Συντονίζεται ο αγώνας κινήσεων και φορέων που αντιδρούν στην καταστροφική χωροθέτηση του ΝΜΑ. Σπύρος Χαλβατζής: «Η πολιτιστική κληρονομιά δεν είναι εμπόρευμα»
Θέμα της συζήτησης ήταν «Η καταλληλότητα ή μη της θέσης Μακρυγιάννη για την ανέγερση του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης, η καταστροφή ή διατήρηση των αρχαιολογικών ευρημάτων, ο βαθμός αλλοίωσης του περιβάλλοντος χώρου και οι επιπτώσεις». Η αθρόα προσέλευση πολιτών και ο συντονισμός μαζικών φορέων δείχνει πως όλο και περισσότερος κόσμος συνειδητοποιεί ότι η χωροθέτηση του ΝΜΑ στου Μακρυγιάννη και το κτίριο που θα κατασκευαστεί, αποτελούν, ουσιαστικά, την «ταφόπλακα» του Ιερού Βράχου. Διαπίστωση, την οποία υποστήριξαν οι τεκμηριωμένες εισηγήσεις πολλών ειδικών (αρχιτεκτόνων, νομικών κ.ά.), με προβολή ανατριχιαστικών διαφανειών από τη συνεχιζόμενη καταστροφή της αρχαίας πόλης.
Ενδεικτικό στοιχείο για τον προσανατολισμό των υποψηφίων δημάρχων της Αθήνας ήταν το γεγονός ότι εκτός του Σπύρου Χαλβατζή, υποψήφιου δημάρχου με τη «Συμπαράταξη για την Αθήνα» και του εκπροσώπου της «Δημοτικής Κίνησης», Γιάννη Δημαρά, καμία άλλη δημοτική παράταξη δε συμμετείχε σε μια συζήτηση για ένα σημαντικότατο πρόβλημα που θα αντιμετωπίσουν οι Αθηναίοι, αν τα κυβερνητικά σχέδια προχωρήσουν. Φυσικά, «έλαμψαν» διά της απουσίας τους και οι αρμόδιοι των υπουργείων που προσκλήθηκαν.
Στην εκδήλωση διαβάστηκε χαιρετισμός του ακαδημαϊκού και γγ της Αρχαιολογικής Εταιρείας, Β. Πετράκου, ο οποίος χαρακτήρισε τη χωροθέτηση του ΝΜΑ ως «σκόπιμη καταστροφή». Για τους αρχαιολόγους που συμμετέχουν σε αυτήν, σημείωσε ότι «δε διαθέτουν το ήθος, που είναι αναγκαίο, για την καλλιέργεια και τη διδασκαλία της αρχαιολογίας» και στους μη αρχαιολόγους καταλόγισε «έλλειψη μόρφωσης».
Πρόσθεσε ότι ενώ το ΝΜΑ ήταν «όνειρο γενεών», τώρα «γίνεται εφιάλτης». «Γιατί για την κατασκευή του μέσα σε μια πολυάνθρωπη συνοικία, πρέπει να καταστραφεί ένα αρχαίο εκτεταμένο οικοδομικό συγκρότημα, άρτια διατηρημένο, το οποίο δεν έχει δημοσιευτεί». «Η καταστροφή που θα γίνει, αποτελεί συνεπή πολιτική μετά την καταστροφή του Μαραθώνος, η οποία αφαίρεσε από τον τόπο την ηθική σημασία του και την αντικαθιστά με την έννοια του κέρδους, της διασκέδασης και της αναψυχής. Εδώ θα κατασκευάσουν ένα εμπορικό κέντρο αρχαίων ιδεών». Και κατέληξε: «Οι δάσκαλοι των σημερινών αρχαιολόγων που συμβάλλουν στην καταστροφή, αν ζούσαν, θα απέστρεφαν το βλέμμα από αυτούς τους μαθητές τους».
Ο Σπ. Χαλβατζής σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι «είμαστε σήμερα εδώ γιατί θέλουμε να είμαστε μαζί με τους ευαισθητοποιημένους κατοίκους, οι οποίοι δε μάχονται για δικά τους ιδιοτελή συμφέροντα. Στηρίζουμε τις κινητοποιήσεις σας, γιατί πιστεύουμε ότι τα αιτήματα των κατοίκων είναι δίκαια». Για τη χωροθέτηση του ΝΜΑ είπε ότι «πρόκειται για βάρβαρη επέλαση ανθρώπων που έχουν επιστημονικούς τίτλους και επιστημονική καταξίωση. Ομως, αυτούς τους τίτλους τους αξιοποιούν όχι για το συλλογικό συμφέρον, αλλά για να στηρίξουν μια καταστροφική πολιτική».
Πρόσθεσε ότι η «Συμπαράταξη» αντιλαμβάνεται την πόλη όχι «γενικά και αόριστα σαν σύνολο κτιρίων, γυάλινων ή "βωβών" (σ.σ. λογοπαίγνιο για την καταστροφή του "Θων" από τον Βωβό). Μας ενδιαφέρουν οι λειτουργίες της πόλης που διευκολύνουν τη ζωή των εργαζομένων, των κατοίκων, των παιδιών που παίζουν μπάλα... στο τσιμέντο και η διευκόλυνση των ατόμων με ειδικές ανάγκες σε όλες τις λειτουργίες της πόλης».
Υπογράμμισε ότι η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς είναι προτεραιότητα για τη «Συμπαράταξη». «Η πολιτιστική κληρονομιά δεν είναι εμπόρευμα. Δεν μπορούμε να δεχτούμε την κατασκευή του μουσείου σ' αυτή τη θέση, γιατί καταστρέφει ολόκληρη περιοχή, επιβαρύνει και δεν αναδεικνύει τα μνημεία. Υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις και προτάσεις, που δεν απέχουν από την περιοχή». Και κατέληξε υπογραμμίζοντας ότι η «Συμπαράταξη» «θα στηρίζει πάντα τους αγώνες που είναι για το συλλογικό συμφέρον».
Στην παράσταση σημαντικό ρόλο έχει η μουσική, η οποία έρχεται από την ελισαβετιανή εποχή. Τα τραγούδια ερμηνεύει ο Βασίλης Λέκκας με συνοδεία τριών μουσικών, ζωντανά, επί σκηνής. Το έργο ανεβαίνει σε μετάφραση Ερρίκου Μπελιέ, σκηνοθεσία Νανάς Νικολάου, σκηνικά Ασημίνας Δημητρολοπούλου, κοστούμια Εύας Νάθενα, κινησιολογία - χορογραφίες Ελενας Γεροδήμου, φωτισμούς Παναγιώτη Μανούση. Παίζουν: Παύλος Ευαγγελόπουλος, Δημήτρης Μαυρόπουλος, Νίκος Ορφανός, Οδυσσέας Σταμούλης, Μαριάννα Τουμασάτου, Πελαγία Αγγελίδου, Βαγγέλης Ζερβόπουλος, Χρήστος Κελαντώνης, Λίνα Μαρκάκη, Στέλιος Πετράκης, Κώστας Φλωκατούλας.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τραγούδια των κύκλων «Μικρές Κυκλάδες», «Χαιρετισμοί», «Λυρικά», «Μπαλάντες», «Μαουτχάουζεν» κ.ά., με την Τάνια Τσανακλίδου, ενώ ο Γιάννης Κότσιρας θα παρουσιάσει σε πρώτη εκτέλεση στη συμφωνική τους μορφή τα έργα «Επιτάφιος», «Ρωμιοσύνη» και «Επιφάνια». Ο Μίκης Θεοδωράκης χαρακτήρισε, χτες, πολύ σημαντικό το γεγονός ότι παρουσιάζονται ο «Επιτάφιος» και η «Ρωμιοσύνη» στο σύνολό τους καθώς αναδεικνύεται η «ομοιογένεια της ποίησης» και το κοινό «εθίζεται σε μια φόρμα». «Σε αυτά τα έργα», είπε, «πηγαίνει η λαϊκή ορχήστρα και εγώ έχω μια αδυναμία σε αυτό. Ομως οφείλουμε να γευτούμε και τους συμφωνικούς ήχους». Με αφορμή την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Παντοκώμης Κοζάνης να δώσει στο ανοιχτό θέατρο του δήμου το όνομά του, ο συνθέτης είπε «στο χωριό αυτό, που ονομαζόταν Μικρή Μόσχα, είχα πολλές εμπειρίες στα δύσκολα χρόνια» και τόνισε ότι οι «καλλιτέχνες έχουν διπλό καθήκον να είναι μπροστάρηδες στους κοινωνικούς αγώνες».
Αφιερωμένη στον Μάνο Χατζιδάκι είναι η συναυλία «Ενα τραγούδι για τον Μάνο», που θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη, στο θέατρο του Λυκαβηττού (25/6) με συντελεστές το ντούο κιθάρας Βαγγέλη Μπουντούνη - Μάρως Ραζή, τη Σαββίνα Γιαννάτου, την Ορχήστρα Πατρών και το σύνολο εγχόρδων «Οι Κιθαριστές». Στο πρώτο μέρος θ' ακουστούν για πρώτη φορά κομμάτια του Μ. Χατζιδάκι, που μετέγραψε ο Β. Μπουντούνης για δύο κιθάρες («Πάμε μια βόλτα στο φεγγάρι», «Μπαλάντα του Ούρι», «Κάπου υπάρχει η αγάπη μου», «Περιμπανού», «Μανούλα μου», «Αθανασία» κ.ά.) και η σουίτα του «Ενα τραγούδι για το Μάνο», για δύο κιθάρες και έγχορδα, πάνω σε μελωδία του συνθέτη.
Η Σαββίνα Γιαννάτου θα ερμηνεύσει τραγούδια διασκευασμένα από τον Β. Μπουντούνη από τους κύκλους του Μ. Χατζιδάκι «Μεγάλος Ερωτικός», «Ματωμένος Γάμος», «Ρωμαϊκή Αγορά» και «Οδός Ονείρων». Η συναυλία διοργανώνεται στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, σε συνεργασία με τις Σχολές Αμερικάνικης Παροικίας και το «Αμερικανο-Ελληνικό Κέντρο Τεχνών Χαλανδρίου».
Τη νέα δικτυακή πύλη του ΥΠΠΟ, cultureguide.gr παρουσίασε χτες ο Ε. Βενιζέλος. Ο υπουργός απέδωσε τη δημιουργία του κόμβου «στις δυνατότητες της "ΑΕ Προβολής Πολιτιστικής Κληρονομιάς"», η οποία, με το νέο αρχαιολογικό νόμο, μετονομάστηκε σε «Οργανισμό Προβολής του Ελληνικού Πολιτισμού» («ΟΠΕΠ Α.Ε»).
Το γιατί χρειάζεται μια ανώνυμη εταιρία για την κατασκευή του κόμβου αποτελεί ερώτημα που δεν τίθεται πλέον ούτε σαν σκέψη για μια κυβέρνηση, η οποία αντιμετωπίζει τον πολιτισμό σαν αντικείμενο διαχείρισης στην «οικονομία της αγοράς».
Ο κόμβος στοχεύει περισσότερο στο κοινό του εξωτερικού και παρουσιάζει το σύνολο των πολιτιστικών εκδηλώσεων που πραγματοποιούνται καθημερινά στο πλαίσιο της «Επικράτειας Πολιτισμού». Ο χρήστης βρίσκει συνοπτικά όλες τις ημερήσιες εκδηλώσεις, καταχωρημένες σε δέκα κατηγορίες: Θέατρο, Μουσική, Εικαστικά, Χορό, Κινηματογράφο, Φωτογραφία, Λαϊκό Πολιτισμό, Λογοτεχνία, Αρχιτεκτονική, Πολιτιστική Κληρονομιά. Ειδικοί «φάκελοι» αφορούν στην Πολιτιστική Ολυμπιάδα, στις διαλέξεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Προσφέρονται πληροφορίες για το περιεχόμενο της εκδήλωσης, τα εισιτήρια, την επικοινωνία με φορείς.