Ερώτηση κατέθεσαν στη Βουλή βουλευτές
Στο κείμενο της Ερώτησης επισημαίνεται ότι «παρ' όλο που ήταν γνωστό από τα πριν ότι επέρχονται "ακραία καιρικά φαινόμενα", η ανεπάρκεια του σχεδιασμού και οι σοβαρές ελλείψεις στις υποδομές, σε συνδυασμό με την πολιτική που ακολούθησαν οι εκάστοτε κυβερνήσεις τις προηγούμενες δεκαετίες, εκτεταμένες ήταν οι ζημιές που προκάλεσε στις 26 και 27 Ιούλη 2002 η κακοκαιρία στους Νομούς Χαλκιδικής, Ροδόπης, Εβρου, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή της Βόρειας Ελλάδας. Πιο συγκεκριμένα:
Τα περισσότερα από τα παραπάνω προβλήματα οφείλονται στις ανεπαρκέστατες υποδομές που υπάρχουν σαν αποτέλεσμα των αντιλαϊκών κυβερνητικών πολιτικών, καθώς και στην εξυπηρέτηση λογής - λογής συμφερόντων, με συνέπεια το μπάζωμα των ρεμάτων, την αυθαίρετη δόμηση και στην οικοπεδοποίηση και "άναρχη" ανοικοδόμηση - τσιμεντοποίηση της υπαίθρου».
Οι βουλευτές του ΚΚΕ ρωτούν τους αρμόδιους υπουργούς ποια μέτρα πρόκειται να πάρει η kυβέρνηση και πότε, ώστε:
- Να αντιμετωπιστούν τα σοβαρότατα πλήγματα, που δέχτηκε ο τουρισμός σε περιοχές όπως ο Νομός Χαλκιδικής, η οικονομία του οποίου στηρίζεται κυρίως στον τουρισμό και να αποζημιωθούν οι πληγέντες άμεσα και με επάρκεια;
- Να αποκατασταθούν άμεσα οι ζημιές που προκάλεσε η κακοκαιρία στον τομέα των υποδομών (οδικό δίκτυο κ.τ.λ.);
- Να αποζημιωθούν οι πληγέντες αγρότες των νομών Ροδόπης, Εβρου και γενικότερα της Βόρειας Ελλάδας για το σύνολο των ζημιών που έχει υποστεί η παραγωγή τους (γεωργική και κτηνοτροφική);
- Να εκπονηθεί και να ληφθούν όλα τα μέτρα για την εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου και αποτελεσματικού σχεδιασμού, προκειμένου να αντιμετωπίζονται οι θεομηνίες, ακόμα κι όταν πρόκειται για "ακραία καιρικά φαινόμενα";
Σε μια σειρά «σταθμούς», σε όλη την Ελλάδα, θα κάνει στάση το 28ο Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή», μέχρι την κορύφωσή του το Σεπτέμβρη. Για τις επόμενες ημέρες το πρόγραμμα των προφεστιβαλικών εκδηλώσεων είναι το εξής:
- Στην Αλικαρνασσό Ηρακλείου Κρήτης θα γίνει εκδήλωση στις 8.00 μ.μ., με θέμα: «Ασφαλιστικό και νέοι εργαζόμενοι».
- Στους Αγίους Αποστόλους, στα Χανιά, θα γίνει εκδήλωση στις 8.00 μ.μ., με θέμα: «Οχι στην ιδιωτικοποίηση της παραλίας».
- Στη Λήμνο θα γίνει το κεντρικό φεστιβάλ, στο Γυμνάσιο Μύρινας, στις 8.30 μ.μ., με θέμα: «Παιδεία και ναρκωτικά».
- Στην Ασπροβάλτα Θεσσαλονίκης θα γίνει εκδήλωση στις 8.30 μ.μ., με θέμα: «2003 και αντιιμπεριαλιστική πάλη».
- Στις Βουκολιές Κρήτης θα γίνει εκδήλωση στις 8 το βράδυ, με θέμα: «Δημοτικές και νομαρχιακές εκλογές, ψήφος για μας και τους αγώνες μας».
- Στην Καμαριώτισσα Σαμοθράκης, στις 8.00 μ.μ. θα γίνει εκδήλωση με έκθεση βιβλίου και μουσικά σχήματα.
- Το κεντρικό φεστιβάλ της Χίου θα γίνει στην κεντρική πλατεία Χίου στις 8.30 το βράδυ.
- Στην παραλία των Καμένων Βούρλων, θα γίνει στις 7.30 μ.μ. εκδήλωση με θέμα «Νεολαία και Τοπική Αυτοδιοίκηση».
- Στα Π. Ρούματα, στα Χανιά, θα γίνει εκδήλωση, στις 8.00 το βράδυ, με θέμα τα προβλήματα των νέων της υπαίθρου.
- Στην παραλία Στούπα της Μεσσηνίας, στις 7.00 το βράδυ, θα μιλήσει ο Β. Λαμπρόπουλος, μέλος του Γραφείου Περιοχής Αν. Πελοποννήσου, με θέμα τα ναρκωτικά.
- Στα Θέρμα Σαμοθράκης θα πραγματοποιηθεί από τις 8 το βράδυ, έκθεση βιβλίου και μουσική εκδήλωση.
- Στο Λούρο Πρέβεζας θα γίνει εκδήλωση στις 8.30 μ.μ., με θέμα οι νέοι για την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
...και το «δώρο» της προφορικής βαθμολογίας
Ο ίδιος ο υπουργός τονίζει ότι κίνητρο της τροποποίησης αυτής αποτελεί η αποκηδεμόνευση της λειτουργίας του Λυκείου από τις διαδικασίες εισαγωγής στα τριτοβάθμια ιδρύματα και η δυνατότητα απόκτησης Απολυτηρίου, εκτός της μονομερούς εξάρτησης από τις εισαγωγικές εξετάσεις.
Με αφορμή τη νέα αυτή τροποποίηση διαπιστώνουμε:
1. Καταρρίπτεται ο μύθος ότι οι εισαγωγικές εξετάσεις καταργήθηκαν από τη «μεταρρύθμιση» και πως οι πανελλαδικές γραπτές δοκιμασίες στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου αποτελούν εύκολη και ισοδύναμη αντικατάσταση των παλαιών προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων σε επίπεδο σχολικής μονάδας.
2. Το ΥΠΕΠΘ προσπαθεί να απαλύνει την έντονη δυσαρέσκεια που δημιούργησε η φετινή μεγάλη αύξηση της αποτυχίας των μαθητών. Αποπειράται με αυτόν τον τρόπο να χρεώσει την αποτυχία στην υπογεννητικότητα, να λύσει το πρόβλημα του αποδεκατισμού του μαθητικού πληθυσμού στα Λύκεια, που, αν συνεχιστεί η μονομέρεια της απόρριψης, θα φτάσουν στο σημείο οι φοιτώντες να μην καλύπτουν τον αριθμό εισακτέων και κυρίαρχα επιδιώκει να αποκρύψει τον επιλεκτικό και ταξικό χαρακτήρα του Λυκείου, ενδύοντας με φιλολαϊκό «προσωπείο» την αντιεκπαιδευτική πολιτική του.
Ακόμα επισημαίνουμε ότι:
Πρώτοι εμείς εντοπίσαμε («Ριζοσπάστης» 11/7/2002) ότι η προσαρμογή της προφορικής βαθμολογίας στη γραπτή (+2, - 2) είναι το κλειδί της αυξανόμενης απόρριψης και ακόμη εκτιμάμε ότι η κατάργησή της ως προς την προαγωγή και την απόλυση των μαθητών δεν αλλάζει το χαρακτήρα και το ρόλο της «μεταρρύθμισης». Για μας η επιβολή των γραπτών εξετάσεων στο Δημοτικό (1992), η αριθμητική βαθμολογία και οι υπάρχουσες εξετάσεις στο Γυμνάσιο από παλιότερα, προετοιμάζουν την κοινωνική επιλογή των μαθητών, που έχει ήδη απ' αυτά τα χρόνια προκαθοριστεί και συντελεστεί, ενώ η τελετουργική νομιμοποίησή της και η σκληρή επιβολή της ολοκληρώνεται στο Ενιαίο Λύκειο και παρά τα όποια μέτρα άμβλυνσης του εξεταστικού, ταξικού φορτίου.
Μ' αυτή τη νομιμοποίηση επιτυγχάνεται η αέναη και άνιση κατανομή προνομίων, η διαχείριση και η αναπαραγωγή των μορφωτικών, ταξικών - κοινωνικών ανισοτήτων και μέσα από το μηχανισμό της εκπαίδευσης.
Εξάλλου, με ή χωρίς τις δύο μονάδες προσαρμογής, οι Πανελλαδικές Εξετάσεις εξακολουθούν να παίζουν τον πρωταγωνιστικό τους ρόλο, δηλαδή:
α) Οι εκπαιδευτικοί θα είναι φειδωλοί και αυστηροί στους βαθμούς, αφού θα αξιολογούνται από τις επιδόσεις των μαθητών (Κεφάλαιο 8 & 7 Υπουργικής Εγκυκλίου).
β) Η αφυδάτωση και η τυποποίηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας θα συνεχίζονται και θα αναιρούν την όποια μορφωτική λειτουργία του σχολείου, προωθώντας την κατακερματισμένη και χρησιμοθηρική γνώση.
γ) Τα παραπλανητικά συνθήματα των ίσων ευκαιριών, της έλλειψης μονομέρειας κλπ., δεν μπορεί να συγκαλύψουν την έξωση των μαθητών στα ΤΕΕ, ούτε τη νέα τριπλή πια κατηγοριοποίηση των μαθητών των Λυκείων σε επιτυχόντες, απορριπτέους και κατόχους ενός υποβαθμισμένου απολυτηρίου «εκπτώσεων», χωρίς μορφωτικό, γνωστικό ή επαγγελματικό αντίκρισμα. Κατά τα άλλα τα Λύκεια ονομάζονται Ενιαία. Τέλος, η προετοιμασία συμμετοχής στις εξετάσεις έχει συγκεκριμένες ιδεολογικές προεκτάσεις για τους υποψηφίους, καθώς επιδρά στην υποκειμενική τους συνείδηση. Συνείδηση που υιοθετεί σαν κυρίαρχες αξίες τον ατομοκεντρισμό, τον ανταγωνισμό, τα προσωπικά χαρίσματα και θεμελιακή νοοτροπία, την υποταγή στον ανώτερο, αξίες και πρότυπα, που βλέπουν την κοινωνία σαν άθροισμα μεμονωμένων ατόμων και όχι σαν συλλογική κίνηση και μόρφωμα δράσης. Αυτές οι ίδιες οι εξετάσεις πετυχαίνουν την επικύρωση και συνοχή της επιλεκτικής λειτουργίας των σχολείων.
Για όλους αυτούς τους λόγους, επίκαιρη και αναγκαία εγείρεται η άμεση απαίτηση για απεξάρτηση του Λυκείου από εξετάσεις εισαγωγικές, η επαναφορά του θεσμού των ανεξεταστέων σε όλες τις τάξεις του Λυκείου και η παράλληλη κατάργηση του διπλού, σχολικού δικτύου (Ενιαίο Λύκειο - ΤΕΕ). Κι αυτά σαν πρώτο βήμα της πορείας για το Ενιαίο, 12χρονο, υποχρεωτικό, δημόσιο και δωρεάν σχολείο βασικής μόρφωσης, που μπορεί να είναι το μόνο σχολείο που θα καλύπτει τις σύγχρονες μορφωτικές και ψυχικές ανάγκες των νέων και θα δικαιώνει τις προσδοκίες και τα οράματα του λαού μας για μια καλύτερη παιδεία, ζωή και κοινωνία.