ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 1 Φλεβάρη 2003
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Εκκλησιαστικές μπίζνες...

Ακόμη ένας ελεύθερος χώρος στο κέντρο της Αθήνας πάει για «τσιμέντο». Με τυπική πλειοψηφία συνηγορεί στην καταστροφή και το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων του ΥΠΠΟ

Μέρος του συγκροτήματος: τα κτίρια 5 και 10 κατεδαφίζονται. Από το 4 μένει... το «μισό»
Μέρος του συγκροτήματος: τα κτίρια 5 και 10 κατεδαφίζονται. Από το 4 μένει... το «μισό»
«Ταφόπλακα», με τυπική πλειοψηφία, βάζει σε ό,τι απόμεινε στην ευρύτερη περιοχή του Πάρκου Ελευθερίας, το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού, γνωμοδοτώντας υπέρ του μη χαρακτηρισμού ως μνημείων, των κτιρίων του πρώην 401 Στρατιωτικού Νοσοκομείου μεταξύ των οδών Δεινοκράτους, Ιατρίδου και Σουηδίας. Με αυτόν τον τρόπο και με την προϋπόθεση ότι ο υπουργός θα μετατρέψει τη γνωμοδότηση σε απόφαση, ανοίγει ο δρόμος για την κατασκευή του ξενοδοχείου των 750 κλινών, που θέλει να χτίσει η Εκκλησία στο χώρο, που είναι ιδιοκτησία της, για να κάνει «μπίζνες» εν όψει των Ολυμπιακών Αγώνων ή για να μην ...κουράζονται οι «υψηλοί» ένοικοι που θα θέλουν να πάνε στο διπλανό Μέγαρο Μουσικής.

Η γνωμοδότηση κρίθηκε με την ψήφο της προέδρου του ΚΣΝΜ και γενικής γραμματέως του ΥΠΠΟ, Λίνας Μενδώνη, αφού σύμφωνα με τον Κανονισμό, αν υπάρξει ισοψηφία, η ψήφος του προέδρου του συμβουλίου είναι «ενισχυμένη», δηλαδή πιάνεται «διπλή». Μπορεί η ίδια να δήλωσε την απροθυμία της να χρησιμοποιεί αυτή τη δυνατότητα, το γεγονός όμως είναι ότι συντάχτηκε με τα μέλη που ψήφισαν κατά του χαρακτηρισμού. Ετσι η γνωμοδότηση του ΚΣΝΜ (7 υπέρ του χαρακτηρισμού, 7 κατά, συν την «ενισχυμένη» ψήφο) προβλέπει τη διατήρηση μόνο τριών από τα 14 κτίρια του συνόλου και τη «μισή» διατήρηση ενός ακόμη κτιρίου, επειδή θεωρήθηκε ότι φέρει μεταγενέστερες επεμβάσεις.

Ηταν η δεύτερη συνεδρίαση του Συμβουλίου για το ίδιο θέμα, αφού η προηγούμενη, πριν λίγους μήνες, δεν κατέληξε σε γνωμοδότηση, για να προηγηθεί αυτοψία. Η αρμόδια Εφορεία και Διεύθυνση του ΥΠΠΟ και στην πρώτη συνεδρίαση και στην προχτεσινή κατέληξαν στην ίδια πρόταση: Να χαρακτηριστούν ως ιστορικά διατηρητέα μνημεία τα περισσότερα από τα κτίρια και να μη χαρακτηριστούν τέσσερα από αυτά με «μέτωπο» στην οδό Δεινοκράτους, επειδή είναι νεότερα και σε πολύ κακή κατάσταση. Στην πρόταση προβλεπόταν, πως η κατεδάφιση των κτιρίων της Δεινοκράτους με ενδεχόμενη διαπλάτυνσή της «θα συντελούσε στην προβολή των υπολοίπων κτιρίων του συγκροτήματος».

Ούτε οι υπηρεσίες του ΥΠΠΟ εισακούστηκαν από το μισό ΚΣΝΜ, ούτε το πλήθος των φορέων που έχουν ανακινήσει εδώ και πολύ καιρό το θέμα. Μεταξύ αυτών, περιλαμβάνονται η «Συμπαράταξη για την Αθήνα», ο σύλλογος «Λυκαβηττός», το Ελληνικό Τμήμα του ICOMOS (Διεθνές Συμβούλιο Μνημείων και Τοποθεσιών), το Συντονιστικό για τη διάσωση των ελεύθερων χώρων της Αθήνας, η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτιστικής Κληρονομιάς, ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων (ΣΑΔΑΣ), η Σχολή Αρχιτεκτόνων - Μηχανικών ΕΜΠ, ακόμη και ο Σχολάρχης του Εκκλησιαστικού Λυκείου που λειτουργεί στο χώρο!

Εκπρόσωποι ορισμένων από τους φορείς απέδειξαν στο Συμβούλιο πως ισχύουν όλοι οι τυπικοί λόγοι (εγχώριο και διεθνές Δίκαιο όπως η Σύμβαση της Γρανάδας), αλλά και οι ουσιαστικοί, για το χαρακτηρισμό και τη διάσωση των κτιρίων. Τα κτίρια αυτά είναι ό,τι απέμεινε από ένα μεγαλύτερο σύνολο που επί έναν και πλέον αιώνα φιλοξενούσε τους Ελληνες τραυματίες στρατιώτες όλων των πολέμων της σύγχρονης ιστορίας μας. Επιπλέον, όπως προκύπτει και από την έκθεση των υπηρεσιών του ΥΠΠΟ, αλλά και από τις επιστημονικές μελέτες των παραπάνω φορέων, τα περισσότερα από αυτά τα κτίρια αποτελούν σημαντικά αρχιτεκτονικά δείγματα διαφόρων περιόδων, μερικά από τα οποία σπανίζουν στον ελλαδικό χώρο.

Τα «επιχειρήματα» της Εκκλησίας, τα οποία δυστυχώς υιοθέτησαν και τα μισά μέλη του Συμβουλίου είναι από διάτρητα έως προκλητικά. Ενα από αυτά λέει, ότι αφού ο περισσότερος χώρος έχει πλέον καταληφθεί από το Μέγαρο Μουσικής και την αμερικάνικη πρεσβεία, τι νόημα έχει να διατηρηθεί και ό,τι απόμεινε(!); Μάλιστα, αυτή η θέση υπάρχει και σε πιο «προσεγμένη» εκδοχή που λέει ότι η ιστορική μνήμη έχει διασωθεί ήδη με τα παρόμοια κτίρια της πρώην ΕΑΤ-ΕΣΑ, που έχουν χαρακτηριστεί ως μνημεία.

Να σημειωθεί ότι ο Οργανισμός Αθήνας απαγορεύει τη δόμηση στο χώρο και προβλέπει μόνο πράσινο και χρήση για πολιτιστικές εκδηλώσεις. Αυτό, όμως, δεν εμπόδισε την έκδοση άδειας κατεδάφισης των κτιρίων το 1993, που ευτυχώς δεν προχώρησε. Ο Ε. Βενιζέλος μπορεί, αν θέλει, ακόμη και τώρα να σώσει ένα σπάνιο κομμάτι ιστορικής μνήμης και έναν δυσεύρετο ελεύθερο χώρο. Πάντως, οι φορείς δηλώνουν ότι δε θα μείνουν εδώ και είναι έτοιμοι να προσφύγουν σε κάθε αρμόδιο διεθνή οργανισμό.


ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

- Καστανιώτης: Σούλα Ζαβού «Τα πολιτικά κόμματα της Κύπρου στον 20ό αιώνα» (μαρτυρίες πολιτικών και άλλων παραγόντων της Κύπρου, με συνδετικά κείμενα για το κυπριακό ζήτημα). Γιώργος Μιχαηλίδης «Ο λαβύρινθος της επανάστασης της μοναξιάς και της λαγνείας» (ιστορικό μυθιστόρημα του γνωστού σκηνοθέτη και συγγραφέα). Κώστας Καναβούρης «Υπόθεση ακοής» (αφηγήματα). Μαρία Μάντακα «Η προφητεία» (ιστορικό μυθιστόρημα). Στέφανος Δάνδολος «Νάρκισσοι και Κανίβαλοι» (επίκαιρο, καυστικό για τους σύγχρονους διανοούμενους, μυθιστόρημα, 2η έκδοση). Μιχάλης Μιχαηλίδης «Η σκύλα και το κουτάβι» (μυθιστόρημα). Ούγκο Κλάους «Η θλίψη του Βελγίου» (μετάφραση Γιάννης Ιωαννίδης, ιστορικό μυθιστόρημα του γνωστού Βέλγου δραματουργού και πεζογράφου, για το γερμανοκρατούμενο Βέλγιο στο Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο). Ντομένικο Σταρνόνε «Οδός Τζέμιτο» (μετάφραση Αννα Παπασταύρου, μυθιστόρημα). Χάριετ Ρούμπιν «Η πριγκιπέσα (Ο Μακιαβέλλι για γυναίκες)» (μετάφραση Μαρία Χαραμή, μυθιστόρημα που παραπέμπει στον «Ηγεμόνα» του Μακιαβέλι). Ανίτα Ράου - Μπαντάμι «Το βήμα του ήρωα» (μετάφραση Ρένα Χάτχουντ, μυθιστόρημα).

- «Μεταίχμιο»: Φερνάντο Γκαρσία - Οσκαρ Σόλα (επιμέλεια) «CHE: Εικόνες μιας ζωής» (έκδοση σε μικρό σχήμα του εξαιρετικού ομώνυμου λευκώματος με 400 φωτογραφίες του Τσε Γκεβάρα, που κυκλοφόρησε το 2001. Η δεύτερη μικρή έκδοση συνοδεύεται με CD που περιέχει πέντε τραγούδια για τον Τσε. Μετάφραση Χριστίνα Θεοδωροπούλου). Τόνι Νέγκρι «Η ζωή μου από το άλφα ως το ωμέγα» (μετάφραση Μαρία Κουνέζη, αυτοβιογραφία του ανθρώπου που θεωρήθηκε «ο εγκέφαλος» των Ερυθρών Ταξιαρχιών). Ζερόμ Κλεμάν «Συζητώντας με την κόρη μου για τον πολιτισμό» (μετάφραση Καλή Τζώρτζη, μελέτη για τη μύηση των παιδιών στον πολιτισμό). Σωτήρης Δημητρίου «Τους τα λέει ο θεός» (το νέο μυθιστόρημα του βραβευμένου συγγραφέα). Μαργαρίτα Μαντά «Η μνήμη ακίνητη» (μυθιστόρημα της πρωτοεμφανιζόμενης Μ. Μαντά, την οποία παρουσιάζει ο Γιώργος - Ικαρος Μπαμπασάκης). Βασίλης Ιωακείμ «Αιγαίο» (αφήγημα). Δημήτρης Σωτάκης «Η πράσινη πόρτα» (μυθιστόρημα). Πιερ Σινιάκ «Κέρινες κούκλες» (μετάφραση Τζένη Κωνσταντίνου, αστυνομικό μυθιστόρημα). Πιερ Ρέι «Η σκιά του Παραδείσου» (μετάφραση Τζένη Κωνσταντίνου, θρίλερ). Σαμράτ Ουπαντγιάμι «Ο θεός κρύφτηκε στο Κατμαντού» (μετάφραση Σοφία Χατζηπαντελή, ανθρώπινες ιστορίες από το Νεπάλ). «Ο Καρβάλιο στην κουζίνα (το συμπόσιο του ντετέκτιβ)» (μετάφραση Χριστίνα Θεοδωροπούλου, επιμέλεια Κιμ Αράνδα, σκηνές από μυθιστορήματα του Μονταλμπάν). Καλλιόπη Κύρδη, Τατιάνα Σπανέλλη, Ντόρα Τσιαγκάνη «Χρονοταξιδευτές στην πύλη των Λεόντων - Γλώσσα - Ιστορία» (ευχάριστο βοήθημα για τη γλώσσα και την ιστορία της Γ` Δημοτικού. Εικονογράφηση Λήδα Βαρβαρούση). «Ο πρώτος μου Ατλας Larousse» (ένας όμορφα εικονογραφημένος παγκόσμιος Ατλας για παιδιά). Ιαν Χόγουαρτ - Πάτρικ Γκριν «Ξεκλείδωσε τα μυστικά του μυαλού σου» (μετάφραση Πένυ Φυλακτάκη, παιχνίδια σκέψης και παρατηρητικότητας για παιδιά). Φιλίπ Ντελέρ «Τι ωραία που είναι...» (μετάφραση από το Διαπανεπιστημιακό Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών «Μετάφραση - Μεταφρασελογία». Ενα βιβλίο για παιδιά, με θέματα της καθημερινότητας).

- «Ψυχογιός» Τζάνετ Φιτς «Η αγάπη είναι γένους θηλυκού» (μυθιστόρημα, μετάφραση Καίτη Οικονόμου).

- «Ιαμβος» (περιοδικό λόγου και τέχνης, Αριστείδου 10-12, Αθήνα ΤΚ 10559, τηλ. 210-5058.455). Το 1ο τεύχος έχει αφιέρωμα στην Κωστούλα Μητροπούλου και κείμενα για τους Παπαδιαμάντη, Ουγκό, Καββαδία, για την αρχαία τέχνη κ.ά. Το 2ο τεύχος αφιερώνεται στους Ε. Κακναβάτο, Μ. Αποστολάτο, Α. Παγουλάτο, και έχει επίσης θέματα για τους Καμί, Καρυωτάκη, Κούντερα, Σαπφώ κ.ά.

«Βήμα» στους νέους

Βήμα στο ταλέντο δίνει ο «Συρμός» (Κολωνού και Οδυσσέως 14, δίπλα στο θέατρο «Περοκέ», τηλ. 210.5203.661), με παρουσίαση της δουλιάς νέων δημιουργών και νεανικών συγκροτημάτων. Από το Σάββατο, 8/2 (3μ.μ.) και κάθε Σάββατο την ίδια ώρα, η μουσική σκηνή θα φιλοξενεί φρέσκα τραγούδια και μουσικές, νεανικό λόγο, δεξιοτεχνία και ανησυχίες. Βήμα, λοιπόν, των νέων γίνεται ο «Συρμός», και μάλιστα χωρίς προηγούμενη «αξιολόγηση» του έργου τους. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή στα τηλέφωνα 210 3830 609 και 210 5203 661, διευκρινίζοντας το είδος της μουσικής τους και τον αριθμό μελών του συγκροτήματος. Θα τηρηθεί αυστηρή σειρά προτεραιότητας.

Τα μουσικά ταξίδια του «Συρμού» συνεχίζονται με: Τριήμερα (Παρασκευή - Κυριακή) του Διονύση Τσακνή, στα οποία συμμετέχει και το φωνητικό σχήμα «ΣοΝάΜα». Κάθε Κυριακή θα παρεμβαίνει το συγκρότημα «ETSI DE». Δευτέρες και Τρίτες σειρά έχουν οι Βασίλης Λέκκας και Γιάννης Σπάθας. Από την Τετάρτη (5/2) και κάθε Τετάρτη (10.30μ.μ.) θα εμφανίζεται το συγκρότημα «SOURREAL», με πιάνο, βιολί και τσέλο σε κομμάτια των Χατζιδάκι, Λοΐζου, Σπανού και Αττίκ. Οι «Ανισόπεδες μουσικές διαβάσεις» δε σταματούν εδώ, καθώς στα τέλη Φεβρουαρίου θα προστεθούν καινούριες μουσικές συμπράξεις, έθνικ συγκροτήματα και αφιερώματα σε σημαντικούς συνθέτες και στιχουργούς.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ