ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 5 Ιούνη 2002
Σελ. /64
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αποκαλυπτική απάντηση

Οι... «βενιζέλειες» «μηχανικές μέθοδοι»
Οι... «βενιζέλειες» «μηχανικές μέθοδοι»
Τη μεταφορά του «δόγματος» της... άγριας Δύσης, «πρώτα πυροβολάμε και μετά ρωτάμε» στην πολιτική του ΥΠΠΟ ακολουθεί ο Ε. Βενιζέλος.

Απαντώντας στην Ερώτηση των βουλευτών του ΚΚΕ, Αντώνη Σκυλλάκου και Λιάνας Κανέλλη, τον περασμένο Απρίλη, για τις καταστροφές στο Νέο Μουσείο Ακρόπολης (ΝΜΑ), για το αν υπάρχει μελέτη θεμελίωσής του και από ποιον έχει εγκριθεί, ο υπουργός είναι αποκαλυπτικός: «... η πλήρης, αναλυτική και τεκμηριωμένη έκθεση της ανασκαφής θα πραγματοποιηθεί μετά την ολοκλήρωση της ανασκαφικής έρευνας». Και πιο κάτω: «... στην παρούσα φάση εκπονείται η οριστική μελέτη, στην οποία θα συμπεριληφθεί και η μελέτη θεμελίωσης» του μουσείου. Πιο απλά: ενώ δεν έχει τελειώσει η ανασκαφή, η μελέτη θεμελίωσης είναι στα «σκαριά»!

Είναι φανερό ότι η κυβέρνηση είχε προαποφασίσει να καταστρέψει ό,τι θα βρισκόταν στις σωστικές ανασκαφές στου Μακρυγιάννη για να κατασκευάσει το μουσείο. Οπως έχουμε ήδη γράψει, σημαντικές αρχαιότητες που αποκαλύφθηκαν πέφτουν θύματα των κομπρεσέρ. Μάλλον είναι οι... «μηχανικές μέθοδοι», που αναφέρει ο υπουργός στην απάντησή του.

Ο υπουργός δεν απαντά στις υπόλοιπες ερωτήσεις των βουλευτών, μεταξύ των οποίων: πώς προτίθεται να αντιμετωπίσει τη διεθνή κατακραυγή για τη χωροθέτηση του ΝΜΑ. Για το αν υπάρχει οικοδομική άδεια για τις εκσκαφές (ο υπουργός τις βαφτίζει «ανασκαφές» και ξεμπερδεύει). Για το πώς είναι δυνατόν να καταστρέφονται αρχαιότητες που δεν έχουν ανακοινωθεί. Στο τελευταίο ο υπουργός απαντά ότι τα ευρήματα έχουν δημοσιευτεί στον Τύπο (από πότε οι εφημερίδες ανέλαβαν να υποκαθιστούν τους αρχαιολόγους στη σύνταξη των επιστημονικών ανακοινώσεων;) και σε «επιστημονικά περιοδικά». Απλώς, παραδέχεται πως δεν υπάρχει πλήρης και αναλυτική έκθεση.

Στην Ελλάδα ο Μ. Βάργκας Λιόσα

Τη Δευτέρα το βράδυ στο αίθριο της «Στοάς Βιβλίου» το Ινστιτούτο Θερβάντες και οι εκδόσεις Καστανιώτη παρουσίασαν στο ελληνικό αναγνωστικό κοινό τον πολυδιαβασμένο και στην Ελλάδα, Περουβιανό, ισπανικής υπηκοότητας, πεζογράφο και δοκιμιογράφο Μάριο Βάργκας Λιόσα, με την ευκαιρία της έκδοσης του νέου μυθιστορήματός του «Η γιορτή του τράγου» (μετάφραση Αγγελικής Αλεξοπούλου). Για το βίο, το έργο, την πολιτική δράση του Μ. Β. Λιόσα (το 1990 ο Λιόσα έθεσε υποψηφιότητα για την Προεδρία του Περού και μετά το εκλογικό αποτέλεσμα παράνομα φυγαδεύτηκε στην Ευρώπη) μίλησε ο Ανταίος Χρυσοστομίδης. Για τη συμβολή του Λιόσα στην ισπανόφωνη λογοτεχνία μίλησε η πρόεδρος του Ινστιτούτου Θερβάντες, Βιδάλ Γαλδέζ. Για την «τολμηρά, μανικά βακχική και ταυτόχρονα πολιτική» λογοτεχνία του Λιόσα μίλησε ο Παύλος Μάτεσις.

Τελευταίος και επί μακρόν μίλησε ο ίδιος ο Μ. Βάργκας Λιόσα, αποκαλύπτοντας ότι «Η γιορτή του τράγου» (σύνθεση ιστορίας και φαντασίας) είναι εμπνευσμένη από τον δικτάτορα του Αγίου Δομίνικου, Τρουχίλιο. Ενας δικτάτορας διεστραμμένος, φονιάς, ακόλαστος «τράγος» - διαφθορέας πολλών γυναικών, ο οποίος «μετέτρεψε τη χώρα του σε "θέατρο", με "πρωταγωνιστή" τον ίδιο» και «δευταραγωνιστές» τους δολοπλόκους και φονιάδες αξιωματικούς της δικτατορίας του. Μιας δικτατορίας, που «αποτελεί γενική εμπειρία της Λ. Αμερικής». Ο συγγραφέας, που παρομοίωσε τον Τρουχίλιο με το θεατρικό «Καλιγούλα» του Αλμπέρ Καμί, μετά την ομιλία του έκανε διάλογο με το κοινό.

Χορός στον πάγο

Το «Φεστιβάλ Πέτρας» του Δήμου Πετρούπολης συνεχίζεται με «Χορό στον πάγο», ένα μοναδικό υπερθέαμα καλλιτεχνικού πατινάζ. Από σήμερα μέχρι τις 17/6, το Μπαλέτο Πάγου της Αγίας Πετρούπολης θα παρουσιάσει σε ειδικά διαμορφωμένες πίστες πάγου δύο διαφορετικά προγράμματα: την «Ωραία Κοιμωμένη» του Τσαϊκόφσκι (έως 10/6) και το μπαλέτο «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» του Προκόφιεφ (12-17/6). Χορογράφος και καλλιτεχνικός διευθυντής του Μπαλέτου είναι ο Κονσταντίν Ρασάντιν, πρώην πρώτος χορευτής των «Μπαλέτων Κίροφ», ενώ πρωταγωνιστούν οι Ολγκα Κουβάσοβα, Ελενα Κομαρόβα, Πάβελ Ιβανόφ, Αλεξέι Πογκοντίν, Τατιάνα Προκόφιεβα κ.ά.

Λυρική κατάθεση

«Υπνοβάτις» και «Πουριτανοί» του Μπελίνι, «Λουκρητία Βοργία» και «Αννα Μπολένα» του Ντονιτσέτι, «Ερνάνης» και «Κουρσάρος» του Βέρντι, «Λα Μποέμ» του Πουτσίνι, «Οι Δύο Επιφανείς Αντίζηλοι» του Μερκαντάντε (σύγχρονος του Βέρντι). Οκτώ όπερες με ερμηνεύτρια την διάσημη Ελληνίδα υψίφωνο Βάσω Παπαντωνίου εγκαινιάζουν τη σειρά «Legend Classics» (δισκογραφική εταιρία «Legend»), που παρουσιάστηκε χτες. Στις ηχογραφήσεις (αρχείο της Β. Παπαντωνίου) ακούγονται φημισμένοι λυρικοί τραγουδιστές της εποχής μας (Λ. Παβαρότι, Χ. Καρέρας, Αλφρ. Κράους, Ν. Γκιαούροφ, Ζ. Βαν Νταμ κ.ά). Οι ζωντανές ηχογραφήσεις των έργων, με πρωταγωνίστρια την Β. Παπαντωνίου, συνοδεύονται με συνέντευξή της στον Κ. Λουκάκο, σημειώματα για τα έργα και σπάνιο φωτογραφικό υλικό.

Στην ίδια σειρά κυκλοφόρησαν επίσης πέντε CD κλασικής μουσικής με έργα: Μπετόβεν, Τσαϊκόφσκι, Βάγκνερ (σε πρώτη παγκόσμια δισκογραφική πρεμιέρα η «Συμφωνία των Νιμπελούνγκεν), Μέντελσον, Μουσόργκσκι, Γκριγκ, Μπιζέ, Ενέσκο. Το πέμπτο CD περιλαμβάνει συμφωνικά έργα του Αλκη Παναγιωτόπουλου. Τα έργα ερμηνεύει η συμφωνική ορχήστρα ΟΟRΤ, με διεύθυνση του διακεκριμένου μαέστρου και συνθέτη. Στη χτεσινή παρουσίαση αναφέρθηκε ότι το ΥΠΠΟ και η Ενωση Ελλήνων Μουσουργών θα προχωρήσουν στην έκδοση δύο δίσκων με έργα Ελλήνων συνθετών.

Για το Εργαστήρι Σκηνοθεσίας

Αιτήσεις απόφοιτων δραματικών σχολών και νέων καλλιτεχνών, που θέλουν να γνωρίσουν την τέχνη της σκηνοθεσίας, δέχεται το Εθνικό Θέατρο, για το Εργαστήριο Σκηνοθεσίας - Υποκριτικής. Οι ενδιαφερόμενοι ας υποβάλλουν αιτήσεις για ακρόαση, μαζί με βιογραφικό σημείωμα και φωτογραφία τους, στο γραφείο της Πειραματικής Σκηνής (Κουμουνδούρου 20, είσοδος γκαράζ) από 10-14/6 (10 π.μ. - 2 μ.μ.).

Σημειώσουμε ότι στον «Αδειο Χώρο» (της Πειραματικής Σκηνής) του Εθνικού Θεάτρου από 5-8/6 (9 μ.μ.), η Θεατρική Ομάδα «Είσοδος Κινδύνου» θα παρουσιάσει το έργο του Γκιγιόμ Απολινέρ, «Οι μαστοί του Τειρεσία». Μετάφραση: Αρης Σφακιανάκης. Σκηνοθεσία: Ελενα Τιμπλαλέξη. Σκηνικά - κοστούμια: Κ. Σωτηρίου. Μουσική επιμέλεια: Ν. Αχράνης. Παίζουν οι: Ερ. Βουτσίνος, Κ. Δαβράδου, Γ. Κατινάς, Γ. Κουσκουλής κ.ά. Είσοδος ελεύθερη.

Αρχή του Φεστιβάλ Βύρωνα

Με συναυλία - αφιέρωμα στη Σμύρνη, για τα 80χρονα της Μικρασιατικής Καταστροφής, εγκαινιάζεται σήμερα (9.30 μ.μ.), στο Θέατρο Βράχων «Μελίνα Μερκούρη», το 15ο Φεστιβάλ Δήμου Βύρωνα. Ενα μελωδικό «ταξίδι» με «οδηγό» την ορχήστρα «Εστουδιαντίνα» του Δήμου Ν. Ιωνίας Μαγνησίας, που «αναβιώνει» την πρώτη «Σμυρναίικη Εστουδιαντίνα», το μουσικό σχήμα των τελών του 19ου αιώνα. Τραγουδούν: Γλυκερία, Παντελής Θαλασσινός, Γεράσιμος Ανδρεάτος, Μαριώ, Μπάμπης Τσέρτος, Αγάθωνας, Σοφία Παπάζογλου, Χρίστος Τσιαμούλης, Χρόνης Αηδονίδης και η σοπράνο Ειρήνη Καραγιάννη. Συμπράττουν η Χορωδία Αιγαίου και το Χορευτικό Συγκρότημα «Ναϊάδες».

Θάνατος αρχαιολόγου

Πέθανε τη Δευτέρα η αρχαιολόγος Ελλη Πελεκανίδου. Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1948. Το 1973 αποφοίτησε από το Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΑΠΘ. Μεταξύ 1986-1987 παρακολούθησε μεταπτυχιακά μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Βιέννης.

Από το 1969-1980 εργάστηκε στην ανασκαφή στους Αρχαίους Φιλίππους, υπό τον καθηγητή Στυλιανό Πελεκανίδη, ενώ από το 1975 είχε την ευθύνη της ανασκαφής. Μετά το θάνατο του Στ. Πελεκανίδη (1980) υπήρξε μέλος της ομάδας συνεργατών που ανέλαβε τη συνέχιση και δημοσίευση της ανασκαφής.

Εργάστηκε στην ΙΣΤ` Εφορεία Προϊστορικών - Κλασικών Αρχαιοτήτων και την 9η ΕΒΑ. Το 1975 διορίστηκε ως βοηθός - ερευνήτρια στο Κέντρο Βυζαντινών Ερευνών της Φιλοσοφικής του ΑΠΘ, όπου παρέμεινε έως το 1991. Το 1991 μετατάχθηκε στην 9η ΕΒΑ, ως υπεύθυνη ανασκαφών στη Θεσσαλονίκη, ενώ από το 1998 εργαζόταν στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού.

Το συγγραφικό της έργο αφορά κυρίως την ανασκαφή στους Φιλίππους. Η κηδεία της θα γίνει σήμερα (12μ) από το νεκροταφείο Αναστάσεως του Κυρίου, Χαριλάου Θέρμης.

«Επτά ζωές σε μία»

«Εχω ζήσει επτά ζωές σε μία». Ετσι νιώθει κάνοντας τον απολογισμό της ζωής και της μακρόχρονης μουσικής, θεατρικής και κινηματογραφικής πορείας της η δημοφιλής τραγουδίστρια και ηθοποιός Ρένα Βλαχοπούλου, στο βιο-εργογραφικό βιβλίο που «συνέθεσε» για εκείνην ο Μάκης Δελαπόρτας, με τίτλο «Βίβα Ρένα». Το πλούσια εικονογραφημένο βιβλίο παρουσιάστηκε προχτές το βράδυ από τις εκδόσεις «Αγκυρα», σε μια εκδήλωση προς τιμήν της ηθοποιού, στο θέατρο «Ακροπόλ», το οποίο ταυτίστηκε με πολλές μεγάλες επιτυχίες της Ρ. Βλαχοπούλου.

Απούσης της ίδιας, αλλά παρόντος του συζύγου της, Γ. Λαφαζάνη, οι διοργανωτές της εκδήλωσης τίμησαν αυτήν την - ανεπανάληπτη στο είδος της - μουσικά καλλίφωνη, εύπλαστη κινησιολογικά, πανέξυπνη σκηνικά, πληθωρικά κωμική, έμφυτου χιούμορ θεατρίνα, που πρόσφερε και εξακολουθεί με τις ταινίες της να χαρίζει το γέλιο στους Ελληνες κάθε ηλικίας. Η Ρ. Βλαχοπούλου ανήκει στους κορυφαίους «μαστόρους» της μεγάλης, αξεπέραστης, αθάνατης «γενιάς» της ελληνικής λαϊκής κωμωδίας του 20ού αιώνα. Αυτό το «συμπέρασμα» προέκυψε και με τις ομιλίες στην εκδήλωση των Γ. Δαλιανίδη, Κ. Καρρά, Μ. Κοντού, Γ. Κατσαρού, Λ. Μιχαηλίδη, Φ. Μεταξόπουλου και του συγγραφέα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ