Μια βδομάδα πριν το Πάσχα και οι τιμές της ντομάτας «παίζουν» γύρω από τα 3 ευρώ (χιλιάρικο), ενώ τα γλυκίσματα και ζαχαρώδη πουλιούνται ακριβότερα από 6% έως 18%
Eurokinissi |
Ο χορός των αυξήσεων έχει ανοίξει, ήδη, από τους τελευταίους μήνες του προηγούμενου χρόνου με την ανοχή της κυβέρνησης και ειδικότερα του υπουργείου Ανάπτυξης, που άφησε το θέμα των ανατιμήσεων στη διακριτική ευχέρεια των επιχειρηματιών, βασιζόμενη στο ...«λόγο τους» και συγκεκριμένα στις «συμφωνίες κυρίων», ότι θα «παγώσουν» τις τιμές μέχρι την εισαγωγή του ευρώ. Στην πράξη, βέβαια, όπως προέκυψε στη συνέχεια από τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, μόνο «κύριοι» δεν είναι οι επιχειρηματίες, καθώς στα κέρδη δε χωράνε τέτοια ζητήματα. Ετσι, οι ανατιμήσεις επιβλήθηκαν κανονικότατα στο διάστημα που υποτίθεται ότι βρίσκονταν σε ισχύ οι «συμφωνίες κυρίων», για πάγωμα των τιμών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι εκτός από τις ανατιμήσεις που επιβλήθηκαν από το Σεπτέμβρη του 2001 μέχρι και το Φλεβάρη του 2002, μετά το Μάρτη - που επίσημα έληξε η «δέσμευση» των επιχειρηματιών για πάγωμα τιμών - ήρθε και νέο κύμα ανατιμήσεων, το τυπικό αυτή τη φορά. Οπως προκύπτει από έρευνα του Ινστιτούτου Καταναλωτών (ΙΝΚΑ), τον Απρίλη του 2002 συγκριτικά με το Γενάρη του 2002 - δηλαδή μέσα στο τελευταίο τρίμηνο - καταγράφηκαν αυξήσεις τιμών σε πολλά προϊόντα, που έφτασαν μέχρι και 18%.
Συγκεκριμένα, στο εν λόγω τρίμηνο, επιβλήθηκαν αυξήσεις τιμών κατά:Την ίδια στιγμή, παραμονές του Πάσχα, οι τιμές των οπωροκηπευτικών έχουν πάρει «φωτιά». Για την ακρίβεια, οι τιμές στα οπωροκηπευτικά διατηρούνται στα εξαιρετικά υψηλά επίπεδα του Γενάρη (που εκτινάχτηκαν στα ύψη, με επίσημη αιτιολογία των «κακοκαιρία» εκείνου του διαστήματος), παρά το γεγονός ότι πέρασαν αρκετοί μήνες από τις μέρες τις κακοκαιρίας.
Ειδικότερα, την προηγούμενη βδομάδα:
Οσο για τα αμνοερίφια, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης επιδιώκει τη συγκράτηση των τιμών τους με μεγάλες εισαγωγές από Ρουμανία, ΠΓΔΜ και Βουλγαρία.
Είναι αξιοσημείωτο ότι οι υπέρογκες αυξήσεις τιμών στα διάφορα είδη και υπηρεσίες - που έχουν ρίξει λάδι στη φωτιά του πληθωρισμού - είναι εμφανείς και στα επίσημα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας της Ελλάδας (ΕΣΥΕ). Στον πίνακα της ΕΣΥΕ που παραθέτουμε, φαίνονται οι μέσοι όροι αύξησης των τιμών διαφόρων ειδών και υπηρεσιών, στην περίοδο Μάρτης 2001 - Μάρτης 2002, που στην πλειοψηφία τους είναι πάνω από το μέσο όρο αύξησης του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή (επίσημου πληθωρισμού).
Με απόφαση του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας, τα εμπορικά κατά την περίοδο των γιορτών του Πάσχα θα λειτουργήσουν ως εξής:
Τα σούπερ μάρκετ θα λειτουργήσουν ως εξής: