ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 5 Γενάρη 2003
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Μην ξεχάσεις για το 2003

...Να πάρεις μαζί σου μπόλικο νερό, γιατί ο καινούριος χρόνος θα έχει μεγάλη ξηρασία, όπως έγραφε ο ποιητής Μιχάλης Κατσαρός.

...να καθρεφτιστείς μέσα στο βλέμμα του συντρόφου σου, όπου κι αν βρίσκεται, πιο πολύ όταν παίζεις στα δύσκολα. Γιατί τώρα το ξέρεις, πάντα έρχονται τα δύσκολα.

Ο καινούριος παλιός χρόνος σίγουρα θ' αρχίσει μ' έναν πόλεμο μεγαλύτερο απ' αυτόν που ζούμε καθημερινά. Μακριά μας, στο Ιράκ, αυτός ο πόλεμος θα φαντάζει καθωσπρέπει, αλλά, παρ' όλα αυτά. θα σαρώνει το κέντρο κάθε καρδιάς. Οι Αραβες, οι αδερφοί μας, θα μετράνε τον καινούριο χρόνο όπως και τον προηγούμενο: με θάνατο.

Αλήθεια, γιατί αφήνουμε να μας παίζουνε σαν όργανο δικό τους, καταστρέφοντας τη μουσική που ο καθένας βγάζει από μέσα του. Πότε θα ακούσω, σύντροφε, τη μουσική σου; Είναι όμως τόσα πολλά που μεσολαβούν μέχρι να φτάσει σ' εμένα. Τι πολιτισμός είναι αυτός που τολμάει κι έχει υπουργείο στην πατρίδα μας; Δεν είμαστε παρά στο κέντρο μιας φτηνής τηλεοπτικής εκπομπής ριάλιτι, όπου όλοι ξεφτιλίζονται μεταξύ τους. Απ' έξω περνά μελαγχολικός πάντα ο Καρυωτάκης και ψιθυρίζει: «Είμαστε κάτι ξεχαρβαλωμένες/ κιθάρες. Ο άνεμος, όταν περνάει,/ στίχους, ήχους παράφωνους ξυπνάει/ στις χορδές που κρέμονται σαν καδένες./ Είμαστε κάτι απίστευτες αντένες./ Υψώνονται σα δάχτυλα στα χάη,/ στην κορυφή τους τ' άπειρο αντηχάει,/ μα γρήγορα θα πέσουνε σπασμένες,/ Είμαστε κάτι διάχυτες αισθήσεις,/ χωρίς ελπίδα να συγκεντρωθούμε./ Στα νεύρα μας μπερδεύεται όλη η φύσις./ Στο σώμα, στην ενθύμηση πονούμε./ Μας διώχνουνε τα πράγματα, κι η ποίησις/ είναι το καταφύγιο που φθονούμε».

Παραμερίζοντας την ποίηση ως τρόπο ζωής (γιατί αυτό είναι, και τίποτα άλλο απολύτως), χάνοντας από τα μάτια μας τα δώρα των ποιητών, αποφασίσαμε να ζήσουμε μέσα σε μια τσέπη. Ο καινούριος χρόνος που απλώνεται μπροστά μας είναι ωστόσο δικός μας; Οχι τόσο όσον αφορά το γεγονός ότι υπάρχει το αντικειμενικά τυχαίο στη ζωή μας, αλλά όσο ότι ο χρόνος μας έχει ήδη πουληθεί από τότε που ήμασταν παιδιά σ' αυτούς που γνωρίζουν πώς να τον αγοράζουν και να τον πουλούν. Κι εμείς, θεολογώντας ή ασκώντας τη μέση μας ώστε να είναι ευλύγιστη ή, ακόμα, κλείνοντας τα μάτια, δεν καταφέραμε και πολλά. Κοιτώντας την πρώτη και τελευταία γεωγραφία, που είναι το ανθρώπινο σώμα, βλέπουμε ότι βάλλεται συνέχεια από την κατάθλιψη, που στατιστικά έχει καταλάβει το μεγαλύτερο κομμάτι του κόσμου, βάλλεται από τις πλαστικές τροφές και το νερό, που δεν είναι πια καθαρό, ακόμα κι εμφιαλωμένο.

Το σώμα βρίσκεται σε λάθος θέση και δεν είναι πια παρά μια μηχανή για να βγάζει χρήματα, μόνο χρήματα. Αυτή η ασέβεια συντελείται με την ευθύνη όλων μας. Η ζωή μας δε θα είναι σε λίγο παρά η ανάμνηση ενός γεγονότος για το οποίο οι ιστορικοί θα σηκώνουν τα χέρια και οι παπάδες θα τα τρίβουν χαρούμενα. Η υπόθεσή μας, βέβαια, έχει να κάνει με τη δύναμη της κυρίαρχης ιδεολογίας, με την κρυψίνοια και τον υπόγειο τρόπο που εκδηλώνεται. Εξαιτίας της, τόσα χρόνια τώρα, όταν παρατηρώ τις δικές μας τις γραμμές, έναν μόνο εχθρό αδιάκοπα συναντώ: την κούραση. Και συνέχεια μετά επιστρέφω στο 594 π.Χ., και από τα χείλη του Σόλωνος του Αθηναίου και μεγάλου ταξιδευτή ακούω τα πολύτιμα λόγια: «Αν έχετε πάθει δυστυχίες από τη δική σας αθλιότητα, μη ρίχνετε ευθύνη γι' αυτές στους θεούς. Γιατί μόνοι σας τους δυναμώσατε δίνοντάς τους προστασία, και γι' αυτό βρήκατε κακή δουλεία. Ο καθένας χωριστά περπατά στης αλεπούς τ' αχνάρια, αλλά όλοι μαζί έχετε μυαλό ανόητο. Γιατί προσέχετε τη γλώσσα και τα κολακευτικά λόγια, αλλά καθόλου δεν προσέχετε τα έργα που γίνονται».

Παρ' όλα αυτά, το 2003, μην ξεχάσεις να μου δώσεις το χέρι σου, πάλι και πάντα το χέρι σου...


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


Θέατρο και σχολείο

Ευχάριστη έκπληξη αποτελεί η έκδοση του δεύτερου τόμου του βιβλίου «Θέατρο για παιδιά» που εκδόθηκε από το Ελληνικό Κέντρο Θεάτρου για τα παιδιά και τους νέους. Ενα βιβλίο που αποτελεί τη συνέχεια του πρώτου τόμου που είχε κυκλοφορήσει πριν από δέκα χρόνια και εξαντλεί την τρίτη του έκδοση. Σ' αυτόν τον τόμο περιλαμβάνονται περιλήψεις και χρήσιμες πληροφορίες για περισσότερα από 100 νέα θεατρικά έργα για παιδιά, τα οποία γράφτηκαν ή παίχτηκαν μετά το 1990 και δεν περιλαμβάνονται στον πρώτο τόμο.

Επίσης υπάρχουν άρθρα συγγραφέων, σκηνοθετών, ηθοποιών, θεατρολόγων γύρω από το παιδικό θέατρο, μαρτυρίες δασκάλων και μαθητών, σχετικές με την εμπειρία τους από την παρακολούθηση ή το ανέβασμα μιας θεατρικής παράστασης, ελληνική και ξένη βιβλιογραφία και πολλά άλλα θέματα, χρήσιμα σε κάθε άνθρωπο που ασχολείται ή απλά αγαπά το θέατρο για παιδιά.

Μεταξύ των άλλων καταθέτουν τις σκέψεις και τις εμπειρίες τους άνθρωποι του θεάτρου, όπως οι: Ευγένιος Τριβιζάς, Δημήτρης Σεϊτάνης, Σταμάτης Φασουλής, Σοφία Σπυράτου, Μάνια Παπαδημητρίου, Γιάννης Καλατζόπουλος, Νανά Νικολάου, Σωτηρία Ματζίρη κ.ά.

Η έκδοση αυτή έχει και μια πρόσθετη αξία, καθώς αποτελεί το επιστέγασμα της πολύχρονης προσφοράς της Ξένιας Καλογεροπούλου στο Κέντρο, προσφοράς για την οποία η τελευταία γενική συνέλευσή του, την ανέδειξε επίτιμη πρόεδρό του. Η ίδια γενική συνέλευση εξέλεξε το νέο ΔΣ το οποίο απαρτίζουν οι: Γιάννης Καλατζόπουλος (πρόεδρος), Λήδα Πρωτοψάλτη (Α' αντιπρόεδρος), Χρήστος Κελαντώνης (Β' αντιπρόεδρος), Δημήτρης Σεϊτάνης (γεν. γραμματέας), Ανδρέας Παπασπύρου (ταμίας), Γιάννα Ροϊλού (υπεύθυνη Διεθνών Σχέσεων), Μίνα Σαρρή (μέλος).

Θέατρο και εκπαίδευση


Επιστρέφοντας στο χρήσιμο βιβλίο για δασκάλους και ανθρώπους που ασχολούνται με το θέατρο για παιδιά, αυτό επιχειρεί να αναλύσει και να αξιολογήσει κάποιους καινούριους παράγοντες που εμφανίστηκαν την τελευταία δεκαετία σε μια προσπάθεια να αξιοποιηθούν οι ευκαιρίες που προσφέρει το νέο παιδαγωγικό κλίμα. Οι παράγοντες αυτοί είναι οι εξής: Το πρόγραμμα «Μελίνα» που από το 1995 εφαρμόζεται πειραματικά σε όλο και περισσότερα δημοτικά σχολεία της χώρας. Η συστηματική οργάνωση των Πανελλήνιων Μαθητικών Αγώνων θεάτρου. Το τακτικό ανέβασμα θεατρικών παραστάσεων για παιδιά στα δύο κρατικά θέατρα και στα ΔΗΠΕΘΕ. Η θεαματική αύξηση του αριθμού των θιάσων που απευθύνονται στα παιδιά, κυρίως στην Αθήνα. Η συχνότερη ένταξη της παρακολούθησης μιας θεατρικής παράστασης στο σχολικό πρόγραμμα.

Η αξία του θεάτρου σε σχέση με την εκπαίδευση βασίζεται κατά ένα μεγάλο μέρος στην κοινωνική διάστασή του, η οποία γίνεται περισσότερο ορατή, όταν αυτό απευθύνεται σε παιδιά ή δημιουργείται από παιδιά. Κι αυτό γιατί τα παιδιά βρίσκονται σε μια διαδικασία προσαρμογής και ένταξης στο κοινωνικό σύνολο και το θέατρο, είτε ως αισθητικό γεγονός, είτε ως καλλιτεχνικό μέσο έκφρασης, μπορεί να αποτελέσει ένα σημαντικό πόλο γύρω από τον οποίο οργανώνονται τα βιώματα και οι εμπειρίες τους. Το θέατρο μπορεί να αξιοποιήσει τη δημιουργικότητα των παιδιών, βοηθώντας τα να ανακαλύψουν πλευρές του εαυτού τους και των άλλων που δεν τις γνωρίζουν. Κι έτσι προσφέρεται ως καλλιτεχνικός τρόπος έκφρασης για να διερευνήσει το παιδί εικόνες της κοινωνίας στην οποία ανήκει, καθώς και τρόπους ένταξής του σ' αυτήν.

Στο καίριο ερώτημα «τι πρέπει να κάνουμε ώστε τα παιδιά που βλέπουν ή ανεβάζουν μια παράσταση να αξιοποιήσουν αυτή την εμπειρία για να γίνουν πιο δημιουργικά», το Κέντρο αποφάσισε να περιορίσει τα θεωρητικά κείμενα και να δώσει μεγαλύτερο βάρος σε ό,τι έχει σχέση με την πρακτική. Με αυτό το κριτήριο επέλεξαν την ύλη των σελίδων αυτού του τόμου.

Αριθμοί και δεδομένα

Και μερικά ενδιαφέρονται στοιχεία σε αριθμούς και δεδομένα για τη δεκαετία που πέρασε: Το 1990 - 1991 παίχτηκαν 26 έργα για παιδιά.

Το 2000 - 2001 ανέβηκαν στην Αθήνα 56 έργα. Από αυτά τα 13 ήταν διασκευές από κλασικά θεατρικά έργα και μυθιστορήματα, 7 ήταν βασισμένα σε γνωστά παραμύθια, 3 σε θέματα από την ελληνική μυθολογία, ενώ τα υπόλοιπα ήταν πρωτότυπα σύγχρονα έργα. Δύο ήταν μεταφράσεις ξένων έργων και 4 ήταν οι παραστάσεις κουκλοθεάτρου. Την ίδια χρονιά στα ΔΗΠΕΘΕ παίχτηκαν 11 παραστάσεις, 1 κουκλοθέατρο και 2 με τη μορφή αφήγησης παραμυθιών.

Το 1995 εγκαινιάστηκε το Παιδικό Στέκι του Εθνικού Θεάτρου, αλλά και η Εθνική Λυρική Σκηνή από τον ίδιο χρόνο αρχίζει να ανεβάζει συστηματικά παραστάσεις όπερας για παιδιά. Το 1997 το ΥΠΠΟ θεσπίζει Κρατικό Βραβείο Συγγραφής Παιδικού Θεατρικού έργου με τρία χρηματικά βραβεία. Οι αρμόδιες επιτροπές όμως δεν ενέκριναν ως τώρα κανένα από τα υποβληθέντα έργα άξιο να βραβευτεί με το πρώτο βραβείο. Στις 20 Μάρτη του 2000 γιορτάστηκε για πρώτη φορά σε 65 χώρες -ανάμεσά τους και η Ελλάδα- η Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Θεάτρου. Το 2001, το βραβείο Κουν για ελληνικό θεατρικό έργο -που έχει θεσπίσει η Ενωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών- απονέμεται για πρώτη φορά σε έργο για παιδιά.


Σ. ΑΔΑΜΙΔΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ