ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 1 Νοέμβρη 2002
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΣΠΟΥΔΑΣΤΕΣ ΤΕΙ ΑΘΗΝΑΣ
Μαζική αντίδραση στα «ψίχουλα» της κυβέρνησης

Θέλουμε αίθουσες, εργαστήρια, καθηγητές, βιβλία, βροντοφώναξαν χτες οι σπουδαστές στο ΤΕΙ Αθήνας, καταδικάζοντας τον προϋπολογισμό φτώχειας που ψηφίζονταν για άλλη μια χρονιά στο Ιδρυμα.

Με αποφάσεις των σπουδαστικών συλλόγων της Σχολής Γραφικών Τεχνών και Καλλιτεχνικών Σπουδών (ΣΓΤΚΣ) και οχτώ ακόμα συνελεύσεων εξαμήνων από διάφορα Τμήματα του ΤΕΙ, πολλοί σπουδαστές πραγματοποίησαν συγκέντρωση διαμαρτυρίας στη Γενική Συνέλευση του Ιδρύματος που συνεδρίαζε χτες το πρωί με θέμα τον προϋπολογισμό. Προκειμένου μάλιστα να υπερψηφιστεί ο προϋπολογισμός παρά τις αντιδράσεις, την ώρα που έφταναν οι σπουδαστές με πορεία στο χώρο όπου γινόταν η Γενική Συνέλευση, ο πρόεδρος του ΤΕΙ δε δίστασε να διακόψει τον ομιλητή που τοποθετούνταν στο βήμα για να «ξεμπερδεύει» με τη διαδικασία της ψηφοφορίας και να καταγραφεί με συνοπτικές διαδικασίες ένα ακόμα «υπέρ» στα ψίχουλα που δίνει η κυβέρνηση και καθηλώνει τα ΤΕΙ στην υποβάθμιση.

Οι σπουδαστές πάντως, μετά και τη χτεσινή δυναμική τους κινητοποίηση δήλωσαν ότι θα συνεχίσουν τον αγώνα, αφού τα προβλήματα (ελλείψεις σε αίθουσες, εργαστήρια και εξοπλισμό, καθηγητές, που στη μεγάλη τους πλειοψηφία είναι έκτακτοι) διαιωνίζονται εδώ και χρόνια. Οπως δήλωναν εξάλλου και με τα συνθήματά τους, η «ανωτατοποίηση» είναι κοροϊδία και η πραγματική λύση για τα ΤΕΙ είναι η Ενιαία Ανώτατη Δημόσια και Δωρεάν Παιδεία, χωρίς διαχωρισμούς σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ, που θα βγάζει ολοκληρωμένους επιστήμονες.

«ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ»
Εξωραΐζουν την κατάσταση

Το λεγόμενο ολοήμερο σχολείο και το πώς αυτό προσφέρει στην ελληνική οικογένεια, επανέρχεται σε τακτά χρονικά διαστήματα με δημοσιεύματα στον Τύπο, προκειμένου το υπουργείο Παιδείας να δείξει το «κοινωνικό του πρόσωπο προς τους εργαζόμενους γονείς». Ωστόσο η πραγματικότητα αυτών των δημοτικών σχολείων και νηπιαγωγείων είναι πολύ συγκεκριμένη. Δε διαθέτουν την κατάλληλη υλικοτεχνική υποδομή, δεν έχουν επαρκές εκπαιδευτικό προσωπικό, το οποίο καλούνται πολλές φορές να προσλάβουν οι ίδιοι οι γονείς, ενώ ακόμα και η σίτιση των παιδιών καλύπτεται από τους ίδιους.

Τα «καλά» αυτού του ολοήμερου σχολείου, καθώς και τις ενέργειες που έγιναν από πλευράς υπουργείου, παρουσίασε με συνέντευξή του χτες στην εφημερίδα «Εθνος» ο υφυπουργός Παιδείας Ν. Γκεσούλης. Σ' αυτή επισημαίνει ότι αυτή τη στιγμή από τα 2.600 δημοτικά στα οποία λειτουργεί το ολοήμερο σχολείο, τα 1.100 δεν έχουν την κατάλληλη υποδομή, ενώ παραδέχεται ότι το υπουργείο γνωρίζει τα προβλήματα που δημιουργούνται λόγω ελλείψεων στις υποδομές. Μάλιστα, με ιδιαίτερο στόμφο είπε ότι μόλις πριν λίγες μέρες έστειλε στους διευθυντές των σχολείων 3.000 ευρώ για να χρησιμοποιηθούν τα χρήματα αυτά για αγορές ψυγείων και φούρνων μικροκυμάτων, καθώς και για τη διαμόρφωση χώρων εστίασης των παιδιών. Και όλα αυτά μάλιστα τη στιγμή που τα ολοήμερα σχολεία λειτουργούν εδώ και τρία χρόνια, ενώ αυτή τη χρονική περίοδο θυμήθηκαν να βάλουν «προσωπικά στοιχήματα» για να μη σταματήσει η λειτουργία τους, επειδή υπάρχουν... κάποια προβλήματα. Σε ό,τι αφορά την πρόσληψη εκπαιδευτικών για τη στελέχωση των σχολείων αυτών, επισήμανε ότι έγιναν προκηρύξεις σε όλους τους νομούς. Ομως, αυτό το σχολείο διευρυμένης λειτουργίας, το μόνο «καινοτόμο» που έχει είναι να μετατρέψει το σχολείο σε ένα «παιδοφυλακτήριο». Το σίγουρο πάντως είναι ότι αυτό που έχουν ανάγκη οι μαθητές και οι γονείς είναι να αλλάξει συνολικά η λειτουργία του σχολείου στο πλαίσιο ενός νέου σχολείου ολοκληρωμένης διαπαιδαγωγητικής εργασίας που θα εξασφαλίζει τις δυνατότητες σε κάθε παιδί να ασκήσει τις φυσικές και επίκτητες ικανότητές τους, να ανακαλύψει τις κλίσεις του, να αναδείξει τα ταλέντα του.

ΕΛΛΗΝΕΣ ΜΑΘΗΤΕΣ
Σκληρότερα εργαζόμενοι χωρίς ουσία

Ενδεικτική για την κατάσταση που επικρατεί στην εκπαίδευση, λόγω της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής της κυβέρνησης, είναι η ετήσια έκθεση του Οργανισμού για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη (ΟΟΣΑ), με τίτλο «Η Παιδεία με μία ματιά» που δόθηκε στη δημοσιότητα. Παρόλο που οι δείκτες που μετράει ο συγκεκριμένος οργανισμός (καθώς και ο τρόπος που αυτό γίνεται) και αφορούν μαθητές μέχρι 15 χρόνων (δημοτικό και γυμνάσιο) είναι περισσότερο επιδόσεις σε συγκεκριμένες δεξιότητες και δεν αφορούν την ουσιαστική μορφωτική διαδικασία, ορισμένα από τα στοιχεία είναι αναμφισβήτητα. Οπως ότι οι Ελληνες 15χρονοι μαθητές είναι πιο επιβαρυμένοι σε δουλιά στο σπίτι από τους συνομηλίκους τους 28 άλλων χωρών.

Σύμφωνα με την έκθεση, η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη θέση των χωρών του ΟΟΣΑ, όσον αφορά το φόρτο των μαθημάτων στο σπίτι μεταξύ των μαθητών ηλικίας 15 ετών - με μέσο εβδομαδιαίο όρο 7 ωρών. Ο μέσος όρος των χωρών του ΟΟΣΑ κυμαίνεται στις 4,6 ώρες τη βδομάδα. Το μικρότερο μέσο όρο έχουν η Φινλανδία και η Αυστρία (3,5 ώρες) και η Σουηδία (3,9 ώρες).

Επίσης γίνεται κρίση για την κατανόηση κειμένου. Η μαθησιακή αυτή ικανότητα περιλαμβάνει διάφορες διαβαθμίσεις, που κυμαίνονται από το επίπεδο 1 και χαμηλότερα («λειτουργικός αναλφαβητισμός») - όπου οι ικανότητες περιορίζονται απλώς στην ικανότητα ανάγνωσης - μέχρι το επίπεδο 5, το οποίο περιλαμβάνει ικανότητες όπως τη διαχείριση της πληροφόρησης, την αναλυτική κατανόηση των κειμένων, τη διατύπωση υποθέσεων εργασίας κτλ. Εκεί φαίνεται ότι πάνω από το 20% μαθητών ηλικίας 15 ετών είναι στα επίπεδα του «λειτουργικού αναλφαβητισμού».

Στα θετικά συγκαταλέγεται το γεγονός ότι η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη θέση όσον αφορά τις ώρες που το εκπαιδευτικό σύστημα αφιερώνει στην εκμάθηση ξένων γλωσσών, χωρίς, βέβαια, να διευκρινίζεται ο αυξημένος ρόλος της παραπαιδείας των φροντιστηρίων που χρυσοπληρώνουν οι Ελληνες γονείς.

Τα στοιχεία αυτά, που δεν αφορούν τα κύρια θύματα της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης που εφαρμόζει η κυβέρνηση στα λύκεια (εκεί η εικόνα είναι ακόμα χειρότερη σε ό,τι αφορά την ουσιαστική γνώση), δείχνουν την αποτυχία του εξοντωτικού εκπαιδευτικού συστήματος, που έχει απολέσει σε μεγάλο βαθμό τον παιδαγωγικό του χαρακτήρα.

Διαγωνισμοί εκπαιδευτικών

Το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού ανακοίνωσε τρεις διαγωνισμούς για διοριστέους εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και έχουν υποβληθεί περίπου 82.000 αιτήσεις για 10.185 θέσεις.

Ο πρώτος διαγωνισμός θα διεξαχθεί στις 30/11/2002, αφορά 6.704 θέσεις και αφορούν τους κλάδους των νηπιαγωγών, δασκάλων, ξένων γλωσσών, καλλιτεχνικών μαθημάτων, φυσικής αγωγής και πληροφορικής ΑΕΙ - ΤΕΙ.

Ο δεύτερος θα γίνει στις 7/12/2002, αφορά 2.743 θέσεις για θεολόγους, φιλολόγους, μαθηματικούς, φυσικούς, χημικούς, φυσιογνώστες, βιολόγους, γεωλόγους, οικονομολόγους, κοινωνιολόγους, νομικών και πολιτικών επιστημών και οικιακής οικονομίας. Ενώ ο τρίτος διαγωνισμός του ΑΣΕΠ θα γίνει στις 19/12/2002 αφορά 748 θέσεις για εκπαιδευτικούς της Τεχνολογικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ