ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 24 Γενάρη 2003
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Στάσεις εργασίας στο ΚΘΒΕ

«Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν» στο ΚΘΒΕ
«Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν» στο ΚΘΒΕ
Σε στάσεις εργασίας, στη διάρκεια των δοκιμών αλλά και των παραστάσεων, προχωρούν από σήμερα έως και την Κυριακή οι ηθοποιοί του ΚΘΒΕ. Καταγγέλλουν την παρελκυστική πρακτική της καλλιτεχνικής διεύθυνσης του Κρατικού Θεάτρου Βόρειας Ελλάδας, η οποία εδώ και 4 μήνες αρνείται να συζητήσει ουσιαστικά για μια σειρά θεσμικά και οικονομικά ζητήματα, που απασχολούν τους ηθοποιούς, μεταξύ των οποίων είναι και η υπογραφή νέας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας. Οι ηθοποιοί θα πραγματοποιούν στάσεις εργασίας από τις 10 π.μ. - 1 μ.μ. και τις 6 μ.μ. - 9 μ.μ. στη διάρκεια των δοκιμών και 10λεπτη στάση την ώρα έναρξης των παραστάσεων.

Προκλητικά εμφανίστηκε να απαντά στην αγωνία των ηθοποιών, ο Β. Αρδίτης, καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ. Σε δήλωσή του ουσιαστικά προκαλεί τους ηθοποιούς, αφού μεταξύ άλλων αναφέρει ότι οι στάσεις «δε θα πλήξουν ευτυχώς τις παραστάσεις». Το σημαντικότερο, όμως, είναι πως διαστρέφει την πραγματικότητα, κάνοντας λόγο για «άσκοπη κινητοποίηση», λέγοντας ότι «η κήρυξη των στάσεων εργασίας έρχεται κυριολεκτικά στο παραπέντε μιας τελικής συμφωνίας, που έμοιαζε ορατή και άμεσα εφικτή».

Σημειώνουμε ότι το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών, με εξώδικο που έστειλε στις 14 Γενάρη, καλούσε την καλλιτεχνική διεύθυνση να απαντήσει συνολικά στα θεσμικά και οικονομικά αιτήματα των ηθοποιών. Μάλιστα προειδοποιούσε πως αν μέχρι τις 20 Γενάρη δεν υπήρχε γραπτή απάντηση επί των συγκεκριμένων αιτημάτων, θα προχωρούσε σε αγωνιστικές κινητοποιήσεις.

Στο ολιγόλογο απαντητικό του κείμενο, ο Β. Αρδίτης ανέφερε ότι πρέπει να υπογραφεί ΣΣΕ με εύλογες οικονομικές αναπροσαρμογές και να διατηρηθεί ισορροπία στα θεσμικά ζητήματα. Ετσι επιβεβαίωσε το διαφαινόμενο εδώ και καιρό αδιέξοδο.

Σχολιάζοντας την απάντηση του Β. Αρδίτη, ο Ν. Παναγιωτίδης, εκπρόσωπος του ΣΕΗ στο ΚΘΒΕ, σημειώνει πως «η ευκολία με την οποία σπεύδει να αποδώσει χαρακτηρισμούς και να αξιολογήσει η καλλιτεχνική διεύθυνση του ΚΘΒΕ τις στάσεις εργασίας, είναι χαρακτηριστικό της "σοβαρότητας", με την οποία διαχειρίζεται μια κατάσταση αδιεξόδου, για την οποία την αποκλειστική ευθύνη φέρει η ίδια. Ευτυχώς υπάρχει πλήθος εξώδικων προσκλήσεων και άλλων εγγράφων του ΣΕΗ προς το ΚΘΒΕ που μαρτυρούν του λόγου της (σ.σ. καλλιτεχνικής διεύθυνσης) το αναληθές».

Ο Πίντερ για τον αιμοσταγή «θεό»

Ο διάσημος δραματουργός, πεζογράφος, και σκηνοθέτης, η τολμηρότερη αντιιμπεριαλιστική φωνή από τον κόσμο της διανόησης, σήμερα, ο Χάρολντ Πίντερ, ένωσε για μια ακόμη φορά την καταγγελία του με τις διαμαρτυρίες των λαών που ξεσηκώνονται ενάντια στο νέο ιμπεριαλιστικό πόλεμο των ΗΠΑ κατά του Ιράκ. Αυτή τη φορά, ο Βρετανός δημιουργός δημοσίευσε στη βρετανική εφημερίδα «Γκάρντιαν» ένα συνταρακτικό αντιπολεμικό ποίημα. Αναδημοσιεύουμε τη μετάφραση του ποιήματος από τον Γρηγόρη Καλφέλη (καθηγητή του ΑΠΘ), όπως δημοσιεύτηκε στα χτεσινά «Νέα».

«Ο Θεός να ευλογεί την Αμερική»

Να λοιπόν, ξεκινούνε ξανά

Σε παρέλαση οι γιάνκηδες

Με τη θωρακισμένη στρατιά τους

Καλπάζοντας στης γης τις εσχατιές

Δοξάζοντας το Θεό της Αμερικής.

Τα χαντάκια είναι γεμάτα νεκρούς

Από εκείνους που δε συστρατεύτηκαν

Από τους άλλους που αρνήθηκαν να τραγουδήσουν

Απ' αυτούς που έχασαν τη φωνή τους

Απ' όσους ξέχασαν το ρυθμό.

Των καβαλάρηδων τα μαστίγια είναι κοφτερά

Κομμένα κεφάλια κυλούνε στην άμμο

Κομμένα κεφάλια σχηματίζουν μια λίμνη μέσα στη βρώμα

Κομμένα κεφάλια σχηματίζουνε μια κηλίδα μέσα στη σκόνη

Κεφάλια χωρίς μάτια

Μύτες που μυρίζουν την πτωματίλα των νεκρών

Κι ο νεκρός αέρας είναι ζωντανός με την ευωδία του Θεού της Αμερικής.

Το τσιγάρο του Μακάρτνεϊ...

Τι κι αν το ιμπεριαλιστικό εμπάργκο στο Ιράκ προκαλεί το θάνατο χιλιάδων παιδιών; Το «ηθικό σκάνδαλο» είναι άλλο: Στο εξώφυλλο του δίσκου των «Μπιτλς», «Αμπεϊ Ρόουντ», που βγήκε προ τριακονταετίας σχεδόν, ο Πολ Μακάρτνεϊ εμφανίζεται με τσιγάρο στο χέρι...

Ετσι, στις ΗΠΑ, κάποιες εταιρίες εκτύπωσης αφισών διέγραψαν(!) το τσιγάρο του Μακάρτνεϊ, χωρίς, βέβαια, να ρωτήσουν τη δισκογραφική εταιρία που έχει τα δικαιώματα της εικόνας. Στο εξώφυλλο του άλμπουμ εικονίζεται το συγκρότημα να περπατά σε διάβαση του λονδρέζικου δρόμου, όπου βρισκόταν και το στούντιο ηχογράφησης.

Ισως να σκεφτεί κάποιος πως, μπροστά στα εγκλήματα που προκαλεί ο ιμπεριαλισμός, η είδηση αυτή είναι λεπτομέρεια. Ο «διάβολος» όμως κρύβεται στις λεπτομέρειες. Η αφίσα πρέπει να είναι «πολιτικώς ορθή» όπως, κατά το γνωστό ανέκδοτο, είναι «πολιτικώς ορθός» ο Αμερικανός μεσοαστός των προαστίων, που καταγγέλλει το γείτονά του αν κάνει το «έγκλημα» να πετάξει ένα χαρτί στον κάδο ανακύκλωσης του αλουμινίου. Είναι ο ίδιος άνθρωπος που θεωρεί τους άνεργους, «τεμπέληδες», τους άστεγους που κάνουν ουρές για τη σούπα του «Στρατού Σωτηρίας», «χαραμοφάηδες» και τους κομμουνιστές, τους μαύρους και τους Ινδιάνους, καλούς ...αν είναι νεκροί. Αυτός που γνωρίζει την ύπαρξη της Γιουγκοσλαβίας και του Ιράκ μόλις πέφτουν οι βόμβες και που μπερδεύει τον ΟΗΕ με το NBA.

Το θέμα, λοιπόν, δεν είναι το τσιγάρο του - παρεμπιπτόντως, «πολιτικώς ορθού» - Μακάρτνεϊ. Είναι η συστηματική, επιστημονικά επεξεργασμένη και διάχυτη στην καθημερινότητα, απόπειρα επιβολής ενός συγκεκριμένου τρόπου ζωής, που ακούει στον όρο «πολιτική ορθότητα». Μιας ζωής που είναι «κομμένη και ραμμένη» στις ανάγκες των μονοπωλίων. Τα αφεντικά των οποίων συμμορφώνονται με την υπόδειξη να μην αφοδεύει ο σκύλος τους στα παρτέρια, την ώρα που δίνουν εντολή από το «κινητό», για να απολυθούν χιλιάδες εργάτες τους...


Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ

Κούκλες παιδιών από παιδιά

Κύκλοι μαθημάτων ζωγραφικής και κατασκευής κούκλας για παιδιά 8 έως 14 χρόνων, ξεκινούν στις 25/1 στο Μουσείο Μπενάκη. Συγκεκριμένα, στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Οταν οι θεοί συνεδριάζουν στον Ολυμπο» τα παιδιά θα κατασκευάσουν κούκλες και θα ζωντανέψουν μια «θεϊκή» συγκέντρωση στον Ολυμπο.

Ο κύκλος περιλαμβάνει πέντε μαθήματα με την εικαστικό Εφη Μπαρτσώκα και θα πραγματοποιούνται κάθε Σάββατο (10π.μ. - 1μ.μ.), έως τις 22 Φεβρουαρίου. Κόστος συμμετοχής: 50 ευρώ. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ζωγραφίζοντας στο Μουσείο», περιλαμβάνει 8 μαθήματα με την ζωγράφο Μαρία Σωνιέ και θα πραγματοποιείται κάθε Σάββατο (3μ.μ. - 6μ.μ.) έως τις 15 Μάρτη. Κόστος συμμετοχής: 80 ευρώ. Πληροφορίες και δηλώσεις στα τηλέφωνα: 210 3671043 και 210 3671044.

Ελληνικό έργο
  • Το έργο της Αλμπέρτας Τσομπανάκη «Κορίτσι... γυναίκα... ερωμένη... μαμά» ανεβαίνει αύριο στο Θέατρο «Παραμυθίας», σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Λιακόπουλου, σκηνικά Κωνσταντίνου Κυπριωτάκη, μουσική επένδυση Γιάννη Μπαμπαλή. Οκτώ γυναίκες και ένα αγόρι, σε μια βραδιά εξομολογήσεων και αποκαλύψεων. Από λάθος θα βρεθούν κλειδωμένες οκτώ γυναίκες σε μια αποθήκη, όπου θέλουν να στεγάσουν το φιλανθρωπικό σύλλογό τους. Ξεδιπλώνονται οι χαρακτήρες τους και τα προβλήματά τους. Ανάμεσά τους, θα βρεθεί ξαφνικά κι ένα νεαρό αγόρι. Παίζουν: Μιράντα Κουνελάκη, Αλμπέρτα Τσομπανάκη, Βιργινία Αποστολοπούλου, Τατιάνα Αρκούδη, Αναστασία Γεωργίου, Γιώργος Κοντοπόδης, Στέλλα Κωνσταντάτου, Αννα Κωνσταντινίδου, Γεωργία Μπαρτζώκα.
  • Η Γιοβάννα επανέρχεται στο θέατρο, μετά το «Αντε γεια» με τον καινούριο μονόλογο «Γενέθλια», που ανεβαίνει αύριο, στο θέατρο «Τόπος Αλλού». Μια μοναχική γυναίκα κάνει την ημέρα των γενεθλίων της έναν απολογισμό ζωής, συνθέτοντας τα κομμάτια της, χαρούμενα και θλιβερά, νοσταλγικά και σπαρακτικά. Παίζει η Αντα Χρηστίδου. Σκηνοθεσία Ελενας Βόγλη, σκηνικά - κοστούμια Κικής Πίττα, μουσική Αλέκου Βασιλάτου. Οι παραστάσεις κάθε Σάββατο, Κυριακή, Δευτέρα.

Η ΝΕΑ ΤΑΙΝΙΑ του Νίκου Νικολαΐδη «Ο χαμένος τα παίρνει όλα» θα προβληθεί σε εκδήλωση - πρεμιέρα, στην αίθουσα «Πλειάδες» του Κορυδαλλού (Γρ. Λαμπράκη και Καρυταίνης), τη Δευτέρα (8.30μμ). Εκτός από τους συντελεστές της ταινίας, θα παραβρεθούν ο κριτικός κινηματογράφου Τάσος Γουδέλης και ο ιστορικός Γιάννης Σολδάτος, που θα συζητήσουν με το κοινό.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ