ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 22 Σεπτέμβρη 2002
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Ανδρών επιφανών πορτρέτα

Πορτρέτο πρώτο: Θεόδωρος Αναγνωστόπουλος, βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, πρώην υπουργός Δημόσιας Τάξης. Γνωστός και με τα ψευδώνυμα: Ηρωας Ριανκούρ, Ντετέκτιβ Κλουζό και Πουαρό. Οταν τον βλέπεις, το πρώτο που σου έρχεται είναι να του παραγγείλεις μπριζόλες και μπίρες και, φυσικά, ποτέ μα ποτέ δε θα του ζητήσεις να σου βρει τρομοκράτες, θα πρέπει να τελούσε εν ευθυμία ο τότε πρωθυπουργός που τον διόρισε. Αίσθηση προκάλεσε η δήλωσή του σε εκπομπή στην τηλεόραση, ότι η τρομοκρατία εκπορεύεται από τη μήτρα της Αριστεράς. Ιστορικά έχει δίκιο ο ήρωας Ριανκούρ: οι Γερμανοτσολιάδες, οι Χίτες, τα Τάγματα Ασφαλείας και οι χουντικοί ουδεμία σχέση είχαν με την τρομοκρατία... Το πορτρέτο του Κλουζό δεν πωλείται, δωρίζεται στο Εθνικό Μουσείο Αηδίας.

Πορτρέτο δεύτερο: Βασίλης Αναγνωστόπουλος (λέτε να το 'χει τ' όνομα;) εκ Παρισίων. Σκηνοθέτης; Συγγραφέας; Αγνώστων σίγουρα έργων. Θλιβερός μεσήλικας, βρήκε τρόπο να διαφημίσει εαυτόν. Τύπωσε κι αυτός μια κάρτα, που είναι της μόδας φέτος, όπου γράφει: «Γνώρισα τον Γιωτόπουλο». Αυτός, λοιπόν, ο Αναγνωστόπουλος ήταν στιγμιαίος τροτσκιστής και, μεσούσης της Δικτατορίας, αποφάσισε ότι, αφού κανένας δεν κάνει αντίσταση στην πτωχή Ελλάδα, να έρθει ο ίδιος ως ηγέτης και να μας οργανώσει. Κατά δική του πάντα ομολογία στον κύριο Παπαχελά και στον γνωστό κύριο Μάκη, δε βρήκε κανέναν εδώ. Καλώς. Αποφάσισε μετά να γίνει καλλιτέχνης. Κακώς. Είχε χάσει όμως τη φρεσκάδα του και πολύτιμο χρόνο στον αγώνα του από καφέ σε καφέ, κι έτσι ό,τι δεν κατάφερε ως στιγμιαίος τροτσκιστής το πλήρωσε ως καλλιτέχνης: Παρέμεινε άγνωστος. Ευτυχώς. Ωσπου τον ξέθαψε ένας πράκτορας των Εγγλέζων στο πλαίσιο της γνωστής υπόθεσης της τρομοκρατίας. Δυστυχώς. Πήρε σβάρνα τα κανάλια με την εξής δήλωση: Πότε εγώ, ο συγγραφέας, θα έχω την εμπειρία ξανά να επικοινωνήσω με έναν πράκτορα; Κι αρχίζει να στέλνει ποιήματα στον πράκτορα, ο οποίος από την πλευρά του ν' απαντά κι αυτός με στίχους. Οποία ξεφτίλα όμως! Ο πράκτορας κάποια στιγμή βαρέθηκε. Κακώς. Εμεινε ο καλλιτέχνης να δίνει συνεντεύξεις. Πατρική συμβουλή: Να γυρίσει ο στιγμιαίος τροτσκιστής στο Παρίσι, γιατί οι Ελληνες έχουν χιούμορ, αλλά, όταν το χάνουν, η φάπα πέφτει σύννεφο. Το πορτρέτο του αφιερώνεται σε όσους έκαναν αντίσταση στο Παρίσι. Μπορούν, χάρη σ' αυτό, να καθρεφτίζονται μέσα του.

Πορτρέτο τρίτο: Το μοντέλο μου είναι διανοούμενος, καθηγητής, που θέλει ν' ασχολείται με τα κοινά. Μαζί του θ' ακολουθήσω το διάταγμα της 10ης Ομιχλώδους του έτους Β' της Γαλλικής Επανάστασης που επιβάλλει την προσφώνηση στον ενικό. Είναι αλήθεια ότι σε πλησίασαν τρυφερά Εγγλέζοι πράκτορες στο πλαίσιο της έρευνας για την τρομοκρατία. Μου το είπες με δραματικό τρόπο τη στιγμή που ετοιμαζόμουν να μπω στην αίθουσα για την ομιλία μου πάνω στον Γιάννη Ρίτσο. Νόμιζα πως θα σταματούσες εκεί. Σε είδα όμως και στην εκπομπή «Οι Φάκελοι», όπου, ανάμεσα στα άλλα, είπες ότι σε πλησίασαν οι Εγγλέζοι πράκτορες για την παράνομη οργάνωση στην οποία συμμετείχες στην Επταετία. Αυτό που δε λες όμως είναι πως γνωρίζεις πολύ καλά ότι στα παλιά τους τα παπούτσια των Εγγλέζων η οργάνωσή σου της Επταετίας και στα παλιά τους τα παπούτσια κι εσύ ο ίδιος. Η ανακριτική διείσδυση που επιχειρούν οι μυστικές υπηρεσίες των Εγγλέζων, κύριε καθηγητά, είναι γιατί ηλιθιωδώς πιστεύουν πως θα βάλουν στο χέρι το μαζικό κίνημα. Ηταν απλώς μια ευκαιρία δική σου και της παρέας σου να καλύψετε με αυτό το τρικ τις ενοχές σας, που συμπλέετε με το κατεστημένο. Και να θέλω δεν μπορώ να ξεχάσω. Να σου θυμίσω λοιπόν ότι, όταν ετοιμαζόμουν να μιλήσω στο Βελιγράδι εν μέσω του πολέμου στη Γιουγκοσλαβία, η αγωνία σου ήταν να μην πω τίποτα για τη στάση της κυβέρνησης. Ακόμα κι εκεί, κύριε καθηγητά, φοβόσουν μήπως χάσεις το αξίωμά σου στο πανεπιστήμιο. Το πορτρέτο σου σ' το χαρίζουμε για να βλέπεις πώς ακριβώς είσαι.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


Φωτογραφικές «ματιές»

Φωτογραφία της Κ. Καλούδη
Φωτογραφία της Κ. Καλούδη
Στο επίκεντρο του εικαστικού ενδιαφέροντος έρχεται η φωτογραφία, που με σειρά σημαντικών εκθέσεων εγκαινιάζει τη νέα εκθεσιακή περίοδο. Σε γνωστές αίθουσες τέχνης της Αθήνας, αλλά και σε σημαντικά ιδρύματα και Μουσεία, από τα μέσα του Σεπτέμβρη έως τα τέλη του Οκτώβρη, Ελληνες και ξένοι φωτογράφοι - καλλιτέχνες παρουσιάζουν χαρακτηριστικά δείγματα της δουλιάς τους. Οι περισσότερες από τις παρουσιάσεις αυτές περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα του Διεθνή Μήνα Φωτογραφίας, το οποίο περιλαμβάνει 22 συνολικά εκθέσεις (18 ατομικές και 4 ομαδικές).

Ενενήντα μεγάλες φωτογραφίες και 180 μικρότερες περιλαμβάνει η έκθεση του φωτογράφου Σωκράτη Μαυρομμάτη, που φιλοξενείται από την 1η και έως τις 20 Οκτώβρη στο Μουσείο Μπενάκη. Τίτλος της: «Φωτογραφίες 1975 - 2002». Πρόκειται για μια φωτογραφική αποτύπωση των ιστορικών επεμβάσεων που συνεπιτελούνται στα μνημεία τα τελευταία 25 χρόνια. Για την αφήγηση των διαφόρων επεισοδίων, που όπως σημειώνει ο διευθυντής του Μουσείου Αγ. Δεληβορριάς «συνθέτουν την πιο επική, επιστημονική θεώρηση του ιερού βράχου της Αθήνας μέσα από το λόγο της φωτογραφίας, που δεν είναι μόνον ο πιο εύγλωττος αλλά και ο πιο εύληπτος».

Στην αίθουσα τέχνης «ΠΕΡΙΤΕΧΝΩΝ» (Ρίζου και Νικαίας 10, πλ. Βικτωρίας), εγκαινιάζεται αύριο (8μ.μ.) έκθεση φωτογραφίας του Γιώργου Τουρκοβασίλη με τίτλο «Ζωγράφοι - Μοντέλα». Πρόκειται για μια σειρά φωτογραφικών πορτρέτων, που τραβήχτηκαν από το 1970 μέχρι το 2000. Ο χώρος τις πιο πολλές φορές είναι το εργαστήριο των καλλιτεχνών: ζωγράφοι την ώρα της δουλιάς, την ώρα της ανάπαυλας ή ακόμα καλλιτέχνες σε μια στιγμή περισυλλογής ή περιπάτου. Μοντέλα σε πόζες ειδικά για τους ζωγράφους, αλλά και μοντέλα σε πόζες ειδικά για τον φωτογράφο. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 12 Οκτώβρη.

Φωτογραφία του Γ. Τουρκοβασίλη
Φωτογραφία του Γ. Τουρκοβασίλη
Η πρώτη ατομική έκθεση φωτογραφίας της Κατερίνας Καλούδη, θα παρουσιάζεται έως τις 28 του Σεπτέμβρη στην γκαλερί «Σκουφά» (Σκουφά 4). Φιλοξενούνται ασπρόμαυρες φωτογραφίες με πηγή έμπνευσης τη φύση, τα νησιά, τη θάλασσα, τις ανθρώπινες σχέσεις.

Από τις εκθέσεις του «Μήνα Φωτογραφίας» σημειώνουμε την ομαδική έκθεση που φιλοξενείται έως τις 28/9 στην αίθουσα Τέχνης «Αντωνοπούλου». Τίτλος της «Αθήνα, Ματιές μιας χρήσης» και συμμετέχουν οι: Ν. Αλεξίου, Κ. Γιάνναρης, Μ. Κάσση, Κ. Κατζουράκης, Α. Ψυχούλης κ.ά.

Εγκαινιάστηκε πριν λίγες μέρες (θα διαρκέσει έως τις 4/10) στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών (Γλύκωνος 4), ατομική έκθεση της Χριστίνας Κάλμπαρη. Πρόκειται για φωτογραφημένα δρώμενα, τα οποία εκτελεί η ίδια μπροστά στην κάμερα. Η καλλιτέχνιδα «κατασκευάζει χώρους κλειστοφοβικούς και μέσα σ' αυτούς "σκηνοθετεί" καταστάσεις εγκλωβισμού. Οι "ρόλοι" τους οποίους υποδύεται βιώνουν σ' αυτούς τους χώρους την αγωνία και την ερημιά. Σφηνωμένοι, φυλακισμένοι σε χώρους - "κελιά", υφίστανται μια πραγματικότητα, που οι ίδιοι έχουν κατασκευάσει». Σημειώνουμε ότι η Χρ. Κάλμπαρη απέσπασε το φετινό πρώτο βραβείο στην Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης στη Φλωρεντία.

Εικόνες της ελληνικής φύσης συνθέτουν το φωτογραφικό «ταξίδι» της Σοφίας Γλαμπεδάκη στην έκθεση που εγκαινιάζεται στις 23/9 στην γκαλερί «Yiayiannos» (Βασ. Κων/νου 44). «Οι πίνακες της Μάργκαρετ Ουέλινγκτον» είναι ο τίτλος της έκθεσης του Α. Σλέιντ που παρουσιάζεται από τις 26/9 στην «Els Hanappe Underground» (Μελανθίου 2, Ψυρρή), ενώ στην αίθουσα τέχνης «Ιλεάνα Τούντα» (Αρματολών Κλεφτών 20), φιλοξενείται 7/10 - 2/11), φιλοξενούνται φωτογραφίες του Δ. Τσουμπλέκα. Πρόκειται για δώδεκα φωτογραφίες τραβηγμένες σε ασπρόμαυρο φιλμ με τίτλο «Σατόρι στο Μαρούσι».

Φωτογραφία της Χρ. Κάλμπαρη
Φωτογραφία της Χρ. Κάλμπαρη
Την οδό Ερμού φωτογραφημένη το πρωινό της 1ης Ιανουαρίου 2000, παρουσιάζει ο Γιάγκος Αθανασόπουλος από αύριο (έως και τις 11 Οκτωβρίου) στην γκαλερί «Σίγμα» (Βασ. Σοφίας 65). Η οδός Ερμού, από την πλατεία Ασωμάτων μέχρι την πλατεία Μοναστηρακίου, παρουσιάζεται τη μοναδική στιγμή του χρόνου, όπου ο πιο εμπορικός και πολυσύχναστος δρόμος είναι άδειος και μόνος από το κοινό του. «Εικονικές αλήθειες», είναι ο τίτλος της έκθεσης του καταξιωμένου Ιταλού φωτογράφου Ο. Μπαρμπιέρι, που από την 1η έως τις 26/10 φιλοξενείται στην γκαλερί «Νέες Μορφές» (Βαλαωρίτου 9), ενώ η φωτογραφική εγκατάσταση του Γιώργου Γρυπαίου με τίτλο «Πινγκ - Πονγκ» παρουσιάζεται (έως 10/10 )στην αίθουσα τέχνης «365 Art Project» (Πορίνου 2).


Η. ΜΟΡΤΟΓΛΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ