 21/5: «Προσοχή κίνδυνος» του Γ. Σταμπουλόπουλου, 28/5: «Το στίγμα» του Π. Τάσιου, 4/6: «Το σπίτι του Κάιν» του Χρ. Καρακέπελη, 11/6: «Αυτή η νύχτα μένει» του Ν. Παναγιωτόπουλου, 18/6: «Απ' το χιόνι» του Σ. Γκορίτσα

Οι προβολές πραγματοποιούνται στο ΕΚΘ (Αριστοτέλους 32 & Ολύμπου) στις 9 μ.μ. Είσοδος ελεύθερη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ