ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 27 Ιούλη 2002
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Για τις εξελίξεις στο Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδας

Το τελευταίο Σαββατοκύριακο του Ιούνη πραγματοποιήθηκε η 43η τακτική Συνέλευση των Αντιπροσώπων (ΣτΑ) του Οικονομικού Επιμελητήριου Ελλάδας (ΟΕΕ). Τα θέματα που απασχόλησαν τη ΣτΑ ήταν:

  • Ο οικονομικός απολογισμός του 2001, το πρόγραμμα δράσης 2001 - 2004 και οι προτάσεις του ΟΕΕ για τη φορολογική μεταρρύθμιση.

Η ίδια η λειτουργία της ΣτΑ για ακόμη μια φορά επιβεβαίωσε τα φαινόμενα εκφυλισμού των όποιων συλλογικών λειτουργιών του ΟΕΕ και τις ευθύνες που έχουν οι υπόλοιπες παρατάξεις γι' αυτήν την κατάσταση. Οι διαδικασίες ολοκληρώθηκαν με παρόντες περίπου 30 αντιπροσώπους από τους 200 εκλεγμένους και από το τριμελές προεδρείο είχε απομείνει μόνο ο εκπρόσωπος της παράταξής μας, της ΔΠΚ-Ο.

Αυτή η εικόνα είναι αποτέλεσμα της γενικότερης πορείας του ΟΕΕ. Μιας πορείας που στηρίζει και αναπαράγει την κυρίαρχη πολιτική, η οποία δεν εξυπηρετεί τα συμφέροντα της μεγάλης πλειοψηφίας των μισθωτών και αυτοαπασχολούμενων οικονομολόγων. Η γραμμή αυτή στηρίζεται και από την εν γένει λειτουργία του φορέα, η οποία χαρακτηρίζεται από το συγκεντρωτισμό και τη γραφειοκρατία και μετατρέπει το Επιμελητήριο σε μηχανισμό εξυπηρέτησης παραταξιακών, αλλά και προσωπικών επιδιώξεων.

Ο οικονομικός απολογισμός για το 2001 επιβεβαίωσε τον εισφοροεισπρακτικό χαρακτήρα του ΟΕΕ. Το διάστημα 1996-2001 τα συνολικά έσοδα του ΟΕΕ αυξήθηκαν κατά 380%. Τα ίδια έσοδα, κύρια από συνδρομές και εισφορές μελών και μη μελών, αυξήθηκαν κατά 1.010%, ενώ η κρατική επιχορήγηση μειώθηκε κατά 44%, με αποτέλεσμα τα ίδια έσοδα να αντιπροσωπεύουν το 94% του συνόλου των εσόδων το 2001, από 34% που ήταν το 1996, ενώ η κρατική επιχορήγηση αντιπροσωπεύει μόνο το 5% του συνόλου, από 59% που ήταν το 1996.

Για το λόγο αυτό καταψηφίσαμε τον οικονομικό απολογισμό, χωρίς να βάλουμε ζήτημα ατασθαλιών ή μη σωστής τήρησης των βιβλίων και καταθέσαμε τις παρακάτω προτάσεις:

  • Να μειωθεί το παράβολο για την απόκτηση άδειας φοροτέχνη - λογιστή.
  • Να καταργηθεί η, σε ετήσια βάση, ανανέωση της άδειας και το αντίστοιχο παράβολο.
  • Να καταργηθεί η χορήγηση αποζημιώσεων για τη συμμετοχή στις συνεδριάσεις της Κεντρικής Διοίκησης (ΚΔ) και των Περιφερειακών Διοικήσεων (ΠΔ), αλλά και των διαφόρων επιτροπών και να καλύπτονται μόνο τα έξοδα κίνησης.
  • Να αυξηθεί η κρατική χρηματοδότηση και να εισπράττεται το 10% από την αμοιβή του ελεγκτή των ΑΕ που πρέπει να αποδίδουν οι επιχειρήσεις στο ΟΕΕ.

Οσον αφορά τη συζήτηση για το πρόγραμμα δράσης μπορούμε να σημειώσουμε τα παρακάτω:

-- Από καμιά άλλη παράταξη δεν έγινε η παραμικρή αναφορά για την πορεία της οικονομίας, διεθνή ή εσωτερική, την ένταξη της χώρας μας στην ΟΝΕ και τις επιπτώσεις της, για την οικονομική και κοινωνική κατάσταση στη χώρα μας.

-- Για το πρόγραμμα δράσης εξαιτίας και του προσανατολισμού που έδωσε η πλειοψηφία της ΚΔ, η συζήτηση επικεντρώθηκε σε τρία ζητήματα:

α. Στη δημιουργία βοηθητικών επιτροπών και ομάδων εργασίας. Η απόφαση της ΚΔ είναι να προχωρήσει στη δημιουργία 10 επιτροπών, οι οποίες θα παρακολουθούν τη δουλιά 15 ομάδων εργασίας. Ομάδες εργασίας οι οποίες θα είναι πενταμελείς, με ετήσιο προϋπολογισμό 75 εκατ. δραχμές, η δε συμμετοχή στις ομάδες εργασίας θα είναι αναλογική, με βάση την εκλογική δύναμη της κάθε παράταξης. Αντιθέτως, η θέση της παράταξής μας ήταν να καλυφθούν οι κενές οργανικές θέσεις του Οργανισμού του ΟΕΕ και να καλυφθούν οι ανάγκες της Διεύθυνσης Μελετών με το κατάλληλο επιστημονικό προσωπικό. Διεύθυνση η οποία αποτελείται από το Τμήμα Ερευνας και Μελετών, το Τμήμα Κλαδικών Προβλημάτων, το Γραφείο Επιμόρφωσης και το Γραφείο Εκδόσεων, και όχι να δημιουργεί η διοίκηση του ΟΕΕ δεκάδες επιτροπές, αμειβόμενες, με αμφίβολο αποτέλεσμα και συμβολή και με μόνη εμφανή την τάση να εξελιχθούν σε μηχανισμούς ικανοποίησης προσωπικού συμφέροντος και εκλογικής πελατείας.

β. Στην ανάγκη αναμόρφωσης του θεσμικού πλαισίου του οργανισμού απαντούν με μια ακόμη πιο συγκεντρωτική και γραφειοκρατική δομή. Προτείνουν η διάρθρωση του ΟΕΕ να γίνει σε τρία επίπεδα - σε κεντρικό με την πανελλαδική ΣτΑ και την ΚΔ, σε περιφερειακό με περιφερειακή ΣτΑ και ΠΔ που θα αντιστοιχούν στις περιφέρειες της χώρας, και σε νομαρχιακό, με Νομαρχιακές Διοικήσεις (ΝΔ) μόνο σε νομούς που θα έχουν πάνω από 100 οικονομικά τακτοποιημένα μέλη. Οσο δε για τις αρμοδιότητες των Νομαρχιακών Διοικήσεων, προβλέπονται τελείως τυπικές: να εκπροσωπούν το ΟΕΕ στο νομό, να συγκεντρώνουν και να διαβιβάζουν τα δικαιολογητικά στις ΠΔ, ενώ δεν έχει καταληχτεί αν αυτές οι ΝΔ θα εκλέγονται ή θα ορίζονται.

Η παράταξή μας υποστηρίζει ότι η οργανωτική δομή του ΟΕΕ, χωρίς να είναι το βασικό ζήτημα, πρέπει να συμβάλλει στη συμμετοχή των μελών του ΟΕΕ στη λειτουργία και δράση του, να διευκολύνει τη συλλογική σκέψη και δράση. Γι' αυτό προτείνουμε, το ΟΕΕ να είναι διαρθρωμένο σε δύο επίπεδα - στο κεντρικό με την πανελλαδική ΣτΑ και την ΚΔ και σε επίπεδο νομού με τη νομαρχιακή συνέλευση των μελών και ΝΔ άμεσα εκλεγμένη από τα μέλη του νομού, με ουσιαστικές αρμοδιότητες. Ο ενιαίος χαρακτήρας του ΟΕΕ πρέπει να αφορά την οργανωτική διάρθρωσή του και όχι την ποδηγέτηση των νομαρχιακών οργάνων από την ΚΔ, αφαιρώντας τη δυνατότητα έκφρασης σε ειδικότερα και γενικότερα οικονομικά θέματα.

γ. Στη λειτουργία του ΙΕΚΕΜ ΑΕ, το οποίο πιστοποιήθηκε σαν ΚΕΚ σε πανελλαδική βάση για να συμμετέχει στα επιδοτούμενα προγράμματα κατάρτισης και επιμόρφωσης. Από τα 27 προγράμματα που υπέβαλε στο υπουργείο Εργασίας για να εγκριθούν και να χρηματοδοτηθούν από το πρόγραμμα «Κατάρτιση Ανέργων σε πιστοποιημένα ΚΕΚ» εγκρίθηκε μόνο ένα, για τις «Σύγχρονες Βιολογικές Καλλιέργειες»! Τα ετήσια πάγια έξοδα του ΙΕΚΕΜ ανέρχονται σε 51 εκατ. δραχμές, χωρίς να υπολογίζονται οι λειτουργικές δαπάνες (ενοίκια, προσωπικό), ενώ τα συσσωρευμένα χρέη σε 94 εκατ. δραχμές, τα οποία τα καλύπτει το ΟΕΕ, αλλά και επιβαρύνουν τους συμμετέχοντες στα σεμινάρια που μέχρι σήμερα έκανε το ΙΕΚΕΜ και οι οποίοι κλήθηκαν να πληρώσουν περίπου 5.000 δραχμές την ώρα.

Πέρα από την άποψή μας ότι αυτά τα ευρωπαϊκά προγράμματα λειτουργούν σαν μηχανισμοί ενσωμάτωσης και χειραγώγησης, δικαιώθηκε η αντίρρησή μας για το ρόλο και τη λειτουργία του ΙΕΚΕΜ ΑΕ. Τα ζητήματα της επιμόρφωσης πρέπει να είναι ευθύνη των Πανεπιστημίων, ενώ το ΟΕΕ μπορεί να συμβάλλει στην επαγγελματική κατάρτιση αξιοποιώντας τη δικιά του υποδομή και το αντίστοιχο γραφείο επιμόρφωσης όπως ονομάζεται, που προβλέπεται από το θεσμικό πλαίσιο.

Είναι σημαντικό να γνωρίζουν τα μέλη του ΟΕΕ την έκβαση της συζήτησης και τις αποφάσεις της ΣτΑ του ΟΕΕ, σε ένα από τα πιο σημαντικά θέματα, όπως το ασφαλιστικό:

Ενώ από την πλειοψηφία των αντιπροσώπων (με συμμετοχή αντιπροσώπων από τις παρατάξεις που πρόσκεινται στη ΝΔ και το ΣΥΝ) πάρθηκε η απόφαση το ΟΕΕ να εκφράσει την αντίθεσή του στον αντιασφαλιστικό νόμο που ψήφισε η κυβέρνηση (την απόφαση αυτή δεν ψήφισαν η ΠΑΣΚΟ, η ΑΚΙΔΕ και η ΠΑΔΕΦΟ) ταυτόχρονα η πλειοψηφία σχεδόν αναίρεσε την πρακτική σημασία της απόφασης- καταδίκης του νόμου. Αποφάσισε να αξιοποιήσει τον αντιασφαλιστικό νόμο για να δημιουργηθεί επαγγελματικό ταμείο των οικονομολόγων σαν νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, το οποίο θα στηρίζεται στην κεφαλαιοποίηση και την ανταποδοτικότητα, πρόταση η οποία ψηφίστηκε από την ΠΑΣΚΟ, τη ΔΗΚΙΟ, τις «ανεξάρτητες» παρατάξεις και από τμήμα των αντιπροσώπων του ΣΥΝ.

Ακόμη θεωρούμε σκόπιμο, να αποκαλύψουμε στα μέλη του ΟΕΕ τις επιδιώξεις ορισμένων παρατάξεων - της ΠΑΣΚΟ, αλλά και των λεγόμενων ανεξάρτητων - τη γραμμή με την οποία παρεμβαίνει με αποφάσεις της η διοίκηση του ΟΕΕ σε επίκαιρα οικονομικά και κοινωνικά ζητήματα.

Ειδικότερα, η πρόταση του ΟΕΕ για τη φορολογική μεταρρύθμιση εντάσσεται στην ανάγκη ενσωμάτωσης της ελληνικής οικονομίας στις ευρωενωσιακές δομές, στην ανάγκη ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας και της προσέλκυσης επενδύσεων.

Η παράταξη που υποστηρίζει ο ΣΥΝ ακολουθεί καιροσκοπική πολιτική στη γραμμή παρέμβασης του ΟΕΕ. Στα λόγια σε ορισμένα ζητήματα εμφανίζεται ως αντιπολίτευση, προσπαθώντας να τηρήσει τα προσχήματα. Ομως, στην πράξη, και από θέσεις ευθύνης, συμπράττει στην υλοποίηση αυτής της πορείας που ακολουθεί το ΟΕΕ, όπως για παράδειγμα η λεκτική διαφάνεια από τη μια μεριά στον τρόπο συγκρότησης του ΔΣ του ΙΕΚΕΜ ΑΕ και η ανάληψη της θέσης του διευθύνοντος συμβούλου του ΔΣ από μέλος της. Ενώ στις διακηρύξεις της ανοίγει, υποτίθεται, μέτωπο στα συντεχνιακά - όπως τα ονομάζει - σχήματα, αυτό δεν την εμπόδισε κατά τη διαδικασία συγκρότησης του προεδρείου της ΚΔ του ΟΕΕ να συνεργαστεί με εκπροσώπους αυτών, με στόχο το μοίρασμα θέσεων.

Παρά τον εξαιρετικά αρνητικό συσχετισμό, διαφάνηκε, κατά τις εργασίες της ΣτΑ, ότι σε ορισμένους αντιπροσώπους αρχίζει να αναπτύσσεται ένας προβληματισμός για τις γενικότερες εξελίξεις, αλλά και για την πορεία του ΟΕΕ και ότι διευρύνεται η απήχηση των θέσεων της παράταξής μας, της ΔΠΚ-Ο. Αυτό αναδεικνύει την ανάγκη όχι μόνο να ενισχύσουμε την παρέμβασή μας μέσα στα πλαίσια του ΟΕΕ, αλλά κυρίως να αναπτύξουμε τη δράση μας και να ενισχύσουμε τους δεσμούς μας με τους μισθωτούς, τους αυτοαπασχολούμενους, τους υποαπασχολούμενους και τους άνεργους συναδέλφους οικονομολόγους σε διάφορα πεδία συσπειρώσεων και αγώνων.


Του
Νίκου ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΥ*
* Ο Νίκος Καραθανασόπουλος είναι μέλος της ΚΔ του ΟΕΕ και του Τμήματος Οικονομίας της ΚΕ του ΚΚΕ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ