ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 26 Σεπτέμβρη 2002
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΟΜΙΣΙΟΝ
Από το κακό στο χειρότερο η οικονομική κατάσταση στην Ευρωζώνη

Πορτογαλία:Χιλιάδες αγρότες διαμαρτύρονται για την οικονομική πολιτική της ΚΟΜΙΣΙΟΝ

Associated Press

Πορτογαλία:Χιλιάδες αγρότες διαμαρτύρονται για την οικονομική πολιτική της ΚΟΜΙΣΙΟΝ
ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ (του ανταποκριτή μας ΒΗΣ. ΓΚΙΝΙΑ).-

Η Κομισιόν ανακοίνωσε χτες επίσημα ότι «η οικονομική κατάσταση στην Ευρωζώνη βαίνει χειρότερα από το αναμενόμενο» και «ο ρυθμός ανάπτυξης το 2002 δεν πρόκειται να ξεπεράσει το 1% του ΑΕΠ», έναντι των «προβλέψεων» για «1,4%» του περασμένου Απρίλη. Κατά συνέπεια, ο στόχος του ισοσκελισμού των «εθνικών» προϋπολογισμών όλων των κρατών - μελών μπορεί, αν αποφασίσει στις 7-8 Οκτώβρη το Συμβούλιο Υπουργών Οικονομίας (ΕΚΟΦΙΝ), να μετατεθεί για δύο χρόνια, μέχρι το 2006. Αλλά το Σύμφωνο Σταθερότητας (ΣΣ) της ΟΝΕ του Μάαστριχτ όχι μόνο «δε θίγεται», αλλά θα ενισχυθεί με επιπλέον «ρήτρες αυστηρότητας». Ηδη, από χτες, η Κομισιόν ξεκίνησε την «προειδοποιητική διαδικασία» του άρθρου 104, παράγραφος 3 του Μάαστριχτ κατά της Πορτογαλίας για «υπέρβαση» του δημοσιονομικού ελλείμματος το 2001, απειλώντας με χρηματικές κυρώσεις.

Πρόκειται για πολύπλευρη και ξαφνική «αντεπίθεση» της Κομισιόν, η οποία, ως Γενικό Επιτελείο του κεφαλαίου στις Βρυξέλλες, προσπαθεί να προκαταβάλει τις πανικόβλητες αντιδράσεις των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων, ενόψει της διόγκωσης της ύφεσης, οι οποίες θα μπορούσαν θα θίξουν επί της ουσίας το ΣΣ του Μάαστριχτ.

Η κρίση αφορά ιδιαίτερα τη Γερμανία, αλλά και τη Γαλλία, την Ιταλία και την Πορτογαλία. Η Κομισιόν κατηγορείται για «δώρο» προς τον καγκελάριο Σρέντερ. Αλλά η κατάσταση είναι πιο επικίνδυνη από τις πολιτικές λοβιτούρες μεταξύ της Κομισιόν και των ευρωπαϊκών «μεγάλων δυνάμεων». Οπως δήλωσε ο αρμόδιος επίτροπος Π. Σόλμπες, στη Γερμανία «εξαιτίας της αύξησης των εξόδων και των φυσικών καταστροφών του Αυγούστου, το έλλειμμα του 2002 ενδέχεται να υπερβεί το όριο του 3% του ΑΕΠ», πέραν του οποίου το Μάαστριχτ προβλέπει οικονομικές κυρώσεις. Μετεκλογικά, και με δεδομένη την οικονομική «αβεβαιότητα» (Κομισιόν), η Γερμανία ή θα 'πρεπε να θίξει το ΣΣ που η ίδια επέβαλε ή θα 'πρεπε να ανατρέψει τις προεκλογικές δεσμεύσεις Σρέντερ.

Ιταλία: Πρόσφατα η γενική απεργία των τριών μεγαλύτερων εργατικών συνδικάτων, για τη δεινή οικονομική κατάσταση των εργατών, παρέλυσε ολόκληρη τη χώρα

Associated Press

Ιταλία: Πρόσφατα η γενική απεργία των τριών μεγαλύτερων εργατικών συνδικάτων, για τη δεινή οικονομική κατάσταση των εργατών, παρέλυσε ολόκληρη τη χώρα
Το ίδιο πρόβλημα αντιμετωπίζουν η Γαλλία και η Πορτογαλία και σε μικρότερο βαθμό η Ιταλία. Η Κομισιόν θα βρισκόταν αναγκασμένη ή να αλλάξει το ΣΣ, «ανατρέποντας» το Μάαστριχτ ή να οδηγήσει την Ευρωπαϊκή Ενωση (ΕΕ) σε πολιτική κρίση και ενώ η οικονομία καταρρέει.

Βαθαίνει η οικονομική κρίση

Σύμφωνα με τη χτεσινή έκθεση της Κομισιόν για το τρίτο τρίμηνο του 2002 «η ανάκαμψη που είχε ξεκινήσει το πρώτο τρίμηνο του 2002 απέτυχε εξαιτίας του αβέβαιου περιβάλλοντος». Σύμφωνα με τον αρμόδιο για τα οικονομικά επίτροπο Π. Σόλμπες, «η αύξηση του ΑΕΠ το 2002 δεν πρόκειται να ξεπεράσει το 1%» και κατά συνέπεια η «πρόβλεψη για 3% το 2003 δεν ισχύει». Αντίστοιχα και το έλλειμμα στην ευρωζώνη θα εκτιναχτεί το 2002 «στο 2% του ΑΕΠ» έναντι των «προβλέψεων» για «0,9%» του περασμένου Απρίλη. Πρόκειται για ανατροπή όλων των οικονομικών «προβλέψεων» και σχεδιασμών.

Σύμφωνα με την Κομισιόν τέσσερα κράτη - μέλη αποτελούν «ήδη πηγή ανησυχίας». Η Γερμανία, εξαιτίας των εκλογών, θεωρείται βέβαιο ότι στα τέλη του 2002 θα έχει ξεπεράσει το όριο του Μάαστριχτ, δηλαδή ετήσιο δημοσιονομικό έλλειμμα πάνω από το μείον 3% του ΑΕΠ.

Η Γαλλία «εκτιμά» ότι θα 'χει έλλειμμα μείον 2,6% του ΑΕΠ έναντι του «μείον 1,4%» που πρόβλεπε το ΣΣ, κάτι το οποίο ο Π. Σόλμπες εκτιμά ως «επικίνδυνο πλησίασμα» στο όριο του Μάαστριχτ.

Η Πορτογαλία έχει ήδη ξεπεράσει το όριο (μείον 4,1% του ΑΕΠ έλλειμμα το 2001) και η Κομισιόν ξεκίνησε από χτες την «προειδοποιητική διαδικασία» για την επιβολή κυρώσεων. Και η Ιταλία θα ανεβάσει το έλλειμμα από μείον 0,8% σε μείον 1,8% του ΑΕΠ, ενώ το συσσωρευμένο δημόσιο χρέος της, το μεγαλύτερο στην ΕΕ, βρίσκεται πλησίον του 110% του ΑΕΠ. Γίνεται φανερό ότι κανένα απ' αυτά τα τέσσερα κράτη - μέλη δεν πρόκειται να ικανοποιήσει την «προϋπόθεση» ομαλής λειτουργίας του ΣΣ, που αφορά στην υποχρέωση ισοσκελισμένων προϋπολογισμών «μέχρι το 2004». Ακόμη χειρότερα, η ύφεση απειλεί το ίδιο το ΣΣ του Μάαστριχτ.

«Ευελιξία» της Κομισιόν

Το στραγγάλισμα των κυβερνητικών ελιγμών «διαχείρισης της κρίσης» εξαιτίας της διελκυστίνδας, από την έναρξη της ΟΝΕ την 1/1/1999, μεταξύ του ΣΣ του Μάαστριχτ και της αυτόνομης εξουσίας της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ), κατέστη αποπληκτικό μετά την παγκόσμια οικονομική κρίση που ξέσπασε στις αρχές του 2001 και «επιταχύνθηκε» με τα γεγονότα της 11/9/2001. Καθ' όλη τη διάρκεια του τελευταίου χρόνου ο «στόχος» των ισοσκελισμένων προϋπολογισμών «μέχρι το 2004» αποτέλεσε σοβαρή πηγή διένεξης μεταξύ της Κομισιόν και των τεσσάρων κρατών - μελών.

Πριν από τις εκλογές στη Γερμανία, παρόλο που τα στοιχεία ήταν ήδη γνωστά, η Κομισιόν σιώπησε, μη θέλοντας να εξαναγκάσει τα γερμανικά κόμματα σε προεκλογική εκστρατεία να τοποθετηθούν επί του ζητήματος. Αντικειμενικά «ευνοημένος» από τη στάση της Κομισιόν είναι ο Σρέντερ και το SPD που (...) υποτίθεται ότι θα αντιμετώπιζαν τα τεράστια κοινωνικά προβλήματα της Γερμανίας χωρίς νέα φοροαφαίμαξη, όταν στις Βρυξέλλες και αλλού γνώριζαν ότι το Βερολίνο δεν μπορεί να ανταποκριθεί ούτε «τυπικά» στο ΣΣ του Μάαστριχτ, που το ίδιο επέβαλε. Η Κομισιόν «κινήθηκε» αμέσως μετά την επανεκλογή Σρέντερ, με επιτηδειότητα. Και πρότεινε (...) απρόβλεπτα προς το Συμβούλιο ΕΚΟΦΙΝ το εξής «πακέτο συμβιβασμού» από πέντε σημεία. Τα εξής:

1) Το όριο του Μάαστριχτ για έλλειμμα μείον 3% του ΑΕΠ και οι κυρώσεις που προβλέπονται σε ενδεχόμενη υπέρβασή του, στοιχεία που αποτελούν την ουσία του ΣΣ, «δε θίγονται».

2) Παραμένει «αμετακίνητος» και ο στόχος ισοσκελισμού των «εθνικών» προϋπολογισμών, αλλά ο υπολογισμός θα λάβει υπόψη τον «οικονομικό κύκλο».

3) Αυτό σημαίνει ότι τα κράτη - μέλη με δημοσιονομικά ελλείμματα θα αναλάβουν την υποχρέωση να μειώνουν ετησίως κατά τουλάχιστον μείον 0,5% του ΑΕΠ το έλλειμμα. Οπως δήλωσε ο Π. Σόλμπες αυτή η υποχρέωση «θα ενσωματωθεί ως επιπλέον συμφωνία στο ΣΣ και θα αποτελεί υποχρέωση των ετησίων Προγραμμάτων Σταθερότητας». Εάν δεν ικανοποιείται η ετήσια μείωση κατά μείον 0,5% του ΑΕΠ θα προβλέπονται κυρώσεις, επιπλέον απ' αυτές που ισχύουν για υπέρβαση του ορίου του «μείον 3% του ΑΕΠ» που προβλέπεται από το Μάαστριχτ,

4) Τα κράτη - μέλη με ελλείμματα θα «πρέπει» να ισοσκελίσουν τους προϋπολογισμούς τους «μέχρι το 2006». Αλλάζει, δηλαδή, η ομόφωνη απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της Σεβίλλης (Ιούνης 2002) που προέβλεπε ισοσκελισμούς «μέχρι το 2004».

5) Τα κράτη - μέλη που έχουν ισοσκελίσει τον προϋπολογισμό (όπως η Ελλάδα) δεν μπορούν να επωφεληθούν απ' αυτή την «παράταση», γιατί οι νέες αυστηρές ρήτρες αφορούν όλους.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Κομισιόν Ρ. Πρόντι αποτέλεσε «αναγκαστική πρωτοβουλία» με δεδομένη την οικονομική κρίση, και ένας τρόπος «να χρησιμοποιήσουμε όλους τους μηχανισμούς ευελιξίας του ΣΣ». Σύμφωνα με τον Ρ. Πρόντι η ξαφνική πρόταση «δεν έχει σχέση με τις γερμανικές εκλογές», αλλά με τη διεθνή συνάντηση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και των G7 στην Ουάσιγκτον στο τέλος της εβδομάδας, όπου η ΕΕ «πρέπει να αποδείξει ότι έχει τρόπους ανάπτυξης». Ο Ρ. Πρόντι αρνείται ότι η πρόταση «αποτελεί ήττα της Κομισιόν» έναντι των ευρωπαϊκών «μεγάλων δυνάμεων» και δήλωσε πως «αποδείξαμε ότι μπορούμε να πάρουμε πρωτοβουλία». Για τα μακροπρόθεσμα συμφέροντα του κεφαλαίου, που κλυδωνίζονται στην ύφεση της «παγκοσμιοποίησης».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ