ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 25 Αυγούστου 2002
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Κόντρα στη νέα (α)ταξία
«Εχομε βάσεις στηρίζομε χούντα»

Στα παλιότερα εκείνα χρόνια της κλιμάκωσης των εξοπλισμών και των πυρηνικών πυραύλων, με έντονες τις αμερικανικές προκλήσεις, αντιπροσωπεία της ΕΕΔΥΕ και της «Εκκλησης της Ακρόπολης» επισκέφτηκε διαδοχικά τον Σοβιετικό πρεσβευτή στην Αθήνα και τον Αμερικανό ομόλογό του, που ήταν, τότε, ο «κατ' απονομήν» Ελληνοαμερικανός Μάικλ Σωτήρχος. Κατά το διάβημα αυτό, διατυπώθηκε από την ελληνική φιλειρηνική πρωτοπορία (ΕΕΔΥΕ), το αίτημα για την εκατέρωθεν μείωση των πυρηνικών και στη συνέχεια, των συμβατικών εξοπλισμών.

Ο Μάικλ Σωτήρχος, μειλίχιος μεν, παρέκαμψε το αίτημα, διατυπώνοντας κουτοπόνηρα την «απορία» για τον αντιαμερικανισμό στη χώρα μας.

Η αντιπροσωπεία των αγωνιστών της ειρήνης τού ανέφερε τις επίσημες ομολογίες Αμερικανών πρεσβευτών, κυβερνητικών παραγόντων για τις «πελατειακές σχέσεις» και την επιβαλλόμενη υποτέλεια. Του υπογράμμισαν, δηλαδή, όσα τα αποκαλυπτόμενα τώρα, -εκτός των αποκρυπτομένων(!)- στις 800 σελίδες των απόρρητων αμερικανικών αρχείων.

Ετσι, σύμφωνα και με τα αρχεία αυτά, ο τότε υπουργός Εξωτερικών, Ντιν Ρασκ, με μνημόνιο, 21 Ιουλίου 1967 προς τον Αμερικανό Πρόεδρο Λίντον Τζόνσον, δύο μήνες μετά τη χούντα, ομολογούσε κυνικά: «... Στην Ελλάδα έχουμε (σ.σ. βάσεις) και με πυρηνικά που είναι σημαντικές για την αεροπορία, το ναυτικό και...(σ.σ. διαγράφηκε μια σημαντική φράση...). Η αξία των εγκαταστάσεων αυτών (βάσεων), έχει αυξηθεί με τον αραβοϊσραηλινό πόλεμο!!!».

Τριάντα πέντε χρόνια, από τότε, ο σημερινός Αμερικανός αναπληρωτής Αμυνας των ΗΠΑ Πολ Βόλφοβιτς, εξ ονόματος του Προέδρου του και των επιθετικών σχεδίων κατά του Ιράκ, δηλώνει ακόμη πιο κυνικά: «Μια πραγματική υπερδύναμη οφείλει να ελέγχει -(σ.σ. και να βομβαρδίζει)- τις περιοχές που διαθέτουν ενεργειακά αποθέματα (δηλαδή πετρέλαια), ώστε να μπορεί να ασκεί την παγκόσμια εξουσία».

Ούτε ο Φίρερ δεν είχε τέτοια σχέδια για τον «ζωτικό χώρο» του Ράιχ...


Του
Γιώργου Κ. ΤΣΑΠΟΓΑ


ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ
Χρονοδιάγραμμα με πολλά ερωτήματα

Γρηγοριάδης Κώστας

Το είχαμε επισημάνει εδώ και καιρό, ότι η «σαλαμοποίηση», η διάσπαση της περιβόητης φορολογικής μεταρρύθμισης γίνεται προκειμένου να εξυπηρετηθούν καλύτερα οι πολιτικές σκοπιμότητες της κυβέρνησης. Η οποία, μη θέλοντας να προκαλέσει την κοινή γνώμη με τα ακραία αντιλαϊκά φορολογικά μέτρα (πόρισμα επιτροπής Γεωργακόπουλου) λίγο πριν τις δημοτικές και νομαρχιακές εκλογές, αποφάσισε να μεταθέσει χρονικά τη δημοσιοποίησή τους. Ομολογούμε όμως ότι μετά τις ανακοινώσεις του υπουργού Τύπου, Χρ. Πρωτόπαππα, την περασμένη Πέμπτη, αιφνιδιαστήκαμε. Γνωρίζαμε, βέβαια, ότι η μακροχρόνια άσκηση της κυβερνητικής εξουσίας έχει κάνει «εξπέρ» τους ταγούς της στο θέμα της εξαπάτησης της κοινής γνώμης, αλλά ο τρόπος χειρισμού του φορολογικού πακέτου, έτσι όπως ανακοινώθηκε την προηγούμενη Πέμπτη από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο, δείχνει ότι έχουμε να κάνουμε με ανθρώπους υψηλής ειδίκευσης...

Τι ανακοίνωσε ο κ. Πρωτόπαππας για το συγκεκριμένο θέμα; Παραθέτουμε στο σημείο αυτό την ακριβή διατύπωση του κειμένου: «Φορολογική μεταρρύθμιση, παρουσίαση της τρίτης φάσης στη ΔΕΘ. Στη φορολογική μεταρρύθμιση το επίκεντρο των "παροχών" για το 2003. Προς το τέλος του χρόνου θα εξεταστεί και το θέμα των φόρων περιουσίας. Τα τρία νομοσχέδια μεταρρύθμισης θα κωδικοποιηθούν σε ένα ενιαίο τον Απρίλη του 2003. Βάση του φορολογικού συστήματος που θα αντικαταστήσει συνολικά παλιές νομοθεσίες. Ετσι θα ολοκληρωθεί η φορολογική μεταρρύθμιση».

Η έκπληξη για τις κυβερνητικές ανακοινώσεις δε βρίσκεται στις εξαγγελίες Σημίτη για τις αμφισβητούμενες «παροχές», ούτε και στο ότι η φορολογία των ακινήτων θα ανακοινωθεί προς το τέλος του χρόνου. Αυτές ήταν κινήσεις εύκολα προβλέψιμες. Θα βγει ο Σημίτης στη ΔΕΘ και θα ανακοινώσει την αύξηση του αφορολόγητου ορίου για μισθωτούς- συνταξιούχους, από το 2003, στα 10.000 ευρώ από τα 8.400 σήμερα, κάτι που στην πράξη θεωρητικά σημαίνει μείωση φόρου 27,5 χιλιάδων δραχμών ανά φορολογούμενο. Αναμένονται και οι εξαγγελίες φορολογικού περιεχομένου για πολύτεκνες οικογένειες, θέμα φαμφαρόνικο αλλά «χαμηλού» δημοσιονομικού κόστους, ίσως και η ανακοίνωση της κατάργησης της υποχρέωσης υποβολής φορολογικής δήλωσης για χαμηλά εισοδήματα, ενώ είναι αμφίβολο αν ανακοινωθούν από τον πρωθυπουργό τα «δυσάρεστα» θέματα, όπως η κατάργηση της έκπτωσης των δαπανών με αποδείξεις, κάτι που όχι μόνο ισοσταθμίζει αλλά και υπερκεράζει τις όποιες «ελαφρύνσεις». Σύμφωνα με τα στοιχεία της Επιτροπής Γεωργακόπουλου, το δημοσιονομικό κόστος της έκπτωσης αυτής ανέρχεται σε 255 δισ. δραχμές.

Προβλέψιμη επίσης είναι και η κίνηση για ανακοίνωση των μέτρων για τη φορολογία ακινήτων στο τέλος του χρόνου... Ασε, σου λένε οι «πασόκοι», να περάσουν οι δημοτικές εκλογές και μετά τους έρχεται η κρυάδα. Τι να κάνουν, δηλαδή, να πάρουν τους κυβερνητικούς υποψηφίους δημάρχους και νομάρχες στο λαιμό τους; Και η κρυάδα αναμένεται να είναι δυνατή, αφού στα πλαίσια των αναδιατάξεων που θέλουν να κάνουν στην αγορά ακινήτων, από τη μια επιδιώκουν να αυξήσουν την εμπορευσιμότητα της αγοράς αυτής (άρα μείωση της επιβάρυνσης στις αγοραπωλησίες) και από την άλλη να δημιουργήσουν μια σταθερή βάση φορολογικών εσόδων με την επιβολή, υψηλών απ' ό,τι λέγεται, φόρων στη μικρή και μεσαία ακίνητη περιουσία και με μείωση, παράλληλα, της επιβάρυνσης στη μεγάλη ακίνητη περιουσία.

Αυτό όμως που προξενεί εντύπωση και εύλογα ερωτήματα για τις τελικές τους επιδιώξεις, είναι η ανακοίνωση του κυβερνητικού εκπροσώπου, ότι τα τρία αυτά νομοσχέδια, δηλαδή, για τη φορολογία μεταβιβάσεων ακινήτων, για τους άμεσους και έμμεσους φόρους και τη φορολογία ακινήτων, θα κωδικοποιηθούν σε ένα ενιαίο τον Απρίλη του 2003. Τι να σημαίνει αυτό, αλήθεια; Εδώ δεν τίθεται θέμα αδικαιολόγητης καχυποψίας, αφού η εμπειρία έχει δείξει μέχρι σήμερα ότι την κυβέρνηση, την κάθε κυβέρνηση, με τους συγκεκριμένους πολιτικούς και ταξικούς προσανατολισμούς, ειδικά σε θέματα φορολογίας, δεν είναι να την εμπιστεύεσαι. Το σίγουρο είναι ότι η υπόθεση αυτή θα «σέρνεται» για ένα ακόμη τετράμηνο, από το Δεκέμβρη του 2002 έως και τον Απρίλη του 2003. Εδώ δημιουργούνται πληθώρα ερωτημάτων. Οπως, π.χ., ο Κ. Σημίτης θα ανακοινώσει στη ΔΕΘ το σύνολο των παρεμβάσεων στην άμεση και έμμεση φορολογία, ή επιλεκτικά μόνον κομμάτια του παζλ; Εχει η κυβέρνηση εγκαταλείψει οριστικά ή όχι τις σκέψεις για αύξηση των έμμεσων φόρων, του ΦΠΑ κατά 1 μονάδα, ή την αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης στα πετρελαιοειδή, στον καπνό και στα οινοπνευματώδη; Τι θα κάνει με τη φορολογία των μικρομεσαίων; Θα την αφήσει ως έχει ή θα ακολουθήσει τις προτροπές Γεωργακόπουλου, κάνοντας έτσι τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους ΕΒΕ να παραμιλάνε; Τι θα κάνει με τις υπόλοιπες φορολογικές δαπάνες, τους εκπιπτόμενους τόκους των στεγαστικών δανείων, τις εκπτώσεις του ενοικίου, ή τα δίδακτρα, τις ιατρικές εξετάσεις; Οι παρεμβάσεις στη φορολογία φυσικών προσώπων ολοκληρώνονται με την αύξηση του αφορολόγητου ορίου, ή μήπως κρύβονται και άλλες εκπλήξεις; Ποιοι διαρρέουν εξωφρενικά σενάρια για φορολογική κλίμακα με τρεις συντελεστές (0%, 20%, 40% ή 38%); Πώς θα υλοποιήσει η κυβέρνηση το στόχο για ανταγωνιστικό φορολογικό σύστημα, στα πλαίσια του εντεινόμενου επιχειρηματικού ανταγωνισμού στην ευρωζώνη; Δε θα υπάρξουν άλλες παρεμβάσεις στην κατεύθυνση της μείωσης της φορολογικής επιβάρυνσης των επιχειρήσεων;

Ολα αυτά τα ερωτήματα μένουν μέχρι σήμερα αναπάντητα, οι κυβερνητικοί παράγοντες αποφεύγουν να τα θίξουν, τουλάχιστον επίσημα. Το γεγονός ότι δεν τα θίγουν δε σημαίνει βέβαια ότι έχουν εγκαταλείψει κάθε σκέψη για την εφαρμογή τους. Γι' αυτό δημιουργούνται σοβαρά ερωτήματα για το αν στο κυβερνητικό επιτελείο έχουν επιλέξει να κάνουν την... έκπληξη στις αρχές του 2003. Αν μάλιστα έχουν βάση τα σενάρια ότι ο χρόνος των βουλευτικών εκλογών τοποθετείται προς το τέλος του 2004, υπάρχουν πολύ σοβαρές πιθανότητες η κυβέρνηση να επιλέξει το 2003 για να ξεδιπλώσει τη νέα της επίθεση.


Θανάσης ΚΑΝΙΑΡΗΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ