Οχι στην αποσιώπηση του αίματος μέσω της Εκκλησίας. Οι ψαλμοί της πέφτουν σαν χρυσόσκονη πάνω στα νεκρά παιδιά του Ιράκ. Με προσευχές και γονυκλισίες και με τη γνωστή τους ευκολία, συγχωρούν τους εύκολους φόνους των Αμερικανο-βρετανών. Οσο για τον Ιρακινό, κι αυτός έκανε το χρέος του, σύμφωνα με τους παπάδες: πήγε σαν πρόβατο στη σφαγή. Αν και αυτή τη φορά είχαμε μια μικρή διαφορά όσον αφορά την παραβολή του Χριστού: το πρόβατο δεν αναγκάστηκε να πάει αυτό στους λύκους για σφαγή, αφού εκείνοι πρόλαβαν πρώτοι.
Οχι στην αποσιώπηση του αίματος, τουλάχιστον όσο αυτό είναι ζεστό. Οι Αμερικανοί θα προσπαθήσουν να ξεπλύνουν γρήγορα τα χέρια τους μετά τη συλλογική μνήμη, για να ξαναβρεθούν στο μονοπάτι της ευτυχίας. Γρήγορα ο φόβος που προκάλεσαν οι ίδιοι θα επιστρέψει στη φυσική τους κοιτίδα, την τηλεόραση, για να επαληθευτεί ο Εντγκαρ Αλαν Πόε, όταν έλεγε ότι ο φόβος γίνεται ένα συναίσθημα που αρέσει στους ανθρώπους να το νιώθουν όταν είναι σίγουροι ότι βρίσκονται σε ασφάλεια. Και συνεχίζει ο Πασκάλ Μπρικνέρ: «Επειδή η εξημέρωση της φρίκης διά της τέχνης είναι κάτι πολύ εύθραυστο μέσα στο άπλετο φως της ημέρας, εκεί γεννιούνται τώρα οι κατάρες, τα τέρατα και οι φονιάδες. Πρέπει λοιπόν να ξαναπάρουμε το δρόμο προς τις σκοτεινές αίθουσες, να βυθιστούμε σε μια άλλη διαβολική ιστορία, να πάρουμε κι άλλες δόσεις φρίκης σε τακτές ώρες, για να μπορέσουμε να ξορκίσουμε όλες τις κακοποιές δυνάμεις που βρίσκονται στο φως της μέρας».
Οχι στην αποσιώπηση του αίματος μέσα από τη Βίβλο, το μεγαλύτερο εγχειρίδιο για το φόνο. Η Βίβλος είναι πάντα στην τσέπη του Αμερικανού πεζοναύτη, αλλά και της πλειοψηφίας των κατά συρροήν δολοφόνων. Η Βίβλος κάνει το Κοράνι να κοκκινίζει από ντροπή, κάνει το Κοράνι να φαντάζει παιδική χαρά. Απόδειξη; Οι παιδοκτονίες στον πόλεμο του Ιράκ. Η Βίβλος είναι και θα είναι το αιώνιο πλυντήριο της Αμερικής, όπου θα ξεπλένουν τα εγκλήματά τους οι Αμερικανοί.
Εκθεση αριστούχων της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών
Στο εικαστικό Κέντρο Τεχνών «Γ. Καρύδης» εκτίθενται έργα των οκτώ αριστούχων από ισάριθμα Εργαστήρια της Σχολής. Το Κέντρο είναι δωρεά του φιλότεχνου Γ. Καρύδη, ο οποίος έθεσε στόχο την ιδιαίτερη φροντίδα στο έργο νέων καλλιτεχνών. Σημαντικό αυτό, δεδομένης της έντονης εμπορευματοποίησης της Τέχνης και των δυσχερειών να επιπλεύσει ένας νέος μέσα από τα κυκλώματα και τις συμπληγάδες των επενδυτών, εμπόρων και γκαλερί.
Συμπτωματικά ασχοληθήκαμε ξανά με νέους καλλιτέχνες («Ριζοσπάστης» 15.3.03) και η Εκθεση Αριστούχων επιβεβαιώνει τις προηγούμενες εκτιμήσεις. Παλιότερα, οι απόφοιτοι της ΑΣΚΤ εξέφραζαν με πολλή ταύτιση το Εργαστήριο από το οποίο προέρχονταν και χρειαζόταν πολύς καιρός μέχρι να «απογαλακτιστούν». Τελευταία, όμως, το φαινόμενο έχει μάλλον ατονήσει, δεν ξέρω αν οφείλεται στην προσωπικότητα των τωρινών επικεφαλής των Εργαστηρίων που επιτρέπουν στους μαθητές τους να ακολουθούν τους δικούς τους δρόμους ή και στη γενικότερη στροφή που ακολούθησε το αδιέξοδο της λάθος πορείας της σύγχρονης τέχνης, η οποία ανήγαγε την έρευνα των μορφών σε αυτοτελές έργο τέχνης. Και στα παιδιά των «Χαρταετών» και στους «Αριστούχους», διακρίνεις προσωπικές εκφράσεις, και είναι θετικό για τα Εργαστήρια που πέτυχαν να τις αναπτύξουν αντί να τις καθυποτάξουν. Τα έργα είναι εντελώς διαφορετικά, άλλα προξενούν ισχυρές - δραματικές θα έλεγε κανείς- εντυπώσεις, όπως της Σοφίας Λιβανού και της Ελένης Λεπτοκαρύδη, άλλα λυρικά και ποιητικά μεταφέρουν τη δροσιά του θέματός τους, όπως της Παρασκευής Λαπαναΐτη, άλλα κινούνται σε πλαίσια εξπρεσιονιστικών συνθέσεων, όπως της Αλεξάνδρας Νασιούλα, υπάρχουν και χρωματικές συνθέσεις σε νατουραλιστικά θέματα, όπως του Ευάγγελου Ραυτογιάννη και άλλα είναι τρισδιάστατες αλληγορίες, όπως της Μαρίας Νεμπεγλέρη.
Το άλλο είναι το έργο του Δημήτρη Σκουρογιάννη, ο οποίος έχει μια σταθερή εξέλιξη, ερευνά και προχωρά με μεθοδικότητα, σταθερότητα και ιδιαίτερη ποιητική ευαισθησία. Ισως το γεγονός ότι έχει εργαστεί με επιτυχία και στη σκηνογραφία, του άνοιξε το δρόμο για μια τρισδιάστατη αντίληψη του πίνακα. Επιφάνειες από λεπτό πλέγμα, επάνω στο οποίο κεντιέται μια ολόκληρη σειρά σχεδίων, τα οποία ανταποκρίνονται σε εκείνα που είναι στο βάθος του πίνακα και αποτελούν μια ενότητα που δεν έχει κανένα προηγούμενο. Παράλληλα, όλο το έργο διαπνέεται από ευαισθησία, λυρισμό και λεπτότητα, στη σύλληψη, στις γραμμές, στα χρώματα. Ονειρική, τελικά, η εντύπωση, σε καθηλώνει.
Η Εκθεση (Αριάδνης και Νιόβης, Φιλοθέη) θα λειτουργεί έως τις 30 Απριλίου και το Μάιο θα εκθέσουν οι αριστούχοι των Εργαστηρίων Γλυπτικής.